Öppen baffel

Alt om GDS

Re: Öppen baffel

Indlægaf DrBoar » tirs 18. sep 2018 21:43

Några frekvensmätningar med Omnimic i ett litet rum ca 1 meter från baffeln
bafflen stående på en stol mikrofon framför mellanregister
Billede

Dito framför diskantelementet
Billede

Det ser ut att vara bas ner till 35-40 Hz och ganska jämn frekvengång men 5-8 dB lägre 40-80Hz jämfört med 600-4000 Hz.

Nu är det mycket lättdrivna och låter mycket mer än Stridbeck TLS6/IMF80 för en given nivå på förstärkaren.
Nu skall
1. Basen sänkas med ett baffelstegsfilter
2. Med potentiometer skall jag prova ut hur mycket mellanregister och diskant sänkas för att hamna nära basområdet i nivå
3. Sedan skall delningsfiltren på mellanregistet skarvas ihop med basen och slutligen diskanten med mellanregister
4 till oändligheten finputs på delningfiltret :p
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige

Re: Öppen baffel

Indlægaf Skorpio » tirs 18. sep 2018 22:55

Spændende at følge...hvor ligger de nuværende delefrekvenser?
Brugeravatar
Skorpio
 
Indlæg: 195
Tilmeldt: 01 jun 2013
Geografisk sted: Aarhus
Lokalitet: 8000

Re: Öppen baffel

Indlægaf Captain Phoenix » ons 19. sep 2018 05:55

Spændende at følge - MEN netop med en OB-konstruktion giver det vel ikke meget mening at nærfelt-måle med højttaleren i en position, den ikke kommer til at spille i (på en stol?).
I og med OB “kobler” mere til rummet de spiller i, vil det for mig at se være mere interessant at måle i lyttepositionen.
Og så iøvrigt at støtte sig mindst lige så meget på lytteindtryk som på målinger.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Öppen baffel

Indlægaf DrBoar » ons 19. sep 2018 23:06

Mätningen var en nödlösning då det stora rummets förstärkare eller CD inte leder signal längre, trots diverse felsökning.
Delningsfiltret är en 4 micF för diskanten och en 200 micF för mellanregister.
Med en baffelstegskrets och ett högpass 200-300 Hz så kommer djupbasen fram men den allmänna nivån kommer att sänkas så de övriga skall sänkas och ett brantare låg och högpass på mellanregistret. Diskanten kan delas någon stans mellan 1 och 3 kHz, tre stora kondiskanter kan delas lägre än en 1"dome.
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige

Re: Öppen baffel

Indlægaf DrBoar » fre 21. sep 2018 20:43

OK har bytt till Google Photo.
Delningsfilter som följer
6 mH 0,5 Ohm i serie med 2,6 mH 0,3 Ohm, dessa med ett parallelt motstånd på 4,7 Ohm, sedan ett delningsfilter med 4,7 mH 0,7 Ohm (serie) 200 microF paralellt.

Jag skall prova utan baffelstep och satsa på ett 12 dB/oktav filter runt 200Hz med och utan Zobel filter. Det rellativt höga Q värdet verkar göra att jag kanske kan skippa bafflestep filtret.

Ett -6dB närfält vid ca 27 Hz (detta stående på en stol verkar ju lovande)
grafen är liten även i orginal, skall se hur jag skall lösa det...

Billede
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige

Re: Öppen baffel

Indlægaf DrBoar » tirs 25. sep 2018 22:00

Har provat olika delningsfilter Detta är 12 dB L-R runt 350 Hz 7,7mH 33uF och ett Zobel på 8,2 Ohm och 22uF


Som synes så förbättrar Zobel filtret effekten över 300 Hz och detta ser bra ut!

Nästa steg är högpassfiltret på mellanregistret.

Den blå kurvan över de andra är mätt på ca 20 cm avstånd. Dippen vid 2 kHz på 4-6dB verkar finnas på olika avstånd och därför bör lågpasset läggas lägre än så förmodligen runt 1000 -1500 Hz och med ett Zobel
Resten är närfältskurvor
Svart= utan delningsfilter
Brun = 200 uF dvs 6 dB filter under 200 Hz men det fungerar inget vidare
Röd = 100uF och 3,2 mH fungerar bättre ca 6 dB ner vid 200 Hz och -15 dB vid 100 Hz

BasFilterX2zobel.png

BasFilterX2zobel.png
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af DrBoar ons 26. sep 2018 06:23, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige

Re: Öppen baffel

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 25. sep 2018 23:09

Jeg ser ingen af de billeder du forsøger at lægge ind :?
Benyt venligst funktionen "Upload af vedhæftede filer" her på sitet (se under feltet du skriver dit opslag i) - så undgår vi at billeder bliver utilgængelige (som det f.eks. er sket da Photobucket lagde betaling på deres tjeneste).
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Öppen baffel

Indlægaf Sorenki » ons 26. sep 2018 00:35

Google Share link kan ikke bruges til at lægge billeder ind her på siden, men er et link der kan bruges til at give alle med linket adgang til dit ellers private billede. Adgangen administreres af google der tracker alle personer der klikker på linket og tilføjer dem til personer der kan tilgå og se billedet - derfor kan servicen ikke anvendes som en billed-host for fora og anden 3. parts billedhost. som Captain Phoenix skriver, er det nok bedst at anvende den indbyggede funktion her på siden. :)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Öppen baffel

Indlægaf DrBoar » ons 26. sep 2018 22:20

Nu har jag provat ett 12 dB LP filter vid 1000 Hz, standardvärden och ett zobelfilter.
Det ser helt OK ut. Både i närfält och på 20 cm avstånd. Nästa steg är diskanten
Det är lite orolighter mellan 2-3kHz men det ser ut att vara 9-12 dB ner så jag får se om det krävs extra åtgärder.
Jag använde en gansk högomig spole på 1.2 mH men jag har både 1,5 och 1,0 lågohmiga att prova
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige

Re: Öppen baffel

Indlægaf DrBoar » tors 27. sep 2018 20:32

tweeterNFlegent.png
Dags för diskanten, det ser ganska bra ut med en delning vid 1400 Hz (närfältsmätning) men lutningen på högpassfiltret kunde varit bättre. Kanske lite impedans korrektion kan fixa det men impedanstoppen såg mycket beskedlig ut. Delningen nere vid ca 1000 Hz belastar diskanterna för mycket. Frekvensgången ser OK ut +/- 2 dB från 1,4 till 10 kHz, detta är öppna kondiskanter som strålar både framåt och bakåt, ganska ovanliga element med andra ord.

Dags att börja sätta ihop ett helt delningsfilter :Thumpsup:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige

Re: Öppen baffel

Indlægaf DrBoar » tirs 2. okt 2018 22:56

Hela delningsfiltret har skruvats ihop. Kontrollmätning på impedansen och den ser OK ut även om den går ner mot 3 ohm.Med rellativt lågohmiga spolar med kärna i serie med basen har Q ökat till 1.2 jag har luftlindad spole med högre motstånd om jag skulle vilja öka Qt. I morgon är det dags för frekvensmätningar :thumbsup:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige

Re: Öppen baffel

Indlægaf DrBoar » man 8. okt 2018 20:55

Hade problem med att när jag gjorde impedansmätningar så blev det hela tiden olika på de två diskantfiltren. Nu visar det sig att en av de sex diskantkonerna har lagt av. De som fungerar har alla en resistans på 15 ohm och parallellkopplade då blev det 5 och 8 ohm så inte konstigt att delningsfiltrena mätte konstigt. Nu måste jag koppla om dessa så att jag får två aktiva diskanter per kanal.

Planen är att bygga ett par lyssnings exemplar med dessa delningsfilter sedan får jag ge mig på filtermodelering XSim nästa sak men inte just nu, jag vill lyssna in dem.
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige

Re: Öppen baffel

Indlægaf DrBoar » man 15. okt 2018 23:29

Nu visar det sig att Alnico diskanterna har olika resistans och dessutom har jag ett par likadana diskanter med keramiska magneter. Dessa har dock mycket lägre impedans den ena 4 ohm och den andra 2,7 ohm! Jag skall se om jag kan få något lite mer matchat.
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige

Re: Öppen baffel

Indlægaf DrBoar » tirs 11. dec 2018 00:08

Jag fick ingen ordning på diskanterna. Jag provade att ha två diskanter per högtalare och det både lät och mätte illa. Lyckan stog mig bi med ett par Philips AD 160/T8. Dessa passar utmärkt i plåt subbafflen för Seas kondiskanterna. Monteras de bakifrån passar diametern 75,2mm mycket bra! Så nu blir det en domediskant och de gamla Seas elementen fyller bara hålen i baffeln.
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige

Re: Öppen baffel

Indlægaf DrBoar » ons 12. dec 2018 00:52

IMG_2128.jpg

Ett stilbrott att diskanten 1. Inte är öppen kon 2. Inte Alnico.
Men den borde kunna skarvas ihop med mellanregistet lättare en tre olika diskantkoner som alla verkade spela efter egen pipa. Dags att göra mätningar och få dessa i program för att simulera delningsfilter. ;)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 26 gæster