Öppen baffel

Alt om GDS

Re: Öppen baffel

Indlægaf Hackenberg » tors 13. dec 2018 16:56

DrBoar skrev:Jag fick ingen ordning på diskanterna. Jag provade att ha två diskanter per högtalare och det både lät och mätte illa. Lyckan stog mig bi med ett par Philips AD 160/T8. Dessa passar utmärkt i plåt subbafflen för Seas kondiskanterna. Monteras de bakifrån passar diametern 75,2mm mycket bra! Så nu blir det en domediskant och de gamla Seas elementen fyller bara hålen i baffeln.


Jeg har fire stk SEAS 9TV-HF i 4 ohm og fire stk 9TV-LG i 8 ohm. Er det noget du kan anvende?
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Öppen baffel

Indlægaf DrBoar » tors 13. dec 2018 22:29

Tack för erbjudandet.!
Jag börjar med bara diskantdomen sedan får jag se om jag kan få till det med flera diskanter. Jag har ingen erfarenhet av XSim eller VituixCAD så jag vill inte göra det ännu mer komplicerat!
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige

Re: Öppen baffel

Indlægaf DrBoar » tirs 25. dec 2018 12:44

allrsposnses4Crossorvers.png
Nu har jag mätt alla element med samma inspänning och på samma avstånd. Dock måste jag göra nya diskantbafflar. Domarna är så pass rundstrålande att både kanter och kaviteter på sidorna förstör frekvensgången. Mätningen som visas på diskanten är med mins strumpor instoppade på båda "sidohålen" och med deg som utfyllnad på över och underkant.

Troels Gravesen har ju visat att med riktig försänkning i baffeln så är Philips AD 160 en bra diskant, men felaktigt monterad så går det illa, mycket illa. Så definitivt måste jag göra en ny diskantbaffel, den är bara ditsatt med silikonlim och färg har jag kvar.

Dock skall jag kolla om den omjämna frekvensgången på mellanregistret beror på för dålig avfasning. I så fall måste detta fixas på något sätt antigen lyckas fräsa om bafflen eller göra en ny baffel.
Delningen mellan bas och mellanregister bör bli 300-400 Hz. (storleken på tillgängliga spolar sätter en nedre gräns på 200-300 Hz.) Den övre delningen blir 1500Hz om dippen kvarstår annars ökar jag på den till 2000-2500 Hz.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige

Re: Öppen baffel

Indlægaf DrBoar » tirs 25. dec 2018 14:08

MR-FronANDbackmounted.png


Provade att montera elementet framifrån. Ingen skillnad under 800 Hz och över 2500 Hz. Behåller den som den är. Elementet verkar inte bättre än såhär.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige

Re: Öppen baffel

Indlægaf DrBoar » tirs 25. dec 2018 14:56

MR-Beyma_seas_Vifa-Gravity.png

Provade en Beyma 6-MI-80 och en Vifa P17WH-00 och justerade nivåerna så att de överlappar. Dipparna vid 180 och 500 Hz har med baffel inte element att göra utan baffeln.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige

Re: Öppen baffel

Indlægaf DrBoar » tors 27. dec 2018 00:26

Har börjat leka med Xsim :Thumpsup:

Begränsningar:
Det finns inget baffelstep, elementen är räknade som i samma plan (fast vinklarna gör att de är närmare än vad de skulle vara i en gemensam lodrät baffel. Frekvensmätningara är on axis.
Det är möjligt att jag behöver hotta till diskanten men det kan jag göra genom att byta ut AD160/T8 mot AD160/T4
Bitarna skall vara uppkapade i morgon och då har jag sedan spillbitar att öva nedfräsningar och håltagningar.

CrossoverV2B-parts.jpg

12 dB filter, med något Zobel mm delar runt 300 Hz och 1800 Hz Impedanskorrektion på diskanten för att filtret skall fungera så pass långt ner.

CrossoverV2B-amplitude.jpg

Svagt fallande frekvensgång jag kanske sätter in 4 Ohms versionen direkt.

CrossoverV2B-impedance.jpg

Det finns en olycklig dip i impedansen. Detta styrs av värdet på C2 kondensatorn. Minskar man värdet så ser frekvensgången sämre ut men impedansen ökar till 4 Ohm. Jag får kolla hur det låter i verkligheten,
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige

Foregående

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster