Ny på VintageHiFi - subwoofer debat

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Ny på VintageHiFi - subwoofer debat

Indlægaf Ulrik1 » fre 4. dec 2020 16:53

Hej alle

Tak for at tage imod mig i dette fede forum.

Jeg har en Marantz 1060 og B&W DM4 højtalere i min stue. Begge er fra 1972. Lyder fantastisk. Har læst at mine DM4 har noget af det bedste mid-range lyd, der findes i det budget.

Jeg kunne dog godt bruge lidt mere bas og her kommer en subwoofer ind i billedet :Thumpsup: Mange entusiaster er nok imod, men jeg er overbevist om, at det kan gøre noget for lydbilledet og opgradere lidt.

Derfor vil jeg have en subwoofer. Jeg har læst et hav af artikler og set videoer, men jeg er stadig i tvivl om den bedste løsning:

1) En ældre subwoofer, f.eks. en REL Stentor II eller III (pris i 1998 var ca. 25.000kr, nu 5.000kr.). Kan gå ned til 12Hz åbenbart. Har 200 watts.

2) En ny subwoofer, f.eks. XTZ Sub 10.17 eller B&W DB4S eller SVS SB-3000 eller SB-2000 osv... Jeg fornemmer, at subwoofere har udviklet sig meget det seneste årti. SVS får virkelig gode anmeldelser.

Jeg hører meget gerne jeres kommentarer :thumbsup: Stor tak på forhånd!
Stue:
- Marantz 1060 (år 1972)
- B&W DM4 (år 1972) 30 Hz to 25 kHz +/- 2dB
- Reloop RP-6000 MK6 B

Soveværelse:
- NAD 3020B (år 1982???)
- Mission. Model 733 (2way reflex, 20-100w/ch, 8 ohm)
Ulrik1
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 04 dec 2020
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Ny på VintageHiFi - subwoofer debat

Indlægaf Captain Phoenix » fre 4. dec 2020 18:21

Hej Ulrik1

Velkommen her på vintagehifi.dk :p

B&W DM4 er en pragtfuld højttaler - den vandt på et vintagehifi-træf for nogle år siden en "shoot out"-konkurrence for 3-vejs-højttalere (af moderat størrelse).
Det var forresten mig, der havde DM4-sættet med ;)

Men - som du er inde på - er bas ikke dens styrke (vel nærmest dens eneste mindre stærke punkt).
B&W anbefaler selv at man placerer den helt op til bagvæggen - som HELT klinet op til denne.
Det hæver bas-niveauet - og det er nok det første jeg vil anbefale dig at gøre.

Jeg har et sæt stående "på bænken" her for tiden, og med den musik, jeg hører mest (jazz med mindre besætninger), mangler jeg ikke noget (er dog "hjulpet" af et vist bas-løft pga lytterummets egenresonans på ca. 42 Hz).

Skulle jeg høre heavy metal ville det sikkert stille sig anderledes.

Mht. subwoofer har jeg begrænsede erfaringer, men jeg har hørt meget få eksempler, hvor det er lykkedes, at bringe lyden fra sub'en og stereo-højttalerne til at hænge sømløst sammen. Én ting er niveauet - men det skal også passe på mange andre parametre, hvilket åbenbart er vanskeligt (og næppe bliver lettere af at DM4 præsterer så godt i andre discipliner).

Dog har jeg læst mange positive omtaler af Audio Pro B2-50 subwooferen (men ikke hørt den selv), så det kunne måske være et sted at starte (hvis det med bagvæggen ikke er nok).

Held og lykke - og keep us posted.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Ny på VintageHiFi - subwoofer debat

Indlægaf vericon » fre 4. dec 2020 21:07

Hej
En jeg har erfaringer med og som oven i købet er til at betale :
https://www.hifiengine.com/manual_libra ... sw60.shtml
Audio Pro sub har jeg haft sammen med Rogers LS3/5A -
Det var knap så godt -
Mvh.
Hans Jørn
Brugeravatar
vericon
 
Indlæg: 633
Tilmeldt: 07 okt 2011
Geografisk sted: Ydre Udkantsdanmark
Lokalitet: 6280 Kogsbøl

Re: Ny på VintageHiFi - subwoofer debat

Indlægaf janfroerup » fre 4. dec 2020 22:47

Captain Phoenix skrev:......Dog har jeg læst mange positive omtaler af Audio Pro B2-50 subwooferen (men ikke hørt den selv), så det kunne måske være et sted at starte (hvis det med bagvæggen ikke er nok).


En audio Pro B2-50 er slet ikke uden ever - men bevares , det er behersket hvor mange kræfter den disker op med - men set i relation til den forstærker du anvender - matcher den nok rigtigt fint i min optik. Min trillede sammen med et sæt SA 905, her klarede sub'ben så det dybe område glimrende. De findes derude, omend de bliver færre.

En moderne sag med 16 tusinde watt i måsen kommer ikke at gøre dig noget godt her - i virkeligheden skal man jo ikke opdage subben kører, men at din lyd også er fin i de dybe oktaver.
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: Ny på VintageHiFi - subwoofer debat

Indlægaf Helikon » fre 4. dec 2020 22:59

Hej og velkommen
jeg ville gå efter en Audio Pro B2-50, de var dyre i sin tid og ligger stadig på ca. 500,- Euro. Dengang fik de flotte anmeldelser og var på den tid reelt noget af det eneste der virkede ordentligt i den genre. Nu er de selvfølgelig ikke nye mere og de fleste skal have et kontrol eftersyn for at sikre alt er ok, det er det formentlig.
Det er ikke en nem diciplin at få en subwoofer til at hænge sammen med resten lyd- og klangmæssigt og den må ikke dominere, kun anes eller fornemmes, det er det der er kunsten.

Prøv først, som Cpt. Phoenix skriver, at flytte dine DM 4 HELT ind mod bagvæggen, det forholder sig som tommelfingerregel sådan her med bashævning i forhold til højttalerens placering i fri luft:
En grænseflade, feks, på væg: +3 dB
To grænseflader, feks på gulv og op mod væg: +6 dB
Tre gænseflader, feks helt ind i et hjørne: + 9dB
Så hver gang der føjes en flade til hæves bas niveauet med ca. 3 dB, i teorien.

Du kan eksperimentere med placering men det er ikke gratis, det går ud over noget andet rent lydmæssigt vil du opleve, men bare prøv det er sjovt og lærerigt, det koster ikke på budgettet og der kommer ikke mere grej i huset og de færreste synes en Audio Pro B2-50 er en skønhed, den er meget "teknisk" at se på. Den har i øvrigt sin egen forstærker indbygget mener jeg.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Ny på VintageHiFi - subwoofer debat

Indlægaf Ulrik1 » lør 5. dec 2020 15:50

Stor tak for jeres svar!

Hej Captain Phoenix og Helikon,
Jeg har den ene højtaler fladt op af væggen (2 meter oppe pga. reol), og den anden står skråt i et hjørne (1meter oppe). Synes placeringen giver fin lyd. Tak for info om grænseflader ift. +dB.

Jeg er helt med på, at det er afgørende at få dem til at spille godt sammen. Og det er jeg ikke erfaren nok til at indstille selv. Derfor overvejer jeg en ny subwoofer, som kan indstille sig selv med en app (equalizer). Vil det ikke løse problemet med at få det til at spille sammen?

Fedt med Audio Pro B2-50! Ser rigtig fin ud, selvom den måske ikke er kraftig nok.
Stue:
- Marantz 1060 (år 1972)
- B&W DM4 (år 1972) 30 Hz to 25 kHz +/- 2dB
- Reloop RP-6000 MK6 B

Soveværelse:
- NAD 3020B (år 1982???)
- Mission. Model 733 (2way reflex, 20-100w/ch, 8 ohm)
Ulrik1
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 04 dec 2020
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Ny på VintageHiFi - subwoofer debat

Indlægaf lillebror » søn 6. dec 2020 21:28

Jeg vil foreslå dig den noget sjældnere model Audio Pro B2-40. Den er i mine øjne langt lettere at integrere lydmæssigt. Jeg synes, at den kobler bedre til rummet. Men som sagt så er den sjælden. Selv solgte jeg min i et momentant øjeblik af sindssyge. For Zlatan da også :D
Søren
Pink Triangle, RB300, SPU royal N, Roksan Xerxes+Artemiz, Denon dl103, Technics sl110, ML26, Australian monitor am 1600, Gainclone, Dynaco mk3, Amcron 150, JBL 101 Lancer, Snell K, KEF Bailey, Altec Lansing 604
lillebror
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Ålborg
Lokalitet: aalborg

Re: Ny på VintageHiFi - subwoofer debat

Indlægaf janfroerup » søn 6. dec 2020 22:18

Ulrik1 skrev:................Fedt med Audio Pro B2-50! Ser rigtig fin ud, selvom den måske ikke er kraftig nok.


B2-50 kan rigeligt matche det setup du lader til at have - en 1060 er ikke voldsomt udstyret med sine 2 x 30watt - og B2-50 er ret så effektiv der hvor den skal arbejde rigtigt.
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: Ny på VintageHiFi - subwoofer debat

Indlægaf Fredmarantz » søn 6. dec 2020 23:50

Jeg ville helt afgjort starte med at eksperimentere med placeringen og holde mig til Helikons og Capt. Phoenix' fine redegørelse for grænsefladerne i starten. Det kan have enorm betydning. Nu ved jeg ikke, om dine B&W står på stativer/stands, men hvis de gør, så reduceres bassen også en del ved dette.

Mine Højttalere fx er ret store og stod på gulv lige da jeg havde fået dem. Jeg syntes, at bassen i sin tid var for kraftig og derfor satte jeg dem op på et par sokler ca 30 cm over gulv. Dette reducerede bassen tilpas, så jeg syntes det var godt. Du står måske med det omvendte problem.

Ja- ellers er Audio Pro B2-50-forslagene i mine øjne også gode.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Ny på VintageHiFi - subwoofer debat

Indlægaf Hackenberg » man 7. dec 2020 09:38

Hvis du kan bygge kassen selv er der mulighed for at kombinere moderne DSP-teknik med vintageenheder. Byg f.eks.. en 60 liter lukket kasse til en KEF B139. Kør den med en vintage effektforstærker og noget DSP-filter + EQ. Byg evt. to for at få +3 dB og stereo i bassen.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Ny på VintageHiFi - subwoofer debat

Indlægaf Hanzi » man 7. dec 2020 10:18

Jeg har også haft en Audio Pro B2-50, som jeg desværre solgte.

Min onkel havde modificeret forstærkeren, for at give den lidt flere kræfter, så jeg har ikke hørt den som standard.

Dog vil jeg gætte på, den er et godt vintage-bud på en sub.
NLE 1000., DIY rørpre med NLE att. samt passiv pre med Seiden switch, Denon Dcd 3560.,
Denon DVD-5000, Luxman Pd 441 med Rega RB300-arm med Denon dl103, NLE 17 med DIY-strømforsyning, Magnepan IIIa med NAD 8200 som subs
Hanzi
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 05 maj 2012
Lokalitet: København


Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: SteenNielsen og 89 gæster