DIY Rørforforstærker katode følger eller SRPP

Alt om GDS

DIY Rørforforstærker katode følger eller SRPP

Indlægaf kj2005 » søn 19. nov 2017 12:52

Et gammelt rørforforstærker projekt som aldrig blev færdigt har rumsteret i mange år. Derfor et par billeder af den irriterende forstærker som stadig taler til mig fra skabet.
Venlig hilsen
Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: DIY Rørforforstærker katode følger eller SRPP

Indlægaf his067 » søn 19. nov 2017 13:24

Ser spændnede ud, men hvad med diagrammer?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: DIY Rørforforstærker katode følger eller SRPP

Indlægaf kj2005 » søn 19. nov 2017 13:30

Det gode rørprojekt fra brokkassen.
Professorens diagram mht. opbygningen af selve phono - og linie forstærkertrinnet var opbygget som opamps i klasse A. Man skal forstå et diagram og ikke bare læne sig op ad ekspertisen ..... det kostede timers ekstra arbejde.
Begge forstærkertrin var som sagt opbygget som opamps, men der havde indsneget sig en fejl i selve oplægget hvor fire kondensatorer var angivet til 63V og skulle have været 400V. Der var ikke plads på printet.

Da jeg allerede havde lavet printet (i A4 størrelse) om 2 gange var projektet modent til arkiverne bag mig.

Udviklingen af rørtrin skrider fremad, og er det i virkeligheden nødvendigt med dobbelt 6,3volt glødevikling og dobbelt fet-reguleret højvolt forsyning? ..mindre må kunne gøre det.

Mine 6DJ8 og E88CC rør skulle gerne bruges, eller også bliver linietrinnet lavet med to L63 GEC rør.

Men først strømforsyningen, hvor jeg håber ikke at blive stillet til regnskab for at have lånt rundt omkring.
Da der i min 6DJ8 version indgår 2 rør pr. kanal i linietrinnet var tanken at serieforbinde glødeviklingerne..derfor de to + - 12volt forsyninger.
Det der så godt ud ved højspændingen var den indbyggede softstart ved R2 og C3 , så gløden havde en chance for at komme lidt op før der kom fuld spænding på anoderne. D9 beskytter gaten for overspænding, og man kan eksperimentere med R3 hvis der skal reguleres lidt på anodespændingen.

Jeg synes forsyningen ser god og simpel ud incl. en svævende glød omkring 90-100V over stel.gnd. 0V
Der er mange måder at gøre det på og indspark er velkomne.

Venlig hilsen
Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af kj2005 man 20. nov 2017 18:03, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: DIY Rørforforstærker katode følger eller SRPP

Indlægaf kj2005 » søn 19. nov 2017 19:37

Der har været nogle ideer til denne rørforforstærker, og her kommer et par af de kredsløb som måske kunne bruges i liniedelen:

Et linietrin med 6N1P hvor signalet kun anvender den ene triodehalvdel..... tegnet af Mikkel Simonsen

Et linietrin med et enkelt 6DJ8 dobbelt triode hvor signalet trækkes ud på katoden. Er der iøvrigt kommentarer til phono-trinnet som kun anvender en enkelt dobbelttriode?

Et linietrin som bruger 2 x 6N1P eller 6DJ8

Udgangsimpedansen på den enkelte triode som Mikkel har tegnet skulle ligge under 500 Ohm omkring 380 Ohm. Måske vil udgangsimpedansen være en smule lavere ved linietrinnet som bruger 6DJ8 dobbelttrioden.

Til det sidste kredsløb med 2 x 6N1P /6DJ8 findes der et print. Kredsløbet ligner eller er taget direkte fra Aikido udlægget. Den eneste forskel er de to kondensatorer som er tilføjet parallelt over de to katodemodstande.

De tre kredsløb er ikke afprøvet , men de tre måder at få et signal igennem på kunne være en opstart.

Venlig hilsen
Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: DIY Rørforforstærker katode følger eller SRPP

Indlægaf D.Duck » søn 19. nov 2017 20:05

Spændende projekt . Det er vel en skrivefejl i diagrammet over strømforsyningen med 300 og 100 Ω til at hæve gløde spændingen ?
Mvh Per H
Revox D36, G36, B77, Sony EL7, TC-229 , TC-K770ES , TC-755 , TC-645 ,Philips Pro 12
Luxmann 55a, Sony TA-5650 V-fet, St-3950,
Hjemmebygget rør- forstærker, Beolab 5000, B&o Hi-Fi 608,
Brugeravatar
D.Duck
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 18 maj 2010
Lokalitet: Vestjylland

Re: DIY Rørforforstærker katode følger eller SRPP

Indlægaf kj2005 » man 20. nov 2017 18:05

D.Duck skrev:Spændende projekt . Det er vel en skrivefejl i diagrammet over strømforsyningen med 300 og 100 Ω til at hæve gløde spændingen ?
Mvh Per H


Ja, billedet er rettet :|

Venlig hilsen
Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: DIY Rørforforstærker katode følger eller SRPP

Indlægaf kj2005 » tirs 28. nov 2017 20:05

Et 1067CV / L63 er et pænt rør. Jeg har to spritnye rør liggende fra et gammelt projekt som Ny Elektronik viste engang i 1989. Artiklen fra NE hed "The Bastard".

Jeg tænkte at det gamle britiske militær rør måske kunne bruges som buffer? Jeg tog mine to rør over til kammeratens "Wandel & Goltermann" 70år gamle rørstrømforsyning som stadigvæk ligger indenfor 2% afvigelse.

Vi eksperimenterede lidt og her er den foreløbige opstilling.......et par af komponenterne var "skrab sammen fra bordet" hvor armene kunne nå.....opstillingen gav ret frekvensgang med 10K belastning på udgangen...1,4volt ud ...lav forvrængning med en "spike" andenharmonisk 60-70dB nede...glæder mig til at lege videre

Venlig hilsen
Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: DIY Rørforforstærker katode følger eller SRPP

Indlægaf Tonni » ons 29. nov 2017 07:01

Hej Kim.

Hvorfor hæver i L63 så meget? Grunden til katodefølger er jo "normalt" den lave(re) udgangsimpedans.
Er det for at begrænse gain, eller fasedrej, der er årsagen til det valg?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: DIY Rørforforstærker katode følger eller SRPP

Indlægaf kj2005 » ons 29. nov 2017 13:20

Tonni skrev:Hej Kim.

Hvorfor hæver i L63 så meget? Grunden til katodefølger er jo "normalt" den lave(re) udgangsimpedans.
Er det for at begrænse gain, eller fasedrej, der er årsagen til det valg?


Hej Tonni....Jamen, det var min fejl...jeg loddede komponenter sammen... og ja, vi må have gain lidt ned....idéen vi tester kommer fra mac C22 pre.... Min kammerat vil have det hele, ret frekvensgang, nul forvrængning, og mindst 10 volt ud he,he...jeg har bedt om mindre end 400R udgangsimpedans...han fjernede den øverste 22k , sænkede den øverste modstand i katoden til ca. 280R , fjernede kondensatoren mellem 6DJ8 og 6J5... Jeg tror i øvrigt at der er forskel på L63' karakteristik og så det RCA 6J5 rør vi tester på . Jeg forsøgte at skrue op for spændingen til mellem 200V og 250V , men det kunne 6J5 ikke lide,græsset groede :p...vi kunne tage 12BH7...men L63 er så pæn
..jeg er blevet elev.....det er svært at holde sig væk fra "skuret" hvor vi leger...
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: DIY Rørforforstærker katode følger eller SRPP

Indlægaf kj2005 » fre 1. dec 2017 11:21

Efter en uges mange opstillinger og forsøg på at få forvrængnings billedet ned på B&K udstyret , trevlede jeg 3D wiringen op og startede forfra.... kortede komponenterne af ved rørsoklerne og reducerede de åbne felter.
Ved at måle på 6J5 bufferen alene kunne vi opnå 0,003% forvrængning ifølge B&K , tror jeg kammeraten sagde ;) jeg har det svært med tal i den størrelsesorden.... det er forvrængning på linie med det yderste af hvad en "CD spille" formår og næsten ikke synligt på 19" skærmen..... under 90dB nede så jeg på monitoren.

Det er selvfølgelig godt, men når 6DJ8 koblingen tilføjes ser 2 harmonisk ikke helt så rosenrød ud omkring 70dB nede, og foreløbig har jeg /vi forsøgt med forskellige små ændringer uden held.....men her er det foreløbige kredsløb som jeg husker det...udgangsimpedansen fra 6J5 var vist omkring 350R før forvrængningen begyndte at snige sig op mod 1%...1/GM for L63 = impedans ud 384R

Det blev forsøgt at trække signalet ud på ben 6 i stedet for ben 3 fra 6DJ8, men det gik ikke uden en masse støj på måleudstyret? ..der kan have været støj fra andre strømforsyninger, men vi fandt ikke årsagen til støjen fra ben 6...det skulle være muligt at få et signal igennem fra dette punkt

Venlig hilsen
Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: DIY Rørforforstærker katode følger eller SRPP

Indlægaf kj2005 » lør 2. dec 2017 14:40

Det med at "stable" trioder er ikke så ligetil som jeg først antog. Efter test opstillinger med 6DJ8 hvor jeg ikke kunne forstå hvorfor forvrængnings billedet ikke ændrede sig, har læsestof om SRPP givet lidt forklaring.

Jeg har samlet nogle punkter omkring SRPP som har indvirket på mine "lodde-fægterier" :?

Jeg er spændt på hvad min kammerat siger til mine fægterier :p
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: DIY Rørforforstærker katode følger eller SRPP

Indlægaf kj2005 » fre 6. apr 2018 01:13

....efter triste oplevelser er det en befrielse igen at kigge på radiorør.

Småsignalrør i konfiguration som en opamp er ikke den nemme løsning, når man gerne vil bygge en linieforstærker. Aikido diagrammet lyder sikkert godt, men mht. forvrængning har det været vanskeligt at opnå samme data, som det kredsløb jeg har målt på. Ideén om en DC-koblet forstærker kommer fra "https://www.blackdahlia.com" i 2011.

Der er gitterstop modstande på "blackdahlia.com's" udlæg, og måske er det bedre med et par modstande der?

En DC-koblet linieforstærker med katodefølger ser for mig ud til at være løsningen. Et andet problem var at vælge mellem forskellige rørtyper. Til slut lå der tillige et valg omkring anode spænding udfra de transformatorer som lå på lager.

En lager transformator havde en sekundær spænding på 220Vac, så valget mht. anode spænding faldt på B+ = 250Vdc
Amperex 6DJ8 er på lager, og kan køre med relativ lav anode spænding... 6DJ8 forsynes med 6,3V glødespænding. RCA 6J5 eller GEC L63 ser på kurve bladene ud til at kunne køre med ca. 100V målt over anode/katode og forsynes ligeledes med 6,3V på gløden. Jeg havde kort fat i 12BH7a eller 6GU7, men begge rør ser ud til at være mere lineære ved højere spænding end de ca. 250V, som jeg havde besluttet mig for var den anode spænding som skulle anvendes. ECC81 blev afprøvet men arbejdspunktet passede ikke helt og gav lidt højere forvrængning end 6FQ7.
Valget blev noval røret 6FQ7/6CG7 da rørets arbejds linier ser ud til at kunne køre med de ca. 100Vdc anode/katode. 6FQ7 forsynes med 6,3V glødespænding.
Samtidig vil rørernes holdbarhed nok blive forlænget når der ikke trækkes voldsomt mange mA? Mht. forvrængning gav en anodespænding på 300Vdc ingen forbedring!

Der er tilføjet en mosfet PSU som ikke er testet endnu..... ;)

Et DC-koblet trin med kun én kondensator i signalvejen MÅ lyde godt...men vi er langtfra færdige med at måle.

mvh. Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 23 gæster