230V til 100V transformer til vintage DAC

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Re: 230V til 100V transformer til vintage DAC

Indlægaf spuncut » tirs 20. feb 2024 01:09

AnalogBo skrev:Ja spuncut: I mit hifi-møbel kan jeg registrere et felt på knapt 100 volt. Jeg forestiller mig at det kunne blive tæt på nul volt.
Mvh Bo

Mit bud er en kvadrering, altså ca. 25 v/m.
Nu ved jeg at du har udstyret og at du er i stand til at foretage følgende test forsvarligt, andre bør afholde sig fra følgende.
Du kan evt. teste om dit anlæg har en følsomhed ved at sno en bredde sølvpapir omkring dit audiokabel og sætte en 50Hz-spænding på sølvpapiret i forhold til et referenceplan evt. en beskyttelsesjord. Hvis du kan skrue op på 100v uden at du får brum i højtaleren så har du ikke noget problem. Vores skærmkabler er ret gode til at skærme for elektriske felter (v/m). Det er langt værre med magnetiske felter (a/m). Prøv at sno en ledning et par gange omkring skærmkablet og kør en 50Hz-strøm igennem ledningen, der skal ikke ikke særlig meget strøm til førend det bliver hørbart og det er rigtigt svært at skærme sig fra, idet feltet skal omsættes til en hvirvelstrøm og brændes af før det når skærmkablet.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: 230V til 100V transformer til vintage DAC

Indlægaf Helikon » tirs 20. feb 2024 18:56

AnalogBo skrev:Ja spuncut: I mit hifi-møbel kan jeg registrere et felt på knapt 100 volt. Jeg forestiller mig at det kunne blive tæt på nul volt.
Mvh Bo


Jeg er bare nysgerrig, hvordan måler du det felt og hvor?

Vh Niels
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: 230V til 100V transformer til vintage DAC

Indlægaf spuncut » ons 21. feb 2024 18:20

Absolutmåling af E-felter er vanskelige, men for det meste kan man leve med relative målinger og i princippet er det et kendt ledende areal som pumpes op i spændingsniveau af de Coulomb arealet er hængt op i. Der skal du lige forbi Farrad(ay) og Coulomb om hvor meget ladning ser skal til for at pumpe en volt i en kvadratmeter. I min tid som EMC-mand gik vi ikke så forfærdeligt meget op i E-felter da de var nemme at skabe immunitet overfor. Vore primære fokus var H-felter idet de kan forårsage en spænding over en signalledning og således blande sig direkte ind i signalet.
Der er en del forskellige sensorer. Her er fx. et sæt fra Rhode og Schwartz:
https://dk.farnell.com/en-DK/rohde-schw ... price=true
Der fås også en del husmands "blackbox" absolutmålere som har afstedkommet at , især Amerikanere, ikke er fornøjede ved at bo tæt ved højspændingsmaster men hvad og hvordan de måler ved jeg ikke.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Foregående

Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 69 gæster