En god vintage FB forstærker med få ændringer.

Alt om GDS

En god vintage FB forstærker med få ændringer.

Indlægaf kj2005 » søn 11. nov 2018 19:27

Med udgangspunkt i Motorola's application note fra 1976 har jeg tilføjet nogle ændringer, som skulle give en DC stabil forstærker.

Forstærkeren er ikke bygget endnu, og det kan måske være nødvendigt med enkelte justeringer af modstandsværdier.

De varme effekt bias modstande i en 60 Watt transistor forstærker nordfra, kunne måske gøres på en anden måde. Det vil være godt med mindst mulig varme i kabinettet .

Den viste forstærker kan bygges for små penge. :thumbsup:

Motorola's design fra 1976 holder stadig når vi taler vintage analog forstærker teknik. En anden årsag til at vise diagrammet er de meget prisrimelige udgangstransistorer TIP3055/2955 til ca. 10kr stykket ...eller hos Conrad til 7-8kr pr. styk.
MJE243/253 kan købes til ca. 10kr pr styk . BC546/556 kan bruges som erstatning for 2SC2240/2SA970

Der er indføjet justering af DC-out uden at det skulle påvirke forstærkningen særligt. Bias justeringen skulle være ligetil. Forstærkeren vil have godt af et match af BD139/140, ligesom samme forstærkning af indgangstransistorerne giver bedre balance i forstærkeren.

..det tager lidt tid før printfabrikken åbner igen, så der kan gå nogen tid før prototypen er klar. Jeg har sikret mig at diagrammet og ændringer er vurderet ok af elektronik folk.

Det viste diagram er et DIY projekt. Der er ingen garanti for at diagrammet fungerer, og undertegnede kan ikke hjælpe med opbygningen af en forstærker med viste kredsløb.

Jeg har rådført mig med redaktionen på vintagehifi, som har givet grønt lys til at vise dette vintage projekt med små ændringer.

Mvh. Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af kj2005 søn 11. nov 2018 20:30, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1414
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: En god vintage FB forstærker med få ændringer.

Indlægaf spuncut » søn 11. nov 2018 20:20

Hej Kim
Nydelig forstærker :)
Man kunne overveje at klaske en DC-servo ind mellem udgang og R32, så slipper man for de to dioder og de to 470µ-kondensatorer. Lidt vel lav indgangsimpedans, men R30 kan uden tvivl øges uden den store konsekvens. Potentiometrisk spændings-serie modkobling, forstærkning 10 gange, lige efter bogen. Komponenterne fra og med Q7 kan fordobles og man har en super lavimpedant udgang der kan trække det meste.
Fedt projekt :Thumpsup:
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: En god vintage FB forstærker med få ændringer.

Indlægaf janfroerup » søn 11. nov 2018 22:08

kj2005 skrev:Forstærkeren er ikke bygget endnu, og det kan måske være nødvendigt med enkelte justeringer af modstandsværdier.


Øhmmm..... Q1 og Q3 er da et differens trin, med Q6 som konstantstrømgenerator i bunden - er der ikke glemt en kollektormodstand til Q3 ( og for den sags skyld Q4 også )
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: En god vintage FB forstærker med få ændringer.

Indlægaf spuncut » søn 11. nov 2018 22:31

Q3 og Q4 kollektormodstande er unødvendige dels fordi man ikke tager signal ud her, men også pga. strømgeneratoren. Q1 og Q3 kan kun deles om den strøm som strømgeneratoren kan levere, derfor er der ikke brug for at begrænse den maksimale strøm i Q3's kollektor.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: En god vintage FB forstærker med få ændringer.

Indlægaf kj2005 » man 12. nov 2018 21:59

janfroerup skrev:
kj2005 skrev:Forstærkeren er ikke bygget endnu, og det kan måske være nødvendigt med enkelte justeringer af modstandsværdier.


Øhmmm..... Q1 og Q3 er da et differens trin, med Q6 som konstantstrømgenerator i bunden - er der ikke glemt en kollektormodstand til Q3 ( og for den sags skyld Q4 også )


De to modstande til Q1 og Q3 havde jeg ikke tænkt over. Når bare FB kredsløbet med R14 havde reference til stel var det ok.
..... der skal eksperter i kredsløbsteknik til den slags spørgsmål, og derfor havde jeg mit oplæg med til vores lokale torsdags hifi klub ....det eneste som blev ændret var mine lidt støjende modstande til justering af DC-out ..og dermed blev kravet om en mere ripple-fri strømforsyning reduceret....
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1414
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

første forsøg med justering af DC-offset

Indlægaf kj2005 » ons 14. nov 2018 13:44

Mit første forsøg med justering af DC-out som blev kasseret af de professionelle elektronik folk...vises her :oops:

Det er temmelig sikkert, at DC kunne justeres med mit udlæg, men ankepunktet var, at strømforsyningen's ripple blev dirigeret direkte ned i indgangstrinnet med støj til følge.

Beslutningen var også at undgå en DC-servo, da jeg gerne ville have en "rå" forstærker i stil med den unævnelige 60 Watt fra landet nordpå, men uden de mange varmekilder i samme udgangstrin. Jeg har allergi overfor for megen varmeudvikling i forstærkertrin, hvis man kan undgå det :thumbsup:

Og så havde jeg det ikke godt med, at bias i 60 Watt'eren kunne variere med spændingen på lysnettet. Lysnettet her svinger fra ca. 220VAC til over 235VAC afhængig af antallet af fredags og lørdags bøffer som bliver stegt i bebyggelsen. Jeg tror ikke det er godt for musikken, at bias driver rundt på den måde? :Tanke:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1414
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Erik, kj2005 og 30 gæster