his067 skrev:hvad er fordelen egentligt ved et aktivt trin? Jeg kan godt forstå de teoretiske overvejelser, og jeg har selv brugt forskellige af linietrin i mere end fyrre år, fra High Fidelitys selvbyg i min studentertid, over Conrad Johnson og Audio Research til Woodside SC26 og jeg må sige at jeg er blevet meget forbavset over hvor meget bedre/klarere/mere engagerende jeg finder mit anlæg med enten NLEs attenuator eller, nu, med dette passive linietrin. Det lyder mere dynamisk og klarere. Og, ja, endnu mere kætteri: der er i mine høreapparatsforstærkede ører ovenikøbet forskel imellem forskellige potentiometre/attenuatorer.
Fordelen er impedans-tilpasning og evt. forstærkning.
Ved mindre heldige impedans forhold, vil kablernes reaktans få relativ størrer indflydelse på lytteresultatet.
Som Spuncut skriver, er der i princippet ikke noget galt i at benytte passiv volumenkontrol dersom man er opmærksom på de begrænsninger som han henviser til; 10m kabel på mellem volumenkontrol og effekttrin er nok lige i overkanten, og vil formodentlig påvirke lineariteten - måske det du oplever som større klarhed/dynamik m.v.
Hvad angår din oplevelse af, at kunne høre forskel på forskellige potentiometre, tænker jeg, at det sikkert er rigtigt - men måske ikke der man høster de største forbedringer, om nogen i det hele taget. At kunne høre forskel på to komponenter er ikke ensbetydende med, at den ene er bedre end den anden ...