V.: Mullard EL37 m.fl.

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

V.: Mullard EL37 m.fl.

Indlægaf NikonSP » lør 17. dec 2016 21:43

Hej alle i forum

Jeg fandt disse rør i en kasse forleden. Er der nogen af jer, der kan hjælpe med, hvilke der kan anvendes til hi-fi formål og en vurdering:


PC170303 (Custom).JPG



PC170306 (Custom).JPG


2 stk. Mullard EL37 ligner NOS og er mærket henholdsvis:

R61
B7J

og

R61
B7A


Derudover var der følgende:

PC170304 (Custom).JPG


1 stk. GZ34
2 stk. 12AT7
3 stk. 6V6
1 stk. Mullard EF37
1 stk. Mullard EF37A
1 stk. Philips Miniwatt EF37A

Vh/
Harvey
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af NikonSP søn 18. dec 2016 00:58, rettet i alt 1 gang.
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: V.: Mullard EL37 m.fl.

Indlægaf tctla » søn 18. dec 2016 00:20

Sådan en kasse, vil jeg gerne falde over en dag :GFG:

EL37 er en Europæisk version af 6L6 beam power pentode

EF37 (og EF36) er prototypen for EF86 pentode
Desværre var den første udgave af EF37 mikrofonisk, og der blev lavet en 2nd. version: EF37A

6V6 er et lidt mindre og fortrinligt udgangsrør.
Data identiske med 7C5 & 6AQ5

12AT7 = ECC81 dobbelt-triode

GZ34 = Europæisk version af 5AR4 ensretter-rør til strømforsyning

Du har rør nok her til, at lave en stereo single-ended kvalitets-forstærker.

Man kan forestille sig, EF37A som triodekoblet indgangs-forstærker, 1/2x12AT7 er tonekontrol og EL37 er udgangs-rør. Dette for een kanal, samme for den anden.
Et GZ34 ku' lige være nok i strømforsyningen til, at klare begge kanalers strømforbrug.
Synd, at de nødvendige trafoer koster en formue, hvis den skal være Hi-Fi mere end Lo-Fi.

EDIT:
Jeg tænkte, at hvis man forestiller sig, at man vil bruge ALLE rør i kassen, så KAN man jo lave strømforsyningen stabiliseret med 6V6 som regulator-rør og EF37 som reference-forstærker for 6V6'en.
I det mindste kan man stabilisere skærmgitter-forsyningen til EL37, hvis den VIRKELIG skal på arbejde, med høj anode-spænding og mindre/stabiliseret skærm-gitter forsyning.
På den måde går regnestykket 100% op :Thumpsup:

Ny EDIT:
Nej, regnestykket gå IKKE helt op, for jeg havde kun bemærket 1x6V6.
Jeg kan gerne låne dig en hammer for, at bringe regnestykket i balance :Skor:
Senest rettet af tctla søn 18. dec 2016 00:50, rettet i alt 2 gange.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: V.: Mullard EL37 m.fl.

Indlægaf Tonni » søn 18. dec 2016 00:23

HØRT!!! til det HELE tctla!
Og tillykke med fundet Harvey!!! :OLO:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4803
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: V.: Mullard EL37 m.fl.

Indlægaf his067 » søn 18. dec 2016 00:27

Er EL37 så kompatibelt med EL34/KT77 (eller: kan det bruges istedet for EL34/KT77?)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3824
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: V.: Mullard EL37 m.fl.

Indlægaf tctla » søn 18. dec 2016 00:39

his067 skrev:Er EL37 så kompatibelt med EL34/KT77 (eller: kan det bruges istedet for EL34/KT77?)


Hvis man kortslutter ben 1 & 8 i rør-soklen, kan begge typer fungere.
EL34 bruger en smule mere gløde-strøm og er specificeret til lidt højere samlet (A+G2) effekt.
Deres øvrige elektriske karakteristikker er meget ens.

