Alu kedeligt træ med navn

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Alu kedeligt træ med navn

Indlægaf zaptor » tors 3. aug 2023 13:36

Har hittet en herlig gl sag af en Tandberg. Den hedder ikke lige et nummer som Tandbergs ellers gør. Så må være noget af det første fra Tandberg. Nogen der kan bidrage?
Knapperne er yderst kedelige i aludelen. Kendt´problem på andre af mine tandberg ting. Herunder knapper på en spolebåndoptager.. Nogen der har erfaring med at få dem fine igen?
Så er der den mere kedelige ting. I låget og på begge sider er der på en eller anden måde ætsæt, brændt eller andet et navn. Nogen forslag til hvordan det takles. Tænker sandbpapir er farligt, da vi nok hurtigt er under finer niveau.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af zaptor tors 3. aug 2023 13:42, rettet i alt 2 gange.
zaptor
 
Indlæg: 184
Tilmeldt: 01 aug 2016
Lokalitet: tommerup

Re: Alu kedeligt træ med navn

Indlægaf cdp » tors 3. aug 2023 14:44

Hej Johnny - der må være noget info på bagside, måske en manual indeni radioen. Helt gl. er den ikke, da radiodelen kun er med Fm og presets. Mht. svøbet, navnet ( sikkert en ejers garanti tyveri ) er brændt ned i, så noget opad bakke der, er du kreativ kan du være heldig med flydende voks og efterfølgende optegning af årer/finer, men sikkert nærmest umuligt det ikke kan ses lidt. ( den hårde vej er nyt finer ) Alu reagerer på basiske opløsningsmidler, så undgå dem. Læg dem i blød i sulfo og skyl med rent vand, Nu er du klar til div. poler midler.. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Alu kedeligt træ med navn

Indlægaf Fejensen » tors 3. aug 2023 16:35

Det ligner den her , HiFi FM , https://www.hifiengine.com/manual_libra ... i-fm.shtml

I forhold til det brændemærke ville jeg da beholde det det vidner jo om ejere der formentlig har investeret i et værktøj til at kunne gøre det ofte og ensartet og således en historie og placering i tid og sted.

Slår jeg navnet op møder jeg bl.a. Børnehuset Sundby Algård men der er flere.

Mon ikke også værdien som samleobjekt vil stige med tiden når der netop er en historie tilknyttet ?

Vh. Frank
Fejensen
 

Re: Alu kedeligt træ med navn

Indlægaf Fredmarantz » tors 3. aug 2023 21:56

Fejensen skrev:I forhold til det brændemærke ville jeg da beholde det det vidner jo om ejere der formentlig har investeret i et værktøj til at kunne gøre det ofte og ensartet og således en historie og placering i tid og sted.

Slår jeg navnet op møder jeg bl.a. Børnehuset Sundby Algård men der er flere.

Mon ikke også værdien som samleobjekt vil stige med tiden når der netop er en historie tilknyttet ?

Vh. Frank


Altså indholdet i dette citat er lige efter mit hoved :p . Jeg synes, som Fejensen, også, at hvis der kan knyttes en historie til et apparat, så stiger affektionsværdien afgørende for mig. En del af min interesse for vintage hifi (og andet gammelt musikudstyr fra før Verden gik af lave)er netop en bevarelse og "genoplevelse" af en tid, hvor man følte sig glad - naiv - ung - lykkelig - forelsket og sugede indtrykkene og oplevelserne til sig i stor stil.
Hvis der erhverves udstyr med klistermærker - navnetræk - eller andet, som kan henføres til geografi - personer - hændelser, forretninger i form af - servicemærkater osv osv, så gør jeg normalt meget for at bevare disse.
Der er dog enkelte ting, som jeg normalt "rydder op " efter - og det er fx uoriginale dele - knapper - forkerte skruer fra sjusket service. Dog må jeg også indrømme, at hvis folk (nok mest et amerikanerfænomen) absolut skulle skrive/ridse deres "social security-nummer" på apparatet, så foretrækker jeg godt nok, at det er foregået på apparatets bagside.....og ikke i forpladen.... :QQS:
Brændemærket her ville jeg bibeholde - men det er jo op til ejeren, naturligvis...

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Alu kedeligt træ med navn

Indlægaf Tonni » tors 3. aug 2023 22:37

Alu og en passende mængde ståluld/sæbe?
Og med hensyn til finer'en, en gang ædeltræsolie, eller "danish oil".
Det ville være min vej.
Og jeg ville ikke overse de problemer med lytter og stelveje som Tandberg ofte har.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Alu kedeligt træ med navn

Indlægaf zaptor » man 7. aug 2023 09:12

Tak til jer. Fik gode input. Særligt det med affektionsværdien og historien. Det er således vedtaget, at navnet forbliver en del af historien for denne radio.
zaptor
 
Indlæg: 184
Tilmeldt: 01 aug 2016
Lokalitet: tommerup

Re: Alu kedeligt træ med navn

Indlægaf his067 » man 7. aug 2023 10:09

Jeg kunne ikke lade være med at google ‘Sundby Algård’: https://sundbyalgaard-kk.aula.dk/om-os/vision.
De lagde ovenikøbet også nogle meget professionelle sange på Soundcloud for ni år siden https://soundcloud.com/sundby-algard.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Alu kedeligt træ med navn

Indlægaf zaptor » man 7. aug 2023 13:47

his067 skrev:Jeg kunne ikke lade være med at google ‘Sundby Algård’: https://sundbyalgaard-kk.aula.dk/om-os/vision.
De lagde ovenikøbet også nogle meget professionelle sange på Soundcloud for ni år siden https://soundcloud.com/sundby-algard.

Spændende.. Må være den nye version af Vesterbros ungdomsgård. Da jeg var ung havde jeg alle de bånd de havde udgivet. Var super godt. Men har ikke før hørt om Sundby Algaard
zaptor
 
Indlæg: 184
Tilmeldt: 01 aug 2016
Lokalitet: tommerup


Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 39 gæster