Rengøre plastik knap.

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Rengøre plastik knap.

Indlægaf dfms » fre 9. jun 2023 19:05

Hvad kan man bruge til at rengøre gulnet knapper (den til højre :-)) ?

knap.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Rengøre plastik knap.

Indlægaf Captain Phoenix » fre 9. jun 2023 20:52

dfms skrev:Hvad kan man bruge til at rengøre gulnet knapper (den til højre :-)) ?

Til rengøring af knapper (og andet med mange små fordybninger o.l.) er en ultralydsrenser rigtig god - evt. kombineret med "det blå" og vatpinde.
MEN på knappen til højre vil det - er jeg 99,99% sikker på - ikke virke i form af at give den samme farve som den til venstre. Knappen er utvivlsomt misfarvet af lys, UV, røg mv. gennem mange år - og farveændringen ligger ikke som noget, der kan vaskes af.
Hvis du vil have samme farve (hvad der jo vil se bedst ud) tror jeg du skal over i en lakering af alle knapper. De skal sikkert grundes først - og der skal passes på metal-kransene... Det er ikke en helt lille omgang er jeg bange for - men vel heller ikke umulig.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Rengøre plastik knap.

Indlægaf Fredmarantz » fre 9. jun 2023 22:51

Captain Phoenix skrev:
dfms skrev:Hvad kan man bruge til at rengøre gulnet knapper (den til højre :-)) ?

Til rengøring af knapper (og andet med mange små fordybninger o.l.) er en ultralydsrenser rigtig god - evt. kombineret med "det blå" og vatpinde.
MEN på knappen til højre vil det - er jeg 99,99% sikker på - ikke virke i form af at give den samme farve som den til venstre. Knappen er utvivlsomt misfarvet af lys, UV, røg mv. gennem mange år - og farveændringen ligger ikke som noget, der kan vaskes af.
Hvis du vil have samme farve (hvad der jo vil se bedst ud) tror jeg du skal over i en lakering af alle knapper. De skal sikkert grundes først - og der skal passes på metal-kransene... Det er ikke en helt lille omgang er jeg bange for - men vel heller ikke umulig.


Jeg vil give Captain Phoenix helt ret i, at der nok ikke er så meget at gøre med den knap. Gullig af "ælde" = UV - røg og øvrige miljøpåvirkninger. Mit eneste, men tvivlsomme forslag (jeg ville IKKE gøre det) er at dyppe knappen i en klorinopløsning og se, hvad der skete - men med fare for at gøre skaden værre. Jeg ved ikke, hvordan gl. plast vil tage imod den form for kemi - Lige nu ser knappen ud til mekanisk at være intakt, hvilket for mig ville være nummer ét.

Den knaptype / plasttype ses på en del tysk grej i musikbrancen (Echolette/Dynacord) fra starten af 60'erne samt nok også en del tyskproducerde radioer fra samme epoke og samtlige de knapper jeg har set på dette udstyr har været cremefarvede/gullige. De kan jo rengøres og dér er jeg på mit "tyskerudstyr" stoppet.

Mht. til rengøring plejer jeg at bruge ca. de samme rense/fjerne-skidt-midler som Claus foreslår - og så måske også lige en tandbørste. (en brugt, vel at mærke ;) ) - men som jeg forstår på dit hidtige arbejde, som du har vist os, tror jeg ikke, at det er dér skoen trykker.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Rengøre plastik knap.

Indlægaf larsne » lør 10. jun 2023 00:30

Du kan forsøge retrobright, brugt i retro-konsol og computer kredse til at fjerne det gule
f.eks. https://www.youtube.com/watch?v=kjHjW4WwUhQ
larsne
 
Indlæg: 1277
Tilmeldt: 12 sep 2010
Lokalitet: Holstebro

Re: Rengøre plastik knap.

Indlægaf spuncut » lør 10. jun 2023 02:39

Jeg har ofte anvendt Brintoverilte (Hydrogenperoxid) til at blege gulnet fyrretræ. Man skal op på en styrke over 20% før der rigtig sker noget. Og man skal have de gode gummihandsker på, 20% brintoverilte brænder lige igennem huden og det er vanskeligt at skylle af.
Det hævdes at brintoverilte kan anvendes til at blege plastic og at UV-lys fremskønner processen. Ingen garanti for at det virker på alle plastictyper. Kunne frygte at nogle plastictyper bliver skøre. Fortynd med destilleret vand, da brintoverilten kan reagere med urenheder i hanevand. Og husk at det er skrappe sager.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Rengøre plastik knap.

Indlægaf dfms » lør 10. jun 2023 09:25

Tak for forslagene, jeg prøver mig frem.
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Rengøre plastik knap.

Indlægaf Mik112 » lør 10. jun 2023 12:51

Brug endelig ikke den vand-klare gennemsigtige glasrens fra Ajax, den indeholder Ammoniak, hvilket gør at din knap er smuldret væk efter 1-3 måneder. Har prøvet på flere plastemner med samme resultat. Kan nævne knapper, luplamper, lampesokler mv. Den blå Ajax uden Ammoniak er ok (på eget ansvar).
Mik112
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 12 jul 2012
Lokalitet: Frederikssund


Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: quax og 71 gæster