Lenco L75 byggeprojekt

Alt om GDS

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf dkxdn » tors 29. nov 2018 19:28

Flot flot arbejde med masser af inspiration!
Er selv lige påbegyndt et lignende Lenco L75 DIY projekt.
Men grebet lidt anderledes an - måske jeg selv skulle oploade billeder og ord i en ny tråd...
dkxdn
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 20 sep 2013
Lokalitet: Fyn

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf hess » tors 29. nov 2018 20:35

Tak for det :) Det synes jeg bestemt du skal. Byggetråde er de bedste tråde. Så bring it.

Der er ikke sket det store med mit projekt siden sidst - men lidt har jeg da fået lavet, selvom det er småt med tiden og roen (har fået barn nummer to, som har kolik). Blandt andet er jeg ved at færdiggøre en Cinemag step up transformer til DL 103'eren. Jeg havde egentlig købt en Denon HA-500, meeeen så kom jeg til at læse lidt om Cinemag og ja...sådan én måtte jeg bare bygge til det her projekt. Der skal nok komme en opdatering og billeder her en af dagene.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf hess » tirs 11. dec 2018 23:54

Så blev der tid til en opdatering. Chassis og plint har fået påmonteret bitumen:

Billede
Billede

Jeg har valgt at montere et originalt røgfarvet Lenco-låg. Det passer simpelthen rigtig godt sammen med palisander-fineren. Det nyproducerede gennemsigtige låg så lidt for moderne ud synes jeg. Jeg mangler at polere det, og så skal jeg også have sat noget plastik ind mellem beslag og låg, da det ikke når helt ud til kanten foran.

Billede

Lejet er blevet adskilt, rengjort og har fået ny olie. Desuden er det blevet opgraderet med ny ”thrust pad” i POM-plast og keramisk kugle (købt af Werner fra Lencoheaven) samt ny ”end cap”, som lukker helt tæt og ikke lækker olie. Men for en sikkerheds skyld gav jeg den lige noget Loctite rundt i kanten også.

Billede
Billede
Billede

Tallerknen drejer nu lidt over 2 minutter og 30 sekunder, når den slukkes efter 33rpm! Og jeg tænker, det bliver endnu bedre, når den er blevet kørt til.

Har også fået arbejdet lidt med mellemhjul:

Billede
Billede
Billede

….I know! Jeg har tydeligvis et Lenco-problem. Jeg kan simpelthen ikke styre det og har sgu knap nok tal på, hvor mange der er i lejligheden pt….og alligevel ønsker jeg mig brændende en tidlig version af L70 med låg :roll:

Nå, men jeg har nøje udvalgt de bedste to mellemhjul. Begge er blevet adskildt, renset og smurt op. Desuden har jeg vendt ”gummidupperne” i enden 90 grader, så de igen har fået den rette form (de bliver deforme af at stå hen i årtier). Det ene hjul er holdt helt originalt og det andet er blevet pimpet med mellemhjul fra Audiosilente, nye mellemskiver og låsering (fra Werner) samt gummislange på stang og fjeder for at dæmpe vibrationer.

Billede

Kabler har jeg også fået klargjort. Strømkabel med jord fra IEC stik til motor:

Billede

Ledninger til videreførsel af jordforbindelse:

Billede

Et kabel fra junction box til RCA stik:

Billede

Tonearmskablerne er blevet klargjort. Jeg brugte en lighter til at smelte og fjerne isoleringen på de tynde ledninger:

Billede

Der er vist flere måder at gøre det på, men planen er at følge denne opskrift fra Lencoheaven:

Billede

Og så til noget som intet har med vintage-hifi at gøre…til gengæld er det diy. Så jeg håber, det går. Jeg har som sagt indkøbt en Denon HA-500 til min DL103:

Billede
Billede

Menmenmen….det er der jo ikke meget diy over, vel. Så derfor gav jeg mig i kast med at bygge et lille ”atomkraftværk” af en step-up transformer ved hjælp af en masse research og mange gennemlæsninger af denne super gode opskrift:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_post ... PN=0&TPN=1

Jeg fandt et par brugte Cinemag CMQEE 3440AH og indkøbte lidt forskellige dele:

Billede

Og så gik jeg ellers i gang. Først grundige opmålinger (jeg hader når tingene ikke er lige!):

Billede
Billede

Så i krig med metalbor:

Billede
Billede

Delene blev monteret:

Billede

Hjemmelavede plastskiver (lavet af låg fra mælkekartoner) afisolerer transformerne fra kassen:

Billede
Billede

Det endelige resultat:

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Jeg er MEGET tilfreds. Super rå…og alligevel sådan lidt cute i det. Men vigtigst af alt så skulle den jo efter sigende gøre det rigtig godt sammen med en DL103. Som det ses, er den sat op til enten 150 eller 37.5 ohm. De fleste anbefaler vist 37.5.

Nu mangler jeg bare at adskille, rengøre og samle AS212 tonearmen og så ellers svinge loddekolben lidt…Det kan godt tage et par måneder :roll: :lol:
Senest rettet af hess søn 6. jan 2019 00:04, rettet i alt 2 gange.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf Fredmarantz » ons 12. dec 2018 00:06

Du er tydeligvis en meget meget dygtig håndværker og synes meget pertentlig med, hvad du gør - måltagning - orden - materialer og så videre - voldsomt imponerende. Flot arbejde! Billederne viser også, at du er en dygtig illustrator/god fotograf! :-)

Dit projekt er imponerende og vidner om høj grad af perfektion og "no compromise" - tilgang :thumbsup:

Jeg er dog selv noget mere hældende til at holde tingene originalt i videst mulige omfang - hvilket du jo ikke ligefrem gør - men jeg kan altså ikke lade være med at synes om dit arbejde. :cool1:

Skulle du engang ville af med med den Denon Head-amp - må du gerne henvende dig til mig :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf hess » ons 12. dec 2018 08:38

Mange tak, Freddy. Jeg ved nu ikke helt, om jeg er en dygtig håndværker - men det med at være pertentlig og perfektionistisk kan jeg måske godt genkende. Mht at holde tingene originalt så er jeg helt på linje med dig, og det er normalt også min tilgang til tingene. Det er slet ikke usandsynligt at head-ampen skal videre. I så fald skal jeg nok give lyd.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf hess » man 17. dec 2018 23:45

Så kom der kabler i hus:

Billede
Billede

Jeg er på egentlig ikke kabel-entusiast, men jeg ville have noget som så lækkert ud, og som ikke var billigt lakrids. Strømkablet er fra Kina via Ebay. Signalkablet er fra Ortofon - så passer det godt til armen.

...og så har jeg været heldig. I mit forrige indlæg kom jeg til at nævne, at jeg ønskede mig en L70. Det resulterede i, at denne her nu står hos mig (jeg skal nok tage lidt bedre billeder senere):

Billede

Den er i super flot stand og jeg er FULDSTÆNDIG vild med den! Så snart den kom indenfor, satte jeg min DL103 og HA-500 til. Og jeg må sige, at jeg aldrig har haft så god lyd herhjemme før! Selv min kæreste gav mig ret, og kunne tydelig høre og mærke det. Jeg er meget spændt på at høre den performe, når den er blevet gennemrenoveret og spiller på en væghængt hylde med et mellemhjul, som ikke er af plastik :shock:

Totalt off topic...men måtte lige dele min begejstring :p
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf hess » tirs 18. dec 2018 00:11

Jeg kunne forresten ikke dy mig for lige at åbne og kigge lidt. Og se hvem der gemte sig indeni:

Billede

Han har nok holdt vagt og sørget for at ingen har gjort noget, de ikke skulle. Det har øjensynligt virket, da det er mit indtryk, at der ikke har været pillet ved mekanikken, siden den forlod fabrikken.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf mantelteo » tirs 18. dec 2018 20:13

Jeg kan ikke se billederne fra de sidste to post...?
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo
 
Indlæg: 393
Tilmeldt: 17 aug 2017
Lokalitet: København

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf Fredmarantz » tirs 18. dec 2018 20:14

Jeg kan godt - hmmm... (Chrome)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf hess » ons 19. dec 2018 00:09

Ok. Jeg ved ikke lige hvad der er gået galt. Det virker fint hos mig også. Jeg bruger Safari...
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf Tonni » ons 19. dec 2018 01:28

Og fint med Firefox
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf mantelteo » ons 19. dec 2018 20:58

Kan se billederne nu, mærkeligt?! Samme browser... Anyway, flot!
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo
 
Indlæg: 393
Tilmeldt: 17 aug 2017
Lokalitet: København

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf hess » lør 5. jan 2019 21:35

Så blev det tonearmens tur til at blive splittet ad:

Billede

Jeg samlede den med en meget lille dråbe olie i de vertikale lejer. Der var fedt før, men jeg foretrækker olie. Nogen bruger slet ikke noget. Men så er det altså heller ikke nemt at samle den igen, for olien hjælper nemlig med at fastholde de bittesmå kugler, så de ikke falder ud, mens man justerer skruer og låsemøtrikker ind. Den vipper og drejer nu fuldstændig uden slør og med minimal friktion. Sådan ser den ud:

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Jeg har desuden fået fingrene i et ekstra letvægts headshell, som giver mulighed for at justere pickuppens placering.

Billede
Billede

...rent visuelt foretrækker jeg nu den uden huller, men altså - nu får jeg mulighed for at skifte lidt :Thumpsup:
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf mantelteo » lør 5. jan 2019 21:42

Havde du ikke på et tidspunkt ret meget bøvl med at udskifte olien på armløfteren? Og fandt du ud af hvordan man få åbnet beholderen?
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo
 
Indlæg: 393
Tilmeldt: 17 aug 2017
Lokalitet: København

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf hess » lør 5. jan 2019 22:41

Jo. Jeg har både forhørt mig på Lencoheaven og hos Ortofon - uden held. Jeg kan simpelthen ikke ikke greje, hvordan den skal åbnes, så den må være som den er, indtil jeg forhåbentlig en dag falder over en anden.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: PeterPlys og 27 gæster