Lenco L75 byggeprojekt

Alt om GDS

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf hess » søn 9. sep 2018 08:11

Det er da en vildt god ide. Ham har jeg endda bestilt træ ved før. Tak for tippet!
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf hess » man 10. sep 2018 20:53

I dag har jeg besøgt en venlig snedker lige om hjørnet hvor jeg bor. Det var en virkelig god beslutning. For en meget rimelig sum penge skar han plinten til, så den nu er fuldstændig lige, glat og skarp på alle sider og hjørner:

Billede

Og så faldt vi lidt i snak. I løbet af samtalen kom jeg til at afsløre mine planer med den der "iron-on-american-walnut-wood-veneer" ogææhh...det mente han jo mildest talt var noget juks - hvilket han jo selvfølgelig har ret i. Derfor fandt han lige en rest rigtig finer. Palisander-finer that is. Til et symbolsk beløb. Og det ser jo SUPER lækkert ud:

Billede
Billede
:shock: 8) :cool1:

Men vigtigst af alt så fik jeg VIRKELIG mange gode råd og fif til hvordan og hvorledes det skal påføres. Jeg fór hjem og skrev alle rådende ned. Nu glæder jeg mig bare til at give mig i kast med at få det sat på.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf hess » søn 23. sep 2018 20:51

Så er plinten blevet fineret - efter en lang og meget lærerig proces. Jeg skal lige advare mod, at der her følger maaange billeder og nogle måske lidt banale beskrivelser af min proces og erfaring. Men det er fordi, jeg håber, at andre kommende nybegyndere vil kunne lære noget af det jeg selv har brugt lang tid på at finde ud af. Og så vil jeg altså bare opfordre andre til at gå i krig med det, da det er super tilfredsstillende.

Allerførst sørgede jeg selvfølgelig for at have alt værktøjet klar: Masser af skruetvinger, lille malerrulle og bakke, almindelig hvid trælim (som fungerer helt fint også selvom man kan købe trælim dedikeret til netop finerarbejde), god solid hobbykniv med lange blade, skæreunderlag, MDF plader i passende størrelser, avispapir og en god arbejdsbænk (som for eksempel en taburet fra Ikea ;)) Og til sidst en plan for hvilken finer, der skal være hvor.

Ready, set, go: Først en passende mængde lim med rullen. For meget lim er IKKE godt.

Billede

Det her er tilpas:

Billede

Dernæst i pres. Man har egentlig god tid til at nå det hele. I hvert fald 5 minutter - så ingen stress. Fineren placeres ovenpå limen og justeres ind. Dernæst lægges et par sider avispapir ovenpå (i tilfælde af at lim trænger igennem fineren) og til sidst en god solid MDF plade (krydsfiner kan også anvendes). Og så ellers i spænd. Jeg havde det i pres ca. et halvt til et helt døgn hver gang. Men det er nok ikke helt nødvendigt.

Billede
Billede

Efter endt tørretid skal der skæres og slibes kanter. Jeg gjorde sådan her:

Billede

Knivbladet skal være helt friskt og helt ude. Bladet skal bue og følge kanten af plinten så det rammer fineren i en 90 graders vinkel. Der skal IKKE skæres “i et hug” men i stedet med flere stille og rolige snit. Jeg skar først de små sider på tværs af årerne. Dernæst de lange sider langs med årerne. Man kan ikke skære det helt perfekt (jeg kunne i hvert fald ikke). Der skal slibes let efterfølgende. Her var det super godt at anvende et langt stykke træ med påført sandpapir. Like this:

Billede

Og sådan kom kanterne til at stå ret skarpe:

Billede

Generelt er rækkefølgen vigtig, når man finerer: Start med bagsiden. Dernæst siderne. Så forsiden og til sidst toppen. Jeg startede med at finere en side ad gangen. Jeg valgte bagsiden, fordi den er mindst synlig, og hvis jeg fuckede noget op, kunne jeg tage ved lære af mine fejl. Det gjorde jeg nu ikke, og derfor blev jeg straks mere modig og tog efterfølgende to sider ad gangen. Walking on the wild side!

Billede
Billede

Og så til toppen. Her var det nødvendigt at sætte flere stykker finer sammen. Det brugte jeg en del tid på at finde ud af, hvordan jeg gjorde bedst. Og alligevel endte jeg med at lave en mindre fejl. Mere om det senere.

Allerførst skal stykkerne skæres/slibes, så de passer sammen. Jeg fik ikke taget billeder af det, men altså: Placér de to stykker du skal samle i en sandwich mellem to stykker MDF, så ca. en milimeter stikker ud. Slib helt plan med sandpapir eller en lille høvl. Når det er gjort ved alle stykker, skal de sættes sammen med tape. På engelsk anvendes “venneer-tape”, og det er ret smart. Men det er der åbenbart ingen forhandlere der kender, og jeg orkede ikke at købe det i udlandet og vente på levering. Derfor tog jeg en beslutning valgte en kombination af elekrtikertape og malertape. Først satte jeg elektrikertapen på og trak en smule i det, så de to stykker finer blev presset sammen. Til sidst en stribe malertape hen over hele samlingen. Sådan her:

Billede

Og så i trykken:

Billede

Efter ca. et halvt døgn så resultatet sådan ud:

Billede
Billede

Som det ses afgav elektrikertapen lim på fineren under pressefasen. Næste gang viol jeg derfor anvende elektrikertapen på undersiden, sætte malertape på tværs på oversiden og så bare fjerne elektrikertapen helt bagefter inden det kommer i pres…eller også køber jeg bare det der “veneer-tape”. Anywho: Jeg sleb bare lidt på fineren og så forsvandt limen. Problem solved. Tid til at skære hul i fineren:

Billede

Jeg havde tilfældigvis en ekstra skabelon til toplaget i overskud. Den brugte jeg til at skære efter. Det er nemmere end man skulle tro. Men man skal stadig være forsigtigt...ooog det var så lige her, at jeg til min store frygt opdagede, at fineren denne gang flere steder ikke var limet helt tæt til plinten. Årsagen må enten være, at hele toplaget ikke har være slebet plan (det skal jeg huske at bede min lokale snedker om at gøre næste gang) og/eller at MDF pladen, jeg har anvendt under pressefasen, ikke har været helt plan. Det skabte så tre krisesituationer, hvor små finer-stykker røg af, da jeg fjernede det overskydende finer. Jeg var i total alarmberedskab og havde ikke overskud til at tage billeder af noget som helst. Men jeg lærte så, at man virkelig kan udbedre og reparere meget. De tre reperationer kan faktisk slet ikke ses. Fedt.

Nogle billeder af plinten fuldt beklædt med palisander og med ok skarpe kanter og hjørner:

Billede¨
Billede
Billede
Billede

Og så var det tid til noget helt andet og LANGT mere afslappende: Efterbehandling og oliering. Jeg brugte Danish Oil og en proces fra JBL, som jeg på et tidligere tidpunkt har fået anbefalet i denne tråd:

Billede

Resultatet blev simpelhen bare SUPER godt synes jeg:

Billede
Billede¨
Billede
Billede
Billede

Så manglede jeg bare at montere lidt småting:

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Håber nogen vil kunne bruge det til noget.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf Klausen » søn 23. sep 2018 21:11

Det er squ' et flot stykke arbejde, eftersom det er første gang du arbejder med finer.
Jo, finertape er en meget god investering, men med tålmodighed og akkuratesse kommer man langt, især når man reparerer gamle møbler som er fineret.
Brugeravatar
Klausen
 
Indlæg: 921
Tilmeldt: 14 nov 2012
Geografisk sted: Roslev
Lokalitet: Skive

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf Tonni » søn 23. sep 2018 21:38

Hvor er det flot lavet!

To ting.
Hvad med din stelforbindelse? Vil du køre den i den ene signalledning, lige som Rega? Eller laver du det som en fast monteret ledning?

Og hvor har du købt "Danish oil"? Det føres ikke i min lokale malerforretning. - Og de vidste heller ikke hvad det var!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf spuncut » man 24. sep 2018 11:18

Tak for den udførlige beskrivelse :cool1: Jeg har en grim vinylbetrukken plint til en TD160 der kunne trænge. Der er dog et par vanskelige smig på topkanten, kunne man lave dem først? Jeg tænker at man kunne skære fineren lidt bredere, således at man kan justere smiget ind til at ligge det rigtige sted for derefter at lime fineren fast og bagefter skære kanterne til. Kunne det være en ide at anskaffe en finersav?
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf Sorenki » man 24. sep 2018 11:35

spuncut skrev:Tak for den udførlige beskrivelse :cool1: Jeg har en grim vinylbetrukken plint til en TD160 der kunne trænge. Der er dog et par vanskelige smig på topkanten, kunne man lave dem først? Jeg tænker at man kunne skære fineren lidt bredere, således at man kan justere smiget ind til at ligge det rigtige sted for derefter at lime fineren fast og bagefter skære kanterne til. Kunne det være en ide at anskaffe en finersav?
MVH Henning

En finersav er (såvidt jeg er orienteret) mest brugbar ift at skære en lige afslutning (samme situation som hobby-kniven anvendes i ovenstående)- så når du finere i overmål på an flade, skære du med finersaven plant på den 90 grader-stillede side og du kan derved skærer den lige af og være forsikret om at der ikke opstår en vinkel som der kan med en kniv - buk til trods.
fremgangsmåden er den samme - mange små snit med lavt tryk, så man ikke flår og hiver. På tværs af årene er dette selvfølgelig mest udpræget.

Jeg har selv fineret ved hjælp af strygejern - dette var dog forsaget af en meget stor flade der ikke umiddelbart kunne ligges i et jævnt pres. Jeg ville for mindre ting (plinte (sokler for Kaptajnen skyld :roll: ) fx) vælge at tvinge det på plads.

Ved strygejernet er det lidt nemmere at sørge for der ikke opstår luft-lommer.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf Sorenki » man 24. sep 2018 13:40

Og så vil jeg også lige tilføje:
Fabelagtigt indlæg med alle dine billeder og gennemgang omkring finer-processen!
Det er jo utroligt flot og godt gået!
Din gennemgang er udførlig og nem at følge - det er bare SÅ fedt at have den viden delt og tilgængelig for os andre!
Tillykke med det flotte resultat og tak for at du deler ikke bare resultatet, men også den velovervejede og godt udførte proces.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf hess » man 24. sep 2018 22:13

Tonni skrev:Hvor er det flot lavet!

To ting.
Hvad med din stelforbindelse? Vil du køre den i den ene signalledning, lige som Rega? Eller laver du det som en fast monteret ledning?

Og hvor har du købt "Danish oil"? Det føres ikke i min lokale malerforretning. - Og de vidste heller ikke hvad det var!


Tak for det. Mht. kabelføring og stelforbindelse så har jeg ikke en klar plan for det endnu. Jeg skal have researchet lidt først og får sandsynligvis også brug for lidt hjælp. Danish oil har jeg købt på nettet - på en dansk side. Jeg har heller ikke set det i butikker rundt omkring og har en fornemmelse af, at det er mere udbredt i udlandet end herhjemme.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf his067 » man 24. sep 2018 22:25

Det ser ud som om "Danish Oil" er lig med Linolie eller en "Tung-olie" (Chinese wood oil) lavet ved at presse frø fra hør (linolie) eller nødderne fra Vernicia fordii

https://en.wikipedia.org/wiki/Danish_oil
https://en.wikipedia.org/wiki/Tung_oil
https://en.wikipedia.org/wiki/Vernicia_fordii
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf hess » man 24. sep 2018 22:29

Og tak, Sorenki. Jeg er også rigtig glad for resultatet, og håber, at andre kaster sig ud i det. Har prøvet det med strygejernet, og det føles altså lidt mere rigtigt at gøre det på denne måde. Jeg købte i øvrigt en lille bunke finer af europæisk valnød af min lokale snedker sammen med palisanderen. Så jeg kommer helt sikkert til at bygge og finere endnu en plint på et tidspunkt.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf spuncut » tirs 25. sep 2018 03:05

Angående "Danish Oil" ku' det måske være en god ide at spørge Flemming Leth:
https://www.genbyg.dk/indretning/maling ... e_linolie/
og kombinere det med wikipedias oplysninger. Ifgl. wikipedia er "Danish Oil" en blanding af "oil" og "varnish". "Oil" må være det som Leth kalder for "koldpresset rå linolie" eller "jomfruolie" og "varnish" må være hvad Leth kalder for "fernis" eller "kogt linolie". "Danish oil" er således en blanding af langsomthærdende tynd olie der trækker ned i træet og en tykkere lak der gør overfladen blank.
Som opfattet ;)
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf Sorenki » tirs 25. sep 2018 07:25

spuncut skrev:Angående "Danish Oil" ku' det måske være en god ide at spørge Flemming Leth:
https://www.genbyg.dk/indretning/maling ... e_linolie/
og kombinere det med wikipedias oplysninger. Ifgl. wikipedia er "Danish Oil" en blanding af "oil" og "varnish". "Oil" må være det som Leth kalder for "koldpresset rå linolie" eller "jomfruolie" og "varnish" må være hvad Leth kalder for "fernis" eller "kogt linolie". "Danish oil" er således en blanding af langsomthærdende tynd olie der trækker ned i træet og en tykkere lak der gør overfladen blank.
Som opfattet ;)
MVH Henning

Dét lyder mere rigtigt end (omend i retning af) det jeg var ude I med Danish Oil som et mellemprodukt mellem lak og olie :)
Jeg fandt en youtube-video med gennemgang engang, der forklarede forsk. Finish typer til finerede møbler.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf High Sky » tirs 25. sep 2018 10:06

Nøøøiijjj et flot resultat. Det ser prof ud.
Naim Nait 5si. Rega Planet cd. B&W 707 S2.
Brugeravatar
High Sky
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 11 jul 2011
Lokalitet: Middelfart

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf preludo » ons 26. sep 2018 10:58

Virkeligt flot arbejde og det finerarbejde og selve fineren er superflot :thumbsup:
Venligst Flemming.

______________________________________________________________________________
JBL 240Ti , JBL L100T, JBL L100 ,DIY Lenco L75/RB 300/Ortofon MC Samba, Ariston RD-40/SME 3009/ Ortofon 2m Blue ,Denon PRA 1500,Denon POA 2400,Proton AA-2080.
Brugeravatar
preludo
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: 26 okt 2014
Lokalitet: 6670 Holsted

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Fensten, kj2005 og 33 gæster