Renovering af Thorens TD-124

Alt om GDS

Re: Renovering af Thorens TD-124

Indlægaf hess » tirs 31. mar 2020 23:42

Her kommer en opdatering.

Ad forskellige veje er jeg endt op med to komplette lejer. På begge lejebrønde har jeg skiftet de sintrede bronzelejer til nogle nye fra Oilite. Her følger en stribe billeder fra processen med det ene leje, hvor jeg anvendte et hjemmelavet stykke værktøj, til at fjerne/montere lejerne skånsomt:

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Jeg har også desuden fået monteret de fleste dele på chassis, og det ser nu således ud:

Billede
Billede

Alt det mekaniske virker super godt nu. Jeg mangler alt det der drejer rundt: Mellemhjul, trappehjul, leje og motor. Før jeg samler og monterer disse dele, vil jeg gerne have truffet en beslutning mht. valg af olie, som ikke bare er helt tilfældig. Flere steder på det store internet anbefales 3-In-One Motor Oil (til det hele).

Billede

Det er også den olie jeg har puttet i lejebrønden på det leje der er monteret lige nu. Det ruller fint, men føles også lidt ”sejt”. Måske har olien for høj en viskositet, eller også skal det bare køres til. Her på forum er der ikke så mange der taler om 3-In-One. Men i flere tråde tales om T46 turbineolie (til motoren). Nogen har vist også brugt Shoppers olie (til leje, trappehjul og mellemhjul går jeg ud fra). Det er ikke nemt at finde en fællesnævner her…Lige nu er min plan følgende:

• Motor: T46 turbineolie
• Mellemhjul: 3-In-One Motor Oil
• Trappehjul: 3-In-One Motor Oil
• Leje: 3-In-One Motor Oil

Hvad siger de erfarne til dette?
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Renovering af Thorens TD-124

Indlægaf KlausM » ons 1. apr 2020 06:11

Det ser godt ud, og jeg tror ikke at en SAE20 olie er for tyk til lejet, men går det mon lidt trægt i lejet med de nye bøsninger? Chris Harban/Woodsong Audio anbefaler at bøsningerne altid tilpasses efter montering, for at få det rigtige spillerum mellem spindel og bøsninger? Prøv at søge på facebooksiden Thorens TD124 Friends med "woodsong sintered" i søgefeltet.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Renovering af Thorens TD-124

Indlægaf hess » ons 1. apr 2020 23:07

Tak, Klaus. Den skal nok bare lige køres til tænker jeg...

Jeg troede egentlig der ville komme nogle indvendinger fra folk ifht. valget af denne olie. Men det lader ikke til jeg har fået nogen "op af sofaen" ;)

Er der nogen der har noget T46 turbineolie, som de vil sende til mig mod betaling?
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Renovering af Thorens TD-124

Indlægaf Fredmarantz » ons 1. apr 2020 23:16

Der står en tromle med måske 10-15 liter tilbage et sted i det Jydske. Måske er det hos mcs-5 (Mikkel?) et sted? - Måske Rimmer ved noget?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Renovering af Thorens TD-124

Indlægaf X-ray » ons 1. apr 2020 23:25

Åh - Ja, den famøse olie...
Jeg har haft fat i mcs/Mikkel - og han har dunken. Men da han ikke kunne komme med til træf - overbooket - nåede den aldrig frem. Derfor fik jeg heller ikke olien med fra træf til dig/hess som lovet.
Men jeg har stadig selv en smule, og rigeligt til dig også - som du er velkommen til at få. Du er velkommen til at komme og hente i Glostrup.

Hilsen X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Renovering af Thorens TD-124

Indlægaf rimmer » tors 2. apr 2020 06:43

Jeg har d.d. taget kontakt til mcs_5 angående turbineolien; min ambition er at få dunken og de resterende flasker til Kolding, hvorefter jeg vil genoptage distributionen af gratis turbineolie til værdigt trængende.
Lux MQ-50 - Lux CL-40 - Lux PD-350 - Stax UA7cf - Dyna 17d3 - TD-124 - SMG-212 - SPU-G - Tannoy 15"
Lux MQ-68c - Lux CL34 - Lux PD-441 - FR64 - Dyna XX-II - Tannoy 15"
Lux SQ507x - Micro DQX-1000 - FR54 - FR64fx - Shure V15VxMR - JBL 4313B
Brugeravatar
rimmer
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: 12 apr 2014
Lokalitet: Kolding

Re: Renovering af Thorens TD-124

Indlægaf trikker » tors 2. apr 2020 07:26

Hvis ikke træffet havde været så spændende havde jeg nok husket at finde de 2 liter af Shell T46 olie frem på træf. Men de står stadig ude hos
Peter i Hald. De er til fri afbenyttelse. Hvis logistikken kan klares.
Brugeravatar
trikker
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 29 jul 2018
Geografisk sted: Foran højtalerne
Lokalitet: Viborg

Re: Renovering af Thorens TD-124

Indlægaf hess » tors 2. apr 2020 11:48

Tak for opdateringerne ifht. oliesituationen. Det lyder som om den hurtigste løsning er at afhente i Glostrup. Jeg skriver til dig i nærmeste fremtid X-ray.

I mellemtiden kan I jo lige nyde et par billeder af nogle blankpolerede hjul og en adskilt motor, der venter på at blive samlet:

Billede
Billede
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Renovering af Thorens TD-124

Indlægaf hess » fre 3. apr 2020 21:09

Da jeg i går aftes ville montere trappehjulet, opdagede jeg, at bundskruen har en mærkelig "stift" for enden, lige der hvor den lille thrust pad skal ligge:

Billede

Det giver jo ingen mening den lille stift skal være der...med mindre der mangler noget...Er der nogen der kan afklare dette?

På nettet har jeg fundet forskellige billeder, der viser en skrue, som er helt flad for enden. Se fx her;

Billede

Mon min er en produktionfejl, der er gået forbi kvalitetskontrollen? Der kan jo nemt løses, ved at slibe stiften væk...men jeg undrer mig bare.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Renovering af Thorens TD-124

Indlægaf hess » søn 12. apr 2020 20:50

Hurtigt spørgsmål:

Er ved at samle motor og anvender nitter. Skal skålene sidde helt stramt til? Det gør mine IKKE som jeg har gjort lige nu. De kan rokkes/vippes lidt...Duer det? Eller skal jeg til at købe nogle M2.6 skruer/møtrikker og anvende dem i stedet, så jeg kan få skålene spændt helt ind?
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Renovering af Thorens TD-124

Indlægaf Tonni » søn 12. apr 2020 21:25

De nitter jeg fik med, endte jeg med ikke at bruge. Men nogle rustfrie M2,5...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Renovering af Thorens TD-124

Indlægaf hess » søn 12. apr 2020 21:47

Ok. Blev utålmodig og har samlet den med nitter nu. Men jeg tror sgu jeg laver det om. Med skruer vil jeg kunne få skålene skruet helt tæt ind. Det tænker jeg må være det mest optimale i længden. Så må jeg bare leve med, at det ikke ser helt så flot og originalt ud. Samt at de i værste fald vil kunne give sig en smule pga varmen fra motoren. Jeg tænker det er årsagen til, at Thorens i sin tid valgte nitter.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Renovering af Thorens TD-124

Indlægaf skjold » søn 12. apr 2020 22:11

hess skrev:Da jeg i går aftes ville montere trappehjulet, opdagede jeg, at bundskruen har en mærkelig "stift" for enden, lige der hvor den lille thrust pad skal ligge:

Billede

Det giver jo ingen mening den lille stift skal være der...med mindre der mangler noget...Er der nogen der kan afklare dette?

På nettet har jeg fundet forskellige billeder, der viser en skrue, som er helt flad for enden. Se fx her;

Billede

Mon min er en produktionfejl, der er gået forbi kvalitetskontrollen? Der kan jo nemt løses, ved at slibe stiften væk...men jeg undrer mig bare.


Det ligner den lille grat der kan være tilbage, når man i en drejebænk stikker af med et stikstål, evt. fordi stålet ikke er justeret til korrekt højde.

Løsningen er som du selv nævner, at slibe den af :)
Senest rettet af skjold søn 12. apr 2020 22:29, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Renovering af Thorens TD-124

Indlægaf pqrannes » søn 12. apr 2020 22:28

trikker skrev:Hvis ikke træffet havde været så spændende havde jeg nok husket at finde de 2 liter af Shell T46 olie frem på træf. Men de står stadig ude hos
Peter i Hald. De er til fri afbenyttelse. Hvis logistikken kan klares.


Nemlig, og jeg er altid hjemme. På nær, når jeg ikke er. Ring (28 50 11 89) i forvejen.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Renovering af Thorens TD-124

Indlægaf lcd12 » ons 30. mar 2022 05:24

Hej Hess
Hvad brugte du til at rengøre og polere chassiset? Det blev virkelig flot!
lcd12
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: 29 dec 2011
Geografisk sted: Vesterbro, København
Lokalitet: Copenhagen

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 159 gæster