Krystal radio 1968 vs FM quench radio

Alt om GDS

Re: Krystal radio bygget i 1968

Indlægaf kj2005 » lør 24. jun 2017 10:54

mcs_5 skrev:Her er lidt flere fra Canada...

http://dogstar.dantimax.dk/tubestuf/amtx.htm

Mikkel

Spændende læsning....jeg har hele skuret fyldt op med amerikanske og europæiske rør fra alle tidsaldre. Mange af rørerne er helt ukendte typer for mig, og jeg får aldrig tid til at gennemgå samtlige rørtyper. Men i din henvisning til Canada, fandt jeg da nogle rørnumre som stemte overens med nogle fra lageret.

Efter at have kigget på dit link ......det er vist ikke helt så ligetil at bygge en kvalitets-mellembølgesender som først antaget ;) ...og senderstyrken ? ...senderrøret skal man vist ikke sidde så tæt på når der sendes med fuld styrke?

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Krystal radio bygget i 1968

Indlægaf kj2005 » lør 24. jun 2017 11:00

Max skrev:Det siges jo at man ikke kan lave krystalradioer til FM, men andre påstår at de har lavet dem. Jeg har aldrig selv lavet et, men har set en del konstruktioner af dem.
Jeg syntes denne her ser fin ud, man skal jo huske at kravene til den mekaniske konstruktion stiger med stigende frekvens.
http://solomonsmusic.net/FM_CrystalRadio.html



På linket ser FM krystalradioen ud til at virke :? ...jeg troede ikke man kunne indfange FM signaler gennem så simpel en radio?
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Krystal radio bygget i 1968

Indlægaf Max » søn 25. jun 2017 01:36

For at dem der vil bygge krystalapparater nu om dage, ja så er her et billede af hvad virkeligheden er på mellembølge nu om dage. Billedet viser hele mellembølgebåndet, det signal der er omkring 900kHz, ja det er en sporius, altså et signal der er dannet i radioen, radioen er indstillet på 1062kHz, den gamle frekvens som DR brugte. Lige under 1500kHz ses en enkelt spids, det er en svag station fra mellemøsten, det eneste liv der kan findes lige nu, alle andre spidser er støj af forskellig slags, det meste såkaldt man-made-noise.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: Krystal radio bygget i 1968

Indlægaf Max » søn 25. jun 2017 01:52

Det ser forøvrigt ud til at man fint kan lave krystalapparater der kan modtage FM radio. AM detektoren i en sådan modtager vil kunne detektere signalet hvis man lytter til flanken på FM signalet istedet for centerfrekvensen.
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: Krystal radio bygget i 1968

Indlægaf kj2005 » man 26. jun 2017 10:40

Max skrev:For at dem der vil bygge krystalapparater nu om dage, ja så er her et billede af hvad virkeligheden er på mellembølge nu om dage. Billedet viser hele mellembølgebåndet, det signal der er omkring 900kHz, ja det er en sporius, altså et signal der er dannet i radioen, radioen er indstillet på 1062kHz, den gamle frekvens som DR brugte. Lige under 1500kHz ses en enkelt spids, det er en svag station fra mellemøsten, det eneste liv der kan findes lige nu, alle andre spidser er støj af forskellig slags, det meste såkaldt man-made-noise.



Udfra dit øjebliksbillede af mellembølge båndet er der få radiostationer at gå efter , så der er ikke lysende udsigter ved at bygge en krystalmodtager.....
Det må blive en enkel FM modtager hvis der skal være håb om at modtage nogle radiosignaler.....

........nå, med hensyn til at udsende signaler i mellembølgebåndet har jeg spurgt mig lidt frem. Man kan ikke "bare" tillade sig at sende signaler uden en sendetilladelse.......... vi må vist opgive at sende radiosignaler til hinanden :(

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Krystal radio bygget i 1968

Indlægaf kj2005 » man 26. jun 2017 21:56

kj2005 skrev:... jeg har søgt efter en firkantet træklods og en krystal radio, og jeg tror den danske udgave var baseret på Alfred Morgan's krystalmodtager.


Den firkantede træklods er fundet. Den danske udgave var måske en kopi af af Alfred Morgan's oprindelige bog fra 1954. I linket nedenunder kan man finde den opdaterede udgave fra 1977.

Fra Charles i Canada har jeg modtaget både krystal modtager og "frekvens-fælden" fra Alfred Morgan's "First book of radio and electronics". ca. 2mB

Vil man selv hente filen findes den og meget mere her:

http://americanradiohistory.com/Bookshelf_Morgan.htm

Mvh. Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Krystal radio bygget i 1968

Indlægaf mcs_5 » man 26. jun 2017 22:34

kj2005 skrev:........nå, med hensyn til at udsende signaler i mellembølgebåndet har jeg spurgt mig lidt frem. Man kan ikke "bare" tillade sig at sende signaler uden en sendetilladelse.......... vi må vist opgive at sende radiosignaler til hinanden :(

En svag sender, der dækker din egen matrikel, er der ingen der gør af...

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Krystal radio bygget i 1968

Indlægaf kj2005 » ons 28. jun 2017 18:10

mcs_5 skrev:
kj2005 skrev:........nå, med hensyn til at udsende signaler i mellembølgebåndet har jeg spurgt mig lidt frem. Man kan ikke "bare" tillade sig at sende signaler uden en sendetilladelse.......... vi må vist opgive at sende radiosignaler til hinanden :(

En svag sender, der dækker din egen matrikel, er der ingen der gør af...

Mikkel


Ok... er en "svag" sender "The Goldberg"? High-Quality AM transmitter.

Jeg har aldrig undersøgt virkemåden på en radiosender.....at holde sendestyrken på et niveau så radiosignalerne bliver inde på matriklen, er nok ikke helt let..... tror jeg?

Mvh. Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Krystal radio bygget i 1968

Indlægaf Tube mania » tors 17. aug 2017 20:18

Jeg har sendt i mange år på denne smarte lille sender. Den er opbygget over afstemt anodekreds med tilbage-kobling. Jeg ved ikke hvad den oscillator hedder Det var bare noget jeg prøvede..og det virkede sg. Så har jeg taget en tilfældig udgangs-trafor fra en gammel radio og bygget et udgangs-trin og svinget på anoden driver oscillatoren direkte. Derved bliver den til en ægte AM moduleret sender. Sekundær bruges kun til lidt modkobling ogf kun trafoen bestemmer frekvens-området.

Om den holder sig inden for matriklen...næppe, men hvem skulle det genere. Ingen har klaget over den. Den sender på el-nettet og kræver derfor ingen antenne. Den ide fik jeg fra et samtale anlæg jeg så engang. Forbindelsen mellem samtale-stationer foregik og el-nettet. Ja..det er måske frækt, men det funker. Makronen er kun til pynt, men den virker skam. Input er et mini-jack, men det må man jo lave som man vil. Den kan indstilles over hele mellembølge. Rækkevidden er ca 500m.

Billede

Billede
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Krystal radio bygget i 1968

Indlægaf B&O Vintage » tors 17. aug 2017 22:59

Flot sag. Hvad har du transmitteret og hvordan? Nysgerrig.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: Krystal radio bygget i 1968

Indlægaf Tube mania » tors 17. aug 2017 23:21

Jeg har nogle timers gammel rock og noget populær musik på MP3. Der er lavet et lille rum under kanten til en afspiller. Det spænder fra 40'ene til til og med 60'ene. Jeg har lige haft gang i en af mine gamle transistor-radioer...der er masser af liv på MB..endda på Engelsk noget af det. 5 stationer på Engelsk...jeg har lige checket.


Dem der ikke selv vil bygge en sender har muligheden for at købe en færdig.

http://www.ebay.com/itm/AM-HOME-STATION ... SwfVpYnwIJ
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Ikke megen lyd i "krystal æteren" som i 1968

Indlægaf kj2005 » søn 17. jul 2022 16:06

FM tuner 2.jpg
...krystalradioen har ikke nogen stor fremtid....det har den analoge FM radio sikkert heller ikke, men det var vanskeligt at se hen over en bunke "obsolete knas" fra fortiden....

.. en rodebunke af gamle komponenter indeholdt...et par BF245B fet's nogle BF199 og BF184 og andet som måske kunne give lyd fra sig?

....satte transistorerne sammen hvor BF245B (Ft cut off 700mHz) indgår i et diagram til lavspænding som kaldes " En regenerativ FM radio"....uden at vide meget om det, ser det ud til at BF245B bringes til oscillere og at man føder en del af signalet tilbage til transistorens indgang.
Dem der har viden om "a one transistor radio" eller frekvensmodulation i al almindelighed, kan sikkert fylde de næste 200 sider med fyldestgørende materiale.......

Det her er kun for "hobby hygge" amatører hvor man med simple stumper og begrænset viden, kan modtage FM signaler... oven i købet klare signaler.. som også kan forstærkes en smule..

Foreløbig forstærkning fra et par BC547 + en BD139....det bliver ændret....

Først inspirationen fra Charles Kitchin : den enkle FM tuner....en LM386N lå ikke på lager så en smule forstærkning fra et par BC547 og en enkelt BD139 fik en gammel 5 Ohms papdiskant i sving...

....ser om en oscillator kan forbedre tuneren...alt er for sjov og FM radio'en med én transistor ligger på bordet og spiller....

Bemærk at 2 x 50 pico variable kondensatorer er sat parallelt sammen ....det var nødløsning....nu mangler der en drejekondensator på 10-20p til f.eks. 200p helst med drejeaksel...må se om der snart ligger en gammel transistor radio til skrot i elektronik containeren.....
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Krystal radio bygget i 1968

Indlægaf Klarskov » søn 17. jul 2022 20:39

SatellitModtager_2.jpg
Her er så min første satellit-modtager. Den er sikkert fra omkring 1965-68 - og jeg var vildt glad for den. Afstemningen skete med kulstaven i spolen. Der er også en diode, som man ikke kan se på billedet.

SatellitModtager_1.jpg


Mit første radiobyggeprojekt fandt jeg diagrammet til i FDF-bladet. En tre-transistormodtager med OC45 og 2 stk OC71, men med rigtig ferritstav og det hele. Jeg husker at en OC45 var sjælden og dyr: 12 Kr kostede den (vist nok engang mellem 1965 og 1968). OC 71 lidt billigere men stadig pebret. De oprindelige transistorer har jeg ikke mere, men siden er jeg løbet ind i et par stykker, som jeg har gemt at nostalgiske grunde.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Klarskov
 
Indlæg: 160
Tilmeldt: 12 mar 2011
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb

Re: Krystal radio bygget i 1968

Indlægaf kj2005 » man 18. jul 2022 08:25

Klarskov skrev:Her er så min første satellit-modtager. Den er sikkert fra omkring 1965-68 - og jeg var vildt glad for den. Afstemningen skete med kulstaven i spolen. Der er også en diode, som man ikke kan se på billedet.

Mit første radiobyggeprojekt fandt jeg diagrammet til i FDF-bladet. En tre-transistormodtager med OC45 og 2 stk OC71, men med rigtig ferritstav og det hele. Jeg husker at en OC45 var sjælden og dyr: 12 Kr kostede den (vist nok engang mellem 1965 og 1968). OC 71 lidt billigere men stadig pebret. De oprindelige transistorer har jeg ikke mere, men siden er jeg løbet ind i et par stykker, som jeg har gemt at nostalgiske grunde.



Ja, det var ret smart med din variable kul- eller ferritstav hvor stationerne kunne findes ved at bevæge kulstaven. Hos "Lavpris Elektronik" i 20cm længde koster sådan en 79kr?

Du har haft en af de første "Walk-Krystal's" :-)) ..et diagram i retning af viste jpg.....

En mono krystal øretelefon "prop" til 4,89€ : https://www.neqtiq.eu/products/mono-crystal-earpiece-with-3-5-mm-jack-plug.html?gclid=EAIaIQobChMIlJbDheOB-QIVGRd7Ch0MRgkWEAQYASABEgJ_sPD_BwE
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

FM quench radio

Indlægaf kj2005 » man 24. okt 2022 21:23

Forsøgte uden held med viste FM quench radio fra 1981...selv med gode anmeldelser fungerede quench oscillatoren ikke godt for mit kredsløb.....ved viste jpg: C4 på 60pico justerer signalet.....

....udlægget er lavet på små print ved at fræse små firkanter på ca 4 x 4 millimeter ud , som en slags smd.... hvor alle kontaktpunkter loddes på komponentsiden...en rimelig god løsning hvis man har flere fræsere på 1,4 millimeter.....de 35 my kobber fjernes let ved en tynd 1,4 mm fræser.

Det viste effekt kredsløb fra 1981 havde jeg skiftet til en LM386 opamp, som er en bedre løsning, hvis man vil have lyd med det samme..........

... de 60 pico var vanskelige at justere ind på stationer, måske også fordi oscillator transistoren 2N2646 drillede...

meget arbejde ringe virkning.........
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Hug og 32 gæster