Pærer, af de mere usædvanlige slags...

Alt om GDS

Pærer, af de mere usædvanlige slags...

Indlægaf Tonni » søn 23. dec 2018 22:40

Hejsa.

Har tænkt at det måske kunne være en ide, med en tråd om hvor man fandt de mere specielle pærer..?

Lige nu og konkret savner jeg viden, om hvor man finder Festoon 6 Volt pærer, til skalabelysning?
Den jeg savner er en 2W, men tænker en 1,2 til 1,5 W kan gå.

Ja jeg ved godt der findes et utal af diodepærer. Men som Freddy ville sige: "De mangler den rette MoJo!"
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Pærer, af de mere usædvanlige slags...

Indlægaf Fredmarantz » man 24. dec 2018 00:04

Jamen Tonni - mojo skal der til ! :cool1:

Når jeg har været på pærejagt, så har jeg koncentreret mig meget om (selvfølgelig), hvad servicemanualen har oplyst . Kunne jeg fx finde de korrekte "GE-numre" og kunne jeg finde det på Ebay - så gjorde/gør jeg det.

Når vi snakker festoons - så har det været lidt svært. Jeg har ikke særlig meget udstyr med det, som jeg tror er "Festoon"-lamper. i min optik er Sofitten-Lämpchen (endnu et godt søgeord) - nogle aflange fuselamp-agtige pærer med koniske ender - right?

Men....jeg har et par gamle Binson (nu bliver det pludselig til musikudstyr :oops: ) - Echorec af den gulgrønne type. Man kan google her, hvis man ønsker at se disse klenodier ("Binson Echorec 2") - disse apparater er med Festoons - og er svjh 6V 3W - altså kraftigere end du ønsker.

Ligeledes har jeg et par gange betjent mig af lamper, som jeg har fundet i engelske modeljernbanekredse - ja, sgu!! :thumbsup:

Nogle gange har jeg haft bingo ved at søge på ampereforbruget i stedet for wattforbruget . Jeg kunne forestille mig at søge fx på Festoon lamp 6V XXXmA

ellers er gode søgeord

Miniature bulb (amerikansk)
Miniature lamp (Engelsk)
Festoon lamp/bulb
Tyskerne vil gerne have "Birnchen" - "Lämpchen" eller "Sofitten" evt. kombineret med Birnen eller Birnchen. prøv dig frem -

Jeg leder faktisk også lidt efter nogle af de "originale" Accuphase - (1. serie) lamper, som også er en slags fuselamps, men længere end dem til Marantz'erne. hmmmm..

Hvis jeg finder på mere - kommer det selvsagt her snarest - måske andre har forslag ligeledes.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Pærer, af de mere usædvanlige slags...

Indlægaf Fredmarantz » man 24. dec 2018 01:07

Nu har jeg lige siddet og kigget lidt rundt efter nogle lamper- og det ser lige pt. svært ud - jeg kan finde 6V 3W'ere i både en lang og en kort udførelse (hvilke har du brug for?) - hvilket ikke synes at være svære at finde, men altså ingen 2w'ere. endnu....

Ja-ja- jeg elsker det originale, men kan dette nu ikke lade sig gøre, så.....det næstbedste. Kan dit apparat omstilels til 240/250V - så kunne man måske, hvis det ikke går ud over gløden, klare sig med en 3Watter indtil man fandt det rigtige, forudsat, at disse ikke udvikler for meget varme ift omgivelserne. ?


Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Pærer, af de mere usædvanlige slags...

Indlægaf Tonni » man 24. dec 2018 11:56

Mange tak for dine, som altid, udførlige indlæg Freddy!

Der var et par hjælpende guldkorn, som jeg må se, om jeg kan forske mere i.
Heldigvis er jeg arbejdsfri til fredag... ;)

Den lampe jeg søger, er til en Leak Trough-Line II, som min dejlige kone gav mig i julegave!
Den kommer til at kræve lidt restuffing, og organdonation ifm resistante krybdyr. Men det er der jo ikke noget nyt i, når det kommer til pressede forstenede plantedelslegemer, vel? :Skor:

Den pære der sidder i er en 35mm lang Festoon 6V 2W type. Men jeg overvejer en fuselamp i stedet, da den sidder i en sikringsholder...
Ellers må jeg på jagt efter en 2-300 mA dims... ;)

Trough_line_II_front.jpg


Pæren er at se i bunden af billedet...

Billede

Og ja. Jeg skal også på jagt efter et tragisk øje, af typen EM84.
Men det er en helt anden sag...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Pærer, af de mere usædvanlige slags...

Indlægaf MaxJ » man 24. dec 2018 13:59

EM84 / 87 er ikke tragisk. Det er kun de gamle EM4, EM34, EM34, typer som brænder hurtigt ud. :-) God jul.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Pærer, af de mere usædvanlige slags...

Indlægaf Tonni » man 24. dec 2018 14:07

MaxJ skrev:EM84 / 87 er ikke tragisk. Det er kun de gamle EM4, EM34, EM34, typer som brænder hurtigt ud. :-) God jul.

Hurtigt? Jeg har en EM4 Mullard der stadig virker, efter ca 55 år i en målebro... - Men ellers enig! :D
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Pærer, af de mere usædvanlige slags...

Indlægaf MaxJ » man 24. dec 2018 14:37

Tonni skrev:
MaxJ skrev:EM84 / 87 er ikke tragisk. Det er kun de gamle EM4, EM34, EM34, typer som brænder hurtigt ud. :-) God jul.

Hurtigt? Jeg har en EM4 Mullard der stadig virker, efter ca 55 år i en målebro... - Men ellers enig! :D


Alt er relativt, det kommer jo an på hvor meget det er blevet brugt. Jeg har flere af nævnte slags der er fine.

Derimod er det sjældent et EM84/87 er defekt.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Pærer, af de mere usædvanlige slags...

Indlægaf Fredmarantz » man 24. dec 2018 14:54

Jeg har EM84 (NOS/NIB) - send mig evt. en PB m. Adresse - det koster gratis.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Pærer, af de mere usædvanlige slags...

Indlægaf Tonni » man 24. dec 2018 16:06

MaxJ skrev:
Tonni skrev:
MaxJ skrev:EM84 / 87 er ikke tragisk. Det er kun de gamle EM4, EM34, EM34, typer som brænder hurtigt ud. :-) God jul.

Hurtigt? Jeg har en EM4 Mullard der stadig virker, efter ca 55 år i en målebro... - Men ellers enig! :D


Alt er relativt, det kommer jo an på hvor meget det er blevet brugt. Jeg har flere af nævnte slags der er fine.

Derimod er det sjældent et EM84/87 er defekt.


Enig. Men den her Mullard EM84 er afbrudt i gløden... - Ikke tit set, men dog. ;)

Og også rigtig god jul til dig Max!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Pærer, af de mere usædvanlige slags...

Indlægaf Tonni » tirs 25. dec 2018 11:36

Fredmarantz skrev:Jeg har EM84 (NOS/NIB) - send mig evt. en PB m. Adresse - det koster gratis.

Vh
Freddy

Mange tak Freddy!
Du får en PB... :OLO:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 29 gæster