"The Aurora" rørforforstærker ver.I 1982 / ver.II 1987

Alt om GDS

"The Aurora" rørforforstærker ver.I 1982 / ver.II 1987

Indlægaf kj2005 » tors 4. okt 2018 13:13

En rørforforstærker som DIY folket kan starte med.

I 1996 tager jeg forbi "Baslab" på Nørrebro for at købe radiorør. Indehaveren har flere mapper med diagrammer og jeg spørger om han ligger inde med en god rørforforstærker.

Han tager en kopi af A Cleveland Pas ved navn "The Aurora".

"The PAS" rørforforstærker oprindeligt byget af en herre ved navn Vorhis Last og vist i "The Audio Amateur" 4/82 , 5/82.

I 1987 tager mr. Patrick J. Amer samme diagram op med ændringer og en ny strømforsyning i The Audio Amateur, 3/87.

Patrick J, Amer kalder forstærkeren "The Aurora".

Jeg havde tidligere bygget en tysk rørforforstærker som hed "Röh 1". Jeg syntes, at "Röh 1" lød godt, men der kunne måske være endnu bedre lyd at hente fra denne amerikanske DIY forstærker.

Indledningen lød troværdig i TAA , så jeg gik igang med at tegne en komplet rørforforstærker op på papir, men med min egen BUX85 strømforsyning, da jeg ikke brød mig om en 15V IC 7815 som sad på "toppen" af 270V og skulle regulere op-og-ned. Det kan godt være at en lavvolt IC regulering brugt på den måde er ok, men jeg kendte jo en "stensikker" psu, så hvorfor skifte?

Der kommer nu nogle håndtegninger fra 1996 ... alt blev håndlavet med ætse resistente overførings linier og øer som kunne modstå jernclorid.

Forforstærkerens Lyd fejlede ikke noget, men jeg rørerne blev hurtigt slidt (og brændt godt i bunden af glasset), så det kan enten skyldes nogle elendige rør, nogle "små" katodemodstande mht. effekt, for billige elektrolytter over katodemodstandene, eller at gløden til de fire rør måske burde "svæve" over ground/stel??

Forstærkeren har fristet en støvet tilværelse i skabet, fordi jeg ikke har haft tid til at demontere A4 printpladen hvor det hele sidder monteret borset fra de to transformatorer til højspænding og glød.

Hele forforstærkeren er monteret i en gammel aluminium serverkasse, hvor jeg fik låget malet i kobberfarve og brugte en 2 mm messingplade som frontplade med små indgraverede messingskilte som viste "volume" , "Balance" mm..


Mvh. Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af kj2005 tors 4. okt 2018 13:51, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1414
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: "The Aurora" rørforforstærker ver.I 1982 / ver.II 1987

Indlægaf kj2005 » tors 4. okt 2018 13:23

Strømforsyning med BUX85 som blev brugt til "The Aurora" , hvor jeg tilføjede en "lyttebank" , der ville være et røreffekt-trin værdigt.
Det var ikke nødvendigt, men der var plads på A4 printpladen, og jeg havde mange 400V lytter fra Nippon Chemicon liggende :p
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1414
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: "The Aurora" rørforforstærker ver.I 1982 / ver.II 1987

Indlægaf Tonni » tors 4. okt 2018 17:03

ECC83 alle steder, eller ECC82 i udgangen?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: "The Aurora" rørforforstærker ver.I 1982 / ver.II 1987

Indlægaf kj2005 » tors 4. okt 2018 19:27

De fire rør er ECC83 . amerikanske 7025 blev anbefalet
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1414
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: "The Aurora" rørforforstærker ver.I 1982 / ver.II 1987

Indlægaf tctla » tors 4. okt 2018 20:51

7025 er low-noise ECC83, og de kan godt blive trætte og usymmetriske.
Brændt op, næppe.
Med de viste kathode-modstande og opgivne spændinger, går der omkring 1mA i anodestrøm, og det passer meget godt med (Philips) anbefalinger.
Kathode RC-leddet kan ikke ødelægge røret med de opgivne værdier, så måske HAR du virkelig haft dårlige rør.
HVEM laver dårlige 7025? Kineserne? 7025 fra TAD er vel kinesiske?
Jeg kender kun RCA 7025 og de holder RIGTIG længe, men kan som sagt slides usymmetriske.
Jeg har et par stk. af disse på lager :(

Rigtig FLOT forstærker og godt håndværk :OLO:
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: "The Aurora" rørforforstærker ver.I 1982 / ver.II 1987

Indlægaf kj2005 » fre 5. okt 2018 10:16

tctla skrev:7025 er low-noise ECC83, og de kan godt blive trætte og usymmetriske.
Brændt op, næppe.
Med de viste kathode-modstande og opgivne spændinger, går der omkring 1mA i anodestrøm, og det passer meget godt med (Philips) anbefalinger.
Kathode RC-leddet kan ikke ødelægge røret med de opgivne værdier, så måske HAR du virkelig haft dårlige rør.
HVEM laver dårlige 7025? Kineserne? 7025 fra TAD er vel kinesiske?
Jeg kender kun RCA 7025 og de holder RIGTIG længe, men kan som sagt slides usymmetriske.
Jeg har et par stk. af disse på lager :(

Rigtig FLOT forstærker og godt håndværk :OLO:


Tak for dine forslag, Torben :p ...og tak for roserne, men det var jo bare en gammel serverkasse som stod og kedede sig :oops:

...når jeg får tid, må kondensatorerne over katode modstandene kontrolleres. Og der kan have siddet dårlige rør i forstærkeren fra 1996, da jeg brugte rør som var samlet sammen gennem årene med ukendte data. Jeg har flere ECC83 som måler pænt, men så vidt jeg ved ingen 7025. Ja. RCA 7025 det er et godt rør!

Kunne gløde delen, som er 12V og serie forbundet til rørerne skabe et problem ved bare at være direkte forbundet til stel?
Jeg tænker at fjerne det direkte stel og erstatte med et par 100R, der mødes som stelpunkt midtvejs...eller hæve glødens stelpunkt med ca. en 1/3 i forhold til de 260V til ca 85V ? I Aikido forstærkeren har jeg læst at det giver "ro" i lydbilledet.

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1414
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: "The Aurora" rørforforstærker ver.I 1982 / ver.II 1987

Indlægaf tctla » fre 5. okt 2018 21:41

kj2005 skrev:Kunne gløde delen, som er 12V og serie forbundet til rørerne skabe et problem ved bare at være direkte forbundet til stel?
Jeg tænker at fjerne det direkte stel og erstatte med et par 100R, der mødes som stelpunkt midtvejs...eller hæve glødens stelpunkt med ca. en 1/3 i forhold til de 260V til ca 85V ? I Aikido forstærkeren har jeg læst at det giver "ro" i lydbilledet.

Mvh. Kim


General Electric skriver max. positiv eller negativ forskel mellem kathode og gitter = 180VDC (12AX7).
I forhold til rørets levetid, bør det ikke gøre den store forskel, om gløden er hævet til +85V eller ej.
Om du får en anderledes lydsignatur ved at hæve gløden, kan vel kun et eksperiment afgøre.
Derimod er det min klare følelse (kan man overhovedet skrive det? klar og følelse trækker jo ligesom hver sin vej ;) ) at det er en god ide, at balancere gløden ift. stel. Jeg ville nok bruge et 220~470R/1Watt potentiometer, og justere til bedste signal/støj forhold. I US kendt som en "Humdinger".
Se gerne http://www.valvewizard.co.uk/heater.html
I sidste ende er DC forsyning til gløden nok at foretrække frem for AC, i en forforstærker.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: "The Aurora" rørforforstærker ver.I 1982 / ver.II 1987

Indlægaf spuncut » lør 6. okt 2018 00:12

Glødelevation er altid en god ide. Har gløden et potentiale der er højere end katoden kan glødetråden ikke trække elektroner ud af anode-katode-strømmen og således ikke overføre brum til signalet. Fænomenet, hvor gløden trækker signalstrøm er dog mest udtalt i kredsløb hvor der ligger en høj spænding på katoden, fx. fasesplittere og srpp.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: "The Aurora" rørforforstærker ver.I 1982 / ver.II 1987

Indlægaf kj2005 » lør 6. okt 2018 11:18

tctla skrev:
kj2005 skrev:Kunne gløde delen, som er 12V og serie forbundet til rørerne skabe et problem ved bare at være direkte forbundet til stel?
Jeg tænker at fjerne det direkte stel og erstatte med et par 100R, der mødes som stelpunkt midtvejs...eller hæve glødens stelpunkt med ca. en 1/3 i forhold til de 260V til ca 85V ? I Aikido forstærkeren har jeg læst at det giver "ro" i lydbilledet.

Mvh. Kim


General Electric skriver max. positiv eller negativ forskel mellem kathode og gitter = 180VDC (12AX7).
I forhold til rørets levetid, bør det ikke gøre den store forskel, om gløden er hævet til +85V eller ej.


I sidste ende er DC forsyning til gløden nok at foretrække frem for AC, i en forforstærker.

Mvh,

/Torben


Det er ikke vist på diagram, men der er brugt 12VDC forsyning til gløden.

I min Philips pdf over ECC83 kan jeg ikke finde de 180VDC plus/minus mellem katode og gitter du nævner. Min idé var, at det var forskellen mellem den anode-spænding og katode-spænding der ligger over røret, og hvor man så placerer sin gløde-spænding ca. 1/3 over rørernes katode potentiale.

Jeg kan læse ud af spuncut's indlæg, at i forhold til de ca. 1,5VDC der ligger over katodemodstandene i Aurora forforstærkeren befinder 12VDC forsyningen sig allerede noget højere mht. potentiale. Der skal kun et par modstande til at elevere gløden, så jeg forsøger nok alligevel og ser hvordan det går.

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1414
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 22 gæster