gode råd til højtaler-køb modtages

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

gode råd til højtaler-køb modtages

Indlægaf sonny » tors 25. jul 2013 12:43

Hej alle I kloge hoveder :cool1:
Jeg er ny herinde, og har lige genoptaget min romance med godt Hi-Fi grej, efter længere tids pause.
Jeg spiller snart igen, på min Thorens TD321, med Mørch up4 imp. og Ortofon, gennem Luxman M-120a-
C-120a og MÅSKE Kef c-60/Yamaha nsw-1 sub.
Sagen er at de gode folk hos Audio Consult i Aalborg har fixet og justeret pladespilleren og er igang med at
rense forstærkerne efter 6-7 års garage ophold. Jeg krydser så fingre for at mine Kef har overlevet, men hvad er egentlig oddsene, efter ialt 30 år? De spillede upåklageligt for 6 år siden, men jeg læser ofte om folk der skifter
ophæng på basser,og om diskanter der dør, efter kun 10-15 år. Ophængene ser ud som de altid har gjort, men hvis det nu viser sig at de lyder skidt, skal jeg ud og investere, da der ikke er fornuft i at bruge for mange penge på
en af Kefs mere jordnære højtalere fra `80-`83. Skal dog siges, at de med dybbassen skåret af sub´en, løfter
sig 2 klasser i forhold til lyden uden. Alligevel ærger jeg mig over at jeg solgte mine 105.4 til en kammerat, det var noget der duede :!: Nå, hvis de er døde, hvad skal jeg gå efter? Vi taler brugtmarkedet, og gerne omkring 3000 sættet.
Jeg har kigget på Monitor Audio SR-6 silver, Yamaha ns-777, og diverse Kef, bl.a de 104.2 der desværre geografisk er ca. 1000.- væk(Aalborg-Nakskov-Aalborg). Jeg har dog ikke fulgt med i
hvad der er kommet af godt grej siden 1990, så her håber jeg lidt på jer, også selvom I måske skal udenfor vintage kategorien...
Som I kan høre er jeg nok lidt til den lidt varme, engelske lyd, og hører mest rock(ikke heavy) blues og det (meget)lidt jazzede.


på forhånd tak!
Sonny


btw; hvad er rekordlængden for et "jomfru-indlæg"???
Kenwood Eleven III-Infinity Kappa 8.2i- Pioneer PD-901-Pro-ject Debut III Esprit
sonny
 
Indlæg: 22
Tilmeldt: 06 maj 2013
Lokalitet: vadum

Re: gode råd til højtaler-køb modtages

Indlægaf bluetiger » tors 25. jul 2013 12:58

Hvis du skal have nogle mindre højttalere vil jeg gerne foreslå B&W Matrix 805
Dem kan du snildt lytte til uden at spænde en sub for dem.
Jeg har haft et sæt og savner dem en hel del.
Brugeravatar
bluetiger
 
Indlæg: 247
Tilmeldt: 17 apr 2011
Geografisk sted: Lige over lillebælt og så ca 25 km til venstre

Re: gode råd til højtaler-køb modtages

Indlægaf larsne » tors 25. jul 2013 19:34

Hvad angår dine Kef c-60, så bør der ikke være problemer med kantophænget da de efter hvad jeg ved er af gummi og ikke skumgummi, værre er det nok med diskanterne som indeholder ferrofluid(magnetisk olie) denne olie har det med at tørre ud, og diskanterne skal enten have en ny påfyldning eller helt erstattes med uoriginale.
Senest rettet af larsne fre 26. jul 2013 00:49, rettet i alt 1 gang.
larsne
 
Indlæg: 1277
Tilmeldt: 12 sep 2010
Lokalitet: Holstebro

Re: gode råd til højtaler-køb modtages

Indlægaf eggers » tors 25. jul 2013 19:39

Jeg ville købe et par Snell E eller J – og gerne køre dem med sub. Hvis du vil køre seperat sub så er Snell K også en mulighed. Husk de tidligste Snell modeller (dem konstrueret af Peter himself) er de mest eftertragtede, men også de mest umulige at finde reservedele til.
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Amsterdam
Lokalitet: Amsterdam

Re: gode råd til højtaler-køb modtages

Indlægaf kbekke » tors 25. jul 2013 20:39

B&W 805 er helt sikkert både gode og velrenommerede højtalere. Men det kan måske tage lidt tid at finde et velholdt sæt til 3000,- inkl. transport (?). Det er jo heller ikke ligefrem kompakt-højtalere, sonny nævner som alternativer til sit nuværende setup.

