Hovedtelefoner

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Re: Hovedtelefoner

Indlægaf Helikon » søn 10. apr 2022 18:21

ralphandersen skrev:Sennheiser HD25 er næsten vintage (fra 1988). Dem har jeg brugt da jeg var DJ og de lyder stadig godt. Man forstyrrer ikke sin kæreste og bliver ikke selv forstyrret, for de er nemlig lukkede.


Fedt, såden et par må jeg have fat i for der er flere i omgangskredsen der mener jeg er lidt forstyrret, så hvis de kan afhjælpe det og oven i købet lyder godt er det jo super :Skor:
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Hovedtelefoner

Indlægaf kbekke » søn 10. apr 2022 19:58

bjerager skrev:Jeg kan se, at der ksn være ret stor forskel på impedansen i sådan nogle hovedtelefoner - mens man typisk ikke kan justere hovedtelefonudgangen på de fleste forstærkere. Hvad betyder det i forhold til lyden?


Tyll Hertsens gennemgik for snart mange år siden tre forskellige udgaver af Beyerdynamic DT880:

https://www.stereophile.com/content/com ... headphones

-Konklusionen er vist at højimpendante hovedtelefoner i hvert fald teoretisk er at foretrække.

Men kun hvis man har power nok til at drive dem.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Hovedtelefoner

Indlægaf bjerager » man 11. apr 2022 08:54

kbekke skrev:
bjerager skrev:Jeg kan se, at der ksn være ret stor forskel på impedansen i sådan nogle hovedtelefoner - mens man typisk ikke kan justere hovedtelefonudgangen på de fleste forstærkere. Hvad betyder det i forhold til lyden?


Tyll Hertsens gennemgik for snart mange år siden tre forskellige udgaver af Beyerdynamic DT880:

https://www.stereophile.com/content/com ... headphones

-Konklusionen er vist at højimpendante hovedtelefoner i hvert fald teoretisk er at foretrække.

Men kun hvis man har power nok til at drive dem.


:cool1:
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Hovedtelefoner

Indlægaf Fredmarantz » man 11. apr 2022 18:13

Denne her var/er i mange år den umiddelbare standard blandt lydmand live måske også studie.
https://www.dba.dk/studiehovedtelefoner ... 089591676/

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hovedtelefoner

Indlægaf bjerager » man 11. apr 2022 22:51

Fredmarantz skrev:Denne her var/er i mange år den umiddelbare standard blandt lydmand live måske også studie.
https://www.dba.dk/studiehovedtelefoner ... 089591676/

Vh
Freddy


Spændende bud og sikkert et godt sted at begynde. Jeg kan læse mig frem til, at de er rimeligt velanmeldte, dog med en lille tendens til at være lidt heftige i toppen af registret. Jeg har selvfølgelig skøjtet lidt rundt på dba.dk, og har fundet nogle interessante bud:

https://www.dba.dk/andre-hovedtelefoner-pioneer/id-1070903247/ - de her er i den dyrere ende, vildt cool look. Nogen mener at når det kommer til udseende, så er det her de ultimative vintage hovedtelefoner. Jeg kan læse mig frem til, at mellemtonen er dejlig, men afrullet i bunden. Måske et hit, men lidt dyre... Og vist ret lavimpedante...

https://www.dba.dk/andre-hovedtelefoner-pioneer/id-1089529112/ - vist en billigere udgave af de andre pioneers, og ikke lige så vellydende.

https://www.dba.dk/andre-hovedtelefoner-akg-k4/id-1087482008/ - også et spændende bud, tovejs med elektrostater i toppen. Skulle vist lyde ret godt...

https://www.dba.dk/hifi--dj-hovedtelefoner/id-1089371818/ - kan læse mig frem til, at man skal i lambda klassen for at finde noget bedre. Men dyre. og den der forstærker i klasse d, der følger med... ved ikke rigtigt.... Og så har jeg også som en anden i tråden skriver det læst mig frem til, at der kan være meget bøvl med Stax høretelefoner - lavt output, forskel på lydniveauet i de to kanaler....

https://www.dba.dk/hifi--dj-hovedtelefoner/id-1083349438/ - kloner af Grado RS1 - ved ikke hvad jeg skal mene om det, billige i forhold til originalerne, men det lyder som et lidt satset køb.

https://www.dba.dk/hovedtelefoner-grado-labs-325/id-1088586341/ - Grado's, men vist lidt hidsige i toppen....

https://www.dba.dk/hifi--dj-hovedtelefoner/id-1089517663/ Ikke vintage, men på Stereophiles recommended liste...
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Hovedtelefoner

Indlægaf kbekke » man 11. apr 2022 23:34

Spændende at du sådan er blevet bidt, bjerager 8)

-Man skal nok lige være opmærksom på, at i hvert fald moderne hovedtelefoner jo ikke er designet til at være neutrale. Altså som i havende en lineær frekvensrespons. Man kan med fordel læse om “the Harman curve”, som nogle anser for referencen og andre selvfølgelig er lodret uenige i.

Pointen er, at hovedtelefoner er “voicet” - enten for at lyde neutralt eller af noget helt andet.

Alene derfor synes jeg bare, som allerede nævnt, at man skal bruge sine tonekontroller indtil man selv synes, det lyder “rigtigt” eller “fedt” eller hvad, der nu gør een glad.

For mig er det faktisk indspilningen, der afgør om jeg justerer klangbalancen eller ej.

Hos mig er det meget tydeligere igennem hovedtelefonerne end højtalerne, hvornår der med fordel kan pilles lidt ved (især bas) og diskant. Men ok, mine AKG er jo heller ikke de mest bas-stærke. Andre vil nok opleve noget andet.

Jeg er (surprise) meget enig med Kdaddy i at forstærkeren er af afgørende betydning. Hvis man har en go’ gammel integreret, der trækker via udgangstrinnet over effektmodstande, har man måske alt, hvad man har brug for.

-Men vil man videre, er det for mig oplagt at bruge rør til hovedtelefoner. Her slipper man jo netop for nogle af de udfordringer de små vellydende rørforstærkere kan have med “rigtige” højtalere og kan samtidigt lade sig fuldt omslutte af alt det, som rør kan i forhold til mikrodetaljer, opløsning og “atmosfære”. Og igennem hovedtelefoner kan rør sagtens “spille bas”, hvis det er det, man har brug for.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Hovedtelefoner

Indlægaf bjerager » man 11. apr 2022 23:44

Jae, og der ved jeg sgu ikke hvad min forforstærker har at byde ind med. Der er ikke rigtigt nogen data på min yamaha C2x forforstærker hvad det angår. Men med det der eller er gjort ud af den forstærker, så tror jeg ikke rigtigt på, at den skulle være helt ringe på det område.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Hovedtelefoner

Indlægaf kbekke » tirs 12. apr 2022 08:59

bjerager skrev:Jae, og der ved jeg sgu ikke hvad min forforstærker har at byde ind med. Der er ikke rigtigt nogen data på min yamaha C2x forforstærker hvad det angår. Men med det der eller er gjort ud af den forstærker, så tror jeg ikke rigtigt på, at den skulle være helt ringe på det område.


"I rest my case, your Honour"

-Den er sgu' fe'! 8)
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Hovedtelefoner

Indlægaf Gottschalck » tirs 12. apr 2022 14:29

Hey Anders. Er det ikke bare ud over stepperne og få købt noget brugt og prøvet af?

Her er noget af det jeg leger med herhjemme. Stax er nok det mest ultimative jeg har. Men man bliver lidt træt at komforten. Her er virkelig “hul i gennem”. Grado spiller godt, men de almindelige typer til menneskepenge SR 60-325 bliver man også træt af ligesom de lukkede typer, der godt kan blive svedige efter længere tids brug.
Hvis jeg skal anbefale noget må det være Sennheiser HD-560 Ovation. Super behagelige at have på i lang tid og tilmed en fantastisk lyd. Dem bliver man aldrig træt af at lytte til. Ligeledes Sonys nyere trådløse wH-1000X M3. Spiller fantastisk. Generelt synes jeg at man får mest for pengene, hvis der investeres i Sennheisers gamle hørebøffer. Prøv de helt gamle 414 eller 424. Efter 50 år spiller de bare stadig godt.

Ellers må vi lave et shoot-out en dag og samle alt hvad der kan drives op af spændende bøffer og lytte.
Vh Jesper
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Hovedtelefoner

Indlægaf bjerager » tirs 12. apr 2022 14:41

Gottschalck skrev:Hey Anders. Er det ikke bare ud over stepperne og få købt noget brugt og prøvet af?

Her er noget af det jeg leger med herhjemme. Stax er nok det mest ultimative jeg har. Men man bliver lidt træt at komforten. Her er virkelig “hul i gennem”. Grado spiller godt, men de almindelige typer til menneskepenge SR 60-325 bliver man også træt af ligesom de lukkede typer, der godt kan blive svedige efter længere tids brug.
Hvis jeg skal anbefale noget må det være Sennheiser HD-560 Ovation. Super behagelige at have på i lang tid og tilmed en fantastisk lyd. Dem bliver man aldrig træt af at lytte til. Ligeledes Sonys nyere trådløse wH-1000X M3. Spiller fantastisk. Generelt synes jeg at man får mest for pengene, hvis der investeres i Sennheisers gamle hørebøffer. Prøv de helt gamle 414 eller 424. Efter 50 år spiller de bare stadig godt.

Ellers må vi lave et shoot-out en dag og samle alt hvad der kan drives op af spændende bøffer og lytte.
Vh Jesper



Tjoe Jesper, jeg har også forsøgt at lægge billet ind på et par stykker af dem, jeg har linket til. Så må vi se...
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Hovedtelefoner

Indlægaf his067 » tirs 12. apr 2022 17:45

Se, jeg har fundet en helt anden Løsning: da jeg nu alligevel bruger høreapparater har jeg i de sidste to uger er gået rundt med en prøve på din nyeste super dupper høreapparater fra Oticon. De hedder More1 og er lidt af en blandet fornøjelse. Ideen om at kunne høre musik fra diverse streaming services er helt fed, og det er helt dejligt at kunne lytte til radio på dem. Til klassisk musik er de også rigtig gode, især hvis det er en god gammeldags 50’er stereo indspilning. Ideen om at kunne høre musik fra diverse streaming services er helt fed, og det er helt dejligt at kunne lytte til radio på dem. Til klassisk musik er de også rigtig gode, især hvis det er en god gammeldags 50’er stereo indspilning (prøv f.eks. nogle gamle RCA Living stereo). Men jeg måIndrømme at til pigtråds musik duer de ikke rigtig: der mangler bas og der mangler på en eller anden måde ‘oplevelse’. Så det er en blandet landhandel, men jeg synes egentlig at det kunne være interessant også at høre om der er andre der som jeg bruger høreapparat Anne på den måde, og egentlig ville det også være interessant – men nok også temmelig vanskeligt at arrangere – og kunne sammenligne de forskellige høreapparater for at finde ud af hvilke nogen der lyder bedst.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Hovedtelefoner

Indlægaf cdp » tirs 12. apr 2022 18:49

...men jeg synes egentlig at det kunne være interessant også at høre om der er andre der som jeg bruger høreapparat på den måde, og egentlig ville det også være interessant – men nok også temmelig vanskeligt at arrangere,,,

Sjov og lidt interessant drejning tråden nu tager - omvendt er vi nok nogen ( måske ligefrem en del ), som spidser ører nu, for dels bliver vi kandidater på et tidspunkt og dels sker der rigtig meget indenfor nytænkning.
https://xn--hrnu-gra.dk/news/hvordan-fi ... apparater/

" Derudover var Phonak den første producent som kunne tilbyde sine brugere fuldkommen håndfri anvendelse af telefonen, da apparatet bruger mikrofonerne på høreapparatet, som fanger brugerens stemme og sender over til telefonen, mens lyden fra telefonen sendes direkte tilbage til høreapparatet"

Denne producent, har pt. nok fat i noget rigtigt, men elektronikken sidder stadig i en boks bag øret - nok ikke optimalt med hoved tlf. på disse, men måske er det så ikke nødvendigt. Min kammerat har nyligt fået høreapparat, det er her muligt at justere lydspektret bagud, for større fokus fremad ( tror jeg ) - og som han siger, konen ved hvorfor jeg nogen gange vender ryggen til hende.. ;) Ps. bruger ikke selv høre hjælp, men alt over 15k er luft. :lol:
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Hovedtelefoner

Indlægaf KenRas » tirs 12. apr 2022 20:43

Gottschalck skrev:Ellers må vi lave et shoot-out en dag og samle alt hvad der kan drives op af spændende bøffer og lytte.
Vh Jesper


Jeg er altid frisk på sådan et arrangement :thumbsup:

Mit bidrag vil i så fald være et sæt vintage Pioneer SE-205, købt på et privat loppemarked for et par år siden for hele 35,- Jeg er generelt ikke tilhænger af hovedtelefoner, så det er yderst sjældent jeg bruger dem. Ved brug af Ortofons testplade er det dog fremragende med hovedtelefoner.

88CFC556-283F-4A6B-AC56-5F317C919E1C.jpeg


D7C4F111-5001-4830-A20B-BFC4D2BBE6F1.jpeg


Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af KenRas tirs 12. apr 2022 21:51, rettet i alt 1 gang.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Hovedtelefoner

Indlægaf Tonni » tirs 12. apr 2022 20:49

Udviklingen går rasende hurtigt. Men Harald Blåtand har nogle begrænsninger.
Især når man tænker på teknologi, som kører digitalt, og med en forsyningsspænding på omkring 1.24 - 1.5V
At man så kan vride hele 4-6 dage ud af sådan et batteri. Ja det forklarer så også noget om lydkvaliteten ift. rigtigt hifi-grej.

Lyden er under alle omstændigheder brugbar. Men kompromiserne er mange.
Trods den rivende udvikling, er der stadig lang vej igen...

Og ja, jeg bruger Phonak M90-312T, som er bag øret apparater, med højttaleren i øret.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Hovedtelefoner

Indlægaf Kdaddy » tirs 12. apr 2022 21:47

Et billede af min hovedtelefon samling: b&o, sennheisser hd 414 (sen 60’er), hd 600 (midt 90’er) , og favoritten fostex th-x00.

Hd 414 købte jeg fordi jeg mente at de gamle sennheisser lyder sødere end de nyere. Det er korrekt men hd 414 er til gengæld næste basløs.

Leben i baggrunden. Med hovedtelefoner og rør forstærker og riaa er der ikke mange rør mellem rille og trommehinder.

Ps! Ved ikke hvorfor billedet står på hovedet.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Kdaddy
 
Indlæg: 159
Tilmeldt: 02 jun 2015
Lokalitet: København

ForegåendeNæste

Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 91 gæster