Elektronik sortiment

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Elektronik sortiment

Indlægaf trikker » ons 29. mar 2023 18:57

Er der nogle der har et link til et fornuftigt elektroniksæt. Altså modstande - kondensatorer og lign. til amatør rep.
af delefiltre.
Det er nok for dyrt at købe dem et sæt ad gangen + porto.

på forhånd tak
Brugeravatar
trikker
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 29 jul 2018
Geografisk sted: Foran højtalerne
Lokalitet: Viborg

Re: Elektronik sortiment

Indlægaf spuncut » ons 29. mar 2023 20:42

Hej trikker
Jeg har ikke set et sådan kit, hvilket selvfølgelig ikke er ensbetydende med at det ikke findes.
Mht. valg af komponenternes "kvalitet" kommer det meget an på hvad man er ude efter.
Janzen ligger i den billige/fornuftige ende.
Mundorf har 117 forskellige serier af kondensatorer man kan fare vild i.
Eller har man guldet kan man jo prøve om man forstår at påskønne Duelund/Graversen.

Engelske Hi-Fi Collective har nok det mest omfattende sortiment:
https://www.hificollective.co.uk/
Men Reichelt og Banzai Music er også ret godt kørende og her kan du jo passende sammenligne data med fx. kondensatorer fra Wima således at du ikke falder for Hi-Fi-MumboJombo.

IMHO, held og lykke.

MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Elektronik sortiment

Indlægaf trikker » tors 30. mar 2023 07:18

Hej Henning
Mange tak for svaret. Jeg spørger fordi jeg ikke har nogle ting på lager.
Har du ting på lager eller køber du det fra gang til gang du laver noget?
Købte et par højtalere i går som jeg aldrig har set før. Men grunde til jeg købte dem var at der sad SEAS 25 ew basser i dem. De er vel magen til dem der sidder i Scandyna A25 og A30. Hvis de er har jeg da et par reserver. Har for øvrigt fået skiftet kondensatorerne i mine A30 efter min lille snak med Hackenberg. Det har givet noget luft til højtaleren. Det var også grunden til jeg spurgte om lager / sortiment da jeg gav 80 kr. for 2 kondensatorer.
Med venlig hilsen
Stig
Brugeravatar
trikker
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 29 jul 2018
Geografisk sted: Foran højtalerne
Lokalitet: Viborg

Re: Elektronik sortiment

Indlægaf spuncut » tors 30. mar 2023 15:26

Jeg købte 10 stk af dem her:
https://www.banzaimusic.com/WIMA-MKP4-4-7uF-250V.html
...da jeg alligevel skulle handle hos Banzai med henblik på at anvende dem i Scandyna A. Det er som sådan ingen anbefaling herfra, men jeg har ingen klager. Egentlig tror jeg næppe at kunne høre forskel på diverse kondensatorer, altså så længe de virker, men der er god grund til at skifte til filmkondensatorer da de holder meget meget længe.

MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Elektronik sortiment

Indlægaf cdp » tors 30. mar 2023 18:48

Hejsa
For nogen tid siden så jeg en Dba annonce med en masse dele og lidt målegrej. Indrømmet det er da rart med lidt på lager af de mest gængse typer. Samtidig er mit råd, at jo flere dele/ reservedele man har liggende, desto mere ærgerligt er det , når man alligevel skal handle ind, for at ramme det korrekte. De komponenter der ældes med tiden, ville jeg heller ikke gemme i nederste skuffe.
Fra genbrug, nedlagt faghandel mv. har jeg hittet meget sjovt, men lige så meget ryger desværre også til skrot, når det ikke kan bruges. ( Vintage dele er jo tit keepere )
Blot et lille råd herfra og self imho. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Elektronik sortiment

Indlægaf spuncut » tors 30. mar 2023 20:42

Hvis man er ude efter "lykkeposer" er der flere muligheder ovre på brugtgrej. Til eksempel har jeg købt nogle poser af brugeren: Jimmy A med transistorer og kondensatorer. Prisen er god og det er en helt fin måde til at fylde et grundlager, hvis man ,som jeg, gør i flere slags elektronik ud over Vintage Hi-Fi. Men har man et helt specifikt behov er man nok bedst tjent med at bestille hos en af de etablerede leverandører fra gang til gang.

MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Elektronik sortiment

Indlægaf trikker » tors 30. mar 2023 20:50

Tak for svarene. Jeg havde måske en ide om at en lille bunke af "standard" kondensatorer var en god ide, sådan lige til en snæver vending. Jeg må/vil købe ad hoc for fremtiden.
Brugeravatar
trikker
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 29 jul 2018
Geografisk sted: Foran højtalerne
Lokalitet: Viborg

Re: Elektronik sortiment

Indlægaf ole n 84 » fre 31. mar 2023 01:33

Du kan købe sortiments pakker på elextra.dk

https://www.elextra.dk/komponenter/komp ... mentpakker

Hilsen Ole N 84
ole n 84
 
Indlæg: 1108
Tilmeldt: 11 jul 2010
Geografisk sted: da vinci parken aalborg
Lokalitet: Nordjylland

Re: Elektronik sortiment

Indlægaf trikker » fre 31. mar 2023 07:08

Mange tak Ole.
Gad vide af hvilken grund den ikke kommer op som mulighed når jeg søger på Google.
Men jeg skal da ha' en.
Brugeravatar
trikker
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 29 jul 2018
Geografisk sted: Foran højtalerne
Lokalitet: Viborg

Re: Elektronik sortiment

Indlægaf Sorenki » fre 31. mar 2023 09:45

Jeg bidrager lige med lidt tanker her:
Jeg har på et tidspunkt købt en større samling modstande til mit eget lager (jeg skulle bare selv sorterer alle 100.000 efter størrelse, så de var billige) det er kvart-watt modstande hele bundet og jeg har nu en kæmpe vifte af værdier. Mén!... næsten hver eneste gang jeg har skulle bruge modstande har det alligvel resulteret I at jeg har skullet bruge halv-watt eller 1-watts modstande eller værdier jeg alligevel ikke havde i min bunke :(

For kondensatorer er der i min holdning endnu mere på spil - fysisk størrelse, Axiale eller Radiale, er de til signal eller strøm?, accepteret tolerance, polaritet, elektrolytter eller metal-film etc etc etc. Jeg vil hellere praktiserer at når jeg bestiller gør jeg det fra mouser (så jeg ved præcist hvad jeg får og har typeblad på det hele, kan se dimensioner etc) og så køber jeg næsten altid "dobbelt-op". Der er tit så stor en rabat ved køb af ti, at man uden videre kan gå fra fx 6 stk til 10, og når du rammer 50 euro er forsendelsen gratis ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg


Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 73 gæster