Potentiometre og passive linietrin

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Potentiometre og passive linietrin

Indlægaf his067 » ons 25. jan 2017 21:47

Yep!
Men se hvor lækkert den er lagt ud!

Interior.jpg


Og med Penny & Giles potentiometer

Interior2.jpg


Kan jeg tilføje at den lyder bedre end min Rotel, bedre end min Woodside! OG at på trods af, at den er totalt passiv, driver den overbevisende mere end ti meter ledning. :cool1:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Potentiometre og passive linietrin

Indlægaf spuncut » ons 25. jan 2017 21:59

Det er jo bare en omskifterbox, udgangsimpedansen er i bedste fald lig med kildens. Der er ikke noget "drive" i den, tværtimod. Navnet er derfor særdeles misvisende, et typisk produkt fra begyndelsen af "snakeoil-æraen" ;)
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Potentiometre og passive linietrin

Indlægaf dela » ons 25. jan 2017 22:29

Er det tæppe, de bruger til at arrangere lederne med? Sjov blanding af Penny & Giles og Lorlin-omskiftere til 14,- kr...
dela
 
Indlæg: 112
Tilmeldt: 21 jan 2013
Lokalitet: Frederiksberg

Potentiometre og passive linietrin

Indlægaf Captain Phoenix » ons 25. jan 2017 22:37

his067 skrev:Men altså, vis nu lidt storsind og lad ikke et par år afgøre om det er vintage eller ej....

Ja, ja da
I rest my case then
:p
En betragtning:
Hvis apparatet ikke "gør andet" end at vælge mellem indgangene og regulere niveauet helt passivt (sådan forstår jeg det) - vil det så ikke være en fordel at lednings-vejene indeni var kortere?
I og med at den ser ud til at bestå af 80 % luft kunne man vel have gjort den mindre dyb og derved både sparet interne (dyre?) ledninger og have fået kortere signalvej = mindre tab/forvrængning?
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Potentiometre og passive linietrin

Indlægaf his067 » ons 25. jan 2017 22:42

Ja, jeg tror det er tæppe: Ifølge John Atkinson er det 'antistatisk', så det kan jo ikke være nålefilt.... Måske skulle jeg gøre som Steen Duelund og gennemvæde det med olivenolie! :Skor:

Jeg har tænkt mig at skifte omskifterne til Elma, når jeg en gang får råd (og evt en DACT balance omskifter).

Men som sagt så lyder den godt (og, Henning, jeg må jo indrømme, at måske har jeg boet for længe i udlandet: Enheden driver ikke noget! Men hvad er det rigtige ord?)

Phønix: I betragtning af at den 'driver' ti meter ledning betyder den ledningsføring nok ikke så meget. Og så ville den jo også have vejet endnu mindre (den vejer omkring 1.5 kilogram og en stor del af det er vægten af de ekstra centimeter 'på bagen').
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Potentiometre og passive linietrin

Indlægaf sorenb » ons 25. jan 2017 23:33

his067 skrev: driver ikke noget! Men hvad er det rigtige ord?)

Belaster, er vist det korrekte ord.
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

Potentiometre og passive linietrin

Indlægaf dela » tors 26. jan 2017 00:13

Mht. Elma-omskiftere kan jeg anbefale dem her:

http://uk.farnell.com/elma/01-1424/swit ... dp/1876079

De holder evigt, men man skal huske at vælge den model, der har bryde-før-slutte funktion.
dela
 
Indlæg: 112
Tilmeldt: 21 jan 2013
Lokalitet: Frederiksberg

Potentiometre og passive linietrin

Indlægaf his067 » tors 26. jan 2017 00:17

Jeg har faktisk tre af dem liggende, men desværre med 4mm aksel....

Men jeg tænkte mest på dem her:

elma_2p6w_350_0.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Potentiometre og passive linietrin

Indlægaf sorenb » tors 26. jan 2017 00:46

Hvis du endelig vil have besvær med at gøre 'noget' ved den der, er det nok mere frugtbart at installere et par buffere a la http://waltjung.org/PDFs/WTnT_Op_Amp_Audio_2.pdf og en passende low noise PSU ... der er vist plads nok i kassen
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

Potentiometre og passive linietrin

Indlægaf his067 » tors 26. jan 2017 01:43

Det ville jo lige være det modsatte af hele ideen med et passivt linietrin. Men jeg har et NLE linietrin liggende (med strømforsyninger) så måske en dag prøver jeg at sætte det til.

Men, alligevel: hvad er fordelen egentligt ved et aktivt trin? Jeg kan godt forstå de teoretiske overvejelser, og jeg har selv brugt forskellige af linietrin i mere end fyrre år, fra High Fidelitys selvbyg i min studentertid, over Conrad Johnson og Audio Research til Woodside SC26 og jeg må sige at jeg er blevet meget forbavset over hvor meget bedre/klarere/mere engagerende jeg finder mit anlæg med enten NLEs attenuator eller, nu, med dette passive linietrin. Det lyder mere dynamisk og klarere. Og, ja, endnu mere kætteri: der er i mine høreapparatsforstærkede ører ovenikøbet forskel imellem forskellige potentiometre/attenuatorer.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Potentiometre og passive linietrin

Indlægaf spuncut » tors 26. jan 2017 04:04

Inden for et par forudsætninger er der for så vidt ikke de store problemer i at sætte et potmeter direkte mellem en lydkilde og en effektforstærker.

Kablerne skal holdes meget korte.
Effektforstærkeren skal have en høj indgangsimpedans.
Potentiometeret skal have en tilpas lav værdi så der ikke tilføres for meget serieimpedans.
Lydkilden skal kunne tåle at blive belastet med en skiftende og mindre modstand end de nominelle 47kOhm.

Der skal således findes et kompromis mellem de to sidste punkter. Tilsluttes der til eksempel en rør-RIAA med relativ høj udgangsimpedans vil lydkarakteren ændres afhængig af potmetrets stilling.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Potentiometre og passive linietrin

Indlægaf his067 » tors 26. jan 2017 09:04

:thumbsup:
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Potentiometre og passive linietrin

Indlægaf sorenb » tors 26. jan 2017 20:19

his067 skrev:hvad er fordelen egentligt ved et aktivt trin? Jeg kan godt forstå de teoretiske overvejelser, og jeg har selv brugt forskellige af linietrin i mere end fyrre år, fra High Fidelitys selvbyg i min studentertid, over Conrad Johnson og Audio Research til Woodside SC26 og jeg må sige at jeg er blevet meget forbavset over hvor meget bedre/klarere/mere engagerende jeg finder mit anlæg med enten NLEs attenuator eller, nu, med dette passive linietrin. Det lyder mere dynamisk og klarere. Og, ja, endnu mere kætteri: der er i mine høreapparatsforstærkede ører ovenikøbet forskel imellem forskellige potentiometre/attenuatorer.

Fordelen er impedans-tilpasning og evt. forstærkning.
Ved mindre heldige impedans forhold, vil kablernes reaktans få relativ størrer indflydelse på lytteresultatet.
Som Spuncut skriver, er der i princippet ikke noget galt i at benytte passiv volumenkontrol dersom man er opmærksom på de begrænsninger som han henviser til; 10m kabel på mellem volumenkontrol og effekttrin er nok lige i overkanten, og vil formodentlig påvirke lineariteten - måske det du oplever som større klarhed/dynamik m.v.

Hvad angår din oplevelse af, at kunne høre forskel på forskellige potentiometre, tænker jeg, at det sikkert er rigtigt - men måske ikke der man høster de største forbedringer, om nogen i det hele taget. At kunne høre forskel på to komponenter er ikke ensbetydende med, at den ene er bedre end den anden ...
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

Potentiometre og passive linietrin

Indlægaf his067 » tors 26. jan 2017 20:39

sorenb skrev:...10m kabel på mellem volumenkontrol og effekttrin er nok lige i overkanten, og vil formodentlig påvirke lineariteten - måske det du oplever som større klarhed/dynamik m.v.


Kablet er 63 pF/m & 0,16Ω/m. Ifølge DACTs 'attenuation curve calculator' giver det en båndbredde på over 200 kHz +0/-3dB. Det er jo ikke så galt.

sorenb skrev:Hvad angår din oplevelse af, at kunne høre forskel på forskellige potentiometre, tænker jeg, at det sikkert er rigtigt - men måske ikke der man høster de største forbedringer, om nogen i det hele taget. At kunne høre forskel på to komponenter er ikke ensbetydende med, at den ene er bedre end den anden ...


Enig, langt hen ad vejen. Men min pointe er jo at jeg oplever at P&G potentiometeret er 'bedre' fordi jeg bliver mere involveret i musikken.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Potentiometre og passive linietrin

Indlægaf his067 » tors 26. jan 2017 21:36

Emnet er lidt forvirrende som det står her: jeg har klippet og klistret fra en tråd i 'Gæt et stykke vintage-hifi' som udviklede sig til en diskussion om passive vs. aktive linie-trin.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Næste

Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster