lyd fra gammel radio till PC'en?.

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

lyd fra gammel radio till PC'en?.

Indlægaf Nic-1993 » tors 29. aug 2013 21:01

er der nogen her der har gjort nådet ligne?,
jeg vil gerne gøre sådan med min radio, er der et bestemt stik jeg skal kigge efter?.


http://www.youtube.com/watch?v=FQzyKO0BSa0
kan aldrig få nok at samle på ældre hi-fi udstyr.
Nic-1993
 
Indlæg: 200
Tilmeldt: 29 apr 2013
Geografisk sted: Rødekro
Lokalitet: 6230

Re: lyd fra gammel radio till PC'en?.

Indlægaf luc » tors 29. aug 2013 22:00

1. Hvilken radiomodel?
2. Hvilke low-signal output er der?
3. Billede af radioens tilslutninger kunne hjælpe

Men principielt kan alt jo sig gøre.
Du skal ind i dit lydkorts Line indgang.
Revox B790, TD 160 og 147, Rogers LS3/5A - AB1, Luxman – D-113D, Cambidge Audio DAC, Luxman C-12, B-12ere, M-12, Sony Elcasset EL-7, Panasonic 8-track, Philips DCC, Sony MD + det løse.
Brugeravatar
luc
 
Indlæg: 523
Tilmeldt: 03 okt 2012
Lokalitet: 1720 Vesterbro

Re: lyd fra gammel radio till PC'en?.

Indlægaf hmt » tors 29. aug 2013 22:34

Hej NLC

Lyden er optaget med mikrofon, den flotte gamle radio er ikke direkte forbundet til PC.

Vh
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: lyd fra gammel radio till PC'en?.

Indlægaf dfms » fre 30. aug 2013 07:44

luc skrev: Hvilke low-signal output er der?


Tror ikke der er "line out" på en gammel radio, man kan gøre sådan her:

Billede
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: lyd fra gammel radio till PC'en?.

Indlægaf Tube mania » fre 30. aug 2013 08:35

Og så er lige lige her der skal komme en ADVARSEL....mange gamle radioer er såkaldte Universal typer der kan fungere både vekslsrøm og jævnstrøm. Det havde man i gamle dage. Derfor er der ingen net-transformator i denne type. Det medfører der afhængig hvordan man får vendt net-stikket kan være 230V på radioens chassi og derfor også på div forbindelser. Selv om der sidder *beskyttelses kondensatorer* kan det godt kilde temmelig meget...de er jo også gamle og muligvis læk.

Dog kan højtaler udgangen være sikker at bruge da den kan være uden relation til chassi....brug en polsøger for en sikkerheds skyld. Prøven bør laves med net-stikket vendt på begge måder. Svagt lys i polsøgeren er OK...skyldes capacitiv overførsel...som forøvrigt godt kan smadre en computer.

Lad os høre hvad det er for en radio...udfra det kan der gives gode råd.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: lyd fra gammel radio till PC'en?.

Indlægaf Fredmarantz » fre 30. aug 2013 09:42

Tube mania skrev: Selv om der sidder *beskyttelses kondensatorer* kan det godt kilde temmelig meget...de er jo også gamle og muligvis læk.


Er det ikke sådan én, som også populært kaldes en "death cap"?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: lyd fra gammel radio till PC'en?.

Indlægaf Tube mania » fre 30. aug 2013 10:21

Nej...ikke samme og ikke samme problem, men resultatet er det samme. Death cappen kan få en guitar forstærker til at agere som om den var en *universal* med strøm på chassi. Der er altid nettransformator i en guitar forstærker for ellers risikerer man at udtrykket 'elektrisk guitar' får en helt anden mere alvorlig betydning'. Death cappens opgave er at fjerne støj, men ofte gør den det modsatte...så væk med den.

Universal radioer har jo som ovenfor nævnt slet ingen net-transformator...så her er beskyttelses kondensatorerne til for at 'isolere' mod netspænding. det kan de også, men de gamle papir/olie typer er ikke så pålidelige. Dem ville jeg nødig betro mit liv...
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: lyd fra gammel radio till PC'en?.

Indlægaf jcr1972 » fre 30. aug 2013 16:19

Ofte er der også monteret sådan en "sikkerhedskondensator" fra den ene pol på HT stikket og så til radioens chassis. Jeg ville sandelig heller ikke betro mit liv til disse kondensatorer, eftersom jeg har set adskillige af dem lække ganske voldsomt, eller ligefrem være kortsluttet. Det opdager man aldrig ved normalt brug.
Jeg havde som knægt et gammelt S/H B&O tv med rør, som faktisk havde en båndoptagerudgang hvor der sad en lille trafo til at overføre signalet, så man var helt uden forbindelse til chassis'et. Jeg vil mene at det er den eneste sikre måde at gøre det på. Og sikkert også den mest brumfri... Var der ikke en her på siden som havde en stor kasse med blandede JS signaltrafo'er? Hvis man finder en trafo med et passende omsætningsforhold, burde man jo kunne tappe signalet over volumenpotentiometeret, og derved være uafhængig af hvordan kontrollerne på radioen er indstillet.

Mvh. Jan
jcr1972
 

Re: lyd fra gammel radio till PC'en?.

Indlægaf Nic-1993 » ons 30. okt 2013 09:02

så vidt jeg hved at det er en radio med blandet ting, det er en gløderør radio men pladespilleren er en 50'er pladespiller med vende nål, http://www.youtube.com/watch?v=f6m3sNPgBdg mange af mine ting bliver lånt meget så jeg har ikke nådet kamera.
kan aldrig få nok at samle på ældre hi-fi udstyr.
Nic-1993
 
Indlæg: 200
Tilmeldt: 29 apr 2013
Geografisk sted: Rødekro
Lokalitet: 6230

Re: lyd fra gammel radio till PC'en?.

Indlægaf Tube mania » ons 30. okt 2013 10:02

Der er et par højtalerstik på bagsiden...hvis du finder den lille kondensator og klipper den af i den ene ende skulle du kunne tappe signalet fra et af stikkene. Dette signal bør sendes gennem dæmpe-leddet dfms har angivet og er volumen afhængig, men sådan er det...

Billede
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området


Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster