Philips GL. miniature lamper.

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Re: Philips GL. miniature lamper.

Indlægaf Gottschalck » fre 28. apr 2017 22:27

Nå ja. Jeg tænkte ellers på at sætte 10 kva på hele skidtet. Flot lysglimt og masser af gnister...
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Philips GL. miniature lamper.

Indlægaf Tonni » fre 28. apr 2017 22:56

Ja gør du det. Og indkasser en ret søø regning fra værket! Sådan en glimlampe kan trække en seriøs strøm! Og det kan sikringer ikke lide. Heller ikke mastesikringer! Og det går fa*** stærkt!!! :Skor:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Philips GL. miniature lamper.

Indlægaf Tonni » fre 28. apr 2017 23:02

Faktisk er de (i lidt større udgaver) direkte i brug som overspændingsbeskyttelse mod lyn... En lille keramikdims på et par cm3 og du har ultrahurtig afledning af mange, rigtig mange joule!!!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Philips GL. miniature lamper.

Indlægaf mcs_5 » fre 28. apr 2017 23:27

MaxJ skrev:Næ, du har ret men hvorfor står der så glødelamper på posen.?

Det gør der heller ikke. Glow != glød: https://www.merriam-webster.com/dictionary/glow%20lamp

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Philips GL. miniature lamper.

Indlægaf MaxJ » lør 29. apr 2017 07:09

mcs_5 skrev:
MaxJ skrev:Næ, du har ret men hvorfor står der så glødelamper på posen.?

Det gør der heller ikke. Glow != glød: https://www.merriam-webster.com/dictionary/glow%20lamp

Mikkel


Ok, jeg oversatte det direkte fra Engelsk.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Philips GL. miniature lamper.

Indlægaf Tonni » lør 29. apr 2017 08:56

Vedr. Neon lamper og formodstande...
Har en af de GDT'ere i mit netstøjsfilter. Første gang jeg havde det i drift, og der kom en transient, blev det mørkt i hele opgangen!
Det lille glasdyr åd hovedsikringen på 63 ampere sammen med 10 amp'en i skabet og selvfølgelig 5 amp'en i filteret! - Og det virker stadig!!! :Skor:
Jeg måtte lige hidse det lidt ned med med en 100 Ohm/2W noninduktiv. Men alt der kommer ind, med over 285V bliver nådeløst bortbarberet...
Lidt om dem her...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Philips GL. miniature lamper.

Indlægaf his067 » lør 29. apr 2017 09:12

MaxJ skrev:
Det er ikke glimlamper, der står glødelamper på posen.


Glow Lamps=Glimlamper

https://www.britannica.com/technology/glow-lamp
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Philips GL. miniature lamper.

Indlægaf MaxJ » lør 29. apr 2017 10:18

his067 skrev:
MaxJ skrev:
Det er ikke glimlamper, der står glødelamper på posen.


Glow Lamps=Glimlamper

https://www.britannica.com/technology/glow-lamp


jow jow, har fattet den. :-)
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Philips GL. miniature lamper.

Indlægaf Ltt » ons 17. maj 2017 14:47

MaxJ skrev:Næ, du har ret men hvorfor står der så glødelamper på posen.? Er det en forkert pose de er kommet i. Så gør det jo ikke opklaringen nemmere.


Jeg forstår godt forvirringen... :Skor:
Jeg tror ikke, at "Glow lamp" direkte kan oversættes til "Glødelampe".
I DK er en glødelampe jo pæretype med glødetråd, på engelsk kalder de glødelampen "Incandescent" og glødetråden kalder de "Filament". Så de er helt udenom problemet med, i hvilken grad glødetrådspæren gløder eller ej. For det er da, at en underdrivelse, at beskrive lyset fra en typisk glødetrådspære som "blot en glød", hvilket dog er tilfældet ved lyset fra en neonlampe.

Disse små sager er datidens svar på LED's. Dvs. brugt som indikatorlamper og sågar i 7-segment displays (kaldes Nixie-rør). Men er I dag nok bedst kendt i polsøgere og lyskontakter.
Men er også set i spændingsstabilisatorer og overspændingsbeskyttelser (ligesom zenerdioder), idet man udnytter at pæren først trækker strøm, når spændingen er tilstrækkelig høj.

Seriemodstanden anvendes til, at begrænse strømmen, når endelig pæren tændes. Ellers vil pæren "løbe løbsk" og slides hurtigt op: Dette sker ved, at den trækker strøm, lyser kraftigere => trække mere strøm, lyse kraftigere osv.... og så: "BUM". ;)
Ltt
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 17 maj 2017
Lokalitet: Odense

Re: Philips GL. miniature lamper.

Indlægaf Max » ons 17. maj 2017 17:38

Gottschalck skrev:Nå ja. Jeg tænkte ellers på at sætte 10 kva på hele skidtet. Flot lysglimt og masser af gnister...


Inden du nu brænder dem alle af, ja så kunne jeg da godt tænke mig at købe nogle stykker af dig. Specielt dem til 110 VAC kunne jeg godt være interesseret i.

Jeg skal bl.a. bruge dem til at fjerne DC med i små AM sendere, og til at indikere output på sådan en også.

Nyprisen på sådan noget er omkring 2,00 kr/stk. Og det vil jeg gerne give hvis du vil sælge lidt til mig.
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: Philips GL. miniature lamper.

Indlægaf spuncut » ons 17. maj 2017 19:04

Da glimlamper netop ikke gløder men fluorescerer og fordi de typisk skal have 90v for at tænde, blinker de med lysnettets frekvens. Disse egenskaber gør at de ofte ses anvendt som stroboskoplamper på pladespillere.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Foregående

Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster