Sparring til højtalerbyggeri (billeder)

Alt om GDS

Sparring til højtalerbyggeri (billeder)

Indlægaf Louis » søn 26. jan 2020 21:19

Hej

Som overskriften lyder håber jeg at jeg kan få lidt sparring omkring et byggeprojekt jeg har gået og tænkt på her det sidste halve års tid.

Jeg går med i tanken om at bygge noget Westlake lignende. I hvert fald noget med 2x15" pr side. Fx bbsm-15, dog som 4vejs da jeg gerne vil have uhf med.

Nogen ting har jeg rimelig godt styr på. Bl.a. træsrbejdet og værktøj hertil. Enhederne har jeg også mere eller mindre på lager. Men jeg jeg mangler simpelthen noget viden og teori ang størrelse på kabinet, dekefilter, basporte etc.

Min idé om enheder er som følger.
Bas 2x15": (enten JBL Le15a, Le15H, 2215a, alt afhængig af hvad jeg finder et sæt mere af først)
10" mellemtone: 2123H
Mellemtonehorn: JBL 2397 m. 2440 eller Fostex 325 m. JBL 2440.
Diskant: JBL 2402, 2405 eller 2403.

Jeg selv havde forestillet mig en kasse meget lig Westlake bbsm-15, omkring 250 liter, ca en 100x70x40. Det er kun udfra jeg engang har fået af vide at 2x15" le15 gør sig godt i den størrelse. Men er det rigtigt? Og her kommer så, hvordan med basporte? Skal der være 2? Hvor lange skal de være?

En anden ting der driller mig er delefilter, noget jeg ved forsvindende lidt om. Skal det være passivt hele vejen igennem? Eller bør man køre basserne aktivt?
Alle enheder er 8 ohms enheder, har jeg nogen udfordring her?

Er det i sidste ende bare tåbeligt at ville køre to 15" pr side, burde man. Holde sig til en?

Det her er ikke et af de projekter hvor jeg er færdig om 14 dage;)

Louis
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Louis søn 5. jul 2020 19:11, rettet i alt 1 gang.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Sparring til højtalerbyggeri.

Indlægaf Sorenki » man 27. jan 2020 15:28

Hej Louis
Nu har jeg på ingen måder alle svar til dine spørgsmål, men vi har jo brainstormet lidt. Jeg ville egentlig bare henlede din opmærksom på følgende tråd på AudioHeritage hvor der omtales de akustiske fordele (og hvornår de er relevante) ifm 2 basenheder:
http://www.audioheritage.org/vbulletin/ ... c-Coupling
Jeg håber det kan bruges til noget.

Og uha, hvor spændende et projekt!¨
Men hvorfor ikke skele noget mere til 4350 eller 4355? - det er jo også 2 basenheder (i modsætning til Olympus bas og slave)

Der skulle kabinettet til basenhederne være ca 265 liter, når man trækker afstivning, dogbox, enheder og delefiltre fra.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Sparring til højtalerbyggeri.

Indlægaf hificlassic » man 27. jan 2020 15:34

JBLs horndrivere er 16 ohms, og med 2 sæt 15" basser i hver side har du frit valg mellem 16 og 4 ohm, hvilket din McIntosh, som den (næsten) eneste i verden også er næsten ligeglad med.
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Sparring til højtalerbyggeri.

Indlægaf bjerager » man 27. jan 2020 19:25

Sorenki skrev:Hej Louis
Nu har jeg på ingen måder alle svar til dine spørgsmål, men vi har jo brainstormet lidt. Jeg ville egentlig bare henlede din opmærksom på følgende tråd på AudioHeritage hvor der omtales de akustiske fordele (og hvornår de er relevante) ifm 2 basenheder:
http://www.audioheritage.org/vbulletin/ ... c-Coupling
Jeg håber det kan bruges til noget.

Og uha, hvor spændende et projekt!¨
Men hvorfor ikke skele noget mere til 4350 eller 4355? - det er jo også 2 basenheder (i modsætning til Olympus bas og slave)

Der skulle kabinettet til basenhederne være ca 265 liter, når man trækker afstivning, dogbox, enheder og delefiltre fra.


Jeg vil gætte på at det er nemmere sådan i forhold til delefiltret at skele til de to store JBL'ere, som Søren nævner. De er også firevejs og måske mere i tråd med det, du ellers nævner. Men for pokker - de kræver da sin stue, gør de ikke?
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Sparring til højtalerbyggeri.

Indlægaf x-tian » man 27. jan 2020 19:40

Hej
Efter min bedste overbevisning skal du gøre op med dig selv hvilke egenskaber din højttaler skal have, jeg har gennem årene bygget og modificeret utallige højttaler konstruktioner både til privat "Hi-Fi" lytning og til PA brug, det jeg har hjemme lige p.t. er et resultat af ca. 18 års overvejelser, forsøg og gennemlæsning af mange kloge folks teorier og videnskabelige artikler (eks. Tore A. Skogberg, Joseph D'Appolito, Siegfried Linkwitz). Desuden har jeg været rundt og lytte til flere "Hi-End" højttaler, før jeg besluttede mig for hvilke dyder jeg ville sætte højest (næstefter at fruen i huset havde sagt ok for designet, det hjælper jo ikke noget at have et fedt anlæg, hvis det slår skår i et godt ægteskab)

BTW. så Jamo startede med at højttalere af gamle fiskekasser :p så alt kan lade sig gøre

Jeg kan godt være behjælpelig med at designe delefilter ud fra enhedernes spec's og jeg har en del delefilter komponenter på lager, har desuden også både diagrammer, og printudlæg et 3 vejs LR/24dB aktivt filter af egen konstruktion det kan moddes til den delefrekvens du ønsker.

Go vind med projektet

Mvh
Christian
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: Sparring til højtalerbyggeri.

Indlægaf Louis » man 27. jan 2020 20:06

Sorenki skrev:Hej Louis
Nu har jeg på ingen måder alle svar til dine spørgsmål, men vi har jo brainstormet lidt. Jeg ville egentlig bare henlede din opmærksom på følgende tråd på AudioHeritage hvor der omtales de akustiske fordele (og hvornår de er relevante) ifm 2 basenheder:
http://www.audioheritage.org/vbulletin/ ... c-Coupling
Jeg håber det kan bruges til noget.

Og uha, hvor spændende et projekt!¨
Men hvorfor ikke skele noget mere til 4350 eller 4355? - det er jo også 2 basenheder (i modsætning til Olympus bas og slave)

Der skulle kabinettet til basenhederne være ca 265 liter, når man trækker afstivning, dogbox, enheder og delefiltre fra.


Mit problem er at de to eksisterende JBL med 2x15" simpelthen er for store. Så jeg skal finde en mellemvej. Derfor er det også muligt at projekt simpelthen ikke kan lade sig gøre i den nuværende form.

Jeg kunne jo også gå med et sæt Pr-15 og kopierer dimensionerne på Olympus - så måske er det den vej jeg skal?

hificlassic skrev:JBLs horndrivere er 16 ohms, og med 2 sæt 15" basser i hver side har du frit valg mellem 16 og 4 ohm, hvilket din McIntosh, som den (næsten) eneste i verden også er næsten ligeglad med.


Jeg effekt bliver McIntosh uanset om der skal deles aktivt eller ej. Det er jo heldigt nok at de holdt ved ideen med ufgangstrafoer:)
bjerager skrev:
Sorenki skrev:Hej Louis
Nu har jeg på ingen måder alle svar til dine spørgsmål, men vi har jo brainstormet lidt. Jeg ville egentlig bare henlede din opmærksom på følgende tråd på AudioHeritage hvor der omtales de akustiske fordele (og hvornår de er relevante) ifm 2 basenheder:
http://www.audioheritage.org/vbulletin/ ... c-Coupling
Jeg håber det kan bruges til noget.

Og uha, hvor spændende et projekt!¨
Men hvorfor ikke skele noget mere til 4350 eller 4355? - det er jo også 2 basenheder (i modsætning til Olympus bas og slave)

Der skulle kabinettet til basenhederne være ca 265 liter, når man trækker afstivning, dogbox, enheder og delefiltre fra.


Jeg vil gætte på at det er nemmere sådan i forhold til delefiltret at skele til de to store JBL'ere, som Søren nævner. De er også firevejs og måske mere i tråd med det, du ellers nævner. Men for pokker - de kræver da sin stue, gør de ikke?


Jeg mener dog begge overnævnte skal deles aktivt ved bassen. Jeg tror ikke nogen af dem er passive 4vejs filtre.

x-tian skrev:Hej
Efter min bedste overbevisning skal du gøre op med dig selv hvilke egenskaber din højttaler skal have, jeg har gennem årene bygget og modificeret utallige højttaler konstruktioner både til privat "Hi-Fi" lytning og til PA brug, det jeg har hjemme lige p.t. er et resultat af ca. 18 års overvejelser, forsøg og gennemlæsning af mange kloge folks teorier og videnskabelige artikler (eks. Tore A. Skogberg, Joseph D'Appolito, Siegfried Linkwitz). Desuden har jeg været rundt og lytte til flere "Hi-End" højttaler, før jeg besluttede mig for hvilke dyder jeg ville sætte højest (næstefter at fruen i huset havde sagt ok for designet, det hjælper jo ikke noget at have et fedt anlæg, hvis det slår skår i et godt ægteskab)

BTW. så Jamo startede med at højttalere af gamle fiskekasser :p så alt kan lade sig gøre

Jeg kan godt være behjælpelig med at designe delefilter ud fra enhedernes spec's og jeg har en del delefilter komponenter på lager, har desuden også både diagrammer, og printudlæg et 3 vejs LR/24dB aktivt filter af egen konstruktion det kan moddes til den delefrekvens du ønsker.

Go vind med projektet

Mvh
Christian


Hej Christian

Tak for dit indlæg og tilbud mht til delefilter. Jeg har nogle klare ideer om hvad jeg vægter højt. Jeg synes jeg har været omkring meget forskelligt og vender mere og mindre altid tilbage til JBL og Tannoy. Jeg har dog ikke bygget noget udfra eget design før.

Vil du mene bør køre bunden aktivt og så have et passivt trevejs filter i toppen. Eller skal man gå med et passivt 4 vejs filter?
Jeg ved ikke om det også afhænger af jeg i sendes ende ender med 2x15" eller en enkelt år side?
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Sparring til højtalerbyggeri.

Indlægaf x-tian » man 27. jan 2020 20:29

Hejsa Louis
Efter min bedste overbevisning vil jeg dele så meget aktivt som overhovedet muligt da du har meget bedre styr på din dæmpningsfaktor og har nemmere ved at lave et filter der ikke er belastet af enhedens ikke liniere impedans. Sagt med andre ord hvis du deler aktivt er der bedre "hold" på dine enheder og alt andet lige vil lyden blive mere "præcis" desuden er du mindre afhængig af enhedens følsomhed da du bare kan skrue ned for dem.
Prisen er jo selvfølgelig flere forstærkere.

Hvergang du fordobler antallet af enheder hæver du følsomheden med det dobbelte (+6dB), men sådan som menneskets øre er indrettet vil du "kun" opleve det som en lille hævning af niveau hvis det skal spille dobbelt så højt skal du op på 10 gange effekt (20 dB)
Antallet af enheder kommer også meget an på valg af kabinet volumen
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: Sparring til højtalerbyggeri.

Indlægaf Louis » man 27. jan 2020 21:14

x-tian skrev:Hejsa Louis
Efter min bedste overbevisning vil jeg dele så meget aktivt som overhovedet muligt da du har meget bedre styr på din dæmpningsfaktor og har nemmere ved at lave et filter der ikke er belastet af enhedens ikke liniere impedans. Sagt med andre ord hvis du deler aktivt er der bedre "hold" på dine enheder og alt andet lige vil lyden blive mere "præcis" desuden er du mindre afhængig af enhedens følsomhed da du bare kan skrue ned for dem.
Prisen er jo selvfølgelig flere forstærkere.

Hvergang du fordobler antallet af enheder hæver du følsomheden med det dobbelte (+6dB), men sådan som menneskets øre er indrettet vil du "kun" opleve det som en lille hævning af niveau hvis det skal spille dobbelt så højt skal du op på 10 gange effekt (20 dB)
Antallet af enheder kommer også meget an på valg af kabinet volumen


Ja det er også det jeg høre. Jeg tænker dog at jeg max kan have to effekter stående. Så det ville i dette tilfælde være aktivt filter på bunden og passivt på toppen.

Reelt set er min stue slet ikke stor nok til 2 15" i hver side. Jeg tror bare det er en voldsomt forelskelse i ideen om det. Men spørgsmålet bliver ko så om jeg får ro før jeg har prøvet det :? ;)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Sparring til højtalerbyggeri.

Indlægaf x-tian » man 27. jan 2020 21:54

Passivt delt i toppen og aktivt mellem dine 15" og mellemtone/diskant ville være et fornuftigt valg ud fra min optik :thumbsup:

Hmmm så længe du holder dig fra shortthrow PA horn tror jeg ikke rummet kan blive for lille ;)
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: Sparring til højtalerbyggeri.

Indlægaf Hackenberg » tirs 28. jan 2020 18:59

Lad mig lige give mit besyv med:
Hellere EN bas i et rigelig stort end TO i et for lille.
Tag JBL 2235 som eksempel. Bedst mulig dybbas får man med EN enhed i 370 litter. Det er et STORT kabinet. Det ved jeg. Jeg har et. Selv JBL's egen sub, med denne enhed, er mindre.
Bruger du TO enheder får du ikke den samme dybbas. Skulle du bruge bassen langt op i mellemtonen kan det være en fordel med lidt højere F-res så Doblerforvrængningen reduceres. Men ikke hvis man bruger en dedikeret mellemtone som du planlægger.
Giver det mening?
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Sparring til højtalerbyggeri.

Indlægaf x-tian » tirs 28. jan 2020 21:34

Kan kun give Claus ret desuden er det også nemmere at lægge noget i kabinettet end at bygge på ;)

Personligt foretrækker jeg generelt et kabinet med overvolumen og så overdæmpning, gerne med 2 enheder monteret bag hinanden for at dæmpe enhedens egenforvræning --- meeeen der er vi lidt ude i ekstrem løsninger denne løsning giver ikke et øget output fra enheden.

Med venlig hilsen
Christian
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: Sparring til højtalerbyggeri.

Indlægaf Louis » ons 29. jan 2020 19:29

Hackenberg skrev:Lad mig lige give mit besyv med:
Hellere EN bas i et rigelig stort end TO i et for lille.
Tag JBL 2235 som eksempel. Bedst mulig dybbas får man med EN enhed i 370 litter. Det er et STORT kabinet. Det ved jeg. Jeg har et. Selv JBL's egen sub, med denne enhed, er mindre.
Bruger du TO enheder får du ikke den samme dybbas. Skulle du bruge bassen langt op i mellemtonen kan det være en fordel med lidt højere F-res så Doblerforvrængningen reduceres. Men ikke hvis man bruger en dedikeret mellemtone som du planlægger.
Giver det mening?


Det giver rigtig god mening. Hvis der ikke er noget decideret at hente ved at bruge 2 basser pr. Side så er der måske ikke meget ide i det? Hvordan regner man forholdet mellem kabinet og enhed når man bruger 2 enheder. Pt bruger jeg en 15" i et ca 145 liters stort kabinet med 2 porte. Det lyder ganske godt synes jeg. Hvis man så bruger 2 enheder? Hvor stort skal det så være?

En anden mulighed er at bruge en JBL pr-15 som slave og så bruge en enkelt bas pr siden? Men hvad er der af fordel og ulemper ved at bruge en slavebas istedet for porte?

Mange tak for de gode råd :thumbsup:

Den anden mulighed
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Sparring til højtalerbyggeri.

Indlægaf x-tian » ons 29. jan 2020 20:01

Hvis du gider og har lyst er du velkommen til at kikke forbi og hører et fuldt elektronisk delt anlæg med 12" basenheder i lukket kabinet det kan måske give lidt indblik i hvad du ønsker eller ikke ønsker ;)
Bestykning pr side er:

1 stk: 12" Focal i lukket kabinet (B&o xxx-xxxxx forstærker)
2 stk. SEAS EXCEL mellemtoner (Yamaha M80)
1 stk SEAS EXCEL diskant (Yamaha M45)
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: Sparring til højtalerbyggeri.

Indlægaf LarsW » ons 29. jan 2020 20:09

Hvis der ikke er noget decideret at hente ved at bruge 2 basser pr. Side så er der måske ikke meget ide i det?


To ens højttalerenheder, giver 3 dB, hvilket ikke er ret meget i min optik.

Mvh.
LarsW
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW
 
Indlæg: 520
Tilmeldt: 28 feb 2011
Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Re: Sparring til højtalerbyggeri.

Indlægaf Louis » ons 29. jan 2020 20:38

x-tian skrev:Hvis du gider og har lyst er du velkommen til at kikke forbi og hører et fuldt elektronisk delt anlæg med 12" basenheder i lukket kabinet det kan måske give lidt indblik i hvad du ønsker eller ikke ønsker ;)
Bestykning pr side er:

1 stk: 12" Focal i lukket kabinet (B&o xxx-xxxxx forstærker)
2 stk. SEAS EXCEL mellemtoner (Yamaha M80)
1 stk SEAS EXCEL diskant (Yamaha M45)


Tak for tilbudet. Jeg har en helt klar idé om hvordan det kommer til at lyde, jeg kender i hvert fald enhederne godt, og jbls filtre jeg hidtil har brugt, som er rent passive.

Aktive deling har jeg aldrig selv leget med, men har hørt et par systemer delt aktiv, og det lyder godt. Men jeg selvom højtaler e er store så er mit anlæg rimelig minimalistisk, for- og effektforstærker og en pladespiller :)

Hvis jeg lige skal på de kanter vil jeg dog meget gerne komme forbi til en lytter :)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster