indikatorpærer, denon

Alt om GDS

Re: indikatorpærer, denon

Indlægaf sorenb » tors 17. aug 2017 23:12

jeg ville sætte 10ohm i serie, og en spænding ikke alt for fjernt fra de 15,6V, og måle spændingsfaldet over modstanden når pæren er blevet varm ... men dit eget forslag ift at sætte et ampermeter er nok lige så godt.

...det ser ud som om (du er nødt til selv at tjekke det) at ETC739-3 fordeler de 15,6V til alle pærene ...et alternativ til modstandene kunne være at sænke spændingen på samme vis som Denon gør på ETC740-1/ETC740-5 ... 50V på collectoren, 16.2V på basis og følgelig 15.6V på emitteren, du kan gøre det 'samme': en LM317T et potentiometer og et par kondensatorer om det skal være rigtig fint ...så kan du regulerer 15,6V spændingen trinløst mellem ~1V og ~13V ...
Det burde kunne etableres på et veroboard uden de helt store forandringer ... måske vil LM317 kræve lidt køling, men tænker at der kan findes et passende sted i nærhed at skrue den i chassiet ... og så en label på undersiden af svøb'et der forklarer hvad der er lavet (partnumre m.v.), og hvorfor, så den næste i rækken ikke skal starte fra Adam og Eva ...
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

Re: indikatorpærer, denon

Indlægaf cdp » fre 18. aug 2017 09:52

sorenb skrev:jeg ville sætte 10ohm i serie, og en spænding ikke alt for fjernt fra de 15,6V, og måle spændingsfaldet over modstanden når pæren er blevet varm ... men dit eget forslag ift at sætte et ampermeter er nok lige så godt.

...det ser ud som om (du er nødt til selv at tjekke det) at ETC739-3 fordeler de 15,6V til alle pærene ...et alternativ til modstandene kunne være at sænke spændingen på samme vis som Denon gør på ETC740-1/ETC740-5 ... 50V på collectoren, 16.2V på basis og følgelig 15.6V på emitteren, du kan gøre det 'samme': en LM317T et potentiometer og et par kondensatorer om det skal være rigtig fint ...så kan du regulerer 15,6V spændingen trinløst mellem ~1V og ~13V ...
Det burde kunne etableres på et veroboard uden de helt store forandringer ... måske vil LM317 kræve lidt køling, men tænker at der kan findes et passende sted i nærhed at skrue den i chassiet ... og så en label på undersiden af svøb'et der forklarer hvad der er lavet (partnumre m.v.), og hvorfor, så den næste i rækken ikke skal starte fra Adam og Eva ...

Tak for en meget grundig og faglig info/hjælp. Jeg har ikke planer om salg, men vil afprøve den kontra min gl. 3080, som egentlig gør det godt på sin måde.
Indtil videre lader jeg den hvile lidt (som så meget andet), men kommer på bordet en regnvejrsdag senere. Jeg tror endda der stadig ligger veroboard i kassen, fra dengang jeg lavede vu-meter driver..
Måske skal jeg bruge din hjælp til beregn. af komponenter, når jeg går i gang, men tænker nu en desideret regulering, lige så godt kan forsyne en led-belysning, især når det hele ender i grønne/røde og gule tekster i frontpladen, men så ser du jo nok mit indlæg igen, hvis det kommer i spil.. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Foregående

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster