Marantz 3250B relæ

Alt om GDS

Marantz 3250B relæ

Indlægaf GreedyDK » lør 19. jan 2019 11:57

Hejsa

Jeg er i gang med at restaurere en Marantz 3250B og har brug for en erstatning for relæet "644d24/2as". Den ene kanal slår kun til nogle gange, men hvis jeg banker lidt på relæet så virker det fint igen. Jeg har skiftet relæer på min 2265 og 170DC og har aldrig haft problemer med at finde en erstatning. Men jeg kan intet finde til 3250B?!?

Jeg kan ikke umiddelbart komme til at rense relæet, det virker til det er designet til ikke at blive renset.

Jeg kan finde nogle der nævner https://www.alibaba.com/product-detail/Original-Non-Latching-RELAY-REED-DPDT_60517114733.html som en erstatning, der dog ikke passer i dimensionerne...

Kender i nogen passende erstatning?

MVH
Lasse Kjærsgaard
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
GreedyDK
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 15 feb 2017
Lokalitet: Vissenbjerg

Re: Marantz 3250B relæ

Indlægaf zaptor » lør 19. jan 2019 13:06

zaptor
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 01 aug 2016
Lokalitet: tommerup

Re: Marantz 3250B relæ

Indlægaf spuncut » lør 19. jan 2019 13:39

Hej Lasse.
Umiddelbart ville jeg ikke turde at bruge et reedrelæ som højtalerrelæ, idet de typisk er specificeret til strømme i den lave ende.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Marantz 3250B relæ

Indlægaf GreedyDK » lør 19. jan 2019 13:51

spuncut skrev:Hej Lasse.
Umiddelbart ville jeg ikke turde at bruge et reedrelæ som højtalerrelæ, idet de typisk er specificeret til strømme i den lave ende.
MVH Henning


Hejsa

3250B er en forforstærker så den switcher "kun" udgangsignalet til forstærkeren, ikke til højttalerne. Jeg tror umiddelbart denne burde virke, hvis jeg ikke kan finde en direkte erstatning HE722A2410 :
https://www.mouser.dk/datasheet/2/240/Littelfuse_Reed_Relays_HE700_Datasheet.pdf-876874.pdf
GreedyDK
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 15 feb 2017
Lokalitet: Vissenbjerg

Re: Marantz 3250B relæ

Indlægaf GreedyDK » lør 19. jan 2019 13:52

zaptor skrev:Send en req på en vareprøve :-) https://dk.zeanoit.com/details/Fujitsu- ... 4-2AS.html


Tak for svar. Jeg har udfyldt deres formular, så må vi se om jeg får noget svar derfra :-)
GreedyDK
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 15 feb 2017
Lokalitet: Vissenbjerg

Re: Marantz 3250B relæ

Indlægaf Marantzman » tors 16. apr 2020 21:47

Hej
Jeg har lige fundet tråden her da jeg har en 3250B som spiller meget lavt i venstre kanal og jeg mistænker at det er relæet der volder problemer.
Så nu er mit spørgsmål....hvordan gik det..fandt du et relæ som kunne erstatte originalen?

mvh
Bjarne
Marantzman
 
Indlæg: 102
Tilmeldt: 18 maj 2010
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: København

Re: Marantz 3250B relæ

Indlægaf Fredmarantz » tors 16. apr 2020 21:52

Hej bjarne!

Hvis den "spiller meget lavt i ventsre kanal" - kan der være flere ting, som du bør tjekke inden indbygning af andet relæ.

- forbindelser
- grunding rensning af potentiometre og kontakter.
- lodninger
- rensning af relæ
- Special opmærksomhed på Tape monitoromskifter

Desuden kan der vel også være tale om, at nogle komponenter i øvrigt kan være defekte/trætte. Her kan jo nævnes de sædvanlig elektrolytkondensatorer, men også modstande, som måske har haft et svært liv.

Kan signalet "presses" igennem i den venstre kanal, eller er den bare konstant lav?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 3250B relæ

Indlægaf Marantzman » fre 17. apr 2020 14:20

Hej Freddy

Jeg har renset den i alle steder jeg kunne komme i tanker om, også balance slideren. Relæet er et lukket system som ikke kan åbnes (et lille sort boks som på fotoet tidligere i tråden) Da jeg først fik den inden for døren var relæet noget trægt med at blive aktiveret, så derfor tænker jeg at det er dèr der skal sættes ind.
Signalet i venstre kanal er konstant lavere og slideren skal 2/3 mod venstre for at der opnås balance. Det ville jeg nu nok kunne leve med men kunne nu godt tænke mig at få det ordnet.
Jeg har søgt ad de sædvanlige kanaler på nettet uden at finde nogen med tilsvarende problem, og nu har den bare stået på hylden i snart 2 år, så forleden søgte jeg igen og fandt denne tråd.
Måske skal jeg sende en pm direkte til trådstarter, for at høre om det lykkedes ham at reparere den.

Mvh
Bjarne
Marantzman
 
Indlæg: 102
Tilmeldt: 18 maj 2010
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: København

Re: Marantz 3250B relæ

Indlægaf Fredmarantz » fre 17. apr 2020 15:09

aarrgghh - jeg havde helt glemt tråden - og kunne jo bare have kigget lidt tilbage i den. :oops:

Jeg ved godt, at jeg bliver ved med at "overse", at relæet måske nok skal skiftes, men jeg ville gerne bare undgå dette - og kan da også have min tvivl om det. Er du helt sikker på, at man ikke kan komme ind i dét relæ og rense?

Hvis den kreds, der hidrører relæet har dårlige komponter ombord, kunne det vel også have betydning for hvornår og hvordan relæet klikkede ind. Jeg mener, at der i forbindelse med relæet sidder et par elektrolytkondensatorer, som bl.a. styrer "tidskonstanten" til "klik-ind". Sådan en defekt én havde jeg for nylig i en anden Marantz-forstærker. Ved udskiftning af denne slog relæet meget hurtigere til.

Ellers må det jo kunne lade sig gøre at skifte det. Det man bare lige skal huske på her, er også, at dette apparat er en preamp. Det er ikke så normalt, at der sidder relæer i disse.

Kan lyden "presses" igennem ved opskruning? - og kan du, ved at slå let på selve relæet, få det til at opføre sig bedre?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 3250B relæ

Indlægaf X-ray » fre 17. apr 2020 15:52

Hvis du ikke har et scope, ville jeg lige kortslutte de 2x2 ben på relæet. Så har du hurtigt en indikation for, om relæet er defekt.
Ovenpå relæet er anvist hvilke ben... Jeg ville kalde dem ben 2 til 7 og ben 3 til 6. Giver det mening... ;)

Hilsen X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Marantz 3250B relæ

Indlægaf tctla » fre 17. apr 2020 16:53

zaptor skrev:Send en req på en vareprøve :-) https://dk.zeanoit.com/details/Fujitsu- ... 4-2AS.html


Sådan virker det desværre ikke.
Det du beder om er, at få oplyst en pris/levering af produktet.
(Jeg ville nok ikke anvende mit Visa-kort her til evt. on-line betaling :QQS: )

Det drejer sig om et Fujitsu 24V dobbelt reed-relæ, der nok kan blive svært at finde originalt.
Det bør dog kunne erstattes med andre REED-Relæer, og det SKAL være REED-Relæer, da det sidder i signal-vejen.
Alm. relækontakter kan ikke holdes fri for belægninger, da der ikke går en egentlig strøm gennem kontakterne.
De vil derfor fejle efter kort tid, hvis de ikke er hermetisk indkapslede og fri for miljøpåvirkninger.
Det er netop REED-Relæer, der består af relækontakter indstøbt i en glas-cylindre, der er lufttomme og forseglede.
Kontakterne er tillige guldbelagte.

Her kan du se hvordan en REED-kontakt ser ud:
https://dk.rs-online.com/web/p/reed-kontakter/2293658
Så vikler man bare en spole omkring midten af kontakten, sender jævnspænding gennem spolen, og vupti, man har et relæ.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Marantz 3250B relæ

Indlægaf Marantzman » lør 18. apr 2020 13:55

Hej Klaus.
Jeg ved ikke lige om jeg er i stand til at kortslutte benene på en forsvarlig måde....er bange for at det overstiger mine evner ud i elektronikkens verden. Jeg lader den lige stå på hylden et stykke tid endnu inden jeg beslutter mig hvad jeg skal gøre ved den.
Men det slog da til sidste gang jeg havde fat i den.... venstre kanal er bare væsentlig lavere.
Havde håbet på at jeg bare kunne lodde et nyt i. Men skal lige finde ud af hvilket.
mvh
Bjarne
Marantzman
 
Indlæg: 102
Tilmeldt: 18 maj 2010
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: København

Re: Marantz 3250B relæ

Indlægaf KenRas » lør 18. apr 2020 15:01

Er niveauet i venstre kanal lavere på samme niveau, hver gang du tænder den?
Sker der noget med niveauet, hvis du banker på relæet med en skruetrækker eller lign? Eller er det konstant?

Som X-ray antyder, vil det tage 2 minutter med et Oscilloscope at fastslå om det er relæet eller ej.

Jeg hælder faktisk mest til at problemet er noget andet, hvis du ved at påvirke relæet mekanisk IKKE kan ændre signal niveauet.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Marantz 3250B relæ

Indlægaf Marantzman » man 20. apr 2020 14:50

Nej lyd niveauet ændrer sig ikke ved at jeg banker på relæet. Det har altid være konstant på venstre kanal, mens jeg har haft den.

Men du har nok ret i din antagelse at det kunne være noget andet. Jeg husker bare lige da jeg fik den at der kom en lyd fra relæet og at det ikke altid lige ville slå til. Det gik dog over uden at balancen ændredes.

Jeg har også tidligere haft balance slideren skilt ad men kunne ikke se at der skulle være slidt på kulbanerne dèr.

mvh
Bjarne
Marantzman
 
Indlæg: 102
Tilmeldt: 18 maj 2010
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: København


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 22 gæster