Renovering af Thorens TD-124

Alt om GDS

Re: Renovering af Thorens TD-124

Indlægaf ferr31 » fre 22. mar 2019 20:27

Fredmarantz skrev:Tillykke, X-ray, med de ualmindeligt flotte resultater af rengøring og opfriskning af overflader, det ser fantastisk flot ud.

N

Vh
Freddy


Måske jeg har overset et eller andet, men hvordan kommer X-ray ind i billeded ;)
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: Renovering af Thorens TD-124

Indlægaf Fredmarantz » fre 22. mar 2019 22:29

ferr31 skrev:
Fredmarantz skrev:Tillykke, X-ray, med de ualmindeligt flotte resultater af rengøring og opfriskning af overflader, det ser fantastisk flot ud.

N

Vh
Freddy


Måske jeg har overset et eller andet, men hvordan kommer X-ray ind i billeded ;)


Du har ikke overset noget - men det har jeg jo tydeligvis :oops: :oops: :oops:

Jeg tror at jeg har været ude for en mindre "brainfart" - beklager. Jeg sad med en klar ide om, at det var X-ray's nylige anskaffelse, vi havde gang i - men det var jo åbenlyst en fejl - beklager!! - og tak for at du lige gjorde opmærksom på dette. Jeg har sgu nok det, der hedder en belastningsreaktion :-)

Jeg mener selvfølgelig "hess" - Jeg har nu rettet det til i mit indlæg, som der henvises til.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Renovering af Thorens TD-124

Indlægaf X-ray » fre 22. mar 2019 23:13

Det ser rigtig godt ud 'hess'.
En skam du ikke kommer til Træffet i morgen. Du burde jo stille op med dine 'Pudse-tricks'... ;)
Jeg skal lære noget dér - og kan måske hjælpe dig, når du begynder på selve maskineriet.

Hilsen X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Renovering af Thorens TD-124

Indlægaf hess » fre 22. mar 2019 23:41

Hehe, tjoh muligvis. Desværre kan jeg ikke deltage, men ser frem til at se nogle stemningsbilleder og sådan i stedet.

Fedt du er klar på at hjælpe lidt.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Renovering af Thorens TD-124

Indlægaf hess » tors 19. sep 2019 20:40

Se hvad der er landet med posten i dag:

Billede
Billede

Nu skulle tilbehøret være komplet. Jeg har en eller anden ting med original indpakning, tilbehør, manualer og sådan :roll:

Ellers er der intet nyt. Projektet står stadig i kø og venter på at komme under kærlig behandling.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Renovering af Thorens TD-124

Indlægaf Fredmarantz » tors 19. sep 2019 20:56

Tillykke med det, Hess! Det er nemlig fedt at have noget af den ofte medfølgende litteratur - og øvrigt tilbehør. Det gør det hele en smule mere komplet, bare fordi det er lækkert. :p

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Renovering af Thorens TD-124

Indlægaf hess » søn 17. nov 2019 22:15

Så er der kommet gang i projektet. For et par uger siden splittede jeg det hele til atomer og kategoriserede det i mindre poser:

Billede

De sidste aftener er gået med at tage enkelt pose eller to og så få gennemrenoveret hver enkelt del med både isopropyl, magic eraser, ståluld, plastic polish, opvaskemiddel samt en hel del knofedt og tålmodighed.

Det er en fornøjelse at arbejde med sådan en maskine og virkelig lære den at kende. Ingen tvivl om, at det er af højeste kvalitet. Og under al nikotinen viser det sig, at de enkelte dele er i ret så god stand. Her er lidt forskellige billeder fra arbejdet:

Det lille vaterpas blev forsigtigt banket ud og fik en tur med Novus Plastic Polish:
Billede
Billede
Billede

Dingenoten her fik en tur med stålulden og blev ganske fin igen:
Billede
Billede
Billede

Ingen ståluld til den her. Den fik blot en tur med magic eraser svampen:
Billede
Billede

Steppulleyen er blevet rengjort (og skal på et tidpunkt poleres med Autosol tænker jeg):
Billede
Billede

Endnu et par eksempler på hvad knofedt kan gøre:
Billede

Og sådan er alle de enkelte dele blevet gennemgået. Jeg burde egentlig lægge det hele ud på gulvet og tage et billede. For det ser sgu godt ud nu. Det må blive på et andet tidspunkt.

Chassis har også fået de store tur. Her kan I se forvandlingen:

Billede
Billede
Billede
Billede

Det krævede en hel del arbejde og forsigtighed at få fjernet den gamle nikotion samtidig med at passe på ikke at fjerne for meget af lakken. Det lykkedes meget godt. Da jeg kom i mål, fik jeg pludselig mod på at banke stifterne ud og fjerne navneskiltene. Det forløb helt smertefrit og var dejlig nemt. De får bare en smule Loctite, når det hele skal samles igen. På den måde kan jeg bevare de gamle stifter i stedet for at sætte nogle nye i.

Billede
Billede

...Og sådan blev den HELT klar til polering. Jeg prøvede først på kanten med lidt Mock-off (som jeg også anvendte på plinten). Det blev ok, men ikke helt shiny nok. Derfor fandt jeg Slipol og Slipoline frem. Og så blev det blankt! Nu ser den helt utrolig smuk ud:

Billede
Billede
Billede

Videre til noget andet: Min Ortofon-arm er kommet med posten…for læææænge siden. Men jeg har ikke fået vist billeder af den. Den var PÆNT godt pakket ind og ankom helt uskadt. Dejligt. Den tidligere ejer har renoveret den og monteret Cardas ledninger, så jeg har ikke gjort andet ved den end at samle den. Meeen mon ikke jeg på et eller andet tidspukt kommer til at splitte den helt ad og smøre den op og justere den ind selv. Det har jeg det bedst med :roll:

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Ahjo - forresten. Jeg har poleret det sorte headshell op. Det var mat og småridset. Nu er det igen som nyt og ser helt utrolig smukt ud.

Så langt – så godt :p
Senest rettet af hess man 18. nov 2019 10:41, rettet i alt 1 gang.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Renovering af Thorens TD-124

Indlægaf X-ray » søn 17. nov 2019 23:18

Ser rigtig godt ud det dér - sikken ihærdighed... :thumbsup:
Bliver helt forpustet ved tanken om, at jeg ligger inde med lignende projekt - som skal samme vej...
Jeg følger med - og ser hvilken kemi du bruger... det skal jeg vel selv få anskaffet mig - men magter ikke nethandel, hvis det kan undgås....

Hilsen X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Renovering af Thorens TD-124

Indlægaf Fredmarantz » søn 17. nov 2019 23:22

Fantastisk flot arbejde og superb billeddokumentation.

Der er dog ét "aber dabei" - som jeg føler, at jeg er nødt til at komme frem med - og det er, at du burde måske have været opmærksom på, at mange af disse metaldele er overfladebehandlede fra Thorens' side oprindeligt for at undgå utidig korrosion. Dette har du med en vis sandsynlighed forulempet ved hjælp af ståluld. Det vil betyde, at den alt andet lige vil have lidt lettere ved, på disse dele, at korrodere i årene, der går. Gik lejerne fri?

Vh
Freddy

Ellers flot og særdeles grundigt arbejde. flot bliver den under alle omstændigheder. :thumbsup:
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Renovering af Thorens TD-124

Indlægaf hess » søn 17. nov 2019 23:45

Ja...Jeg må med skam erkende, at det faktisk også er noget jeg er blevet opmærksom på :oops: Men det må jeg så leve med. Heldigvis har jeg "kun" anvendt det på nogle enkelte dele og naturligvis ikke lejerne. Men altså; lesson learned!

Nu vi er ved det sure: Jeg har faktisk et helt andet problem. Jeg har kigget nærmere på tallerken-lejet:

Billede
Billede

...og som det ses har det de berygtede nylatron bearings og ikke dem af bronze. Det er dem som åbenbart kun er i de tidligste udgaver af MKI og som hæver op når de bliver varme efter lang tids brug og i værste fald blokerer eller ridser spindlen (som de til en vis grad også har gjort her). Og hvad meget værre er, så er det ikke så lige til at skifte dem ud på den her. For de har en størrelse som ikke er standart størrelse.

Billede

Hvad gør jeg lige her?!
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Renovering af Thorens TD-124

Indlægaf hess » søn 17. nov 2019 23:52

Måske skulle jeg få nogle specialfremstillet. Fx her:

https://www.bearingboys.co.uk/Oilite-Be ... es--1011-c

Hmm...
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Renovering af Thorens TD-124

Indlægaf Fredmarantz » man 18. nov 2019 01:00

Yikes!! - det lyder ikke så godt med de der Nylatron lejer - har du set denne tråd på AK? (det har du jo nok, men alligevel).

https://audiokarma.org/forums/index.php ... ly.857843/

Og så synes jeg at det kunne være ret relevant at vi fandt ud af, hvornår ca. de stoppede med at montere nylatron-lejer og hvornår de så begyndte med at montere sintrede bronze-lejer i stedet? -

Din TD124 er serienummer #25843 - min er #39350 - jeg tjekker den i morgen.

ps: The Bearing boys synes at have ret godt fat i, hvad du leder efter

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Renovering af Thorens TD-124

Indlægaf KlausM » man 18. nov 2019 07:51

Prøv at spørge Jaap Pees ved HanzeHiFi i Holland, om han kan renovere den med nye lejer, han laver vist ikke andet end at renovere Thorens pladespillere.

https://www.facebook.com/groups/324351847746115/

Ellers kan man også købe et helt nyt spindle sæt hos Schopper, men det er dyrt.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Renovering af Thorens TD-124

Indlægaf his067 » man 18. nov 2019 08:55

Jeg har et nyt sæt (jeg kan ikke huske hvorfra) i en lejebrønd som du kan få om nødvendigt. MEN det sidder skævt i og skal rettes op. Det fandt jeg aldrig ud af at gøre ordentligt imens jeg havde en TD124. Jeg har vidst nok også stadigvæk det originale sæt thorens lejer liggende ( og medens jeg alligevel er ved at rydde ud i lageret har jeg vidst også nogle motor-lejer og filt-skiver). du kan få det hele. Send en pb hvis du er interesseret.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Renovering af Thorens TD-124

Indlægaf hess » man 18. nov 2019 19:53

Woaah! Det er næsten helt utroligt, his067. Det er for fedt, hvis du har noget liggende, som jeg måske kan redde og bruge her! Det vil jeg meget gerne takke ja til og give et forsøg :Thumpsup: Sender dig en PM snarest.

Ja, Freddy. Jeg har læst den tråd du henviser til. Og du har da helt ret i, at det kunne være fedt at vide, hvornår de skiftede til nogle ordentlige lejer i stedet for det her knald. Jeg tænker også lige at forhøre mig lidt på Lencoheaven om hvad andre har gjort i sådan en situation. Der må jo være en del andre end mig der har siddet i denne situation...
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Fredmarantz og 33 gæster