Gamle radio ombygning

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Gamle radio ombygning

Indlægaf trikker » fre 11. feb 2022 18:29

Her i weekenden skal jeg over og besøge min fars fætter.
Han har en del meget gamle radioer. Grunden til at jeg skal derover, er at min søn på 12 gerne
vil have sådan en gamle radio. Men vi gør så det at vi begår det man herinde kalder mord.
Vi frakobler alle de gamle dele, og indbygger en bluetooth modtager med indbygget forstærker. Så indsætter vi nye højtalere og lukker kassen igen. Men pyt, hvis det er sådan jeg for knægten til at interessere sig for vintage ting, så fint for mig.
Jeg regner med at vi vælger en Linett/ Laursen radio, gerne en Monark 551 eller en Capella.
Her er forresten et link til min fars fætters samling.
https://www.tvmidtvest.dk/thisted/radio ... amler-stov
Brugeravatar
trikker
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 29 jul 2018
Geografisk sted: Foran højtalerne
Lokalitet: Viborg

Re: Gamle radio ombygning

Indlægaf Fredmarantz » fre 11. feb 2022 18:43

Flyttet til “andet vintageudstyr” fra “tuner”

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Gamle radio ombygning

Indlægaf trikker » fre 11. feb 2022 18:49

øhh - ok ???
Brugeravatar
trikker
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 29 jul 2018
Geografisk sted: Foran højtalerne
Lokalitet: Viborg

Re: Gamle radio ombygning

Indlægaf cdp » fre 11. feb 2022 20:41

Hej Trikker
Imponerende samling og et interessant filmklip. Ideen med at modernisere en gl. radio med ny elektronik er sikkert ikke ukendt herinde, selvom de fleste nok foretrækker originalitet. Jeg kunne jo foreslå dig, at lave en liste med de mest spændende ting, hvis ellers samlingen påtænkes at skifte hænder på et tidspunkt. Jeg tror mange overraskes over dels manglen på plads og tiden til at realisere sin hobby. Vi skal huske at besøgende til den slags museer er rettet ligesindede, så besøgstallet eksploderer ikke bare lige. Held og lykke i paradiset - håber sønnike en dag foretrækker den ægte vare.. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Gamle radio ombygning

Indlægaf tctla » lør 12. feb 2022 00:20

Spændende, med alle de gl. radioer.
Du behøver nu ikke gå så drastisk til værks, som du beskriver.
Hvis højttaleren er i orden og der sidder et fornuftigt udgangsrør i spillen (EL84, ECL82, ECL86 etc.), så lyder de 3-4 watt, du får ud af et mono-apparat, hæderligt.
Bedre, selvfølgelig med Stereo som måske B&O Grand Prix Present Stereo 608 eller 609, spørg fætteren.
LL Kardinal 6014 er også et bud eller hvad med LL Kardinal Futura 6501 til eksterne højttalere?
Sidstnævnte gad jeg godt at få fingrene i, hvis familien ellers har, og nænner at skille sig af med :Thumpsup:

Derefter kig her:
viewtopic.php?f=555&t=11549
Billigt, nogenlunde simpelt, kan nemt laves tilbage til original og spiller BT-streaming til UG.
Vær ops. på, at BT-modulets support-kredsløb er bygget til mono, da der kun er een ekstern forforstærker-transistor mellem modulet og radioen. Der må naturligvis tilbygges endnu en forforstærker-transistor, hvis man skal anvende konstruktionen i en stereo rørradio, således at både L & R ud af modulet opforstærkes hver for sig.
Undskyld, hvis det er en selvfølge for alle.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Gamle radio ombygning

Indlægaf MaxJ » lør 12. feb 2022 10:07

tctla skrev:Spændende, med alle de gl. radioer.
Du behøver nu ikke gå så drastisk til værks, som du beskriver.
Hvis højttaleren er i orden og der sidder et fornuftigt udgangsrør i spillen (EL84, ECL82, ECL86 etc.), så lyder de 3-4 watt, du får ud af et mono-apparat, hæderligt.
Bedre, selvfølgelig med Stereo som måske B&O Grand Prix Present Stereo 608 eller 609, spørg fætteren.
LL Kardinal 6014 er også et bud eller hvad med LL Kardinal Futura 6501 til eksterne højttalere?
Sidstnævnte gad jeg godt at få fingrene i, hvis familien ellers har, og nænner at skille sig af med :Thumpsup:

Derefter kig her:
viewtopic.php?f=555&t=11549
Billigt, nogenlunde simpelt, kan nemt laves tilbage til original og spiller BT-streaming til UG.
Vær ops. på, at BT-modulets support-kredsløb er bygget til mono, da der kun er een ekstern forforstærker-transistor mellem modulet og radioen. Der må naturligvis tilbygges endnu en forforstærker-transistor, hvis man skal anvende konstruktionen i en stereo rørradio, således at både L & R ud af modulet opforstærkes hver for sig.
Undskyld, hvis det er en selvfølge for alle.

Mvh,

/Torben


Hvis du har tænkt dig at ombygge en Kardinal Futura til det formål, så håber jeg da ikke du får fat i en. De er ret sjældne. ;)
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Gamle radio ombygning

Indlægaf tctla » lør 12. feb 2022 17:17

Nej, JEG har ikke tænkt mig at gøre det. Jeg vil være glad for bare at have een i original-tilstand, men jeg tog den med som et forslag fordi, det er en model, der nemt kan ombygges, og hvor den ser tilpas "moderne" nok ud til, at kunne passes ind hvor som helst i dag. Så, hellere let modificering og i brug, end at den ruster op på en lagerhylde.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Gamle radio ombygning

Indlægaf MaxJ » lør 12. feb 2022 17:22

tctla skrev:Nej, JEG har ikke tænkt mig at gøre det. Jeg vil være glad for bare at have een i original-tilstand, men jeg tog den med som et forslag fordi, det er en model, der nemt kan ombygges, og hvor den ser tilpas "moderne" nok ud til, at kunne passes ind hvor som helst i dag. Så, hellere let modificering og i brug, end at den ruster op på en lagerhylde.


Jo det er rigtig nok, jeg ville nok også købe den under alle omstændigheder selv om jeg har en ( med dekoder ). Der er nu ikke så meget plads i overskud, med mindre der ikke er stereodekoder i den for så kan man stjæle den plads.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Gamle radio ombygning

Indlægaf Tonni » lør 12. feb 2022 19:57

Nu behøver man jo slet ikke ombygge sådan en sag. De fleste har jo en indgang for båndoptager. Sådan een, og en lille diskret plastikæske, med et passende kabel...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover


Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 102 gæster