Nu kommer jeg til at tænke på et gammelt ordsprog: At kaste perler for svin.

At putte et NOS Mullard EL37 i en tilfældig kinøjser-knallert med EL 34 må være derhen i retningen af.
Det skal man nok IKKE gøre, ikke at his067 ku' finde på DET :thumbsup:
Et NOS Mullard EL37 i original box kan koste en formue på eBay.
Når man så oven i købet har TO .....!!
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: V.: Mullard EL37 m.fl.

Indlægaf his067 » søn 18. dec 2016 01:01

Jeg havde egentlig en ide om at EL37 ville være mindre dyrt end EL34...Nu må jeg jo så checke på eBay.

(edit: du har faneme ret: de er ikke billige.....)

Men du har ret, det kunne ikke falde mig ind at seriøst eje en kineserrørforstærker (undtagen måske for sjov, en dag når jeg er ved muffen)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3824
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: V.: Mullard EL37 m.fl.

Indlægaf MaxJ » søn 18. dec 2016 10:59

Min kommentar er blevet slettet så jeg spørger på en anden måde. Er det kun Mullard rør der er gode.?

Håber mit spørgsmål er godt nok. :-)
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: V.: Mullard EL37 m.fl.

Indlægaf Tonni » søn 18. dec 2016 11:26

Ork nej da. De kræver vel bare man ikke er bange for at brænde sig på loddekolben!?
De EF37(a)'ere kunne da være sjove at lege med, i en indgang. Og 6V6 til udgangen. Der er jo til et sødt 5W SE apparat.
GZ34 B+, EF37 til 6V6 giver umiddelbart kun lidt jernunderskud... ;)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4803
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: V.: Mullard EL37 m.fl.

Indlægaf Helikon » søn 18. dec 2016 22:13

MaxJ skrev:Min kommentar er blevet slettet så jeg spørger på en anden måde. Er det kun Mullard rør der er gode.?

Håber mit spørgsmål er godt nok. :-)


Der var masser af producenter dengang der fremstillede gode og holdbare rør. Mullard og Telefunken er blevet hypet voldsomt specielt på EL 34 og ECC xx og alle derivaterne der af. Amerikanske mærker som RCA, Sylvania, Tung-Sol og Western Electric (dem med 300B) er også gode fabrikater og nogle af deres typer er også stærkt hypet efter samme devise som de europæiske at jo ældre (de første ) og deraf mere sjældne (de første var jo allerede solgt for længst da de sidste af typerne blev lavet og var deraf, allerede dengang et sjældent syn) Nu er de jo så endnu mere sjældne og derfor endnu mere attråværdige. Og det er selvforstærkende, når man nu har købt et quad af De sjældneste fra xxxxxx firma til det samme som en mellemklasse bil koster på gaden så siger man jo ikke at de lyder almindeligt og da slet ikke at de lyder dårligt - der er jo ingen grund til at reklamere med egen dumhed og skulle man ønske at sælge dem igen, hvem vil så købe noget dyrt, som lyder grimt - man er pisket til at hævde det er audionirvana man har fået fat på uanset lyden...

Det er heller ikke sådan at de attråede EL34 typer for eksempel, lyder 100 eller 1000 gange bedre end de mere ordinære EL34'ere. Igen er der ingen facit og konstruktionen de sidder er også medvirkende til klangen eller klangforskellen. I mine Radford MA 25 er der nærmest ingen hørbar forskel på de forskellige fabrikater EL 34 - de leverer alle sammen en absolut helt og aldeles uforskammet himmelsk musikalsk lydgengivelse på allerhøjeste referenceniveau der endnu er hørt i inden for de sidste mange lysår bla bla bla :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Undskyld det tog vist en lettere overstadig drejning..
anyway så kan jeg ikke høre den heltstore forskel på om det er Mullard xf2, RFT eller Telefunken OO getter der er i.

mvh Niels
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers


Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 20 gæster