Passiv loudness

Alt om GDS

Passiv loudness

Indlægaf desejner » søn 11. nov 2018 11:53

Jeg skal have lavet en simpel passiv bas eq ala louudness, som skal sidde i en ældre transistor radio. Formålet er, at hæve det frekvens område, hvor vi fornemmer mere fyldig bund. Nogle gode bud på en løsning ?
ejner.dk
musiker, dj, Hi-Fixer, vintage-elsker, desejner.dk
HK Citation 11+16, Dynacord A-45, Leak Trough Line ll FM Tube, by desejner mk1 turntable, by desejner mk1 Riaa.
Brugeravatar
desejner
Branchemedlem
 
Indlæg: 23
Tilmeldt: 24 mar 2015
Geografisk sted: Århus
Lokalitet: Århus

Re: Passiv loudness

Indlægaf spuncut » søn 11. nov 2018 18:21

Lille højtaler i et lille, delvist åbent kabinet med beskeden effekt til rådighed. Jeg tror ikke at du kommer særligt langt med det. Tonestakken kan muligvis ændres til at reducere mellemtonen. Men grundet den lave effekt, der typisk er til rådig i en transistorradio, vil det betyde at der ikke kan spilles særligt højt.
Her er et program der kan anvendes til at konstruere en tonestak med den ønskede profil:
http://www.duncanamps.com/tsc/
Om du så mener at det er simpelt nok er op til dig. ;)
Der var en årsag til at ghettoblasteren kom på markedet. :lol:
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Passiv loudness

Indlægaf desejner » man 12. nov 2018 07:45

Hej Henning. Tak for udførlig svar. Og ja, du har ret. Der var en grund til at GhettoBlasteren blev opfundet...:-)

Jeg sad lige og legede (over en kom tidlig morgen kaffe), med en eq og transistor radioen. Det er helt klart, at der skal sænkes en del omkring 2KHz og så boostes en smule omkring 500-1000Hz. Den kommer aldrig til at spille bund, men bliver lidt mere rar at lytte til.

Jeg er desværre mac bruger, så jeg skal lige have fat i en pc, før jeg kan bruge Tonestack...

Venligst
Ejner
ejner.dk
musiker, dj, Hi-Fixer, vintage-elsker, desejner.dk
HK Citation 11+16, Dynacord A-45, Leak Trough Line ll FM Tube, by desejner mk1 turntable, by desejner mk1 Riaa.
Brugeravatar
desejner
Branchemedlem
 
Indlæg: 23
Tilmeldt: 24 mar 2015
Geografisk sted: Århus
Lokalitet: Århus


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 20 gæster