Lenco L75 byggeprojekt

Alt om GDS

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf hess » man 26. mar 2018 22:44

De sidste par dage har jeg endelig haft tid til at gøre noget ved chassis. Først fik hullerne en tur med et forsænkerbor, og så blev alt malingen ellers slebet af med sandpapir.

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Dernæst blev hullerne lukket med aluminiumsplader skåret i passende størrelser

Billede
Billede
Billede
Billede

Og så i krig med glasfiber samt efterfølgende slibning. Tre gange samme tur. Jeg fandt ud af, at det er helt fint at anvende en excentersliber. Men der skal sluttes af med håndpudsning, så man har bedre føling med det.

Billede
Billede
Billede

Efter sidste gang glasfiber fik den korn 400, 600, 800, 1000 og til sidst 1500. Her er det endelige resultat:

Billede
Billede
Billede

Klar til en tur til autolakereren i morgen :Thumpsup: Jeg regner med at tildække bunden med en LP, så jeg undgår, at der kommer maling i nogle af de gevind, jeg skal bruge, når delene skal monteres.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf Ehapa » tirs 27. mar 2018 11:41

Ser godt ud..
Ehapa
 
Indlæg: 869
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf his067 » tirs 27. mar 2018 12:09

Har du ladet aluminumspladerne sidde eller skal de fjernes før du lakerer?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf hess » tirs 27. mar 2018 14:37

Pladerne skal blive siddende. Den lokale autolakerer var glad for, at jeg havde lagt plader bagpå. Til gengæld var han en smule skeptisk ifht glasfiberen. Han mente, at det med tiden ville give sig, og dermed ville hullerne kunne anes. Han foreslog at anvende tin i stedet. Jeg tog nu chancen, og vi lavede en deal. Han lakerer den matsort (noget der svarer til glans 20) og anvender "industri-lak", som er et billigere alternativ. Det kommer derfor til at koste mig 500 (frem for 1200) og det synes jeg lyder meget rimeligt. Alternativet er jo selv at gøre det for 2-300 kr. Er super spændt på resultatet.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf spuncut » tors 29. mar 2018 00:39

Hej hess.
Tin er uden tvivl det mest stabile, men jeg ville nok være en smule betænkelig ved at varme sådan en presset plade op til 400 grader, idet jeg ville frygte at pladen kunne slå sig.
MVH Henning.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf hess » tors 29. mar 2018 10:18

Ok. Var faktisk slet ikke klar over, at den overhovedet skulle varmes op. Men det er måske sådan man gør? Egentlig er jeg ikke så bekymret. Jeg har tillid til, at han gør det ordentligt.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf hess » lør 21. apr 2018 21:14

Så kom den retur:

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Jeg er virkelig glad for resultatet! Farven er matsort glans 20. Som jeg husker det, er den lidt mere mat end den originale lak. Det står godt til armen, som jo ikke er "bling-bling". Jeg synes det er afdæmpet og cool.

De udfyldte huller kan altså anes i det rigtige/forkerte lys. Jeg synes ellers, jeg har forsøgt at være super grundig. Det kan svagt ses her:

Billede

Og så har min mor (!) sgu involveret sig lidt i projektet ved at tilføre tre ridser lige ved hullet til tonearmen (lang historie som jeg vil spare jer for her):

Billede

Heldigvis er det bagtil, og det er ikke så synligt, når armen er monteret. Hun er selvfølgelig tilgivet. Og det ændrer ikke på, at jeg alt i alt er rigtig godt tilfreds :)
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf hess » tirs 21. aug 2018 22:23

Ok. Det er lige gået op for mig, at det i dag er præcist fire måneder siden jeg postede sidste gang. Så må det vist være tid til en opdatering...selvom der nu ikke er sket så meget.

Jeg har fået limet plinten sammen. Her er lidt billeder:

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Jeg tog ét lag ad gangen, da jeg på den måde havde jeg mere kontrol med det hele, og kunne sørge for at få dem lagt så lige som muligt oven på hinanden. Det endelige resultat ser således ud:

Billede
Billede

Desuden har jeg fået udskåret bitumen stykker. Jeg ved ikke helt om jeg vil anvende dem endnu. Nu får vi at se. Jeg gjorde selvfølge det her FØR jeg samlede plinten – så jeg kunne bruge de forskellige lag som skabeloner.

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Næste step er at slibe siderne til med en båndsliber og en rystepudser. Så er den klar til en gang finer.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf X-ray » tirs 21. aug 2018 22:45

Det var 'vertikal'-båndsliber ala denne, der gjorde succes'en, da jeg lavede plint.

Billede

Hilsen X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf hess » ons 22. aug 2018 21:51

Ja. Du har nok helt ret. Jeg må se om jeg kan låne mig adgang til sådan en et sted.

Edit: Det går lige op for mig, at jeg også har en elhøvl. Måske kan jeg klare mig med den...
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf X-ray » ons 22. aug 2018 23:18

hess skrev:Det går lige op for mig, at jeg også har en elhøvl. Måske kan jeg klare mig med den...

Nu er jeg ikke 'træmand' - men det tvivler jeg på...
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf Fredmarantz » ons 22. aug 2018 23:22

En "finhøvlet"overflade er ikke det samme som en "finpudset" overflade. Jeg tror, at X-ray har fat i den lange ende her. Den afsluttende mekaniske behandling bør være pudsning - helst ved hjælp et en styret pudsemaskine som den ovenfor afbildede.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf Ehapa » tors 23. aug 2018 17:06

Krydsfiner bliver ødelagt af e-høvl, en god excentersliber kan bruges f.eks festool.
Ehapa
 
Indlæg: 869
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf hess » lør 8. sep 2018 15:10

De sidste par dage har jeg haft tid til at ordne nogle småting.

Værket er blevet samlet og jeg har lavet fire gevindstænger med skiver og møtrikker, så det kan fastspændes til plinten.

Billede
Billede
Billede

Bare for sjov prøvede jeg også lige at tjekke mellemhjulet med mit hjemmelavede værktøj. Det skal selvfølgelig gøres helt nøjagtigt senere, og sansynligvis ikke med det her mellemhjul, men med det fra Audiosilente.

Billede
Billede
Billede
Billede

Bemærk i øvrigt at knapperne til hastighedsindstilling og tænd/sluk er blevet slebet matte. De var blanke og passede slet ikke til resten. Nu matcher de farven på chassis og tonearm. Jeg har også valgt at anvende sorte skruer til de fire "hastigheds-hvilere", da de ikke er så iøjnefaldende og ser mere "stealth" ud 8)

Og så har jeg fået skåret lidt mere bitumen. Denne gang til undersiden af chassis. Igen ved jeg ikke helt om det er noget jeg vil bruge, men nu er det gjort. Jeg lavede først nogle sjuskede skabeloner af papir (det var sent og jeg var træt) og brugte dem dernæst til at klippe efter. Resultatet blev fint.

Billede
Billede
Billede

Jeg har altså problemer med at få slebet min plinth plan. Jeg vil ikke gøre det i hånden, men i stedet anvende noget der er stabilt, som I også anbefaler. Men vi har ikke noget der kan bruges på mit arbejde desværre. Er der nogen som har en tallerkensliber jeg kan låne nær Østerbro? Jeg tænker noget a la det her:

Billede
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf Ehapa » lør 8. sep 2018 18:35

Prøv at skrive til nogen snedkere...der er en i Classensgade der er en fin fyr.
Ehapa
 
Indlæg: 869
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot], Jan og 23 gæster