Rør linje-og riaa forstærker Marantz 7 & EAR834P MM

Alt om GDS

Re: Rør linje-og riaa forstærker Marantz 7 & EAR834P MM

Indlægaf kj2005 » tirs 26. mar 2024 18:49

.. årsagen til de ændrede modstandsværdier for ECC82 linje- bufferen..... læst på "The Valve Wizard" m.fl.

....som selvlært elektronik mand kan man godt få forkert fat teksten...en tilbagemelding ved fejl på de viste sider, vil blive godt modtaget....


Edit: Ref indlæg om oscillation i CF...
... forfatteren om bufferen i Fig.4a: " den simpleste og "mest indlysende metode" med at forhindre oscillation in fig. 4a , er bare at addere tilstrækkelig ekstern basis-kredsløbs modstand, Rx, for at overvælde den negative reelle del af Zin. Passende værdier af Rz i størrelsen fra 10 Ohm til 1K Ohm. Med denne metode, kan bias arbejdspunktet blive påvirket pga. spændings faldet over Rx." citat slut
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af kj2005 søn 31. mar 2024 13:00, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Rør linje-og riaa forstærker Marantz 7 & EAR834P MM

Indlægaf Tonni » tirs 26. mar 2024 20:04

kj2005 skrev:Kiggede efter et rør diagram..og fandt dette?...derfor et indlæg helt off-line vedr. månedsbladet "Ny Elektronik" :

Er det "vores" vintagehifi Tonni som skrev:
Tusind tak Børge!

Jeg er dybt taknemmelig for dit store arbejde! - Og kan nu få repareret et par gamle apparater, jeg havde mistet dokumentationen til...

Hatten af!!!

Vy 73 de ozxxxx, Tonni


En mand ved navn Børge skulle have scannet samtlige Ny Elektronik blade...altså fra papir til digital ...f.eks. til CD
Indlægget er fra 2014....findes der virkelig en CD med alle Ny Elektronik's månedsblade..og hvor henne?

Mvh Kim

Ja. Det kunne godt passe.
Men desværre mistet, i en def. harddisk, for år tilbage.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Rør linje-og riaa forstærker Marantz 7 & EAR834P MM

Indlægaf kj2005 » ons 27. mar 2024 11:18

Tonni skrev:Ja. Det kunne godt passe.
Men desværre mistet, i en def. harddisk, for år tilbage.


OK...det er der ikke noget at gøre ved...ser om Computerworld giver lyd....

.. diagrammet over DIY forstærkeren med psu, riaa og linje-trin er udvidet ...får du tid til at kigge på det , vil jeg sætte stor pris på input...


Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Rør linje-og riaa forstærker Marantz 7 & EAR834P MM

Indlægaf Tonni » ons 27. mar 2024 21:06

Har ikke lige haft tid, til at se på de forskellige ting.
Men kommer til at tænke på Torsten Loerch har en ret lang tråd på diyaudio, der omhandler mods og forbedringer til TdP's 834P.
Måske jeg kan grave det link op senere...
Og evt også se på de nuværende diagrammer. :)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Rør linje-og riaa forstærker Marantz 7 & EAR834P MM

Indlægaf spuncut » ons 27. mar 2024 21:29

Hej Kim
Har du en reference på katodefølgerens egenskaber i forhold til selvsving?
Got it- Valvewizard. :thumbsup:
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Rør linje-og riaa forstærker Marantz 7 & EAR834P MM

Indlægaf spuncut » ons 27. mar 2024 22:05

Det er bare underligt at en CF kan selvsvinge. Normalt siger man at closed loop gain i en oscillator er nøjagtig 1, hvilket kræver en openloop gain der er større end 1. Og CF'en har jo netop en gain der er under 1 idet:
A = mu / (mu + 1)
Da nævneren altid vil være større end tælleren vil gain (A) altid ligge under 1. Hvis mu er meget høj vil gain komme meget tæt på 1 men aldrig eksakt 1 og bestemt ikke over 1.

Interessant :Tanke:
Nogen der kan uddybe?

MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Rør linje-og riaa forstærker Marantz 7 & EAR834P MM

Indlægaf KenRas » tors 28. mar 2024 10:19

spuncut skrev:Det er bare underligt at en CF kan selvsvinge. Normalt siger man at closed loop gain i en oscillator er nøjagtig 1, hvilket kræver en openloop gain der er større end 1. Og CF'en har jo netop en gain der er under 1 idet:
A = mu / (mu + 1)
Da nævneren altid vil være større end tælleren vil gain (A) altid ligge under 1. Hvis mu er meget høj vil gain komme meget tæt på 1 men aldrig eksakt 1 og bestemt ikke over 1.

Interessant :Tanke:
Nogen der kan uddybe?

MVH Henning

Helt enig i dine betragtninger, Henning :thumbsup:

Jeg har heller aldrig hørt om selvsving i en emitter/katode følger. Det er korrekt at forkert kapasitiv belastning kan ændre en modkobling til medkobling, som er basis for selvsving, men det kræver stadig et loopgain >1.

Noget andet der undrer mig ved den viste katodefølger er hvorfor man stræber efter at lægge katodespændingen på det halve af B+ ? Jeg kender ikke signal niveauerne i en guitar forstærker, men i en hifi preamp har vi vel max 1 Vrms på udgangen, så vi har vel ikke brug for 1/2 B+ på katoden?
Lagde man katode spændingen på fx. 1/5 B+, så kunne man undgå de krumspring med at løfte glødespændingens DC niveau. Og stadigvæk have plads til et fornuftigt signalsving på katoden…

Mvh Kenneth
(som ikke har arbejdet med rør siden tiden i militæret i 70’ og 80’erne)
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Rør linje-og riaa forstærker Marantz 7 & EAR834P MM

Indlægaf Klarskov » tors 28. mar 2024 11:53

his067 skrev:Hvis man da ellers kan finde og betale et P&G pot: sidste vejledende pris for RG15 var £550 :QQS:


Tak for en spændende tråd. Her kommer et par bemærkninger. Engang i tidernes morgen havde jeg fat i et PG potmeter til en forforstærker, men efter min (og en kammerats) vurdering er det under ingen omstændigheder pengene værd (og slet ikke >4k). I sammenligning med en 24-polet attenuator med præcisionsmodstande lød det dødt og sløvt. Jeg har ingen ide om årsagen, men det kan skyldes, at det bruger ledende plast. Personligt foretrækker jeg alm. kul, eller - som nævnt - en attenuator.

Jeg ved godt, at jeg nu er på vej ud i den kolde sne, men fornylig købte jeg et Alps potmeter hos AliExpress. Det kostede ca. 50 kr. incl fragt og jeg har ikke noget at indvende mod kvaliteten. Det sporer fint, har "klik" og bevægelsen føles solid. Det kan godt være det er fake, men hvis det virker...? ....og hvis ikke er det jo ikke nogen herregård, der går tabt. Samme AliExpress har også dette bud:

https://www.aliexpress.com/item/3289623 ... 0fe8011ffa

Vh
Hans Jørgen
Klarskov
 
Indlæg: 165
Tilmeldt: 12 mar 2011
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb

Re: Rør linje-og riaa forstærker Marantz 7 & EAR834P MM

Indlægaf kj2005 » tors 28. mar 2024 13:10

...tak for indlæg...som I skriver, at en katodefølger vil få vanskeligt ved at gå i selvsving med en gain under 1?

Det skulle udelukke at lede efter selvsving ved bufferen, når jeg engang kommer til målinger....som "The Valve Wizard" skrev:

"udgangen kan tages fra Out 1 i diagrammet, eller fra forbindelsen mellem R6 (Rb) og R7 (Rk) Out 2. "Valve Wizard" foretrækker Out 2, fordi dette tillader modstanden R6 at isolere røret fra belastningskapacitansen, hvilket har en tendens til at forbedre stabiliteten. En katodefølger kan oscillere ved meget høje frekvenser, hvis man ikke er forsigtig, overfor kapacitive belastninger som kabler. I nogle designs er Rb set parallel med en kondensator, som gør indgangsimpedansen maksimal. Dette ødelægger enhver stabiliserende effekt af R6 (Rb)...undlad denne kondensator."


Selve koblingen med en "ekstra" modstand med udgang ved "Out 2" er set før...så jeg tænker at beholde 470R modstanden ved ECC82's bufferens katode, da egne forsøg ikke gav mere "støjgræs" med den modstand...

Hvad angår Marantz C7 eller M7 linje forstærker.... denne DIY klon har mange navne.. og hvorfor det kredsløb skulle være bedre end så mange andre?.....det har jeg søgt at få en rimelig forklaring på, ved at oversætte nogle sider fundet på nettet.....

Hvorvidt de skrevne forklaringer i forhold til Marantz M7 kredsløbet er valide, må der mere kompetente elektronik folk til at vurdere....forfatteren ser ud til at have kontrol over tingene, og vi starter nede på laveste trin....

...bær over med oversættelsen ....I part 6 er der bl.a. info om to RC- netværk som bevis for at Saul B. Marantz' forstod at sammensætte rørkredsløb...

Det første foto er Saul B. Marantz og den stereo FM tuner "Marantz 10B" som næsten drev det berømte firma " Marantz" i konkurs...Marantz gik derefter i samarbejde med et japansk firma ved navn "Standard" , hvor Marantz med denne hjælp fik fremgang og dermed kunne fortsætte produktionen.
Ref. Jean Hiraga og rørbogen: "Rörförstärkere" 1986 , TESSEKART Media Förlag AB.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Rør linje-og riaa forstærker Marantz 7 & EAR834P MM

Indlægaf kj2005 » tors 28. mar 2024 18:20

Jeg har heller aldrig hørt om selvsving i en emitter/katode følger. Det er korrekt at forkert kapasitiv belastning kan ændre en modkobling til medkobling, som er basis for selvsving, men det kræver stadig et loopgain >1.


Det er skrevet bag øret....

Noget andet der undrer mig ved den viste katodefølger er hvorfor man stræber efter at lægge katodespændingen på det halve af B+ ? Jeg kender ikke signal niveauerne i en guitar forstærker, men i en hifi preamp har vi vel max 1 Vrms på udgangen, så vi har vel ikke brug for 1/2 B+ på katoden?
Lagde man katode spændingen på fx. 1/5 B+, så kunne man undgå de krumspring med at løfte glødespændingens DC niveau. Og stadigvæk have plads til et fornuftigt signalsving på katoden…


...lidt kiggeri på loadlines og arbejdspunkter for ECC82........med ønsket om 8mA og + - 16V sving peak med en +B på ca 280V, kommer der jo til at ligge 140V over røret ifølge arbejdspunktet, hvis man ønsker at blive indenfor den del af loadlines med mindst forvrængning.... ser det ikke rimeligt ud?....der skal kun 2 modstande og en lyt til så gløden svæver....

...min første DIY rørpreamp "Röh" giver +32dBm eller 25,18Vpp = 8,9Vrms ud på fuld skrue....tænker det er godt at have tilstrækkeligt med sving så man holder sig indenfor det mest lineære område... Röh'ens udgangsimpedans er ca 1K

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Rør linje-og riaa forstærker Marantz 7 & EAR834P MM

Indlægaf kj2005 » fre 29. mar 2024 15:54

Som KenRas skrev:

Lagde man katode spændingen på fx. 1/5 B+, så kunne man undgå de krumspring med at løfte glødespændingens DC niveau. Og stadigvæk have plads til et fornuftigt signalsving på katoden…


...det kan godt være at jeg tager fejl, og at et mindre sving vil være tilstrækkeligt !.... jeg kiggede efter flere DIY konstruktioner hvor der var gjort brug af eleveret glød....og når man vælger at bruge EZ81 skulle det være nødvendigt at hæve glødens reference til stel, derfor tænkte jeg ikke nærmere over den del.....

