2235 h hjælp jeg har et kæmpeproblem med mine subwoofere

Alt om GDS

2235 h hjælp jeg har et kæmpeproblem med mine subwoofere

Indlægaf HHS » man 24. dec 2018 01:46

Hjælp, jeg har fået problemer af værste slags:
Mine subwoofere med 2235 h enheder er nede omkring coma scale 3, den sidste gik ned i går, bedst som jeg tror, at den nok lige kan skralde julen over.
Kort: Ophængene /foams ( eller hvad det nu hedder) er færdige ved musikken, og skal, efter ca 15 år allerede udskiftes igen.

Jeg har fundet to firmaer, som har de stumper, der skal bruges: "Simply Speakers" eller "midwestspeaker"
Er der nogen der har erfaring med disse eller er der andre, man hellere skal kaste sig over ? Jeg er egentlig temmelig ligeglad med deres priser, det vigtigste er deres produktkvalitet.

Men ellers; glædelig jul til alle i dette herlige forum. Selv har jeg foreløbig ikke bidraget med noget som helst, men læser gerne og med stort udbytte i det

Med venlig hilsen
Hans Henrik
HHS
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 05 mar 2016
Lokalitet: 8520 Lystrup

Re: 2235 h hjælp jeg har et kæmpeproblem med mine subwoofere

Indlægaf Fredmarantz » man 24. dec 2018 01:52

Hvis prisen er ligegyldig, så vil jeg klart anbefale en reconing, som JBL også selv anbefaler. Der kan være et problem med at skaffe de originale recone-kits pt. - hør evt. vores bruger "nillerviborg" ad- han er ret skarp på dette og kan udføre det rette ( og autoriserede) reconingsarbejde. Han holder til i .....ja...Viborg.

Lad os høre, hvad det bliver til - vi er flere, der altid har stor interesse i dette.

Ophængene holder altid mellem 15 og 20 år alt efter hvilke omgivelser - gasser - sollys (UV) - fugtighed - temperatur mv. som de har været udsatte for.

Reconing: udskiftning af pap - svingspole + ophæng
Refoaming: Udskiftning af skumophæng alene.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: 2235 h hjælp jeg har et kæmpeproblem med mine subwoofere

Indlægaf Fredmarantz » man 24. dec 2018 01:55

Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: 2235 h hjælp jeg har et kæmpeproblem med mine subwoofere

Indlægaf KlausM » man 24. dec 2018 08:59

HHS skrev:Jeg har fundet to firmaer, som har de stumper, der skal bruges: "Simply Speakers" eller "midwestspeaker"
Er der nogen der har erfaring med disse eller er der andre, man hellere skal kaste sig over ? Jeg er egentlig temmelig ligeglad med deres priser, det vigtigste er deres produktkvalitet.

Jeg har aldrig forstået, hvorfor JBL enheder absolut skal have skiftet hele membranen og ikke kun kanterne, som man ellers gør på alle andre mærker enheder.

Mht kantleverandører "over there", er jeg ikke så imponeret over "simply speakers", Midwestspeaker kender jeg ikke, jeg har tidligere brugt "Speaker Works Northwest" efter anbefaling, og været meget tilfreds med deres produkter, jeg har ikke arbejdet med JBL enheder, men de har kanter til din enhed. Når jeg ikke bruger speaker works northwest mere, er det fordi jeg blev træt af toldbehandlingsgebyret, men jeg synes egentlig at deres kanter var bedre (mere korrekte), end dem jeg køber i dag fra Fred Buist/Audiofriends

http://www.speakerworks.net/

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: 2235 h hjælp jeg har et kæmpeproblem med mine subwoofere

Indlægaf hificlassic » man 24. dec 2018 10:43

basrep.dk kan jo også snildt sætte nye kanter på dine 2235
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: 2235 h hjælp jeg har et kæmpeproblem med mine subwoofere

Indlægaf ferr31 » man 24. dec 2018 11:40

Jeg har på anbefaling købt hos ham her på ebay, og ja de blev taget i tolden :?
https://www.ebay.co.uk/sch/m.html?_odkw ... l&_sacat=0
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: reparation - hvem hvor ?

Indlægaf HHS » man 24. dec 2018 13:07

Mange tak for de gode råd og informationer. Jeg havde ikke ventet en så hurtig respons. Husk jeres and !

Jeg tager nok kontakt tilSound2vision, de får jo positiv omtale og så bor de klogeligt nok på fastlandet. Lutter plusser

Jeg kan fortælle, at kantophænget er mørt og gennemhullet. Men Membranen/pappet har det tilsyneladende fint, der er intet at se og den giver sig pænt og symetrisk, hvis man skubber til den med nogle fingre.
Faktisk har de været refoamet ca. år 2003-4 men ikke af mig selv og jeg vil også denne gang kun meget nødigt selv give mig i kast med det.
De er ikke til salg, jeg jeg haft dem i plus 30 år og de må gerne holde min tid ud. Tror jeg nok

MVH/Hans Henrik
HHS
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 05 mar 2016
Lokalitet: 8520 Lystrup

Re: 2235 h hjælp jeg har et kæmpeproblem med mine subwoofere

Indlægaf hmt » man 24. dec 2018 13:48

Helt klart anbefaling af Sound2vision herfra. Pøj pøj med projektet!

Vh
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: 2235 h hjælp jeg har et kæmpeproblem med mine subwoofere

Indlægaf Hackenberg » tirs 25. dec 2018 18:06

Jeg ville altid skifte kanter hvis membran/svingspole er ok. Recone-Kits er skide dyre hvis de er originale og problematiske hvis det er noget kopiklyt som kan betales. Jeg har aldrig haft problemer med kanter fra Audio friends til JBL. Generelt bytter de gerne hvis man har fået noget der ikke passer helt og man kan altid spørge først.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: 2235 h hjælp jeg har et kæmpeproblem med mine subwoofere

Indlægaf hificlassic » ons 26. dec 2018 00:43

Jeg har også kun gode erfaringer hos sound2vision
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: 2235 h hjælp jeg har et kæmpeproblem med mine subwoofere

Indlægaf Fredmarantz » ons 26. dec 2018 00:59

KlausM skrev:Jeg har aldrig forstået, hvorfor JBL enheder absolut skal have skiftet hele membranen og ikke kun kanterne, som man ellers gør på alle andre mærker enheder.



Det kan jeg godt forstå - dette har også altid ligget i mit baghoved "hvorfor nu en hel reconing, hvis en ordentligt lavet refoaming teknisk set var lige så god"?

Jeg har hidtil villet gøre det som JBL anbefalede - så var det jo i orden. Det har mine to reconinger med 18 års mellemrum med netop 2231A også været. Den sidste i øvrigt udført godt af S2V i Viborg.

Tilbage til det uforståelige - jeg prøver nu i det følgene bare at opstille et par hypoteser:

- kunne det være, at dét, at JBL i stort omfang tidligere fremstillede højttalere primært til professional (PA - Musik - Store Monitors - Cinema- store luxushøjttalere til hjemmebrug osv) - fik ideen og måske også erfaringen for, at mange svingspoler havde lidt overlast med deformiteter til følge og derfor ligeså godt kunne walk the line og anbefale en total udskiftning af de bevægelige dele?

- kunne det være, fordi der også, sammenholdt med ovenstående, var en glimrende mulighed for at kunne sælge reconekits til mange penge - med øget omsætning til følge. Det ville aktionærerne vel ikke være kede af?

I vore dage er disse enheder vel i væsentligt omfang overladt til os, der endelig har råd - og vi passer sørme så godt på det, at svingspolerne måske ikke i samme omfang får de tæsk, som de gjorde tidligere- og at man derfor med større sikkerhed kunne fastslå, at svingspolerne nok har fået det bedre - og igen har gjort det muligt for os at refoame i stedet?

Jeg ved godt, at jeg anbefalede en original/autoriseret reconing med originalkit, hvis muligt, til trådstarter, men det skal man vel gøre, hvis har en mand på linjen, hvor økonomien i sådan et tilfælde ikke spiller den store rolle?
Jeg var på nippet til at skrive, at man måske også kunne få en vurdering af svingspolens tilstand hos fx S2V inden man iværksatte en evt. reconing? Dette kan vel også komme på tale generelt, hvis netop disse reconekits er en mangelvare (NLA)? Jeg ville også have det svært med aftermarket no-name kits - alene pga. usikkerhed om, hvorvidt de nu også levede op til kvali-kravene mht både mål og beskaffenhed.

Edit: Senere - vel omkring starten af 70'erne gik JBL kraftigt ind på consumermarkedet og lavede fx L100 m.fl. - og disse enheder var vel ikke så heavy duty-orienterede som de tidligere til proff.-brug, som ellers i stort omfang udgjorde bestykningen i også "hjemmehøjttalerne" fra 60'erne, hvor man både kunne finde LE14 - LE85'ere - LE175'ere - potatomashere og hvad der er større osv....

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: 2235 h hjælp jeg har et kæmpeproblem med mine subwoofere

Indlægaf Sorenki » ons 26. dec 2018 21:33

Et helt andet aspekt er også lagerbeholdningen af Recone kits - dvs, hvis ens enheder kun har behov for nye ophæng, er det måske ærgeligt at anvende er svært-at-skaffe Recone-kit, der er mere interesant for en person med en beskadiget svingspole.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 31 gæster