Nikko TRM-800 transistorer

Alt om GDS

Nikko TRM-800 transistorer

Indlægaf skjold » søn 29. okt 2017 10:44

Hej med jer.

Jeg har fået sådan en svend foræret og det kan man jo ikke afslå:

EF29A329-8105-4388-AD7F-F53C3263FDFD.jpeg


Desværre er den ene udgang ristet og det er oplyst, at det er udgangstransistorer der er defekter. Der er angiveligt målt på dem og det er kun den ene kanal der er defekt. Jeg kan ikke lige umiddelbart afgøre det, da protection-relæet ikke trækker men det er vel pga. defekterne?

Udgangstransistorer er NEC D287A og B539A:

35035F80-C6D0-4B79-A207-309AC53E283D.jpeg


Umiddelbart kan jeg ikke se at de fås mere men mange steder nævnes nogle erstatningstyper fx fra Motorola der også ser ud til at være økonomisk overkommelige.

Er der en der har et bud på erstatningstyper?

Jeg gætter på, at skal noget skiftes vil det mest korrekte være at skifte alle 4?

Er det en opgave man som lægmand bør give sig i kast med? Montagen af dem er relativt enkel. Jeg kan godt lodde og jeg har også mulighed for at lave simple målinger med et multiinstrument men ret meget mere rækker evnerne ikke til.

Pft. og god dag :p
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Nikko TRM-800 transistorer

Indlægaf Sorenki » søn 29. okt 2017 11:11

Uden at komme i nærheden af erstatsningstyper så vil jeg sige det ER noget man kan som lægmand, hvis man giver sig tid og er villig til at lære lidt nyt.
Jeg tror til gengæld ikke bare at det er udgangstransistorene der er gået, jeg ville tro der er komponenter i forstærkeren i den side der også må skiftes.

Så som minimum vil jeg sige at du må måle alle komponenter i udgangsforstærkeren og udskifte eventuelle defekter, og det er måling uden strøm på apparatet.

mht at sætte strøm til, så ville jeg bruge en vario med amperemeter, da det giver dig mulighed for at se lige med det samme om der er noget galt og så kan du slukke.

Jeg synes også det er nærliggende at spørge: Hvorfor er udgangen brændt af? hvorfor kun den ene?
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Nikko TRM-800 transistorer

Indlægaf skjold » søn 29. okt 2017 11:41

Hej og tak for input :)

Jeg har kun oplysninger fra ejeren, der hat haft en tekniker til at kigge på den. Han mente, at kun 2 stk udgangstransistorer var defekte. Men da originale ikke kan fås gad ejeren ikke ofre noget og den ender så her fordi han ikke ville have den stående længere :)

Men.... For sådan at se på muligheder, så er det jeg skal beslutte vel reelt om jeg så tør satse på det _kun_ er et sæt transistorer der er defekte. At konstatere hvorvidt der er yderligere fejl tror jeg desværre ikke jeg er kompetent til og at betale et værksted fra det løber nok hurtigt løbsk :/

Jeg kan ikke svare på hvorfor det kun er den ene udgang der er røget da jeg ikke kender historien bag hændelsen.

Mvh.
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Nikko TRM-800 transistorer

Indlægaf Sorenki » søn 29. okt 2017 11:44

Det jeg fisker efter er, at selv hvis du sætter nye transistorer i, skal den ikke bare sættes i kontakten- ER der en anden defekt brænder det jo bare de nye transistorer og hvis den generelt er usund, kan det være den virker i en uge inden den ryger igen.
men mon ikke du kan få lidt assistance løbende igennem forummet her.
også ting som korrekt montering af de TO-3 transistorer kræver lidt omhu, da man skal være ret forsigtig ift kortslutning og kølepasta.

Jeg købte for 2 år (tror jeg) siden en Luxman L85v med en afbrændt kanal - jeg måtte skifte alle komponenter på den side af forstærkeren.
Den kører nu stabilt med en ny kanal og en original, og de måler og lyder helt ens.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Nikko TRM-800 transistorer

Indlægaf Sorenki » søn 29. okt 2017 11:46

Hvis du ser fx Studer A80 tråden herinde, tænker jeg at forummet kunne hjælpe med en step-by-step vejledning.
billeder fra din side og så vejledning fra forummet, burde kunne guide dig igennem arbejdet ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Nikko TRM-800 transistorer

Indlægaf snod » søn 29. okt 2017 12:37

Både 2SD287A og 2SB539A kan fås hos littlediode og sikkert også andre steder.
Hos littlediode koster de 12 pund stykket, så uden variotrafo ville jeg ikke forsøge.
Du kan være heldig, at den spiller efter skift af kun udgangstransistorer, men der er gode chancer for, at der kan være flere defekter, og de derfor straks brænder af igen.
Brugeravatar
snod
 
Indlæg: 911
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Kolding

Re: Nikko TRM-800 transistorer

Indlægaf tctla » søn 29. okt 2017 12:45

Jeg har lige en tanke ....
HVIS udgangs-transistorerne i den ene kanal er defekte, hvad de sagtens KAN være, hvorfor dør sikringen så ikke i et knald, når man tænder for apparatet?
Defekte udgangs-transistorer er næsten ALTID kortsluttede mellem kollektor og emitter, hvilket øjeblikkeligt vil aflive sikringen, når der tændes.
Jeg har kigget på diagrammet, og der er (selvfølgelig) emitter-modstande i udgangs-trinet.
Disse brænder ofte over, når udgangs-transistorerne dør, og de virker tillige som en slags sikringer for strømforsyningen.
Apparatets alder taget i betragtning, bør man absolut udskifte alle elektrolyt-kondensatorer i begge udgangs-forstærkere.
En dårlig elektrolyt kan nemt være hovedårsag til, at udgangstransistorerne m.m overhovedet er brændte (selv-sving), og skifter man kun udgangs-transistorer og emitter-modstande, lurer katastrofen, når man tænder for apparatet.
Alt dette for, at forberede dig på, at det højst sandsynligt er nødvendigt, at udskifte mere end bare de (måske) defekte udgangs-transistorer.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Nikko TRM-800 transistorer

Indlægaf tctla » søn 29. okt 2017 12:56

Opfølgning:
Jeg var ikke opmærksom på, at beskyttelses-relæet ikke trækker og, at du derfor ikke hører lyd fra den kanal, der er OK.
Det kan naturligvis sagtens skyldes, at den defekte kanal forhindrer relæet i, at tilkoble højttalerne.
Der kan dog også være en anden, meget normal, årsag til, at beskyttelses-relæet ikke kobler højttalerne til:
Fejl i beskyttelses-kredsløbet.
Det er smaskfyldt med elektrolyt-kondensatorer, og jeg har set adskillige beskyttelses-kredsløb, hvor een eller flere af disse, var defekte.
Rådet fra tidligere post om, at udskifte ALLE elektrolytter i udgangs-forstærkerne udvides hermed til også, at omfatte ALLE elektrolytter i beskyttelses-kredsløbet.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Nikko TRM-800 transistorer

Indlægaf X-ray » søn 29. okt 2017 15:00

Hvis du har mod på det, kan du(hvis du ved hvilke) lodde/fjerne de defekte udgangstransistorer ud - hvis det 'kun' er dem som er defekte, vil jeg mene, at forstærkeren kan starte op normalt - kun kørende på driverne. Det vil sige, at du ikke bør skrue særligt op, hvis du overhovedet hører, at HT-relæ slår til..!
Måske, vil nogen mene, det er et dårligt råd - som kræver lidt mere 'hård hud'... ;) -

Den 'raske' udgang skal du ikke begynde at rode med.

Hilsen X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Nikko TRM-800 transistorer

Indlægaf Elektronik » søn 29. okt 2017 15:15

Tjek også driver transistorene.
De "plejer" også at gå i "graven" med effekt transistorene. ;)
Elektronik
 

Re: Nikko TRM-800 transistorer

Indlægaf Klausen » søn 29. okt 2017 16:29

Ja, det lyder da som om alt indmaden skal skiftes. :lol: efter den gang læsning.
Brugeravatar
Klausen
 
Indlæg: 921
Tilmeldt: 14 nov 2012
Geografisk sted: Roslev
Lokalitet: Skive

Re: Nikko TRM-800 transistorer

Indlægaf skjold » søn 29. okt 2017 17:04

Tak til alle :)

Jeg tror jeg har lokaliseret de 2 dårlige transistorer. Der er som foreslået ganske rigtigt 0 Ohm når jeg måler på dem. De raske transistorer er der uendelig modstand. Jeg har prøvet at frakoble de dårlige og - hvo som intet vover - prøvet at tænde.

Efter ca. 4 sek koblede relæet nu ind. Så langt så godt. Men - sætter jeg en belastning på, både på højttalerterminal eller hovedtelefon, falder relæet ud. Det indkobler igen efter 4 sek, falder ud igen og bliver ved med at pendle på den måde.

En anden observation jeg har gjort er, at sættes pre/main-omskifteren bagpå på "seperate", så indkobles relæet ikke. Burde det ikke være ligegyldigt?

Får det nogen klokker til at ringe hos jer? Pft.
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Nikko TRM-800 transistorer

Indlægaf X-ray » man 30. okt 2017 10:52

Så er det konstateret, at der er mere galt end bare udgangstransistorer.
Jo - det lyder forkert det med pre/main-omsk. Husk kun at skifte om, når app er slukket. Men den fejl alene, kan sagtens skyldes en dårlig kondensator.
Du må igang med den stor tur, hvis du vil redde den..! Manual er på HFE.

God fornøjelse - X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Nikko TRM-800 transistorer

Indlægaf feh » man 30. okt 2017 18:23

feh
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 26 okt 2014
Lokalitet: Holmegaard

Re: Nikko TRM-800 transistorer

Indlægaf skjold » tirs 31. okt 2017 21:13

X-ray skrev:Hvis du har mod på det, kan du(hvis du ved hvilke) lodde/fjerne de defekte udgangstransistorer ud - hvis det 'kun' er dem som er defekte, vil jeg mene, at forstærkeren kan starte op normalt - kun kørende på driverne. Det vil sige, at du ikke bør skrue særligt op, hvis du overhovedet hører, at HT-relæ slår til..!
Måske, vil nogen mene, det er et dårligt råd - som kræver lidt mere 'hård hud'... ;) -

Den 'raske' udgang skal du ikke begynde at rode med.

Hilsen X-ray


Mange tak for forslaget, som du kan se er det afprøvet. Jeg kan se at dem "feh" linker til er en overkommelig pris, så jeg har ikke helt opgivet den. Kan du ud fra diagrammet se hvilke transistorer der er drivere? Tilgiv mig hvis det er indlysende - men det er ikke indlysende for mig :)

nikko_trm-800_sch.pdf
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: kj2005 og 31 gæster