hvad er en rigtig god erstatning for en Rifa polysterbombe

Alt om GDS

hvad er en rigtig god erstatning for en Rifa polysterbombe

Indlægaf Fredmarantz » fre 6. nov 2020 04:08

se gerne billedet- hvad vil i anbefale, at jeg bruger som erstatning for en sådan Rifa- bombe? (gerne med links) Jeg sidder og arbejder lidt i en Tandberg 9000X (9041X) - og der sidder en række på ikke færre end 6 stk af denne. Det kan jeg ikke lide. De revner helt sikkert snart og sender røg ud. Jeg er i færd med at udskifte en flok Frako'er i samme maskine og vil gerne have disse Rifaër udskiftet i samme hug.. Jeg vil gerne så tæt på som muligt - både i værdier - egenskaber og mål. De fleste komponentfreaks her kender nok denne kondensator (hvad jeg går ud fra, at det er?).

på forhånd tak :-)

Vh
Freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: hvad er en rigtig god erstatning for en Rifa polysterbom

Indlægaf tctla » fre 6. nov 2020 09:06

Hej Freddy,

Prøv at Google: RC Snubber

Hvis man ikke kan finde integrerede komponenter som Rifa'ene, er der intet i vejen for at bruge løse komponenter.
I dit tilfælde tydeligvis 0,1uF i serie med 100-Ohm

Mvh,

/Torben

Edit:
Her er et forslag. Desværre ikke på lager, men der kan 100% sikkert findes tilsvarende.
https://dk.rs-online.com/web/p/rc-led-k ... r/2067881/

Jeg tror iøvrigt, at det ikke er polyester-kondensatorer, men såkaldte metaliseret Impregnated Paper typer.
Det er faktisk et af problemerne med dem.
Papiret opsuger fugt pga revner i indkapslingen, udvider sig og sprænger indkapslingen foruden, at papiret bliver ledende og >>Boom<<
Senest rettet af tctla fre 6. nov 2020 09:35, rettet i alt 2 gange.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: hvad er en rigtig god erstatning for en Rifa polysterbom

Indlægaf Sorenki » fre 6. nov 2020 09:25

Elav kan vidst tage dem hjem lidt hurtigere;
https://elektronik-lavpris.dk/p136956/p ... dc-250vac/
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: hvad er en rigtig god erstatning for en Rifa polysterbom

Indlægaf Fredmarantz » fre 6. nov 2020 19:39

Tak tcla og sorenki! :-)

Jeg tror ikke, at jeg fik pointeret særligt tydeligt, at jeg netop ikke ønsker at bruge den Rifa-kondensator eller en kondensator, der ser ud på den måde - det skaber lidt utryghed ved mig. (kan der være grund til utryheden?)

Men....

Det efterlader nogle spørgsmål til jer og andre, som ved noget om dette:

Er mine kondensatorer af den type, som eksploderer? (det tror jeg selv, at det er)

De ting der står på disse kondensatorer ( fx en Ohm-værdi osv.) er det noget, som jeg skal hænge mig i ?

- er det stadig væk "bare" en kondensator eller er det en X2 sikkerhedskondensator ting?

Kan jeg købe en tilsvarende( værdimæssigt) sikkerhedskondensator, bare værdierne er den samme (0,1uf 275V 2X ? ) - eller hva`?

Disse kondensatorer står der altså noget mere på, end de Rifa-kondensatorer ( sikkerheds/nubbercaps)- som jeg tidligere har skiftet på fx Revox B77'ere.


Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: hvad er en rigtig god erstatning for en Rifa polysterbom

Indlægaf tctla » fre 6. nov 2020 21:57

Hej Freddy,

Det du har er nok ikke kondensatorer, der explomderer som Rifa'er normalt gør, simpelthen fordi, de er brugte i en helt anden sammenhæng. Uheldigvis er de lavet af samme fabrikant (Rifa) og ligner typen, der volder udbredte problemer ved at gå op i røg og knald.
Her drejer det sig om en kondensator i serie med en modstand, monteret tværs over en omskifter, der leverer strøm til en kraftig selvinduktion (spolen i en motor). Her er det nødvendigt, at beskytte omskifter-kontakten mod de induktive spændings-spidser der opstår når, man afbryder forbindelsen til motoren. Rifa'erne er altså en slags gnist-slukkere (på engelst: Snubber).
Kan du ikke lide de foreslåede Rifa'er, så bare glem dem. De er dog af ny produktion og sikkert en hel verden fra de skod-snubbere, de lavede for et halvt århundrede siden. Men, altså glem Rifa. Som jeg skrev, er der ingen grund til, at både modstand og kondensator SKAL være indeni det samme hus. Derfor køb nogle Wima filmkondensatorer på 0,1uF minimum 250V og nogle 100-Ohm modstande (1/4 eller 1/2 Watt er fint) og byg din egen snubber ved at tage een af hver, sætte dem i serie og montere de to tiloversblevne trådender i de originale huller. De skal ikke vende på en bestemt måde, bare monter dem som pladsen tillader.

Mvh,

/Torben

Edit:
Tja, jeg nær-tænkte mit indlæg og faktisk ER dine Rifa'er brugte i samme sammenhæng som de, der går op i røg.
Sammenhængen er bare tonet en del ned i styrke fordi, de ikke sidder direkte på lysnettet. Der cirkulerer knap så megen energi i motor-kredsløbet, som der gør på primær-siden af en strømforsynings-transformatoren, hvor de normalt er monteret over hovedafbryderens kontakt(er). Gnist-slukkere i begge tilfælde, samme princip og begrundelse for anvendelse.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: hvad er en rigtig god erstatning for en Rifa polysterbom

Indlægaf Fredmarantz » søn 8. nov 2020 01:34

Hej Torben!

Tak for gode forklaringer - hvilket dog stadig efterlader nogle måske simple spørgsmål fra mig:

Hvordan er det lige...sidder der en modstand inde i disse huse i den Tandberg - sammen med en kondensator?

Er dette en special version af Rifa'en?

Hvorfor er der nævnt en ohm-værdi på dem?. Det er der ikke på dem fra Revox'erne. Der står heller ikke "X2" på disse.

Hvis den ikke gør - er den så mere "sikker" at have til at sidde end dem, som vi kender som revner og sender røg ud?

Fungerer den her som en Snubbercap el. hvad? (skal jeg evt. se om jeg kan lægge et udsnit af diagrammet ind her? - eller kan du selv finde dem på Hifiengine, hvor jeg ved, at den er.) -

Når jeg kigger på dem, så er de pæne og uden synlige revner og andet snavs. er det er godt tegn? - eller kan man ikke bruge denne observation til noget?

Er der grund til at skifte? - er det en rigtig god ide at skifte? - hvis jeg skal skifte vil jeg gerne kunne købe en komponent, som gør det samme arbejde, men er mere sikker og nem at montere.

Jeg har stor respekt for de to hidtil indkomne forslag til erstatningskomponent - men når jeg ser disse indstøbte Rifa'er, sker der ét eller andet med mig, som gør, at jeg helst ikke vil have disse, men er den forskrækkelse over disse kondensatorer overdrevet og ligegyldig, monterer jeg gerne nogle mage til, hvis de altså kan findes. Men altså..hvis den fra især Elav er identisk med den, som skal sidde der - og ikke er farlig, måske grundet bedre materialer og konstruktion- så køber jeg da 6 af dem og monterer dem.

Jeg foretrækker på en måde at lade dem sidde - men på den anden side set har jeg ikke lyst til at aktivere min røgalarm.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: hvad er en rigtig god erstatning for en Rifa polysterbom

Indlægaf Fredmarantz » søn 8. nov 2020 02:39

ok- jeg fandt ud af, hvordan jeg kunne vise et diagram over selve det board, hvorpå disse komponenter sidder. Det ser klart ud til , at der både er bygget en modstand og en kondensator sammen i samme "package" - så er det vel ikke en "X2"-kondensator?

Se venligst diagram:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: hvad er en rigtig god erstatning for en Rifa polysterbom

Indlægaf janfroerup » søn 8. nov 2020 09:01

nej - det er ikke en special version af røgbomberne - de RC led er ganske normale - og dem der er linket til tidligere i tråden kan du sagtens anvende. Ingen grund til panik overhovedet.

Og brokkeriet over de kære røgbomber er noget jammerværk - produkterne er jo anvendt langt ud over deres 'lovede' levetid, så hvorfor den jamren - biler lever heller ikke evigt. Nye erstatninger i - og videre med livet :)
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: hvad er en rigtig god erstatning for en Rifa polysterbom

Indlægaf Elektronik » søn 8. nov 2020 14:09

Lige præcist.
Man smider jo ikke bare hele komfuret ud (Induktion med pyrolyseovn) Når den skal bare have nye IGBT'ere til en 20'er pr stk. ;)
Delene er bestilt, så min komfur kan leve 10 år til. :lol:
Elektronik
 

Re: hvad er en rigtig god erstatning for en Rifa polysterbom

Indlægaf Fredmarantz » søn 8. nov 2020 15:20

Elektronik skrev:Lige præcist.
Man smider jo ikke bare hele komfuret ud (Induktion med pyrolyseovn) Når den skal bare have nye IGBT'ere til en 20'er pr stk. ;)
Delene er bestilt, så min komfur kan leve 10 år til. :lol:


Er du sikker på, at indlægget her er placeret rigtigt?

Hvis du mener, at det er, må indholdet nok uddybes lidt - sat i relation til emnet her.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: hvad er en rigtig god erstatning for en Rifa polysterbom

Indlægaf Fredmarantz » søn 8. nov 2020 15:22

Nå - men Elav's Rifa RC-led ( som det jo så er) - må hermed kunne bruges. Tak for disse links.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 118 gæster