Vario til Dc

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Vario til Dc

Indlægaf cdp » tors 24. jun 2021 21:59

Godaften
Jeg har tænkt lidt på følgende: Da min bette ac/dc forsyning kun rækker til omkring 30v, pusler jeg med en ide om en ensretterbro med lytter, der kan forsynes fra min vario. Det kunne være 10000 uf/100v koblet efter en passende bro eller opbygget med løse ensrettere. Det hele skal selvfølgelig dimensioneres/sikres, så man ikke havner i et fyrværkeri og evt. ripple kontrolleres på skopet. Lyder det helt hen i skoven ? - og hvordan kunne et diagram se ud ?
Ps. jeg ved godt at spinget i varioen sætter begrænninger for at lave en helt præsis Dc-spænding.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Vario til Dc

Indlægaf spuncut » tors 24. jun 2021 22:08

Tjooeh... det kan man da godt, men da udgangsspændingen ikke bliver reguleret vil den være meget afhængig af belastningen, as goes for the ripple. Desuden kan din vario lave langt over 100V over ladelytten hvis den skruges i bund.
Hvad tænker du at du vil bruge sådan en sag til?
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Vario til Dc

Indlægaf Klarskov » fre 25. jun 2021 00:04

Hej cdp.

Du løber ind i de problemer, som spuncut nævner - men hvor der en en vilje er der en vej. Jeg har overvejet - men ikke realiseret det endnu - at sætte en eller anden trafo efter varioen. F. eks. en 230V til 35-45V og så hægte en ensretter + udglatning på den. Sådan en trafo er jo ret ukritisk og kan sikkert skaffes meget billigt. Det vil også give en præcisere regulering og det vil forhindre, at du får i hundredevis af volt over nogle stakkels 'lytter. Og skal det være ekstra fint så laver du en (mekanisk) kobling mellem varioen og et potentiometer, som kan styre en reguleret strømforsyning. En alm. LM317 + nogle 2N3055 til at tage strømmen, vil være fint. Der skal nørkles lidt med en lommeregner for at ramme modstandsværdierne i regulatorkredsløbet sådan, at den regulerede udgangsspænding hele tiden ligger under den "rå" uregulerede spænding fra trafoen for at sikre, at der er nok at "regulere af". Fordelen er, at der afsættes meget lidt effekt i serietransistorerne i regulatoren, fordi spændingsfaldet over regulatoren er ret lavt (typisk 10-12V), så du vil kunne hale bunkevis af strøm ud uden de helt store køleplader. (Jeg har faktisk en 0-500V (dc) spændingsforsyning, som arbejder præcis efter dette princip, så det kan lade sig gøre.) Jeg har desværre et noget fikst og færdigt diagram, men ideen er hermed givet videre.
Vh
Hans Jørgen
Klarskov
 
Indlæg: 165
Tilmeldt: 12 mar 2011
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb

Re: Vario til Dc

Indlægaf JGreen » fre 25. jun 2021 09:04

Jeg løb ind i hvor jeg skulle bruge +- 60V og så 3-4 A. Så en kasse med trafo(fra en gammel slagte forstærker) /bro(25A) og lytter(100V fra den samme forstærker) ogsa lige et par modstadne(på køle plade) til og aflade lytteren, 6stk banan bøsninger og så kom der det der står under min vario ud af det.( der er lavet plads til et meter, så langt er den ikke kommet ennu. den virker)
Og ja der er sikkert nogle der kan kende pladen med bøsningerne og autosikringer fra fysiklokalet(skralle et andlæg der var smidt ud). Så tror jeg er levnings dygtig i et par stykker til. Skal lige kigge i gemmerne.(Vis det har indtresse.)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 539
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

Re: Vario til Dc

Indlægaf cdp » fre 25. jun 2021 10:42

Hvad tænker du at du vil bruge sådan en sag til?

Hej henning og andre med gode svar - det var blot ment som et billigt alternativ til en strømforsyning med lidt højere spænding.
Jgreen: Du må gerne kigge lidt i gemmerne :thumbsup:
Klarskov: Din forklaring giver god mening - skulle du få tid, er en grov scematic altid velkommen, og gerne i tråden her, så andre kigger med/ inspireres. ;)
Foreløbibg tak herfra...
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Vario til Dc

Indlægaf JGreen » fre 25. jun 2021 19:00

>> Du må gerne kigge lidt i gemmerne <<
har været i gemmeren, det var så ikke så godt, næsten alle bananbøsninger er den yderst krave faldet af så de kan ikke side fast.
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 539
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

Re: Vario til Dc

Indlægaf spuncut » fre 25. jun 2021 19:44

Hej Carsten
I stedet for at opfinde det varme vand kunne man eventuelt købe sådan en switch-regulator af en slags i stil med denne her:
https://arduinotech.dk/shop/dc-converte ... up-12-83v/
og finde en powerblock fra en gammel bærbar.
Og man er kørende for en billig penge.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Vario til Dc

Indlægaf dfms » fre 25. jun 2021 20:28

Her er min variabel strømforsyning, med en vario:

st1.JPG

st2.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Vario til Dc

Indlægaf cdp » søn 27. jun 2021 17:10

Tak for inspiration - fedt med positive inputs.
...finde en powerblock fra en gammel bærbar.
Og man er kørende for en billig penge....
MVH Henning

Jeg må lige bekræfte din ide Henning - jeg har en gl. 12V/12.1A forsyning fra en x-box. Den spytter præsis 12v dc ud. Vil den, koblet ex. power module fra nedenstående link, kunne levere en variabel spænding som beskrevet ? De er i øvrigt meget effektive - næsten 100%. Hvordan med ampere - de falder vel så at sige med forøgelsen af spændingen og et givet tab?
https://arduinotech.dk/shop/6-35v-to-6- ... ter-dc-dc/
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn


Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 55 gæster