Nikko TRM-800 transistorer

Alt om GDS

Re: Nikko TRM-800 transistorer

Indlægaf snod » tirs 31. okt 2017 21:30

skjold skrev:hvilke transistorer der er drivere?

Q713 og 715 eller Q714 og 716.
Brugeravatar
snod
 
Indlæg: 911
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Kolding

Re: Nikko TRM-800 transistorer

Indlægaf skjold » tirs 31. okt 2017 21:53

snod skrev:
skjold skrev:hvilke transistorer der er drivere?

Q713 og 715 eller Q714 og 716.


Takker! Jeg må igang med at måle. Som nævnt så trækker relæet _ikke_ hvis pre/main-omskifter står på "seperate" og det ser ud som om, at i stilling "seperate" er signalet til effektforstærkeren ganske enkelt afbrudt.

I mit hoved kan jeg forstå hvis der fx var en fejl i forforstærkeren der gjorde det ikke trak men hvorfor er det netop når effektdelen er adskildt det ikke trækker? Der bliver nævnt en kondensator - kunne det være C703/704 og C713/714 der tænkes på? Mit multiinstrument kan godt måle kapacitet men kun op til 40uF så vidt jeg husker...
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Nikko TRM-800 transistorer

Indlægaf snod » tirs 31. okt 2017 22:21

Ja, det er underligt.
Kondensatorene, du nævner, sidder der netop for at evt. DC fra en forforstærker ikke skal influere på DC-balancen i udgangstrinnet.
Og tcla snakker om elektrolytter generelt og ikke om en bestemt. Det er dem med + og - i diagrammet.
Brugeravatar
snod
 
Indlæg: 911
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Kolding

Re: Nikko TRM-800 transistorer

Indlægaf tctla » ons 1. nov 2017 01:07

skjold skrev: Som nævnt så trækker relæet _ikke_ hvis pre/main-omskifter står på "seperate" og det ser ud som om, at i stilling "seperate" er signalet til effektforstærkeren ganske enkelt afbrudt.

I mit hoved kan jeg forstå hvis der fx var en fejl i forforstærkeren der gjorde det ikke trak men hvorfor er det netop når effektdelen er adskildt det ikke trækker?


Et GODT gæt er, at elektrolyt-kondensatorerne, i den defekte kanal, er skyld i de kortsluttede udgangs-transistorer.
Når de mister deres kapacitet og/eller får alt for stor ESR (Det sidste kan du ikke måle med et kapacitets-meter!) går udgangs-trinet i selvsving på en ultralyds-frekvens, der ikke er hørbar.
Det kan tage livet af udgangs-transistorer i løbet af få sekunder.
Når du frakobler forforstærkeren, kan det forøge problemet, da indgangen på udgangs-forstærkeren "svæver".
Det vil kun forhøje chancerne for selvsving efter min mening.
Det kan supernemt afgøres med et oscilloscope på højttaler-udgangen, eller .... skift alle elektrolytter som anbefalet.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Nikko TRM-800 transistorer

Indlægaf skjold » ons 1. nov 2017 09:43

tctla skrev:
skjold skrev: Som nævnt så trækker relæet _ikke_ hvis pre/main-omskifter står på "seperate" og det ser ud som om, at i stilling "seperate" er signalet til effektforstærkeren ganske enkelt afbrudt.

I mit hoved kan jeg forstå hvis der fx var en fejl i forforstærkeren der gjorde det ikke trak men hvorfor er det netop når effektdelen er adskildt det ikke trækker?


Et GODT gæt er, at elektrolyt-kondensatorerne, i den defekte kanal, er skyld i de kortsluttede udgangs-transistorer.
Når de mister deres kapacitet og/eller får alt for stor ESR (Det sidste kan du ikke måle med et kapacitets-meter!) går udgangs-trinet i selvsving på en ultralyds-frekvens, der ikke er hørbar.
Det kan tage livet af udgangs-transistorer i løbet af få sekunder.
Når du frakobler forforstærkeren, kan det forøge problemet, da indgangen på udgangs-forstærkeren "svæver".
Det vil kun forhøje chancerne for selvsving efter min mening.
Det kan supernemt afgøres med et oscilloscope på højttaler-udgangen, eller .... skift alle elektrolytter som anbefalet.


Tak for god forklaring. Så giver det lidt mere mening. Jeg har desværre ikke et skop men forslaget med udskifning af alle lytter er noteret. Mange tak!
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Nikko TRM-800 transistorer

Indlægaf KAAG » ons 1. nov 2017 15:58

Left ch. : Q713-Q715
Right ch. : Q714-Q716
Da jeg ikke ved hvilken kanal der er defekt, har jeg skrevet driverne for begge sider.
Ups, det er jo gamle nyheder nu. :roll:
KAAG
 
Indlæg: 67
Tilmeldt: 26 okt 2014
Lokalitet: Vojens

Re: Nikko TRM-800 transistorer

Indlægaf skjold » ons 1. nov 2017 21:03

KAAG skrev:Left ch. : Q713-Q715
Right ch. : Q714-Q716
Da jeg ikke ved hvilken kanal der er defekt, har jeg skrevet driverne for begge sider.
Ups, det er jo gamle nyheder nu. :roll:


Hehe tak Kim - hvis alt går galt kan det være jeg kommer til dig på mine grædende knæ :)
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Foregående

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: AnalogBo og 33 gæster