Forstærkere jeg kan huske...

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Forstærkere jeg kan huske...

Indlægaf Tube mania » man 26. dec 2011 20:45

fordi de gennem en lang periode som tekniker har givet mig nogle overraskelser...det bliver en fortsat tråd efterhånden som jeg husker dem...


Den første er Audio Research D115

Den gav altid et voldsomt knald når den blev slukket og havde nogle problemer med selvsving...
Den har reguleret skærmgitter forsyning til udgangs-rørene med et 6550...det er der ikke noget specielt ved, men da jeg opdagede samme spænding driver indgangen blev jeg lidt mistænksom.

ARC må have haft svært ved at undgå de stærkt varierende skærm-gitter strømme slå igennem til ingangen og for at undgå det har brugt en SS regulering mellem 6550 røret og ingangen bestående af en TL071+ nogle transistore. Det fungerer, men kun til serie transistoren kortslutter...så er der selvsving for alle pengene. Det blev fixed og transistoren beskyttet med nogle zener-dioder.
Jeg ville ikke selv have blandet tingene sammen på denne måde...det er at bede om problemer.

Nu var der så det med knaldet...det viste sig 6550 røret styres af en anden regulering best. af TL071 og når dette kredsløb mistede strømmen ved power off sendte det nogle voldsomme sving via 6550 røret til skærm-gitrene og indgangen med knaldet til følge. En diode + en stor lyt til at holde spændingen til dette kredsløb mens udgangen dør...klarede problemet.

Billede
Senest rettet af Tube mania man 26. dec 2011 22:50, rettet i alt 4 gange.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Forstærkere jeg kan huske...

Indlægaf Tube mania » man 26. dec 2011 21:15

QUICKSILVER 8417
Jeg troede ikke der var andet galt med dem end udgangs-rørene var færdige...så i med nogle nye og igang med testen...det viste sig svært at få noget ud af forstærkere ved højere frekvenser. Var det nu selve forstærkeren der rullede af af en eller anden årsag?

Oscilloscopet bliver hægtet på inden for FB loopet...dvs driveren for at se om det rullede af...det gjorde det ikke...fra ca 6Khz steg niveauet kraftig hvilket vil sige at modkoblingen kæmpede for at holde niveauet. Drivsignalet var i perfekt modfase...så fejlen lå ikke her, men i udgangs-transformatoren. Den brugte så meget energi at rørene blev overophedet ved kontinuerlig drift fra 10Khz.

Jeg fandt aldrig ud af om det var en 'farisær' eller om der var flere af slagsen...begge trin gjorde det samme...

Billede
Senest rettet af Tube mania man 26. dec 2011 23:57, rettet i alt 1 gang.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Forstærkere jeg kan huske...

Indlægaf Tube mania » man 26. dec 2011 22:51

Raymond Lumley M100
Ærke engelske forstærkere...den ene forvrængdede kraftigt...blev oscilloskoperet og den klippede helt tydeligt den ene halv-perode af. Ingen fejl på udgangs-rør og drivsignal...det var udgangs-transformatoren. Nu er jeg jo aldrig tilfreds med bare at konstatere hvilen komponent der er problemet...jeg vil gerne vide hvorfor. Af med end-bels og andet løs-øre. Det viste sig at sektions-samlingerne var sjusket udført og med lidt fornuft og omtanke kunne den samles igen

Der var nu stadig noget galt...med begge trin...ikke den forventede effekt og meget blød klipning. Det viste sig driverne ikke havde sving nok til at udstyre udgangs-rørene...en nærmere undersøgelse viste de havde meget lave anode-modstands værdier. En eller anden smart konstruktør havde regnet med at rørenes Ri (indre modstand) er lig med anode-modstanden. Rørenes Ri var 7,7K...modstandene 7,5K.

Det kan aldrig komme til at fungere..Ra sammen med Ri opfører sig som en spændings-deler...derfor skal Ra altid være 4-5 gange større i værdi end Ri. Jeg skiftede Ra ud til 39K...indstillede trinnet igen med Rkatode...SÅ kunne den virklig sparke r..
Ejeren blev meget glad...
Billede
Senest rettet af Tube mania tirs 27. dec 2011 10:54, rettet i alt 3 gange.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Forstærkere jeg kan huske...

Indlægaf Almarx » tirs 27. dec 2011 00:02

Mer, - rigtigt spændende tråd. :shock:
Brugeravatar
Almarx
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Re: Forstærkere jeg kan huske...

Indlægaf Tube mania » tirs 27. dec 2011 11:28

Luxman L58
En meget smuk og fin forstærker med transistorer og fettere i udgangen
Transistorer generelt...er nemme...ik så meget pjat...enten virker de eller så gør de ikke. SÅDAN er det ikke med Hitachi fetterne i denne...man kan let komme udfor de har mistet strøm-capacitet...tilsyneladende virker de, men bliver de udsat for hård belastning klarer de det ikke.

Dvs...man kan afprøve denne forstærker på letdrevne højtalere ved moderat niveau uden at opdage der er problemer...det er der mange der er blevet snydt af.De er også svære om ikke umulige at stille bias på og kan man ikke drive strømmen op på de ønskede 250mA er det et godt tegn på transistorerne er færdige. Behøver jeg sige det naturligvis gælder alle forstærkere med denne type transistorer...
Billede
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Forstærkere jeg kan huske...

Indlægaf r-l-b » tirs 27. dec 2011 12:50

Det passer godt med at ham der havde rodet med min l58A før dig Tube Mania kun havde testet dem på et sæt stax hovedtelefoner sat til højtalerudgangen

Herligt at den spiller nu - og fint spiller den - den er ikke blevet hård i lyden - men mere klar - herligt
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Forstærkere jeg kan huske...

Indlægaf Tonni » tirs 27. dec 2011 13:02

Hold da op hvor en dejlig tråd!!!
Og sikke en gang fusk du her optrævler, Tube!!!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Forstærkere jeg kan huske...

Indlægaf his067 » tirs 27. dec 2011 13:19

Mere!!!
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Forstærkere jeg kan huske...

Indlægaf Tube mania » tirs 27. dec 2011 13:23

Eksemplerne i denne tråd er hovedsagelig fra dengang jeg arbejdede for Gryphon, KT radio, Frydendahl, SK sound, Mandal HIFI, Q sound, Audio Consult m.m. så det var mange sjove apparater jeg fik ind dengang.
Senest rettet af Tube mania tirs 27. dec 2011 21:55, rettet i alt 1 gang.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Forstærkere jeg kan huske...

Indlægaf Tube mania » tirs 27. dec 2011 15:49

Yamaha M80

Den glemmer jeg aldrig...den var brændt af...HELT af...27 transistorer i den ene kanal...en håndfuld modstande og dioder. Selv indgangs potentiometeret var brændt...den må have sendt lyn og torden ud gennem indgangs-bøsningen. Nogle steder hvor der skulle sidde en transistor var der kun 3 ben...resten var væk, fordampet :shock: . Det tog 2 dage med overtid at fixe den og jeg var træt aht kan jeg huske.

Hvorfor den var brændt af ved jeg ikke, men den virkede fint mange år efter og måske endnu...

Billede
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Forstærkere jeg kan huske...

Indlægaf Tube mania » tirs 27. dec 2011 17:04

Pioneer M90

Den fik jeg ikke lavet, men det var ikke min skyld...den var indleveret hos KT-radio. Jeg så godt den var skilt ad, men jeg tog den med hjem...stor var min forundring da jeg så et print på lodde-siden :shock: Det var 'forstærket' med noget 1mm kobber/sølv tråd på ALLE baner...det så ud ad helvede til (undskyld). I en sikrings holder sad en 4mm skrue...det siger selv jeg ikke lige tog fat på den :?:

Jeg ville tale med ejeren...ham mødte jeg senere og tråden han havde monteret 'forbedrede' den meget :ide: ...sagde han, men desværre var den begyndt at springe sikringer (sikkert pga tråden) mente jeg...så havde han sat en skrue i og der var kommet flammer ud af den :Megetvred: . Jeg foreslog at jeg fjernede tråden til en start, men det måtte jeg ikke...jeg skulle finde fejlen og tråden skulle blive...han fik den bare tilbage...jeg gav op :(

Billede
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Forstærkere jeg kan huske...

Indlægaf Boptilyoudrop » tirs 27. dec 2011 17:36

Tube mania skrev:Yamaha M80

Den glemmer jeg aldrig...den var brændt af...HELT af...27 transistorer i den ene kanal...en håndfuld modstande og dioder. Selv indgangs potentiometeret var brændt...den må have sendt lyn og torden ud gennem indgangs-bøsningen. Nogle steder hvor der skulle sidde en transistor var der kun 3 ben...resten var væk, fordampet :shock: . Det tog 2 dage med overtid at fixe den og jeg var træt aht kan jeg huske.

Hvorfor den var brændt af ved jeg ikke, men den virkede fint mange år efter og måske endnu...

Billede

Det må have kostet det meste af en irakkrig at fikse den? :shock:
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Forstærkere jeg kan huske...

Indlægaf Tube mania » tirs 27. dec 2011 17:42

Ja...det har sikkert kostet en del, men det kan jeg ikke huske....
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Forstærkere jeg kan huske...

Indlægaf Nillerviborg » tirs 27. dec 2011 21:06

>>HI-JACK ON<<..: Phase Linear 400 Series Two..:

Kendt for at være kronisk ustabile - af flere årsager. Ellers en feeed og velspillende Amp fra først halvfjerdserne og til PL blev opkøbt af Pioneer først i firserne.
pl400s2.jpg


Series Two'erne udemærker sig ved, at man har monteret lidt forkerte udgangstranser med lidt forkert montagemateriel, og man har lidt blandet modkobling, som er beregnet forkert og forsøgt forkert, så nogen af dem faktisk ender med medkobling ved høje frekvenser.
Kuren er, først og fremmest at montere ordentlige udgangstranser, MJ15003/4 hvis der er konverteret til komplementær, ellers kun NPN'erne - de er ikke alle opbygget til drift med komplementære transer - men kan modificeres.
Derudover skal transistorerne monteres med rigtige glimmerskiver og montagepasta - ikke noget silikoneplatsik her, det har forkerte kapaciteter.
Så er der nogen af kondensatorerne i pre-trinnet - de sidder forkert, det kan jeg ikke huske så precist at jeg vil komme ind på det. Derudover kan det hjælpe at gøre den lidt sløvere med modstande på baserne af transerne, svjh. 2-3 ohm 1W Beyschlag Carbon, og på driverne et sted mellem 47 og 100 Ohm på basen - det hjælper på stabilitet'en.
Ååeh ja, så er det i øvrigt ikke dem alle sammen der har stelvejene ved indgangen korrekt, ejheller stelvejene på kabinettet - specifikt fronten - korrekt.
Til gengæld er den superflot og speciel, og ganske velspillende - og ret speciel med sine lidt over 200 W / 8Ohm RMS i starten af halvfjerserne...

>>HI-JACK OFF<< - Beklager... *ss

/ Lars
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 596
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: Forstærkere jeg kan huske...

Indlægaf Tube mania » tirs 27. dec 2011 21:44

Ha ha...hi jack on,off...det er en dejlig forstærker, men lidt mere speciel end nødvendig...jeg har haft æren.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Næste

Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster