Lenco L75 byggeprojekt

Alt om GDS

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf hess » søn 13. jan 2019 00:36

Det har irriteret mig, at jeg ikke kunne få den korrekte overhang indstilling af pickuppen med det headshell jeg gerne ville bruge. Så det måtte jeg jo gøre noget ved. Jeg prøvede først at forhøre mig lidt på Lencoheaven. Men uden held. Derfor endte jeg med at finde på noget selv. Og det er lykkedes mig at komme frem til en løsning ved hjælp af et gammelt headshell som dette:

Billede

Jeg brugte det til at lave en lille adapter og fandt nogle passende skruer og bolte, som også lige skulle slibes lidt hist og pist.

Billede
Billede

Dernæst tilpassede jeg den lille fingerlift og limede den fast med en smule Loctite.

Billede
Billede

Og så blev adapteren ellers fastgjort. Igen med Loctite.

Billede

Pickuppen monteret og alt passer som det skal.

Billede
Billede

Voila! Pickuppen kan nu justeres helt korrekt, og jeg kan sove godt om natten.

Billede
Billede

Det giver mig selvfølgelig noget mere vægt, og samtidig nødvendiggør det, at jeg skal hæve armen en smule mere. Men hellere det end en pickup der ikke er justeret helt ordentligt ind. En lille ekstra bonus er, at fingerliften med de lange gevindstænger passer meget bedre på letvægtsudgaven, fordi jeg undgår ekstra skruer/møtrikker, når en pickup skal mønteres.

Billede
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf hificlassic » søn 13. jan 2019 09:02

dælme godt tænkt - og udført
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf mantelteo » man 14. jan 2019 19:31

Og så mangler der lige et stemningsbillede af hele setup, please!
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo
 
Indlæg: 393
Tilmeldt: 17 aug 2017
Lokalitet: København

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf hess » man 14. jan 2019 21:02

Yes, det skal nok komme :)

Jeg venter på nogle dimser i posten og mangler stadig at fikse nogle kedelige småting som jeg ikke kan tage mig sammen til at få gjort. Blandt andet skal låget poleres op.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf hess » tirs 5. mar 2019 23:55

Jeg bøvler med brum, og det irriterer mig helt vildt! Jeg har dog stadigvæk et par ting, jeg lige skal have afprøvet, før jeg må bede om hjælp her på siden eller måske Lencoheaven. Det var bare det, jeg ville sige. Carry on...
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf hess » tirs 27. aug 2019 09:59

Hen over sommeren har jeg fået arbejdet på låget. Normalt anvender jeg Novus, som fungerer ret godt:

Billede

Dog er det ikke det bedste/nemmeste til de helt dybe ridser - her må der mere effektive metoder til. Derfor fandt jeg denne fremragende opskrift skrevet af Freddy på et andet forum (tak for det):

Billede

Og ja, det ER et stort arbejde, og det tog mig rigtignok omkring 10 timer alt i alt. Men…det var bestemt det hele værd, når man ser på resultatet. Her følger lidt dokumentation:

Billede
Billede
Billede

Efter vådslibningen kom låget til at se fuldstændig mat ud. Jeg bestræbte mig på at skabe en så ensartet mathed som mulig. Det lykkedes ret godt:

Billede
Billede

Og så var det tid til Slipol og Slipoline:

Billede
Billede

Det endelige resultat:

Billede
Billede

Svært at fange på billede, men det ser jo bare SÅ godt ud i virkeligheden!

Det lille hul i højre side generede mig lidt. Altså der hvor den gamle støttepind sad monteret. Så sådan lidt for sjov - fik jeg en idé. Først savede jeg den yderste del af støttepinden:

Billede

Derefter blev den fastgjort i boremaskinen og slebet til. Først med den grove fil. Dernæst med slibepapir op til korn 1500 og afsluttet med slipol/slipoline:

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Done:

Billede
Billede
Billede

Her kan man jo så opbevare en 45rmp adapter, så den altid er lige ved hånden:

Billede
Billede

Det ser fint ud, men jeg ved dog ikke helt, om det er noget jeg vil beholde, da det jo er temmelig overflødigt :roll:

Noget helt andet og langt vigtigere: Jeg har langt om længe fundet frem til, at mit problem med brum skyldes at Ortofon-armen ikke er jordet ordentligt. Så det arbejder jeg på pt. Jeg gider ikke en simpel ledning, der blot bliver loddet på, og derfor har jeg købt ind til noget lidt pænere. Mere om det senere, når tingene kommer med posten.

Alt det her har betydet, at jeg har besluttet mig for at lave om på termineringen bagpå. Den her er simpelthen også noget juks:

Billede

Derfor har jeg købt det her:

Billede

Virkelig solide og lækre! De er fra Neutrik. Desværre har jeg jo allerede lavet udskæringer i plinten til den gamle terminal:

Billede

Jeg er derfor nødt til at fiksfakse lidt for at få det til at se ordentligt ud. Det her er nok den bedste løsning tænker jeg:

Billede
Billede

Jeg slipper nok ikke for at finde dåsen med kemisk træ frem, for sådan som de er placeret nu, kommer der til at mangle materiale at skrue fast i. Det skal nok blive sjovt :S

Til sidst kan I få et par teasere:

Billede
Billede
Billede
Billede
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf KenRas » tirs 27. aug 2019 22:29

Hej hess,

Tak for en super fin beskrivelse og billede dokumentation af dit arbejde med låget. Det kan du virkelig være stolt af :Thumpsup:
Og Freddy’s beskrivelse/vejledning fra det andet forum er super og gør at man nu glæder til den mørke årstid hvor have/hus projekter ikke stjæler al ens tid :| Jeg har et par stykker der trænger til samme tur.
Helt klart et stykke imponerende arbejde :OLO:

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf hess » tors 19. sep 2019 21:03

Jeg besluttede mig for at droppe kemisk træ og i stedet bruge noget mere rigtigt. Først blev der slebet lidt for at få Neutrik-stikket til at passe:

Billede
Billede
Billede

Derefter lavede jeg en lille træklods af mdf:

Billede
Billede

Da den passede nogenlunde, blev den limet fast med trælim og sat i spænd med en korkprop:

Billede
Billede

Efter endt tørring blev den så slebet nøjagtigt til:

Billede
Billede
Billede

Filen smuttede desværre flere gange udervejs og lavede et par mærker og ridser i fineren. Pis :-X Men det måtte jeg tage mig af senere. Tid til at bore det andet hul. Jeg valgte at investere i et 22mm forstnerbor. Dyrt! Men jeg var virkelig bange for at ødelægge fineren – så derfor gik jeg ikke på kompromis:

Billede

Ready for action:

Billede

Først igenem fineren og så ellers i bund:

Billede
Billede

Et voila! Et stk. hul til omtrent 200 kr.:

Billede
Billede

Sådan et forstnerbor er virkelig lækkert at anvende. Det skærer meget let og fint igennem træet og man kan endda vinkle boret undervejs, hvis man har behov for det…og det havde jeg. For hullets placering gjorde det nødvendsigt at bore en buet kanal hen til der hvor kablerne skal loddes. En manøvre hvor boret netop skulle vinkles undervejs. Det viste sig at være super nemt og smertefrit for forstnerboret. Her kan man se lys for enden af tunellen:

Billede
Billede

Så var det svære overstået, og jeg kunne tage det lidt mere med ro. Tid til at bore ud til banan-bøsningen:

Billede

På bagsiden måtte jeg slibe plant for at bøsningen kunne blive skruet ordentligt fast:

Billede

Til sidst måtte jeg slutte af med at slibe og oliere for at fjerne de ridser og mærker filen havde efterladt:

Billede
Billede
Billede

Og så kunne stikkene endelig monteres:

Billede

Jeg har tænkt lidt over fødderne. Forleden fandt jeg dem her i storskralden:

Billede
Billede

Stilleskruer samt møbelskruer/indslagsmøtrikker eller ”skruer med indvendig gevind”. Jeg ved ikke helt, hvad de hedder. Men altså, jeg tænker at det kunne være en smart løsning som fødder, da jeg så altid vil kunne justere pladespilleren i vatter...
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf hess » fre 22. nov 2019 21:57

Der er sket lidt her siden sidst. Men jeg vil lige forberede jer på, at pladespilleren IKKE er helt færdig endnu. Så carry on, hvis du ikke kan klare flere opdateringer om nørdede småting…Here goes:

De grimme huller til gevindstængerne er blevet gjort pæne med forstnerboret:
Billede

Bagsiden er blevet malet sort:
Billede
Billede
Billede
Billede

Og så har jeg fundet en løsning på et problem. Jeg vil gerne kunne løfte chassis og arm fra plinten uden det kræver det helt store arbejde som fx at svinge loddekolben eller bruge alt for meget værktøj. Jeg har derfor opfundet en diy-løsning, som placerer en loddeterminal under armen, og som er fastmonteret mellem armbasen og chassis og IKKE på plinten. Følg med…

Der skal bruges en armlift-mekanisme fra en L75:
Billede

Det er kun denne del der skal bruges:
Billede

Først saves den til ved de markerede stiplede linjer:
Billede

Dernæst bukkes den de viste to steder:
Billede
Billede
Billede

Til sidst slibes den til hist og pist, og der bores huller til loddeterminalen:
Billede
Billede

Et styk terminal med skruer og møtrik klargjort til montering:
Billede

Et voila:
Billede
Billede
Billede

Spændemøtrikken valgte jeg lige at slibe til så den så lidt flot ud:
Billede

Her ses det hele monteret:
Billede
Billede

Jeg kan nu meget let adskille chassis og plint ved blot at skrue de fire møtrikker på gevindstængerne ud og afmontere de fem små spader på terminalen. Helt uden brug af loddekolbe. Håber det giver mening!

Et lille heads up hvis nogen skulle lade sig inspirere af dette: Der SKAL være forbindelse mellem armens jord og chassis. Derfor monterede jeg en lille skrue og en skive som vist her:

Billede
Billede
Billede

Til sidst har jeg fået færdiggjort et lækkert jordkabel:
Billede

En version med to gange Deltron bananbøsninger og Techflex FlexoPET:
Billede

Og en version med spade og stofledning:
Billede

Bedst af alt har jeg fået styr på det med brum. Den er så godt som væk. Og det er SÅ fedt!

Pt. Er jeg ved at forbedre låget – så I slipper nok ikke for endnu en detalje-opdatering. Håber I kan holde det ud :)
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf dfms » fre 22. nov 2019 22:53

Flot arbejde du laver :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf mantelteo » lør 23. nov 2019 16:37

Flot og kreativ terminal!
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo
 
Indlæg: 393
Tilmeldt: 17 aug 2017
Lokalitet: København

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf hess » fre 3. apr 2020 20:53

Verdens længste byggeprojekt er ved at være færdig :p så her godt og vel to et halvt år efter jeg startede, får I hermed en ordentlig røvfuld billeder, der lukker tråden:

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Tak fordi I fulgte med, og tak for hjælpen til alle dem der bidrog med input! Jeg er virkelig glad for resultatet...og nåja...den spiller skam også ganske godt 8) :cool1:
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Foregående

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 18 gæster