Rens af Marantz frontpanel og skala-område

Alt om GDS

Rens af Marantz frontpanel og skala-område

Indlægaf elektrum » man 27. mar 2017 22:11

Hej
Jeg har nu endeligt fundet en fin Marantz2252b og en flot kasse(via dette forum;)
Inden den bliver monteret i kassen, vil jeg lige rense receiverens potmetre og dens indre og har lige et par spørgsmål til hvordan man renser det børstede område omkr. skala(lidt nikotin)... Om det kan gøres med f.eks sprit, uden at det efterlader striber etc?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
elektrum
 
Indlæg: 29
Tilmeldt: 20 sep 2016
Geografisk sted: Sjælland Øst(Kbh)
Lokalitet: København K

Re: Rens af Marantz frontpanel og skala-område

Indlægaf Fredmarantz » man 27. mar 2017 22:24

Brug gerne det blå glasrens fra Brugsen - Fakta - Netto osv...det hedder altid noget i retning af "rigtig ren" - "glasklar" osv.....køb og brug det billigste. Gnub aldrig hårdt - og brug det i sparsomme mængder. Lad være med at sprøjte det på delene på receiveren, men sprøjt på klud og anvend blødt. Når du kommer længere frem i arbejdet skal der nok dukke nye spørgsmål op - og så kan du spørge.

- glasrens
- bløde bomuldsklude
- vatpinde
- evt. piberensere
- rensevædske uden smøring
- rensevædske med smøring
- WD40
- knofedt
- tålmodighed
- masser af kaffe
- musik i baggrunden
- til genstridig oxidering: evt. en glaspen
- lim til at lime den løse ring omkring én af trykknapperne tilbage på bagsiden af frontpladen.
- Hold stramt styr på skruer - skiver - låseringe - knapper osv...i en lille kasse med forskellige rum.


"det blå" kan bruges til alle "udvortes dele" incl. den omtalte skala.

Til rens og vedligehold af potentiometre og omskiftere: Brug rensevædske, beregnet til rens af potentiometre og omskiftere - og brug det som foreskrevet.

Du kan lave en søgning her på forummet via søgefunktionen - vi har skrevet en hulens masse om det i mange tråde.

En fin og særdeles smuk receiver, sådan en 2252B. - og ...pas supermeget på, at du ikke kommer til at knække skalapinden - det er set før.



Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Rens af Marantz frontpanel og skala-område

Indlægaf elektrum » man 27. mar 2017 23:45

Jeg har lige forsøgt med glasrens på det sarte skala-område... det virkede tak:0)
(skal nok lime den lille ring på igen;0))

Planen var at skifte lamper på den, men fandt ud af at receiveren engang for længe længe siden, har fået skiftet disse- ved gudhjælpe mig at lodde fede 3W pærer på penol-soklerne... så de pærer er IKKE lige sådan at skifte...(Men fik da svar på, at det difuse lys, der kommer igennem top-dækslet/svøbet, skyldes den manglende interne afskærmning over soklerne;)

Hvis det skal være, må jeg nok udskifte printbjælken med sokler- fandt en på ebay til 70.-... men fragten vil være 150.- De virker endnu, så jeg venter(kan jo være, at andre overraskelser er i vente).

Den er ellers ret pæn inden i... Har forsigtigt støvsuget, dåseluftet og penselrenset den... Hvad ville wd40 være godt til?..
elektrum
 
Indlæg: 29
Tilmeldt: 20 sep 2016
Geografisk sted: Sjælland Øst(Kbh)
Lokalitet: København K

Re: Rens af Marantz frontpanel og skala-område

Indlægaf Fredmarantz » man 27. mar 2017 23:51

Det KAN bruges til potentiometre og omskiftere (selv om nogle nok ville slå mig ihjel her) - og ligeså kan det bruges i afstemningskondensatoren i tunerdelen på et par særdeles udvalgte steder, hvis tuneren/radioen gør knuder og lyder mærkeligt eller modtager dårligt - forudsat antenneforholdene er i orden.

Det med lys-strip'en - er bare SÅ typisk klamp - at mit blodtryk kommer lidt for højt op her. Ja- billeder vil gøre godt nu. Måske kan der måske reddes noget alligevel - så altså.... tydelige billeder af klampen - please.

Er det helt ude i hampen, kan (og bør) du sandsynligvis redde en originalstump på Ebay.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Rens af Marantz frontpanel og skala-område

Indlægaf Fredmarantz » tirs 28. mar 2017 00:05

Jeg ville nappe denneher, hvis den anden ikke står til at redde.: (har godtnok ikke set dine billeder endnu) - Det kan jo også være, at det ikke er denne del, der skal indkøbes....??

http://www.ebay.co.uk/itm/Marantz-2252B ... SwWxNYvFF0

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Rens af Marantz frontpanel og skala-område

Indlægaf elektrum » tirs 28. mar 2017 16:46

Ja- Det er den sokkelbro, som jeg lurede på. ;)

Men det ser ud til, at jeg kan nøjes med at aflodde pærerne, da soklerne er intakte. På signalstyrke/fmtuning, er soklerne dog limet på- så der må jeg jo bare være forsigtig(igen-igen;0)

Jeg havde oprindeligt købt2 slags test-LED til min 2226b, hos vintage-electronics. Dem vil jeg sætte i og så se, om det er helt i skoven.
Er klar over, at det hos nogle entusiaster, grænser til blasfemi - men det er bedre, end de varme kæmpepærer der nu sidder- det ser ikke ud til, at de har gjort skade mht. blegning etc;)

Nu hatten er af... Må man bruge kontaktrens på tunerdelen, mellem lammellerne?...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
elektrum
 
Indlæg: 29
Tilmeldt: 20 sep 2016
Geografisk sted: Sjælland Øst(Kbh)
Lokalitet: København K

Re: Rens af Marantz frontpanel og skala-område

Indlægaf Fredmarantz » tirs 28. mar 2017 18:27

elektrum skrev:
Nu hatten er af... Må man bruge kontaktrens på tunerdelen, mellem lammellerne?...


Det ville jeg ikke gøre - men jeg ville nøjes med at sætte en dråbe af det unævnelige (WD40) på et par udvalgte steder -

Det hele kommer jeg tilbage til senere i aften.....

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Rens af Marantz frontpanel og skala-område

Indlægaf Herman » tirs 28. mar 2017 18:53

Jeg har fået monteret leds i min 2250B og 2285. Det har jeg ikke fortrudt.

A0209998-B6DD-4879-AE98-0F578B1E30F5.jpg


IMG_1364.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Herman
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 17 okt 2016
Lokalitet: Horsens

Re: Rens af Marantz frontpanel og skala-område

Indlægaf møffe » tirs 28. mar 2017 21:38

LÆSERSERVICE:
Billede
møffe's spøgelse....
Brugeravatar
møffe
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 306
Tilmeldt: 09 dec 2016
Geografisk sted: I udkanten af Danmark
Lokalitet: Nysted

Re: Rens af Marantz frontpanel og skala-område

Indlægaf Sorenki » tirs 28. mar 2017 22:45

elektrum skrev:
Jeg havde oprindeligt købt2 slags test-LED til min 2226b, hos vintage-electronics. Dem vil jeg sætte i og så se, om det er helt i skoven.
Er klar over, at det hos nogle entusiaster, grænser til blasfemi - men det er bedre, end de varme kæmpepærer der nu sidder- det ser ikke ud til, at de har gjort skade mht. blegning etc;)
.

Jeg har "rigtige" skala-pærer som du kan få billigt til at sætte i - jeg ville nødigt ud og lege med LED'er, det ser bare ikke [i]rigtigt ud i mine øjne. (og når man nu kan få de rigtige ;) )

En utrolig flot ting!
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2046
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Rens af Marantz frontpanel og skala-område

Indlægaf Fredmarantz » tirs 28. mar 2017 23:09

Ja- lad os starte med lamperne:

Lod de lampe-farisærere ud - Det er da virkelig et eklatant makværk - pas på ikke at tilføre mere varme end højst nødvendigt ved udlodningen. Lad loddetinnet sidde indtil videre ( og måske altid) - der er ingen grund til at øse så meget varme ned i den printplade - den skal holde i mange år endnu. :-)

Benyt dig gerne af Santashooters tilbud med de rigtige lamper (8V 200mA Fuse-lamps)) - de afgiver ikke helt så megen varme og er som de originale mht specs og looks.

Sæt apparatet om til 240V's-drift, hvis du da ikke allerede har gjort det. Gøres på bagsiden, så vidt jeg husker. Det skåner lamperne, så du næppe behøver skifte dem nogensinde. Ved denne omstillnig nedsætter du den genrelle spænding i apparatet en smule. Dette betyder, at bl.a. alle lamper kører en smule mindre lysende end de ellers ville - og samtidg mister du et par watt i apparatets udgangseffekt - næppe hørbart.

Find de rigtige skruer til at fastgøre lampe-printet til resten af lyskassen igen. Du kan med lidt fingersnilde også foretage lampeudskiftningen i meterhuset.

Drejekondensatorern - - "persillehakkeren" ...jah. Hvis du har problemer med modtagelse eller andre mystiske fænomener i modtagelsen og radiolyden, så kan det godt være at du skal følge følgende opskrift fra Tubemania - den har jeg lavet flere gange og det virker bare :-) - Jeg har brugt en tynd kanyle til jobbet - det er let at være præcist arbejdende med en sådan.

viewtopic.php?f=565&t=1132&p=9358&hilit=persille+hakker#p9358

Jeg ville, som tidligere antydet, være meget tilbageholdende med at rense på tunerfinnerne - de tåler ikke ret meget, før skidtet ikke virke ordentligt. Der kan måske lige blæses til luft ind i dem, men de er sjældent et problem.

Om det skal være LED eller glødelamper er nok et holdningsmæssigt spørgsmål. Jeg holder af lamperne, hvis man kan tæmme dem (er beskrevet hvordan) - LED kører jo køligt og udgør aldrig nogen fare for deformering af lampehuset. Men har de den rigtige "glow"? - er det originalt?

Led-løsningen er også rigtig pæn (se bare billederne) - men i mine øjne (som stadig husker, hvordan Marantz'erne så ud dengang), ser det ikke helt rigtigt ud. Det er ikke en løsning i min bog - men kan udmærket være det i andres.

Når du har fået reetableret belysningen - og tuneren kører, som den skal - så vend gerne tilbage.

NB: ...Vær stensikker på, at du ved at fedte rundt med loddekolben omring skalasnoren ikke af vanvare kommer til at brænde den over - det vil du bitterligt fortryde - afmonter den delvist, så du kan finde ud af at sætte den plads igen - og gem den lidt væk fra loddekolben - og pas stadig på ikke at knække skalapinden ved et uheld !!!

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Rens af Marantz frontpanel og skala-område

Indlægaf elektrum » tors 30. mar 2017 16:11

Et ekstra spørgsmål(kan ikke love, at der ikke dukker flere op;0)
Jeg har renset potmetre- og nu er knas væk(og som en bonus: den højre kanal, blev sør'me vagt til live igen på min 2226b).

Men har lige kontaktet radioværkstedet på Nansensgade, for at evt. at bestille tid til en gennemmåling. Han sagde, at jeg under ingen omstændigheder måtte bruge kontakt60 til potmetre(for sent;), da det er et ret kraftigt produkt. Han brugt noget phillips-noget/Cromalin m/olie...

Mit spørgsmål er så: kan jeg efterbehandle potmetre med WD40/Caramba, for at beskytte mine potmetre?

Men synes selv, at receiveren efterhånden står rigtigt flot... lavede lige en test-opstilling i trækassen, med 2226B
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af elektrum tors 30. mar 2017 16:21, rettet i alt 2 gange.
elektrum
 
Indlæg: 29
Tilmeldt: 20 sep 2016
Geografisk sted: Sjælland Øst(Kbh)
Lokalitet: København K

Re: Rens af Marantz frontpanel og skala-område

Indlægaf elektrum » tors 30. mar 2017 16:13

Herman skrev:Jeg har fået monteret leds i min 2250B og 2285. Det har jeg ikke fortrudt.

A0209998-B6DD-4879-AE98-0F578B1E30F5.jpg


IMG_1364.JPG


Det ser dælme godt ud... også rigtig flot pladesp. :cool1:
elektrum
 
Indlæg: 29
Tilmeldt: 20 sep 2016
Geografisk sted: Sjælland Øst(Kbh)
Lokalitet: København K

Re: Rens af Marantz frontpanel og skala-område

Indlægaf elektrum » tors 30. mar 2017 16:15

santashooter skrev:
elektrum skrev:
Jeg havde oprindeligt købt2 slags test-LED til min 2226b, hos vintage-electronics. Dem vil jeg sætte i og så se, om det er helt i skoven.
Er klar over, at det hos nogle entusiaster, grænser til blasfemi - men det er bedre, end de varme kæmpepærer der nu sidder- det ser ikke ud til, at de har gjort skade mht. blegning etc;)
.

Jeg har "rigtige" skala-pærer som du kan få billigt til at sætte i - jeg ville nødigt ud og lege med LED'er, det ser bare ikke [i]rigtigt ud i mine øjne. (og når man nu kan få de rigtige ;) )

En utrolig flot ting!


Dem kunne jeg godt tænke mig, at prøve med... Hvad skal de koste?
:)
elektrum
 
Indlæg: 29
Tilmeldt: 20 sep 2016
Geografisk sted: Sjælland Øst(Kbh)
Lokalitet: København K

Re: Rens af Marantz frontpanel og skala-område

Indlægaf Tonni » tors 30. mar 2017 16:32

Har man brugt kontakt 60, må man hele turen gennem. Her sakset fra salgsside:
"Optimale kontaktforhold opnåes når smuds opløst med Kontakt 60, efterfølgende renses af med Kontakt WL for til sidst at påføre et beskyttende lag med Kontakt 61"
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4806
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 22 gæster