Kef'erne har iflg. nettet kostet ca. 700 USD fra nye, så hvis de ellers er ok (og sammen med sub'en har den lyd, som sonny gerne vil have), synes jeg da bestemt, han skulle give dem en chance.

Bare fordi de er gamle, behøver de jo ikke at fejle noget og hvis ophængene var intakte efter 24 år, så er der en god chance for at de også er det efter 30. Især hvis de er af gummi og har været opbevaret ordentligt. Det med diskant-olien har jeg ikke forstand på. Men egentlig er det vel bare at spænde dem for det fine, ny-rensede Luxman-sæt og læne sig tilbage, lukke øjnene og LYTTE. En behersket opstart rent volumenmæssigt vil nok være en god ide, hvis de har stået stille i lang tid.

Og så vil jeg råde sonny til IKKE at sætte sub'en til i første omgang. Brug lidt tid (dage) på at vække Kef'erne til live stille og roligt. Væn dig til lyden og hvis der så stadig mangler noget, så sætter du sub'en til og skruer op for den indtil du kan høre den og så skruer du ned igen indtil du lige nøjagtige IKKE kan høre den mere. -Medmindre selvfølgelig du hellere vil ha' det på en anden måde :-)

Der er også masser af indlæg her på forum om renovering af gamle højtalere. Både nye ophæng og delefilterkomponenter. Det behøver ikke at koste særligt meget og der er helt sikkert nogen, som også gerne vil hjælpe til med råd og dåd. F.eks. lyder det som om larsne ved en del om lige præcis den her model?

Og hvis eller når du så endelig bestemmer dig for noget andet. Så prøv at lave en "købes"-annonce her i stedet for bare at køre rundt efter hvad der nu lige er til salg på den Blå. Du burde få masser af henvendelser (fordi vi alle sammen har ALT for meget stående) plus at du får chancen for at møde nogle fede mennesker, der også brænder for hi-fi plus at du får fornøjelsen ved at krejle om "forum-rabat" (det må man godt!).

Endelig vil jeg da lige minde om vores "vintage-hifi-kurer-tjeneste". Det kan godt være, at vi ikke kan få de der 104.2'ere fra Nakskov til Aalborg i eet hug, men med et par stop undervejs kunne det måske nok lykkes?

Så velkommen til og held og lykke med det. Glem ikke at fortælle, hvad det ender med.

Gerne med billeder :thumbsup:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: gode råd til højtaler-køb modtages

Indlægaf spuncut » fre 26. jul 2013 03:05

Hej Sonny
Hvad er vægt og mål på de højtalere fra Nakskov ?
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: gode råd til højtaler-køb modtages

Indlægaf sonny » lør 27. jul 2013 21:03

Hej, og tak for den pæne velkomst, kbekke!
larsne-du har ret: basserne kører upåklageligt! om diskanterne er iorden, er jeg lidt usikker på.
I den ene kanal knitrer/knaser det lidt rigeligt, som overdrevet vinyl knas, og IKKE i de stille passager,
men når der lukkes lidt op, og diskanten arbejder. Jeg har dog pick-uppen mistænkt for at være synderen.
Jeg bliver nok nødt til at spænde en støvet cd-afspiller foran, for at få svaret.
Ellers var det en gyser-start, da jeg manglede lyd i venstre kanal, og efter at have flået i kabler og tjekket stik, gik det op for mig at de ikke havde fået renset input ELLER monitor knappen, så efter lidt omskifter-motion, havde jeg hul igennem.
spuncut: 90x28x42, og 32 Kg stk!
opdaterer når jeg har undersøgt om jeg skal bruge ny p.u. eller nye højtalere(eller begge, 104.2 er Drømmen ;) )
Kenwood Eleven III-Infinity Kappa 8.2i- Pioneer PD-901-Pro-ject Debut III Esprit
sonny
 
Indlæg: 22
Tilmeldt: 06 maj 2013
Lokalitet: vadum


Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 83 gæster