Audiola TBS 652 kuffertradio.

Alt om GDS

Re: Audiola TBS 652 kuffertradio.

Indlægaf tctla » tors 26. mar 2020 19:41

Hej Poul,

Tak for det, og du er velkommen post Coronus'en, hvis det bliver nødvendigt.
Den røde Wima er bedre end perfekt.
På diagrammet kan man se, at kondensatoren sidder fra 90-Volt batteriets plus-pol til stel/chassis.
Husk, at stel er IKKE er 90-Volt batteriets minus-pol :!:

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Audiola TBS 652 kuffertradio.

Indlægaf Poul » tors 26. mar 2020 22:40

Tak for det Torben - renovering/reparering af elektronik i eget lille værksted, og god hjælp fra erfarne medlemmer af forummet, må da vist kunne betegnes som et Corona-værn ;)
Ja, jeg har også studeret diagrammet, og kom derved frem til, at den røde kondensator nok sagtens kan klare opgaven, men rart at vide, at du er enig :thumbsup:
Jeg fortsætter renoveringsarbejdet på Audiola’en, og lægger ud til evt. adspredelse og hjælp fra interesserede medlemmer :p
I morgen gælder det dog først og fremmest konens opvaskemaskine, som driller lidt :Skor: :!:
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Audiola TBS 652 kuffertradio.

Indlægaf Poul » tors 2. apr 2020 13:30

Så blev opvaskemaskinen lavet (defekt spulefordeler - bøvlet at komme til), og haven fik også en tur, så nu er der tid til den gamle Audiola igen :p
Har udskiftet indmaden i den gamle elektrolyt, og der var jo masser af plads :cool1:
Der bliver nok sværere at få den røde VIMA- kondensatoren ind i det gamle hylster til højspændingskondensatoren, men nu må vi se :roll:
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Audiola TBS 652 kuffertradio.

Indlægaf tctla » tors 2. apr 2020 20:03

Poul skrev:Der bliver nok sværere at få den røde VIMA- kondensatoren ind i det gamle hylster til højspændingskondensatoren, men nu må vi se :roll:
Poul


Hej Poul,

Fint arbejde.
Hvis der ikke er plads til Wima'en så tag den anden, gule.
I dette tilfælde, kan det være fløjtende ligegyldigt hvilken du bruger, for dybest set skal den jo bare overleve 90VDC, og det vil den gule fint kunne, når den er specificeret til 100V.
Den originale kondensator på 2000V var enormt overkill (ref. Gråspurve/Kanoner)

Jeg har iøvrigt færdigsamlet min Rimlock --> Oktal adapter, men ...
Den virker fint, og jeg har testet 4~5 stk. af de Rimlock-rør, jeg har på lager.
Uheldigvis indikerer min rørtester, der er SUPER-følsom mht. at måle afledning mellem rør-elektroderne, at der stort set altid er afledning til stede.
Det kan naturligvis ikke passe, og når jeg måler mellem benene for afledning, på den tomme adapter, er alt i orden.
Når jeg sætter et rør i adapteren, har jeg pludselig en afledning på 2~10MOhm mellem ben-5 og ben1/8 (Gløde-benene). Værdien er ikke stabil, men varierer hele tiden der omkring.
Jeg fandt ud af, at hvis man fjerner røret fra adapteren, og presser Rimlok-soklens ben-5 til siden (ikke ned), så opstår afledningen.
Jeg må skille adapteren ad igen, og tjekke om lednings-forbindelserne mellem de 2 sokler, kan røre hinanden. De er IKKE afisolerede, så det burde ikke være muligt. Heldigvis er adapteren samlet med kontakt-lim, der lader sig fjerne. Andre adaptere har jeg samlet med 2-komponent-lim, og de er umulige at skille ad.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Audiola TBS 652 kuffertradio.

Indlægaf Poul » tors 2. apr 2020 22:14

Nu forsøger jeg lige om den røde Wima kan være der, ellers bliver det den gule på 1uF/100V.
Godt nok underligt med afledningen imellem gløde-benene på din adapter Torben.
Kan der mon være en lille overgang i selve soklen, som kommer frem, når den belastes? Altså når der er rør monteret, eller hvis du presser på et af soklens ben - bare en tanke jeg fik :!:
Godt at du ikke brugte 2-komponent lim :cool1:
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Audiola TBS 652 kuffertradio.

Indlægaf Klarskov » tors 2. apr 2020 23:08

Vedr. to-komponentlim. Hvis det er en hurtigtørrende Araldit-type skal der ikke så forfærdelig meget varme til at gøre den så blød, at tingene han lirkes fra hinanden. En kniv opvarmet med f.eks. loddekolben plejer at kunne gøre. Eller en forsigtig omgang med en varmepistol. Men det er klart, at man er chanceløs, hvis det er store hulrum, der er fyldt med stadset - og hvis materialet i øvrigt ikke tåler varme.
Vh
Hans Jørgen
Klarskov
 
Indlæg: 165
Tilmeldt: 12 mar 2011
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb

Re: Audiola TBS 652 kuffertradio.

Indlægaf Poul » lør 4. apr 2020 20:07

Den store røde WIMA-kondensator 1,5uF/400V kunne ikke være i hylsteret til den gamle højspændingskondensator, så jeg fandt en mindre på 1,5uF/160V, som jf. Torben skulle kunne bruges.

Hylsteret til den gamle kondensator viste sig blot at være parafineret karton, som var viklet omkring indmaden i højspændingskondensatoren og lukket med en slags tjære i enderne.
Måtte derfor skære den op i bunden og fjerne indmaden. Herefter var der god plads til WIMA’en på 1,5uF/160V, men den parafinerede karton var ikke særlig stærk efter de mange år.
Blev forsigtigt lukket igen med klar tape og gummityller i enderne - et nogenlunde tilfredsstillende resultat :roll:

Har du fået styr på afledningen i Rimlock-soklen Torben?
Mvh.
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Audiola TBS 652 kuffertradio.

Indlægaf tctla » lør 4. apr 2020 22:06

Poul skrev:Har du fået styr på afledningen i Rimlock-soklen Torben?
Mvh.
Poul


Din løsning ser fin ud. Den røde Wima var godt nok noget velvoksen til opgaven, så fint nok du fandt en mindre.
Der er gået lidt kuk i hobby-afdelingen i øjeblikket.
Havearbejde har sneget sig ind på en første-prioritet, sikkert godt hjulpet på vej af min kone :thumbsup:
Derfor blev dagen brugt til at fjerne mos i græsplænen i stedet for, at reparere sokkel-adapteren.
Det forhold får jeg rettet op på i morgen :!:

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Audiola TBS 652 kuffertradio.

Indlægaf tctla » tors 9. apr 2020 15:51

Så kom der lidt styr på afledning i min Rimlock til Oktal sokkel adapter.
Det viser sig, at det IKKE er adapteren, der er problemet, men Rimlock-rørene.
De HAR rent faktisk et problem med afledning især mellem gitter-1 og kathode.
Når rørene er varmet op, og det gælder også NOS-rør af forskellige typer (EF40, ECH42, UL41 m.fl.), så opstår der afledning mellem rør-elementerne.
Det kan normale testere ikke registrere, men min kan (B&K type 667). Afledningen er så lille, at den ligger fra 100M-Ohm til 1000M-Ohm, og de fleste emissions-testere opgiver efter ~10M-Ohm.
Nu har jeg et gl. analog B&K 277 FET-multimeter, der faktisk viser til 1000M-Ohm, og det bekræfter afledningen.
Røret isættes sokkel-adapteren og monteres i rørtesteren.
Efter opvarmning viser testeren afledning, f.eks mellem ben 6 og 8, hvorefter sokkel-adapteren afmonteres testeren, stadig med røret isat.
Nu forbindes multimetrets måleledninger over de to sokkel-ben 6 & 8 og afledningen bekræftes.
Når røret køler ned, forsvinder afledningen.
Så meget for kvaliteten af Rimlock-rør :QQS:

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Audiola TBS 652 kuffertradio.

Indlægaf MaxJ » tors 9. apr 2020 16:05

Nu er 1000 M Ω jo ikke ret meget. Det burde ikke have den helt store betydning.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Audiola TBS 652 kuffertradio.

Indlægaf Poul » tors 9. apr 2020 17:29

Godt at du fik afklaret, hvorfor der var afledning Torben - et problem som mange nok slet ikke ville opdage, men blot tilskrive en dårlig radio.
Jeg er nu ekstra spændt på, om mine Rimlock-rør fungerer tilfredsstillende :roll:
Fortsat God Påske!
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Audiola TBS 652 kuffertradio.

Indlægaf tctla » tors 9. apr 2020 17:52

MaxJ skrev:Nu er 1000 M Ω jo ikke ret meget. Det burde ikke have den helt store betydning.


Det har det sikkert heller ikke i den virkelige verden.
Rørene vil fungere helt fint med den ringe afledning, men min rør-tester viser ikke præcis hvor stor afledningen er.
Den indikerer kun, at røret har for stor "Grid Emission" og tænder en neon-lampe der indikerer kortslutning/afledning.
Pointen er bare, at INGEN andre rør-typer (Noval, stål-rør, Oktal, Locktal, UX5 etc.), jeg har testet i min B&K, viser denne tendens til gitter-afledning. Det må altså være en konstruktions-brist i Rimlock-typerne, som jeg ikke var forberedt på. Det er jeg nu, så udmåling af disse rør sker så under mindre kritiske kriterier, hvis man kan udtrykke det sådan :lol:
I lige måde Poul og God Påske til alle,

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Audiola TBS 652 kuffertradio.

Indlægaf Poul » lør 11. apr 2020 17:37

Har kontrolleret modstandene på Audiola’en, og der var 5 af dem, som var vokset udover den normale 20%-tolerance. De er nu udskiftet (se foto og diagram). Øvrige modstande lå indenfor 20%-tolerancen.

Regner med efterfølgende at forsøge med en langsom opstarttest, med ensrettet anodestrøm efter min vario-trafo.
Poul.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Audiola TBS 652 kuffertradio.

Indlægaf Poul » søn 12. apr 2020 18:27

Har forsigtigt haft strøm på radioen, og der er liv i den :p , men (som forventet) også læk i overføringskondensatorerne til Gitter 1 på begge udgangsrør.
Allerede ved 45 Vdc anodespænding var der lidt over 1 Vdc på begge gitre, ben 6 på DL41, så jeg slukkede hurtigt igen. Men der var altså liv i den, så nu er det frem med loddekolben og på med et par nye overføringskondensatorer på cirka 10.000 pF (10 nF).
Der er sikkert flere (alle?) af de gamle kondensatorer, som er slidt op, men med nye overføringskondensatorer og forhåbentlig 0 Vdc på begge udgangsrørs Gitter 1, regner jeg med, at det er sikkert nok at teste radioen lidt mere næste gang..............eller hvad mener I? :roll:
Poul.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Audiola TBS 652 kuffertradio.

Indlægaf tctla » man 13. apr 2020 19:53

Ja, det lyder fint.
Der kan sagtens være yderligere dårlige overførings-kondensatorer, men kun ifb. med udgangs-rørene er drift med dårlige kondensatorer kritisk, for der er ikke så meget til, at begrænse den forøgede strøm i rørene.
Det er ikke så problematisk i resten af radioen pga. de store anode-modstande.

Lidt mere info om Rimlock (Jeg er helt ked af, at jeg mikser dette sammen med din Audiola. Al den snak om sokkel-adaptere og Rimlock burde være i en tråd for sig. Jeg regner dog med, at dette er sidste indlæg vedr. dette emne.)

Jeg har nu fundet 3 x NOS Tungsram og 2 x NOS Siemens EF40, der har samme data som EF86.
Rørene er som sagt nye og i originale kasser.
Alle 3 Tungsram viser afledning til Gitter-1, men jo i størrelsesordnen >200M-Ohm, så de kan sagtens anvendes.
De har også afledning til andre rør-elementer, men igen >200M-Ohm.
Begge Siemens viser absolut INGEN afledning mellem NOGLE elementer.
Kan der anes en forskel i kvalitet og kontrol i produktionen?
Siemens vs. Tungsram. Ordnung muß sein :!:

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 32 gæster