Sparring til højtalerbyggeri (billeder)

Alt om GDS

Re: Sparring til højtalerbyggeri.

Indlægaf Tophøj » tors 30. jan 2020 08:31

Hej Louis.
Du er også velkommen til at komme forbi, og lytte til dine gamle 4333, fuld elektronisk delt. Jeg tror du vil blive overrasket.
/Per
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 09 apr 2013
Lokalitet: 3230

Re: Sparring til højtalerbyggeri.

Indlægaf hificlassic » tors 30. jan 2020 09:53

2 ens enheder giver vel både 3db ekstra i det allerdybeste område, hvilket er en del, men også en hel del mere dynamik i hele frekvensområdet, og det er fedt.
Jeg har selv lyttet en del på Usher D2 og JBL K2 S5800, og det er altså voldsom fed bas og dynamik, men det er også STORE højttalere.
I et lille lytterum som mit kan jeg sagtens nøjes med én 15", især hvis den kun spiller bas og mellemtonen varetages af fx en 10" og horn/horndriver.
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Sparring til højtalerbyggeri.

Indlægaf Sorenki » tors 30. jan 2020 10:53

Jeg tænker også at min egen 4-vejs er min øvre grænse for hvor store højtalere bør være i det rum jeg har (og det er nok mest fordi jeg ikke vil indse de ER for store). Men jeg ville altså også være fristet til den ekstra dynamik du har mulighed for at opnå.

Jeg ville bygge dem store og med 2 X 15" - så kan det være de bliver for store og du ombestemmer dig, men du kender jo 4-vejs med en enkelt 15" og du har selv 3-vejs nu, så jeg tror du vil fortryde det, hvis du ikke prøver :)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Sparring til højtalerbyggeri.

Indlægaf vincula » tors 30. jan 2020 13:24

Sorenki skrev: Men jeg ville altså også være fristet til den ekstra dynamik du har mulighed for at opnå.


Jeg må indrømme, jeg blev seriøst bange for "Pink Floyd's helikopter" sidste gang, jeg lyttede til dine JBL .

Jeg var ved at søge dækning :Skor:

HIlsen,

Vincula
Homines dum docent discunt
vincula
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 25 dec 2013
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Sparring til højtalerbyggeri.

Indlægaf Sorenki » tors 30. jan 2020 13:35

vincula skrev:
Sorenki skrev: Men jeg ville altså også være fristet til den ekstra dynamik du har mulighed for at opnå.


Jeg må indrømme, jeg blev seriøst bange for "Pink Floyd's helikopter" sidste gang, jeg lyttede til dine JBL .

Jeg var ved at søge dækning :Skor:

HIlsen,

Vincula


Det er sjovt - (og off-topic her, så undskyld!) - men dét var netop den oplevelse der gjorde at jeg MÅTTE bygge et sæt.
Halvvejs i projektet - dvs under indsamling af enhederne, blev jeg inviteret hjem til bruger Verhein som har et sæt originale 4343. Jeg havde taget The Wall med som jeg kender godt, og specielt nummeret "Hey you" er et af mine mest anvendte test-numre.
Da trommerne kom på, var der et sekund hvor jeg blev overrasket. Det var uventet og frygtindgydende at blive bange, som er der en pistol der går af bag en.
At de højtalere, med et nummer jeg har hørt SÅ mange gange og kender så godt, kan overraske mig når jeg sidder midt for og lytter, ja så var der ingen vej tilbage.

Jeg tror mange af os har lignende oplevelser med højtalere eller anlæg, og det er nok for mig det der driver værket. Jeg håber Louis får noget der kan overraske ligeså meget ;) .
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Sparring til højtalerbyggeri.

Indlægaf Morten Krogh » lør 4. jul 2020 22:49

Kom lige tilfældigt forbi denne tråd. Er projektet gået i stå? Har du enhederne du tænker på at bruge? Jeg har tilfældigvis mange af de enheder du overvejer at bruge. JBL: LE15A, PR15C, 375(2440) med originale membraner og evt. Truextent Berylium membraner, 2123. Har også 077 med originale "blå" membraner, N7000, LX5 delefilter. Gi lyd hvis det er interessant.
Morten Krogh
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 08 sep 2017
Lokalitet: Odder

Re: Sparring til højtalerbyggeri.

Indlægaf Louis » søn 5. jul 2020 06:33

Morten Krogh skrev:Kom lige tilfældigt forbi denne tråd. Er projektet gået i stå? Har du enhederne du tænker på at bruge? Jeg har tilfældigvis mange af de enheder du overvejer at bruge. JBL: LE15A, PR15C, 375(2440) med originale membraner og evt. Truextent Berylium membraner, 2123. Har også 077 med originale "blå" membraner, N7000, LX5 delefilter. Gi lyd hvis det er interessant.


Hej Morten.

Det er ikke gået i stå. Men det går ikke så stærkt som man kunne drømme om:) jeg har sådan set alle enheder. Men der er nogen af dem jeg gerne vil skifte ud henad vejen. Jeg sender dig lige en PB:) så satser jeg også på snart at ligge nogle billeder ud af byggeriet.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Sparring til højtalerbyggeri.

Indlægaf x-tian » søn 5. jul 2020 14:01

Ting tager tid ;)

Jeg har vel været omkring 15 - 20 år om at bygge mine, afprøvning af forskellige enheder, filtertyper, kabinetkonstruktioner, udregninger, studere forskellige konstruktioner, læse en del videnskabelige afhandlinger og artikler omkring bla faseforskydning, baffelforvræning, pro/con forskellige konstruktionstyper, data på enheder m.m.

Her er forresten et billede af et kasseret delefilter som jeg troede skulle være det endelige men det holdt vistnok kun 2 - 3 måneder før jeg lavede fuldt 3 vejs aktivt delt. Har ikke kunne nænne at hugge det op endnu :Tanke:
IMG_20200705_135520_6.jpg

IMG_20200705_135538_6.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: Sparring til højtalerbyggeri.

Indlægaf Louis » søn 5. jul 2020 19:11

Så gik der et halvt års tid. Jeg har arbejdet på projektet løbende det sidste halve år. Men som flere af jer ved har jeg intet værksted og to børn så det bliver en halv time her og der i udestuen hvor jeg har fyldt mere eller mindre det hele i 3-4 måneders tid. Jeg er stadig ikke i mål og jeg har måtte ændre flere ting undervejs pga både dårlig forberedelse og uvidenhed, men så bliver man så meget klogere. Jeg har heldigvis haft god sparring gennem projektet af flere gode personer. Jeg mangler at få gjort delefilteret færdigt og at vokse kabinetterne, måske lige klatmale lidt rundt omkring.

Inden jeg startede projektet solgte jeg ud af hele mit JBL lager af enheder, så jeg har igennem projektet fået billeder af købere der har fået færdiggjort deres projekter, hvilket har været meget hyggeligt. En af køberne var så venlig at skaffe mig valnød lister til fronten :OLO:

Projektet består af. JBL Le15a X2, 2123H, JBL 2397 m. 2440 drivere. På toppen står 2403. Delefilter er udelukkende Jantzen og 100% passivt. Højtalerne måler 950x950x430, i 25 mm sort mdf.

Jeg kan afsløre at man ikke blive populær i lejlighedskomplekset når man skære, sliber larmer, bore og hamre, derfor er der truffet en del valg der er truffet udfra paktiske overvejelser.

I kan måske også se at jeg har starte projektet med en idé om at have horn liggende ovenpå kassen, men diskant indeni. Det dropper jeg undervejs da hornet kommet for langt fra 10"'eren.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Sparring til højtalerbyggeri (billeder)

Indlægaf x-tian » søn 5. jul 2020 19:40

De er godt nok rigtig flotte :thumbsup:
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: Sparring til højtalerbyggeri (billeder)

Indlægaf spuncut » søn 5. jul 2020 21:32

Det ser da rigtig godt ud Louis :cool1: Håber at du gi'r et lyt når jeg kommer på Århus-kanten.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Sparring til højtalerbyggeri (billeder)

Indlægaf Fensten » søn 5. jul 2020 23:18

Kan desværre ikke byde ind med gode råd og øse af min erfaring.

Men jeg vil gerne give en stor tommel op for dit højtalerprojekt.

Det ser rigtigt godt id :thumbsup: :cool1:

Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 857
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Sparring til højtalerbyggeri (billeder)

Indlægaf KenRas » søn 5. jul 2020 23:51

Imponerende projekt Louis, :thumbsup: herfra.
Glæder mig til at høre dem på træffet næste år :lol: :lol:

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Sparring til højtalerbyggeri (billeder)

Indlægaf Louis » man 6. jul 2020 05:55

Mange tak for de pæne ord. Jeg tror de skal høres om her, de lader sig vist ikke rigtig flytte :? ;)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Sparring til højtalerbyggeri (billeder)

Indlægaf KenRas » man 6. jul 2020 07:08

Louis skrev:Mange tak for de pæne ord. Jeg tror de skal høres om her, de lader sig vist ikke rigtig flytte :? ;)

Så er det jo godt man kommer forbi Århus området med jævne mellemrum :p
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 102 gæster