Ny-byg af delefiltre til Coral Studio400

Alt om GDS

Ny-byg af delefiltre til Coral Studio400

Indlægaf mafiltenborg » søn 3. feb 2019 18:54

Hrmpft!!

Jeg har andetsteds på forum (her...) leveret mit første materiale i forbindelse med genoptag af interessen for go' lyd.

Det Gamle Anlæg (TM) skulle altså ha' en overhaling og det betød til en start elimination af de værste vederstyggeligheder i form af gamle og ødelagte stik/kabler, knasende potmetre og sligt, som ikke fordrer at man ta'r et lån i banken.
Jeg begyndte med en øjebæ, som længe har ventet på at blive opdateret - højttalerstik. Men som den slags gerne udvikler sig, er det nu blevet til et mere omfattende projekt. Delefilter-overhaling!

Højttalerne er et sæt Coral Studio400 årgang 1976 - trevejs basreflexkasser.

Højttalernes filtre holder et sæt 43 år gamle Jensen-kapacitorer, som nok kunne tåle at blive pensioneret. Så jeg har organiseret nye stumper.
Selvfølgelig passer erstatningsstumperne ikke mekanisk i printet, og min nysgerrighed har fået mig til at forsøge at reverse-engineere filteret. Så ku' jeg jo osse skabe et nyt print, som passer til de nye stumper.

Yeah right...

Jeg mener at have aftegnet filteret korrekt, men det irriterer min blindtarm at jeg ikke fatter opbygningen!

Første trin var at verificere at funktionen af det genererede diagram var den forventede. Det ser ud som om jeg har haft held til at kopiere den elektriske opbygning monkey-see-monkey-do-style:
Vituix_attempt_#1.JPG

Men kigger jeg på diagrammet, giver det kun begrænset mening. Jeg forventede tre filtre - lavpas, båndpas og højpas - forbundet til en 'backbone', men istedet ser jeg noget indbyrdes forbundet hurlumhej, som qua min manglende erfaring med delefiltre bare hyler mig endnu mere ud a' den.

Nogen som kan lure filterets opbygning af og forklare mig hvad der foregår?

Eventuelt pege mig i retning af software/litteratur som kan hjælpe mig til at designe nye filtre? Det sidste har interesse, i og med at original-filtrene er forsynet med L-pads, som er aldeles upålidelige og derfor ønskes 'taget ud af ligningen' (ovenstående grafik har to 10R-modstande nær enhederne til 'simulering' af L-pads).

Kogt ned til eet ord; hjælp!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Coral Studio 400. NAD 1000 + 2400PE. Rega Planar 3 + RB300. AT-VM95SH. Vinyl || Chromecast Audio
mafiltenborg
 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 15 jan 2019
Lokalitet: Aarhus

Re: Ny-byg af delefiltre til Coral Studio400

Indlægaf dfms » søn 3. feb 2019 19:27

Kan det ikke være noget serie-koblet ?
Men hvorfor print:
24059510_808139479388991_8938109109573086328_o.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Ny-byg af delefiltre til Coral Studio400

Indlægaf mafiltenborg » søn 3. feb 2019 21:09

dfms skrev:Kan det ikke være noget serie-koblet ?
Men hvorfor print:

Seriekoblet - du mener noget med at sætte et lavpas-filter efter et højpas-filter for at skabe båndpas-delen (mellemtonen)? Joeh - jeg ser osse elementer af dét i konstruktionen - og så 'noget mere' som jeg ikke kan identificere. Men der må sågu da være en struktureret måde at gøre den slags på? Lavpas til bassen, båndpas til mellemtonen og højpas til diskanten. Moduler... Det er derfor jeg er på jagt efter pegepinde og gode råd - filterdesign er en etableret sportsgren; det er bare mig som er ny.

Hvorfor print? Ik' for noget. En sømbræt-opstilling er ligeså fin. Den er bare sværere at dele - og vi har en anden bruger her på forum, som ønsker sig et sæt filtre.
Coral Studio 400. NAD 1000 + 2400PE. Rega Planar 3 + RB300. AT-VM95SH. Vinyl || Chromecast Audio
mafiltenborg
 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 15 jan 2019
Lokalitet: Aarhus

Re: Ny-byg af delefiltre til Coral Studio400

Indlægaf hificlassic » søn 3. feb 2019 21:16

Jeg bruger altid en krydsfinerplade og varmlimpistol. Når alt er hardwired lyder det meget bedre en på printplader, det erkendte selv Tannoy i 1980'erne
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Ny-byg af delefiltre til Coral Studio400

Indlægaf mafiltenborg » søn 3. feb 2019 21:42

hificlassic skrev:Jeg bruger altid en krydsfinerplade og varmlimpistol. Når alt er hardwired lyder det meget bedre en på printplader, det erkendte selv Tannoy i 1980'erne


Krydsfiner + hotglue. Noteret. Det vender vi tilbage til, når jeg har fået valgt et design - evt. det eksisterende - og skal igang med at realisere.
Men først skal jeg ha' lært hvad det eksisterende layout gør, og derefter erfare om filterkonstruktion har gjort fremskridt i løbet af de seneste 43* år. Slutteligen vurdere om der er ide i at ændre noget ift originalen.
Og skal der loddes :)
Læremateriale?

Og nu vi er ved 'print eller plade': Jeg sad og legede med kiCAD. Og fandt en en visualiseringsfunktion - som afslører at jeg har lang vej igen:
CO_NothingConnectedYet.JPG


*) PC'en blev opfundet for 39 år siden og internettet blev lanceret fornylig - for flertallet omkring 25 år siden. Jeg er lidt usikker på om det kan have påvirket den tekniske udvikling ;)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Coral Studio 400. NAD 1000 + 2400PE. Rega Planar 3 + RB300. AT-VM95SH. Vinyl || Chromecast Audio
mafiltenborg
 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 15 jan 2019
Lokalitet: Aarhus


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Erik, Hug og 26 gæster