Tvivl om modstande

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Tvivl om modstande

Indlægaf Mogens » lør 21. dec 2013 18:18

Hej.
Har lige købt et sortiment 0,5 W modstande, men hvordan ser jeg lige forskel på 0,25 W og 0,5 W, de har jo samme fysiske størrelse som alle de 0,25 w jeg har liggende i forvejen???
Mvh. Mogens
Mvh. Mogens.
Brugeravatar
Mogens
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: 06 feb 2011
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Skagen

Re: Tvivl om modstande

Indlægaf Fredmarantz » lør 21. dec 2013 22:06

Jeg tror kun, at det er det "trænede"/erfarne øje, der kan indkredse modstandens "wattage". Ellers må man vel henholde sig til at købe nogle i pakninger, som klart indikerer watt'ene - og så stole på det.Ellers ved jeg snart ikke .....Det må jo også komme an på hvilken tid modstandene er produceret i . Jeg går nærmest ud fra, at det også er sådan med modstande ( som med elko's) at de med tiden er blevet lidt mindre med samme wattage.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Tvivl om modstande

Indlægaf Mogens » søn 22. dec 2013 00:27

Tak for svaret.
Jeg troede med min ringe viden at jeg havde overset et eller andet, men der er nu ikke meget visuel forskel på nogle .25 "watter" fra nogle firser ting og så de nye 0.5 W. Jeg tror at jeg kun vælger at have .5 W for en sikkerheds skyld, det er alligevel kun nogle gamle rør radioer jeg roder lidt med.
Mvh. Mogens
Mvh. Mogens.
Brugeravatar
Mogens
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: 06 feb 2011
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Skagen

Re: Tvivl om modstande

Indlægaf Fredmarantz » søn 22. dec 2013 00:35

Mogens - velkommen til det fedeste forum om gammelt hifi- udstyr på dansk jord, selvom jeg godt kan se, at du har været tilmeldt siden 2011 :p

må jeg med det samme henvise dig til denne tråd, hvor nogle af de mest rørkyndige personer på forummet netop diskuterer modstande og rørgrej.

Det er side 19 og 20 i tråden, der netop drejer sig om dette - nærmere bestemt Tube-Manias indlæg af 10. december kl. 10.37 og frem..:

http://vintagehifi.dk/forum/viewtopic.p ... &start=270

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Tvivl om modstande

Indlægaf Mogens » søn 22. dec 2013 11:55

Jo tak. Jeg har med største interesse gennem de sidste 14 dages tid været hele "RØR-TEKNIK" tråden igennem. Det har for mig været det mest lærerige inden for rør jeg har været igennem.
Jeg er ikke uddannet inden for faget, men elektronik og især de gamle rørradioer er en dejlig hobby for mig.
Mvh. Mogens
Mvh. Mogens.
Brugeravatar
Mogens
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: 06 feb 2011
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Skagen

Re: Tvivl om modstande

Indlægaf Tube mania » søn 22. dec 2013 19:12

:thumbsup: Det er netop målet med tråden...jeg har set tælleren har haft travlt i et stykke tid :p
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Tvivl om modstande

Indlægaf Mogens » søn 22. dec 2013 21:14

Ja og det har jeg været stærkt medvirkende til....jeg er begyndt lidt forfra en gang mere, indlæringen går lidt langsomt, men der må da hænge lidt ved hver gang.
Mvh Mogens
Mvh. Mogens.
Brugeravatar
Mogens
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: 06 feb 2011
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Skagen

Re: Tvivl om modstande

Indlægaf Tube mania » søn 22. dec 2013 21:30

Det er lige præcis det der er meningen...ingen kan rumme det hele på engang og helheden kommer efterhånden. Du er ikke langsom, men nærmest tværtom. Jeg har jo brugt år på at lære det...så det er nok nærmere mig der er langsom. Jeg kunne fortsætte med en ny tråd om radio-delen, men jeg ved ikke om dette forum kan/vil rumme den del.

Den radio der...lige præcis den havde jeg stor fornøjelse af i 1968...den spiller sk.. godt og den lærte mig en masse.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Tvivl om modstande

Indlægaf Mogens » søn 22. dec 2013 22:23

Ja det var en super idé med en radio tråd :thumbsup:
jo LL radioen spiller rigtig godt, den står faktisk i stuen for tiden og spiller hver dag.
Konen siger den lyder "hyggelig" ;)
Mvh Mogens
Mvh. Mogens.
Brugeravatar
Mogens
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: 06 feb 2011
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Skagen

Re: Tvivl om modstande

Indlægaf Tube mania » man 23. dec 2013 01:23

Du bør være opmærksom på denne kondensator...den kan finde på at lukke godt med damp ud
(så bliver du ikke populær)...den kan fjernes uden videre. Hvis man synes om mellembølge kan man finde en anden at sætte i.

Billede

Kan du se den sorte kondensator til venstre for den støjfilter kondensator jeg vil have dig til at fjerne...den er koblings kondensator mellem driver-rør og udgangs rør. Den SKAL skiftes...de er altid lidt læk og så trækker udgangs-røret strøm aht,

Billede
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Tvivl om modstande

Indlægaf jcr1972 » man 23. dec 2013 13:27

Tube mania skrev:Det er lige præcis det der er meningen...ingen kan rumme det hele på engang og helheden kommer efterhånden. Du er ikke langsom, men nærmest tværtom. Jeg har jo brugt år på at lære det...så det er nok nærmere mig der er langsom. Jeg kunne fortsætte med en ny tråd om radio-delen, men jeg ved ikke om dette forum kan/vil rumme den del.

Den radio der...lige præcis den havde jeg stor fornøjelse af i 1968...den spiller sk.. godt og den lærte mig en masse.


Jeg synes også at en radiotråd kunne være aldeles glimrende :!: :!: Hvis den ikke kan være på en vintage-hifi-side, hvor skulle den så kunne være...?
jcr1972
 

Re: Tvivl om modstande

Indlægaf mcs_5 » man 23. dec 2013 14:49

Mogens skrev:Har lige købt et sortiment 0,5 W modstande, men hvordan ser jeg lige forskel på 0,25 W og 0,5 W, de har jo samme fysiske størrelse som alle de 0,25 w jeg har liggende i forvejen???

Hvis du vil købe det man i gamle dage kaldte 0,5W modstande (der kan tåle højere spænding), skal du købe 0,75W metalfilm i nogle serier (og 2W i andre), eller 1-2W kulfilm. De bittesmå (tidligere Philips) MRS25 1% modstande, er faktisk 0,6W typer, men kan ikke tåle høje spændinger.

Brugbare metalfilmmodstande er f.eks. Welwyn MFR5 (0,75W) og Vishay-BC PR02 (2W). PR02 kan bl.a. købes ved Vejle RC elektronik.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Tvivl om modstande

Indlægaf Tube mania » man 23. dec 2013 15:22

@jcr...du har ret...jeg vil checke det...er du klar til at høre om 'resonans'...grund teknikken i alt med radio-bølger :Skor:

Her er lidt at kigge på..

Billede
Senest rettet af Tube mania man 23. dec 2013 15:26, rettet i alt 1 gang.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Tvivl om modstande

Indlægaf jcr1972 » man 23. dec 2013 15:26

Hvad med dem her, jeg henviser til 0,6W udgaven (MF0207...):

http://www.pr-tronik.de/fileadmin/pdf/m ... llfilm.pdf

Som det fremgår er deres max. work. voltage 300V, max. OL voltage 600V og dielectr. withst. voltage 500V
Er disse modstande helt hen i hegnet til almindelige rørkonstruktioner, eller hvor går grænsen egentlig?
Skal man op i 1000V, eller hvad skal man gå efter? Jeg er selvfølgelig klar over at man ved fx. anodemodstande skal tage højde for både den DC-spænding der ligger over den + et evt. AC spændingssving. Og som faldmodstande i fx. strømforsyningen er der ingen grund til at bruge de små 0,6W typer, men hellere nogle trådviklede.
Jeg synes det er noget af en jungle med alle de forskellige typer der findes. Og hvad med de små usle kulmassemodstande man brugte i vid udstrækning før i tiden, til stort set ALT. Kunne de i virkeligheden klare en høj spænding, set i forhold til fx. dem i linket ovenfor?

Mvh. Jan
jcr1972
 

Re: Tvivl om modstande

Indlægaf Tube mania » man 23. dec 2013 15:32

Det er en jungle, men de kan godt bruges. De små kulmodstande sad tit hvor der ikke var meget spænding over dem...det findes jo også i rør-konstruktioner. De kan jo godt sidde i højspændings kredsløb uden at spændingen over modstanden er stor.

Prøv lige at kigge her...jeg har ikke checket det...der er for meget;

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_odkw= ... n&_sacat=0
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Næste

Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster