Renovering af Thorens TD-124

Alt om GDS

Renovering af Thorens TD-124

Indlægaf hess » tirs 19. feb 2019 21:23

Jeg har erhvervet mig en Thorens TD-124, og er en glad mand :p

Egentlig har jeg slet ikke været på jagt i særlig lang tid – ikke sådan helt seriøst i hvert fald. Men da jeg en dag, i et svagt øjeblik, ”investerede” i bogen Swiss Precision, vidste jeg jo et eller andet sted godt, at det måtte ske. Derfor lavede jeg nogle efterspørgsler og annonceagenter rundt omkring. Bare for sjov….

Billede

Men så dukkede der pludselig en ”MK1’er” op på DBA. I sort Ortofon plint. Den flotteste udgave synes jeg. Lang historie kort, så kom jeg til at byde, og nu står den her hos mig. Sådan rent økonomisk har jeg vist ikke gjort et scoop. Slet ikke. Men jeg føler alligevel, at jeg har har gjort en god handel. Fordi den kun har haft én enkelt ejer hele sit liv. Fordi jeg har en fornemmelse af, at den, under sit tykke gulbrune nikotinlag, er i ret god stand. Og fordi jeg er den allerførste, som nu skal have fingrene i den for at få den til at spille og skinne så godt som da den var ny. Det glæder jeg mig til!

Her er nogle billeder:

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Den har nummer 25843, og et eller andet sted har jeg læst, at det betyder, den er fra starten af 60erne. Den er købt i København hos ”Radio Magasinet ved Vesterport 7”. Pris: 795 kr.

Jeg har sådan set gang i alt for mange pladespiller-projekter for tiden, og selvom første prioritet lige nu er at få færdiggjort et projekt som jeg også skriver om i en anden tråd (viewtopic.php?f=565&t=10735), så kan jeg ikke lade være med at rode lidt på den her i ny og næ. Forleden rengjorde jeg SME armen med en Magic Eraser. En lille engangs-svamp, som kun skal bruge vand (eller evt. isopropyl), og som virker så sindssygt overraskende godt, at man står og ser ud som ham på forsiden af æsken, når man har brugt den:

Billede

Se bare hvordan SME armen kom til at ud efter en tur med en enkelt svamp og en smule vand:

Billede
Billede
Billede

De svampe kan virkelig anbefales.

Min plan er, at SME armen her nok skal videre, da jeg har en Improved version i forvejen, og ikke rigtig har lyst til at gå den vej. I stedet er jeg gået på jagt efter en Ortofon arm. Helst enten SMG eller RMG 212. Og da også gerne med High Jack og SPU - helt klassisk.

Billede
Billede

Nu ka jeg jo selvfølgelig læse mig frem til det meste rundt omkrig på nettet, men jeg tænker, det kunne være sjovt at lave og dokumentere renoveringen i denne tråd med hjælp fra nogle kompetente TD-124 nørder herindefra. Jeg håber nogle af jer er med på at ”give en hånd med", så vil jeg forsøge at dokumentere så godt jeg kan med billeder og beskrivelser.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Renovering af Thorens TD-124

Indlægaf mantelteo » tirs 19. feb 2019 22:20

Fedt du købte den, til lykke. Og jeg bestiller straks Mr. clean ‘s wonder dims.
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo
 
Indlæg: 393
Tilmeldt: 17 aug 2017
Lokalitet: København

Re: Renovering af Thorens TD-124

Indlægaf hess » tirs 19. feb 2019 22:23

Do it! Jeg køber altså bare de billige kopier fra Kina efterhånden. Det virker stort set lige så godt. Find dem på ebay.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Renovering af Thorens TD-124

Indlægaf hificlassic » ons 20. feb 2019 10:32

Fedt projekt og godt arbejde. Glæder mig til at se flere billeder, og forhåbentlig med Ortofon arm og SPU
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Renovering af Thorens TD-124

Indlægaf High Sky » ons 20. feb 2019 12:21

Hej, det ser ud til at den 124 er kommet i gode hænder.
Glæder mig til at se mere.
Naim Nait 5si. Rega Planet cd. B&W 707 S2.
Brugeravatar
High Sky
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 11 jul 2011
Lokalitet: Middelfart

Re: Renovering af Thorens TD-124

Indlægaf Fredmarantz » ons 20. feb 2019 12:26

Tillykke med den Hess! god fornøjelse med et kommende halv - til helstort renoveringsarbejde. Det lønner sig!
Der ligger en del god info her på siden om dette - brug det endelig :-)

Må jeg føre dens serienummer ind i dette skema?

viewtopic.php?f=558&t=10668&hilit=thorens+serienumre&start=30

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Renovering af Thorens TD-124

Indlægaf rimmer » ons 20. feb 2019 13:15

Ja, tillykke også herfra. Det er en fornøjselse med en TD-124!
Lux MQ-50 - Lux CL-40 - Lux PD-350 - Stax UA7cf - Dyna 17d3 - TD-124 - SMG-212 - SPU-G - Tannoy 15"
Lux MQ-68c - Lux CL34 - Lux PD-441 - FR64 - Dyna XX-II - Tannoy 15"
Lux SQ507x - Micro DQX-1000 - FR54 - FR64fx - Shure V15VxMR - JBL 4313B
Brugeravatar
rimmer
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: 12 apr 2014
Lokalitet: Kolding

Re: Renovering af Thorens TD-124

Indlægaf hess » fre 22. feb 2019 17:28

Tak for det :p Og ja, ind i skemaet med den, Freddy!

Forleden fik jeg en besked på telefonsvareren fra sælger. Han fortalte, at han havde fundet lidt mere, som jeg nok var interesseret i - så jeg ringede jo straks til ham. Det viste sig, at den tidligere ejer havde gemt den originale emballage :shock: Mega fedt for sådan en nørd som mig, jeg er helt vild med sådan noget. Og det er bare endnu et tegn på, at den tidligere ejer har passet godt på sine ting. Sådan ser den ud:

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Den er super solid, og det er tydeligt at mærke, at det er ganske sikkert at sende pladespilleren i den, hvis den bliver pakket efter anvisningerne (som jo står i manualen). Desværre er der ingen templates eller manual i kassen, men det kan jo være der på et tidspunkt kommer endnu en besked på telefonsvareren...Man har da lov at håbe :lol:
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Renovering af Thorens TD-124

Indlægaf Fredmarantz » fre 22. feb 2019 22:47

Det er jo helt enestående. Godt, du fik fat i det !!!

- og så vidt kan se, er du ikke (som jeg ofte ellers er) - lidt tilbageholdende med skille ting ad og gå i gang. Det er altså ellers dét, der skal til, hvis man vil noget.

Den ser ud til at være i gode hænder for fremtiden (også).

Din maskine er nu noteret i skemaet :-)

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Renovering af Thorens TD-124

Indlægaf hess » fre 22. mar 2019 18:12

Jeg har fået kigget lidt på plinten. Den var jo ret tilrøget og beskidt:

Billede
Billede
Billede

Så først fik den en tur med en våd klud og noget opvaskemiddel. Det gjorde intet mod nikotinen – så her måtte jeg (naturligvis) igen have fat i mine Magic Erasers. Og sådan blev den fuldstændig ren:

Billede
Billede

Men den var dog stadig ret kedelig og mat at se på. Derfor fandt jeg noget carnaubavoks frem. Jeg roder en del med vintage-cykler også, og her bruger jeg "Muc-Off Miracle Shine" (på cykelstel):

Billede
Billede

Det ser lidt poppet ud, men det virker! Efter et par ture med voksen kom plinten virkelig til sin ret. Jeg har forsøgt at fange det med kameraet, men altså - den er MEGET flottere i virkeligheden, og så er den totalt glat og lækker at røre ved:

Billede
Billede
Billede

Som det ses mangler det flotte Ortofon badge – så det har jeg været på jagt efter. Allerførst købte jeg en replika i messing lavet af en bruger på Lencoheaven. Selvom den langt fra er en tro kopi af den originale, er den alligevel meget flot og veludført. Men netop som jeg havde modtaget den, dukkede der en original op på ePay. Typisk. Jeg tøvede dog ikke, men lukkede bare øjnene og købte. Den er nu kommet med posten. Her ses de begge to:

Billede
Billede

Som det måske kan anes, har den originale ”pins” bagpå, så måske har denne her ikke oprindeligt siddet på en Ortofon plint men måske en af deres forstærkere eller højttalere? Er der nogen som kan fortælle om de originale badges på Ortofon-plinten er banket fast eller limet fast? Jeg hælder til det sidste, og tænker derfor at skære de to ”pins” af og lime den fast på plinten.

Den øverste tallerken og måtten har også fået en tur med svampen. Before:

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

...After:

Billede

Nåja, liiige én ting mere. Det her er på vej med posten fra en ven i USA:

Billede
Billede
8)
Senest rettet af hess fre 22. mar 2019 23:33, rettet i alt 1 gang.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Renovering af Thorens TD-124

Indlægaf spuncut » fre 22. mar 2019 18:40

Utroligt hvad lidt "elbow-grease" kan udrette. :cool1:
MVH Henning.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Renovering af Thorens TD-124

Indlægaf Jan » fre 22. mar 2019 18:53

Rigtig flot arbejde :thumbsup:

Der skal være de to pins bagpå, det er ikke limet på.

Plinten ligner en original Ortofon, og så alligevel ikke, de originale Ortofon plint's jeg har haft/set, har alle haft skrå sider, din ser ud til at have lige sider.

Nogen der ved om der var flere versioner af den?
Jan
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 22 maj 2011
Lokalitet: Kbh

Re: Renovering af Thorens TD-124

Indlægaf Tonni » fre 22. mar 2019 19:21

Der var flere Ortofon plint varianter. Men dem jeg har set har, med en undtagelse, været med skrå sider. Den undtagelse med lige sider, var i "rå" træ. Og svjh fra en ret tidlig model 124.
I øvrigt lavede Thorens selv en plint, som jeg mener hed ST104...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Renovering af Thorens TD-124

Indlægaf Fredmarantz » fre 22. mar 2019 19:25

Tillykke, hess, med de ualmindeligt flotte resultater af rengøring og opfriskning af overflader, det ser fantastisk flot ud.

Nu, når snakken kommer over på plintens ophav - type og udformning kan jeg ikke undlade at linke til denne tråd:

viewtopic.php?f=558&t=10969

Her er vi også i gang med at debattere plinten. Det er nogle gange svært at se på billeder, hvorvidt kanten skråner lidt eller ikke.

Det kunne være sjovt/interessant, hvis nogle af plint-ejerne kunne tage et billede lige forfra, hvor der var sat fx en vinkel på, så man ikke kunne tage fejl på billederne. Jeg har to plinte af typen "ST-104" - men jeg mangler noget mere eksakt historie på, hvordan dette udspilledes tilbage i sin tid.

Thorens har angiveligt også lavet plinte med næsten samme eller decideret samme design som Ortofons. Spørgsmålet er vel om Ortofon selv lod disse plinte bygge i DK med en let skråning eller modtog plinte fra Schweiz som var malede eller de malede dem selv?- hvem slog logoet på? - vel nok Ortofon - går jeg ud fra..

Jeg har to plinte - den ene er sort med Ortofonlogo - og skråner let.
Den anden (Stadig ST-104) er træfarvet og skråner lidt mindre. Den er uden Ortofon-logoet.
Min træfarvede kan ses i den tråd, som jeg har linket til - og der er ingen huller til logoet.

Nå - og grunden til ,at jeg bringer dette frem her, er fordi man måske også kunne forestille sig, at hess' plint måske? måske ikke? er Ortofon, men en ST-104 fra Thorens? - altså en plint efter samme opskrift, men uden Ortofon-logoet banket på?

August "AQR" og jeg har prøvet at gennemtænke, hvad der rent faktisk foregik omkring dette - men vi er aldrig (endnu) kommet i mål med det.

Men jeg har det altid sådan, at når man ser en ST-104-plint, så skriger det jo nærmest på et Ortofon-logo - ikke mindst fordi der også er arm derfra og ofte pick-up og Hi-jack ligeledes.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Renovering af Thorens TD-124

Indlægaf hess » fre 22. mar 2019 19:27

Tak for det. Og fedt med en opklaring på det med logoet. Så må jeg se, hvordan jeg mest nænsomt får det banket på plads.

Min plint har også skrå sider. Det er billederne der snyder lidt.
Senest rettet af hess fre 22. mar 2019 20:47, rettet i alt 1 gang.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: kasperbergholt og 28 gæster