Ikke højttalere og så aligevel. Stax Lambda...

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Re: Ikke højttalere og så aligevel. Stax Lambda...

Indlægaf Fredmarantz » fre 19. aug 2016 22:22

sorenb skrev:Diffuse Field, er som du skriver, et forsøg på at opnå samme oplevelse som ved brug af højttalere ... men der er nok en årsag til at det ikke er særlig udbredt.


Mon ikke både prisen og det, at de var særdeles transparente (lyd ud til omgivelserne) havde en vis betydning for deres begrænsede popularitet? (Sigma)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Ikke højttalere og så aligevel. Stax Lambda...

Indlægaf sorenb » fre 19. aug 2016 22:49

Fredmarantz skrev:
sorenb skrev:Diffuse Field, er som du skriver, et forsøg på at opnå samme oplevelse som ved brug af højttalere ... men der er nok en årsag til at det ikke er særlig udbredt.


Mon ikke både prisen og det, at de var særdeles transparente (lyd ud til omgivelserne) havde en vis betydning for deres begrænsede popularitet? (Sigma)

Vh
Freddy


Aner det ikke. De spiller ikke højere ift omgivelserne end Lambda'erne, der stadig sælges ...
Iøvrigt var kommentaren rettet mod Diffuse Field equalizeren og ikke Sigma'erne - omend Sigma'erne stadig er 'varme' er det nok lidt en tilsnigelse at klade dem populære ;o)
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

Re: Ikke højttalere og så aligevel. Stax Lambda...

Indlægaf Fredmarantz » fre 19. aug 2016 22:54

Ok-det er nok rigtigt - men nu kaldte jeg jo ikke Sigma'erne for populære, men nævnte, hvad jeg troede kunne være en mulig grund til deres begrænsede popularitet.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Ikke højttalere og så aligevel. Stax Lambda...

Indlægaf sorenb » fre 19. aug 2016 23:06

Fredmarantz skrev:Ok-det er nok rigtigt - men nu kaldte jeg jo ikke Sigma'erne for populære, men nævnte, hvad jeg troede kunne være en mulig grund til deres begrænsede popularitet.

Vh
Freddy

Den brede befolkning har åbenbart ikke indset, hvordan det at bærer et par Sigma forøger deres livskvalitet ... jeg er ret sikker på det lån i banken falder på plads i en ruf, om du bærer et par Sigma ... mon ikke osse turen gennem den lokale Netto iført Sigma bliver begunstiget af en flok villige ungmøer der i ånden allerede har forestillet sig hvordan netop deres dna vil gøre sig med Herrens, iført Sigma ... jeg forstår det virkelig ikke :shock:
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

Re: Ikke højttalere og så aligevel. Stax Lambda...

Indlægaf his067 » fre 19. aug 2016 23:08

Made me laugh...
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Ikke højttalere og så aligevel. Stax Lambda...

Indlægaf Tonni » fre 19. aug 2016 23:41

sorenb skrev:Ligner første udgave af Sigma'erne ... de kom senere med et bedre kable svarende - dine?
De er udemærket, kunne ikke rigtig forlig mig med PRO udgaven, og endte selv med at udskifte mine drivere med 404'er.

Nej Søren. Det er ikke mine. Jeg "nøjes" med et par af de originale Lambda'er. Og er mere end tilfreds! :lol:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Ikke højttalere og så aligevel. Stax Lambda...

Indlægaf sorenb » lør 20. aug 2016 09:24

Tonni skrev:
sorenb skrev:Ligner første udgave af Sigma'erne ... de kom senere med et bedre kable svarende - dine?
De er udemærket, kunne ikke rigtig forlig mig med PRO udgaven, og endte selv med at udskifte mine drivere med 404'er.

Nej Søren. Det er ikke mine. Jeg "nøjes" med et par af de originale Lambda'er. Og er mere end tilfreds! :lol:

Hvis du "nøjes" i den sammenhæng, er det nok mest pga din box ... Lambda'erne har potentiale til meget mere med en ordentlig forstærker.
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

Re: Ikke højttalere og så aligevel. Stax Lambda...

Indlægaf guh » lør 20. aug 2016 11:15

Stax har lavet imponerende produkter, ved ikke om de stadigt gør, var da front løber på nye teknik, det må have været ambitiøse folk, måske med motto - man kommer ikke foran ved at gå i andres fodspor, ligger inde med de antikke SR 5 med en SRD 6 som er i rigtig fin stand - står til pynt sammen med Stax pick up systemet. mvh g
Senest rettet af guh lør 20. aug 2016 14:54, rettet i alt 1 gang.
guh
 
Indlæg: 86
Tilmeldt: 25 jan 2011
Lokalitet: Horsens

Re: Ikke højttalere og så aligevel. Stax Lambda...

Indlægaf sorenb » lør 20. aug 2016 14:51

SR-5 er et par rigtig fine hovedtelefoner, har selv et par.
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

Re: Ikke højttalere og så aligevel. Stax Lambda...

Indlægaf Tonni » lør 20. aug 2016 17:57

sorenb skrev:Nej Søren. Det er ikke mine. Jeg "nøjes" med et par af de originale Lambda'er. Og er mere end tilfreds! :lol:

Hvis du "nøjes" i den sammenhæng, er det nok mest pga din box ... Lambda'erne har potentiale til meget mere med en ordentlig forstærker.[/quote]

Det er derfor jeg har "nøjes" i anførselstegn! :Skor:
Jeg har SRD6 og 7 i SB-udgaver men planer om at lave 7'eren om til "aktiv". da jeg er klar over det vil give ret så meget...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Ikke højttalere og så aligevel. Stax Lambda...

Indlægaf Japl » lør 16. sep 2017 19:39

Jeg har købt et sæt Stax Lambda med en srd-7sb, som jeg går og venter på.
Mht. hvilken forstærker jeg skal bruge til den, er jeg rimelig blank :Bange:


Bliver srd-7sb ødelagt hvis jeg sætter den til f.eks. min 35 Watt forstærker. Eller min 150 Watt? :QQS:

Hvad skal jeg gå efter?

Jeg har vedhæftet manualen hvor der bl.a. står:
Continous Maximum Input 8W (1kHZ)
Momentary Maximum Input 30W (1kHZ)

Er der nogen der kan anbefale en god :OPO: forstærker til den?

På forhånd tak :-)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Japl
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: 23 dec 2014
Lokalitet: Vinderup

Re: Ikke højttalere og så aligevel. Stax Lambda...

Indlægaf his067 » lør 16. sep 2017 20:55

Det er sådan set ligegyldigt med effekten: dine ører begynder alligevel at bløde før du når over 8 Watt. (jeg har brugt en Radford STA35/VI til mine Stax X. Det lyder ret godt).
Der er også Stax egne hovedtelefonforstærkere. Jeg har brugt deres batteriforsynede (jeg husker ikke modelbetegnelsen). en god kraftforstærker lyder bedre....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Ikke højttalere og så aligevel. Stax Lambda...

Indlægaf Tonni » lør 16. sep 2017 21:56

Giv dem det bedste du har! - Og jeg mener ikke i effekt-sammenhæng...
Du vil nådesløst få alle svagheder afsløret, på det arme anlæg der ikke er godt nok.
Effekt? 2 * 30-50 W er rigeligt!
Skal du på jagt efter en god dedikeret forstærker, ville du nok ikke finde ret meget bedre end SRM1 Mk.II, hvis det er til den "gamle" seks-benede du har. Er det Pro (den fem benede) er der nyere og bedre drivere at finde. Eksempelvis SRM-1T eller senere rørbestykkede modeller...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Ikke højttalere og så aligevel. Stax Lambda...

Indlægaf Tonni » lør 16. sep 2017 22:00

Ulempen ved SB modellerne er de genererer højspænding ved at ensrette signalet fra forstærkeren, og derved opbygger ladningen af driverne.
Her er de drivere, der har 230V tilslutning, mere optimale. De yder deres bedste uanset lydtryk!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Ikke højttalere og så aligevel. Stax Lambda...

Indlægaf Japl » søn 17. sep 2017 08:51

Tak for det :Thumpsup:

Hvis jer forstår jer ret :ide: Så skal jeg gå efter en SRM1 Mk.II på lang sigt.

Men jeg kan godt bruge min 2x150W luxman. MEN hvis den ved et sort uheld er skruet meget op, vil den ødelægge Stax'erne, ligesom den ville brænde et par alm. (mindre) højtalere af. :oops:
Japl
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: 23 dec 2014
Lokalitet: Vinderup

ForegåendeNæste

Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 20 gæster