Kan man lave pre-out udgange på en forstærker?

Alt om GDS

Kan man lave pre-out udgange på en forstærker?

Indlægaf shadow » fre 7. jul 2017 16:58

Hej.
Jeg har en hyggelig lille philips rh702 receiver. Og jeg har kommet til at tænke på, om det var muligt at lave pre-out på den.
Så man f.eks har mulighed for at tilslutte en effektforstærker eller sådan noget.
Det er vist ikke lige til at sætte rca plugs i bagsiden af receiveren, men tænke hvis man kunne lave det med rca kabler.
Er det nogenlunde nemt at lave, eller er det helt ude i skoven med sådan en gammel receiver?
Denon AVR-3020 DCD-1290 TU-215RD og DP-37F med DL-110 pickup.
shadow
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 12 nov 2016
Lokalitet: Nørresundby

Re: Kan man lave pre-out udgange på en forstærker?

Indlægaf dfms » fre 7. jul 2017 17:28

Billede
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Kan man lave pre-out udgange på en forstærker?

Indlægaf spuncut » fre 7. jul 2017 19:53

Hvis denne manual:
https://elektrotanya.com/philips_22rh70 ... nload.html
er den rigtige, kan du blot tage signalet fra hovedtelefon-udgangen (se side 15).
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Kan man lave pre-out udgange på en forstærker?

Indlægaf shadow » fre 7. jul 2017 21:02

Ja det med hovedtelefon udgangen lyder som en ret simpel mulighed.
For kommer nok aldrig til at bruge hovedetelefoner dertil alligevel, da de ville skulle have et 5 polet stik ellers.
Denon AVR-3020 DCD-1290 TU-215RD og DP-37F med DL-110 pickup.
shadow
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 12 nov 2016
Lokalitet: Nørresundby

Re: Kan man lave pre-out udgange på en forstærker?

Indlægaf svend » fre 7. jul 2017 22:35

En anden mulighed er jo hvis du er fingernem, så lod direkte på volumepotmeteret, og så en 10uf/40 volt elktrolyt kondensator på midterbenet af vol. potentiometeret samt modstand i serie på 47k, så er du da helgarderet for at du ikke skader philips radioen eller effektforstærkeren, de loddes i serie og på et skærmet kabel hvor du montere et phonostik hun på, det kan nu gøre meget nemt og diskret.

Dtms udkast er også glimrende, men jeg er ikke tilhænger af at lyden først skal igennem radioens egen forstærker og elektrolyt mv. ligesom der også kan være mulighed for at bias justeringen ikke er i orden i dennes udgangstrin, så vil du høre forvrængning
svend
 

Re: Kan man lave pre-out udgange på en forstærker?

Indlægaf shadow » fre 7. jul 2017 23:01

Indtil videre synes jeg det med hovedtelefon delen lyder bedst.
Da jeg egentlig helst vil have resten stadig skal være som normalt i den, så man altid kan bruge den indbyggede forstærkerdel som normalt. Hvis man ikke har tilsluttet en anden effektforstærker.
Men lige pt er det mest spekulation fra min side, i det tilfælde at jeg skulle føle der manglede lidt mere effekt :)
Denon AVR-3020 DCD-1290 TU-215RD og DP-37F med DL-110 pickup.
shadow
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 12 nov 2016
Lokalitet: Nørresundby

Re: Kan man lave pre-out udgange på en forstærker?

Indlægaf tctla » lør 8. jul 2017 07:48

svend skrev:Dtms udkast er også glimrende, men jeg er ikke tilhænger af at lyden først skal igennem radioens egen forstærker og elektrolyt mv. ligesom der også kan være mulighed for at bias justeringen ikke er i orden i dennes udgangstrin, så vil du høre forvrængning


Ja, det er absolut ikke en god ide, at tage signalet fra højttaler-udgangen.
Ikke alene får du udgangs-forstærkerens uundgåelige forvrængning inkluderet i signalet til den externe forstærker, men så sandelig også den støj (sus), der dannes pga. datidens forholdsvis dårlige signal/støj-forhold i den indbyggede forstærker.
Der er jo ikke nogen grund til også, at sende suset til den eksterne forstærker, når det nu så let kan undgås ved, at bruge hovedtelefon-udgangen.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Kan man lave pre-out udgange på en forstærker?

Indlægaf dfms » lør 8. jul 2017 10:03

Ja undskuld maj....
Nu troede jeg det var for at bevare den originale lyd/klang fra reciveren. Har ellers fået tudet ørene fulde med at man sørme skal bevare den originale lyd og what have we not.......
Men det er måske bare maj der igge kan få stå dreng !
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Kan man lave pre-out udgange på en forstærker?

Indlægaf shadow » lør 8. jul 2017 11:44

Jeg skrev jo heller ikke noget om, at højtalerudgangene ikke var en mulighed at rode med.
Så jeg er fint tilfreds med de forskellige forslag, som er blevet delt :)
Det giver jo en lidt at tænke over, hvilket man jo også skal. Før man modificere sine ting, forhåbentlig til det bedre :)
Denon AVR-3020 DCD-1290 TU-215RD og DP-37F med DL-110 pickup.
shadow
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 12 nov 2016
Lokalitet: Nørresundby

Re: Kan man lave pre-out udgange på en forstærker?

Indlægaf tctla » lør 8. jul 2017 11:47

Tja, den originale lyd ødelægger man jo alligevel ved, at forbinde en extern udgangs-forstærker.
Jeg synes jo bare, det vil være synd at degradere signalet unødigt.
Og så er det ikke bare en ide grebet ud af den blå luft; jeg HAR prøvet at koble udgangs-forstærkere på eksisterende højttaler udgange på gamle forstærkere ved, at ned-dele signalet som foreslået af dfms.
Når der ikke har været andre muligheder, forstås.
Resultatet suser fælt i mine øren, så derfor foreslår jeg, at alle andre løsninger er bedre.

Indlægget var ikke ment som en kommentar til dfms' eventuelle sexuelle formåen eller mangel på samme :thumbsup:
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster