Fortinnet kobber vs solid-core kobber til højttalerkabler

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Re: Fortinnet kobber vs solid-core kobber til højttalerkable

Indlægaf The Canadian » tirs 28. mar 2023 20:41

O & O, Jake

Stuen - Rega RP 10 + Athena 3 + Rega ISO / Tubelab pre + Ortofon GF-603 / Hørning Alkibiades
Kontoret - Morgen Int. Amp + Tuner + CD / Thorens TD 127 Electronic + SME 3012R + SPU / Trone Seven MC / Russel K Red 50
Brugeravatar
The Canadian
 
Indlæg: 500
Tilmeldt: 11 maj 2010
Geografisk sted: Den Fynske Hovedsted
Lokalitet: Jakes Joint

Re: Fortinnet kobber vs solid-core kobber til højttalerkable

Indlægaf Tonni » tors 30. mar 2023 16:18

Tror måske Alu ikke rigtigt er en del af HiFi, af to årsager.
Den første, er allerede nævnt. Det er ikke til at lodde på.
Den anden er ledningsevnen, som jo er lavere/dårligere end Cu og Ag.
Se eks.v. denne wiki side for værdierne.

Og som Helicon skriver, har Alu været brugt, i el sammenhæng, i mange år. Dette da det vejer væsentligt mindre end Cu, og derfor er billigere, især i højspændings sammenhæng. - Jeg glemmer aldrig, da jeg var med til at trække en 6kV linje, i en fabrikshal. Vi kunne godt have brugt Japans Zumo-landshold, til at bukke/tumle det 4*125 mm2 kabel...

Der er dog enkelte, der har forsøgt sig med Alu, i HiFi sammenhæng. Bl.a. Isoda, som lavede flere højttaler- og signal-kabler med forskellige metaller snoet sammen...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Fortinnet kobber vs solid-core kobber til højttalerkable

Indlægaf Helikon » tors 30. mar 2023 17:13

Og alu er ikke eksotisk nok i fht. kobber og de endnu mere eksotiske.
Men det kunne som sådan være lidt interessant at prøve forskellige metaller af som kabel. Jerntråd, alu, stålwire som jo mest er jern, rustfri stålwire i A2 og A4 hvor A4 er mest korrosionsbestandig, hegnstråd nr. 14

Og lidt som et kuriosum om alm. pigtråd imod nato pigtråd hvilken der egner sig bedst til hård metalrock, eneste bøvl vil være at få trukket en sok på til isolering..
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Fortinnet kobber vs solid-core kobber til højttalerkable

Indlægaf ulrikmm » tors 30. mar 2023 18:31

Bruger selv fortinnet kobber fra Duelund hen til mine Quad elektrostater. Det hedder DCA 16GA. Synes musikken lyder rigtig godt med dem. Meget levende og organisk.
Brugeravatar
ulrikmm
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 09 maj 2010

Re: Fortinnet kobber vs solid-core kobber til højttalerkable

Indlægaf spuncut » tors 30. mar 2023 21:53

@Tonni:
Som tidligere nævnt skal man tillægge kvadratet af aluminium ca. 50% for at få samme ledningsevne som kobber, men stadig væk får man mere ledningsevne pr. vægt i aluminium end kobber.
Men hvis vi nu holder os inden for Hi-Fi-diskursen ses der nødvendigvis ingen sammenhæng mellem ledningsevne pr. meter og den ofte anvendte skala: "god", "bedre", "bedst".

@Niels:
Så du tænker at elektronerne bliver gladere og føler sig mere privilegerede og således mere vellydende af at løbe igennem en leder af et mere eksotisk materiale?
Nej nu skal vi vidst til at passe på. Det er en seriøs tråd denne her. Vi får Freddy på nakken.

@ulrikmm:
Har du prøvet om det billige 2 X 0,75 mm2 forlængerledningskabel nede fra Jem & Fix lyder: "Dødt og Uorganisk". Jeg mener at der jo må være en reference ellers er det jo en subjektiv opfattelse, som hverken kan falsificeres eller verificeres.

MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Fortinnet kobber vs solid-core kobber til højttalerkable

Indlægaf ulrikmm » tors 30. mar 2023 22:50

Har ikke prøvet det nævnte fælles referencekabel fra Jem og fix. Men har spillet på et billigt fortinnet kobberkabel på 2,5 mm2fra Bauhaus. Det har mere bas end detbillige Duelund kabel jeg spiller på nu, og en rigtig organisk lyd, bare ikke helt så åbent som Duelund kablet.
Jeg bruger mit anlæg tilbud lytte til musik, og ikke måle på. Så den vigtige parameter for mig er at det lyder godt. Og det gør det i mine ører. Så 3 timers musik de fleste aftener. Oplever også den fornøjelse at konen stikker hovedet ind og siger ting som”hvor synger hun godt, hende der, hvem er det?”.
Hvis målinger er vigtigst for dig, kan jeg oplyse at Duelund kablerne måler 240 cm. Længden er kritisk: Længere ville være spild af penge og kortere for kort til at kunne nå.
Brugeravatar
ulrikmm
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 09 maj 2010

Re: Fortinnet kobber vs solid-core kobber til højttalerkable

Indlægaf MaxJ » fre 31. mar 2023 22:14

Nu har jeg/vi fulgt jeres tråd siden i / Mr. Marantz og co svinede Preben og undertegnede til. Jeg har erfaret at mange af de super gode / dygtige elektronik mekanikere " måske " er blevet klogere på kabler - måske nærmerer i jer os "uvidende tosser´s erfaring gennem ca 60 år" som har tiden og erfarinengen til at " RENT FAKTISK " lytte til det forskellige kobber ( alu er no go - tro mig )
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Foregående

Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 76 gæster