Denne DIY rørforforstærker bliver den sidste jeg laver, og der har været mange tanker om hvordan, dens kredsløb skal sættes sammen, og her kommer et par spørgsmål.

1) Hvis man skifter man 82K FB modstanden ud med et 100K trimme pot i linjetrinnet:
I det øjeblik signalerne når første trin med høj forstærkning via potentiometret P1 kan forstærkningsfaktoren justeres her ved hjælp af trimmeren vol. kontrollen i den negative feedback-gren. Der skulle være "Headroom" nok til at drive mindre følsomme effektforstærkere ....og man kan justere niveauet ved afvigelser mellem de anvendte rør? Bufferen har sit eget kredsløb og ”klarer vel sig selv”...eller? ...udtrykker jeg mig rigtigt og kan det forstås? se diagram....

Er det en brugbar idé eller den yt?

2) Mht. eleveret stel punkt for 24V psu....vil det af hensyn til støj være en fordel at hæve stel referencen for 24V strømforsyningen så den ligger på niveau med gløden? se diagram....

3) Mangler der en stel reference fra gitteret på ECC82 bufferen til stel på riaa diagrammet.. samt en manglende 100R i serie med signalet? se diagram....

Mvh Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Rør linje-og riaa forstærker Marantz 7 & EAR834P MM

Indlægaf spuncut » lør 30. mar 2024 14:53

Angående selvsving i C/E-F.
AnalogBo var så venlig at gøre mig opmærksom på at den altså er god nok.
Vore traditionelle betragtninger mht. gain og selvsving er også gode nok.
MEN (og som jeg har forstået det) drejer dette fænomen sig om forstærkerkomponentens tilbagevirkning og at den kan virke som en negativ modstand (tænk UJT) og derfor har Valvewizard en 1k i serie med gitter. Det er altså ikke en gridstopper, men en modstand der skal sætte den "negative tilbagevirknings-impedans" ud af spillet.
Mere om dette emne her:
https://www.hifisystemcomponents.com/do ... lation.pdf
Som der er nævnt i artiklen er selvsvinget ofte parasitisk, jeg tænker derfor at test med firkant og det hurtige skop er en god ide.
Der lærte jeg noget nyt. :Thumpsup:
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Komponenter fra EL-Supply

Indlægaf kj2005 » man 8. apr 2024 11:26

EL-Supply har ændret hjemmeside...vedr. elektrolytter fremgår det ikke på hjemmesiden om det er Nippon, Elna eller andre typer fra fjernøsten....det bliver rettet.

Wima leveres i MKS4 polyester fra EL-Supply....ved at spørge ind til Wima MKP4, 1 uF /400V oprettede EL-Supply dette varenummer som nyhed....skulle andre få brug for Wima MKP, kan man spørge EL-Supply.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Rør linje-og riaa forstærker Marantz 7 & EAR834P MM

Indlægaf kj2005 » tors 11. apr 2024 16:13

Første forsøg med riaa - og 'hochpegelverstärker'.......

Den viste form for "printudlæg" ( komponent view) kombineret med "punkt til punkt" lodninger gav ved sidste "gør det selv" rørforforstærker ikke anledning til brum på udgangen.... arbejdsgangen fra sidst gentages med kun ét stel-punkt i nærheden af riaa indgangen...monteres på 2 mm glasfiber plade

Mvh Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Rør linje-og riaa forstærker Marantz 7 & EAR834P MM

Indlægaf kj2005 » søn 21. apr 2024 18:57

En afbrændt Teac forstærker...godt kabinet..... min DIY rør idé og sikkerheds kopi...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 160 gæster