Ikke højttalere og så aligevel. Stax Lambda...

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Ikke højttalere og så aligevel. Stax Lambda...

Indlægaf Tonni » ons 18. nov 2015 08:50

Så lykkedes det!

Efter at have drømt om et sæt, gennem hele min hifi tid, landede der endeligt et sæt på dørtrinnet!


Jeg tog et laaangt phonokabel. Kastede det ind i tape out, på min S100, og over i linieindgangen på hmt's herstående (ikke vintage) Kenwood. Satte Stax SRD6 energizeren til højttalerudgangen. Og endelig kunne jeg sætte SR ∆ (Lambda) til.

Men hvad var nu lige det? Det var en KÆMPE skuffelse! Der måtte være noget galt? Det lød mørkt og indelukket! Der var ingen øvre mellemtone, og ingen diskant!? DA..! Var det en fejlsatsning? Det var da bestemt IKKE den lyd jeg huskede fra de glade firsere, hvor jeg stod og savlede over dem, i hedengangne Audioscan!!

Fuld af frustrationer fik jeg dem lagt fra mig, og gik ud for at brygge en gang bønner. - Det kunne ikke passe det her! Der måtte være noget galt! Tænke, fundere...
Da kaffen var færdig, satte jeg mig ned, og tænkte "nej jeg må lige prøve igen". På med dyrene, der havde ligget og spillet hele tiden. Resultatet ses i nedenstående billede!

AHH!

Stax-hygge_a.jpg


Nu meldte spørgsmålene sig. Hvordan kunne det være, at de kunne lyde så ræderligt, for at transformeres fuldstændigt? Og kunne der gøres noget ved det?

Forklaringen lå i funktionsprincippet. Elektrostater. Der skulle selvfølgelig opbygges en ladning! - Og i SRD-6 sker det ved at signalet bliver ført ind i en quadrupler, (to gange spændingsdobling) hvor ved der bliver genereret en ladning på op til 230V, samtidig med at man optransformerer spændingen fra en forstærker, på mindst 2*10W, til et spændingssving på omkring 160 volt.

Det vil sige at Lambda'ernes musikgengivelse er afhængigt af at man giver dem en ordentlig omgang SPL før man begynder at lytte seriøst. - Ikke særlig smart!

Derfor har Stax også lavet adskillige aktive "energizere" som kommer uden om dette problem. Dels ved at generere en fast bias spænding (ladning) på 230 V i de oprindelige (før 1982-84) lavede modeller. Dels ved, i de dyrere modeller, at etablere spændingssvinget i et aktivt forstærkertrin. Dette kan så igen være effektueret med enten transistorer eller rør, eller hybridt. De senere såkaldte Pro-modeller, fra 1982 og frem, har en noget højere bias-spænding på ca 560-580 Volt, og mulighed for tilsvarende højere spændingssving.

Nu er jeg sikker på der sidder adskillige, der har fået en klar fornemmelse af hvor jeg vil hen.
Er der nogle af jer, der har erfaringer med (diy) energizere der er gode?
Jeg lytter til alt fra symfonisk, til pop/rock. Dog med en forkærlighed for det lidt mere "bløde" som eks. jazz (trio, kvartetter mm) blues osv.
Har kigget på adskillige diy tråde, hen over de sidste par dage. Men det skrevne medie er taknemmelig. - Og jeg kunne tænke mig, at der var masser af erfaring samlet her inde...

Er der nogle der er "Hot" og nogle der er "Not"?

Ordet er, for alt vedr. erfaringer omkring alt Stax "Electrostatic Earspeakers", givet frit! :OLO:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Ikke højttalere og så aligevel. Stax Lambda...

Indlægaf pqrannes » ons 18. nov 2015 22:06

Tonni skrev:...
AHH!

Stax-hygge_a.jpg


...


Dette billede er indbegrebet af vintagehifi.dk og i det hele taget hele vintagehifi-ånden, Tonni.

Hvis ikke det er optaget (selvfølgelig er det det) kunne man måske få det som avatar. :lol:

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Ikke højttalere og så aligevel. Stax Lambda...

Indlægaf Tonni » ons 18. nov 2015 22:36

pqrannes skrev:
Tonni skrev:...
AHH!

Stax-hygge_a.jpg


...


Dette billede er indbegrebet af vintagehifi.dk og i det hele taget hele vintagehifi-ånden, Tonni.

Hvis ikke det er optaget (selvfølgelig er det det) kunne man måske få det som avatar. :lol:

PQR


Ggg. En der turde foreslå en avatar, af en hærget vintagelytter, skulle næsten have lov! :shock: :lol:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Ikke højttalere og så aligevel. Stax Lambda...

Indlægaf pqrannes » ons 18. nov 2015 22:47

Tonni skrev:Ggg. En der turde foreslå en avatar, af en hærget vintagelytter, skulle næsten have lov! :shock: :lol:


Du er så fin der, Tonni. Som vi kender dig. Det kan du godt være bekendt. Vis det til din kæreste/kone/samleverske, og hun bliver endnu mere vild med dig. :OLO:

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Ikke højttalere og så aligevel. Stax Lambda...

Indlægaf Tonni » ons 18. nov 2015 22:57

pqrannes skrev: Vis det til din kæreste/kone/samleverske, og hun bliver endnu mere vild med dig. :OLO:

PQR


Tja'e hvem ved. Måske hun ville kræve en st(r)ax-behandling? :Skor:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Ikke højttalere og så aligevel. Stax Lambda...

Indlægaf pqrannes » ons 18. nov 2015 23:04

Tonni skrev:Tja'e hvem ved. Måske hun ville kræve en st(r)ax-behandling? :Skor:


Nu prøvede jeg - med vilje -at holde det på et sobert niveau, men det gik hurtigt fløjten.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Ikke højttalere og så aligevel. Stax Lambda...

Indlægaf Boptilyoudrop » ons 18. nov 2015 23:51

Der ser i hvet fald ud til at være noget blød lykke inde i dem der! :Thumpsup:
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Ikke højttalere og så aligevel. Stax Lambda...

Indlægaf Elway » tors 19. nov 2015 07:42

Tillykke med dem, Tonni. Jeg er begyndt at interessere mig for hovedtelefoner (non vintage). Mon ikke de Stax kan give de fleste kamp til stregen... Jeg må tigge et lyt i Randers ved lejlighed
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: Ikke højttalere og så aligevel. Stax Lambda...

Indlægaf Tonni » tors 19. nov 2015 11:16

pqrannes skrev:
Tonni skrev:Tja'e hvem ved. Måske hun ville kræve en st(r)ax-behandling? :Skor:


Nu prøvede jeg - med vilje -at holde det på et sobert niveau, men det gik hurtigt fløjten.

PQR

Tja'e jeg tænkte bestemt IKKE under bæltestedet der Peter! Men nærmere på det rynkeudglattende i St(r)ax terapien... :lol:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Ikke højttalere og så aligevel. Stax Lambda...

Indlægaf Tonni » tors 19. nov 2015 11:21

Boptilyoudrop skrev:Der ser i hvet fald ud til at være noget blød lykke inde i dem der! :Thumpsup:


Bestemt. Der er dømt eargasm her! - Det er ikke uden grund at netop den første Lambda har ry for musikalitet!!!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Ikke højttalere og så aligevel. Stax Lambda...

Indlægaf Tonni » tors 19. nov 2015 11:23

Elway skrev:Tillykke med dem, Tonni. Jeg er begyndt at interessere mig for hovedtelefoner (non vintage). Mon ikke de Stax kan give de fleste kamp til stregen... Jeg må tigge et lyt i Randers ved lejlighed


Du booker bare en tid til st(r)ax terapi. - Og tilhørende mokka... :thumbsup:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Ikke højttalere og så aligevel. Stax Lambda...

Indlægaf his067 » tors 19. nov 2015 13:02

Nå, men altså: Tilbage til spørgsmålet:

Jeg har et par STAX X mk III som jeg kører igennem Stax's egen batteriforsyning SRDX. det virker helt fint, med eller uden extern strømforsyning....(og så kan den også bruges i en linie-udgang. Der er ovenikøbet også en volumenkontrol)


Billede
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Ikke højttalere og så aligevel. Stax Lambda...

Indlægaf Tonni » tors 19. nov 2015 15:10

Hej Frederik!

Har du prøvet at sammenligne den SRD-X med en af de passive SRD6 SRD7 eller lignende? Og hvis, hvordan er dommen så?

Mvh. Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Ikke højttalere og så aligevel. Stax Lambda...

Indlægaf mondial » tors 19. nov 2015 19:45

Hej Tonni

Jeg har et sæt ældre Stax Lambda Signature - købt i Danmarks HI-FI klub da de realiserede alt deres STAX - jeg købte dem sammen med en SRDX-Pro.

Det spillede jeg på i mange år, men kom så til at høre dem på en SRM 006 T II - så var der ingen vej udenom, så sådan en har jeg idag.

Det sæt går jeg aldrig af med, selvom det ikke benyttes ret tit...

MVH
Jan
ReVox and Studer Thats life
Brugeravatar
mondial
 
Indlæg: 220
Tilmeldt: 06 aug 2012
Geografisk sted: Ølstykke
Lokalitet: Sjælland

Re: Ikke højttalere og så aligevel. Stax Lambda...

Indlægaf his067 » tors 19. nov 2015 19:46

Tonni, Jeg har en srd 7 stående som jeg aldrig har turdet bruge af to grunde: den havde ingen sikring i netledningen da jeg købte den og jeg har ikkekunnet finde ud af værdien! og jeg ved ikke om den er til 220 V (der er 110 volt stik på den)

Forfra ser den sådan her ud

Billede

Bagfra ser denn sådan her ud:
Billede
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Næste

Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster