Udskiftning af kondensator... nybegynder

Alt om GDS

Udskiftning af kondensator... nybegynder

Indlægaf kvistan » fre 6. nov 2020 18:42

Hej

Jeg er ny her og meget grøn på gør-det-selv området af hifi og er i gang med at læse op på udskiftning af bl.a. kondensatorer i vintage forstærkere. Jeg har forsøgt at søge lidt her i fora på forskellige emner, men i og med jeg ikke har meget forstand på tingene endnu er det lidt svært at søge frem. Jeg har tidligere skiftet kondensatorer i nyere skærme og strømforsyninger, hvilket har været ret ligetil, så prøver at kaste mig ud i det.

Til det har jeg har et par spørgsmål jeg håber at få svar på.

Jeg har en Luxman R-1050 receiver fra slut 70'erne hvor der i servicemanualen er listet 2 stk. 2,2uF 500V elektrolyt kondensatorer på forstærker printpladen. Jeg synes det er svært at finde noget lignende i de forskellige online shops og det undre mig også at de er på 500V? Hvad kan der anbefales at bruge her?

Når jeg læser rundt omkring på nettet er nogle meget opsat på at man skal bruge specifikke audio kondensatorer, som f.eks. Nichicon Muse eller Elna Silmic II. Andre mener det er ligegyldigt. Jeg synes ikke det spiller den store rolle om jeg totalt set kommer af med 300 eller 400kr. i alt for kondensatorer, men det er selvfølgelig dumt at bruge pengene hvis det er unødvendigt. Hvad siger i, er det nødvendigt? Er der nogle mærker man skal holde sig fra? Det er svært at finde de forskellige størrelser af disse mærker/modeller på de danske webshops jeg har fundet frem til, er der nogen der kan pege mig i den rigtige retning (evt. en tysk side i stedet)?

Tak :-)
kvistan
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 04 nov 2020
Lokalitet: Thisted

Re: Udskiftning af kondensator... nybegynder

Indlægaf KenRas » fre 6. nov 2020 22:42

Velkommen til kvistan.

Hvilke numre har de 2 kondensatorer? Der er nogle stykker af de 2,2 uF i forstærkeren.

Mvh kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Udskiftning af kondensator... nybegynder

Indlægaf tctla » fre 6. nov 2020 23:03

Der er C108a & b samt C109a & b. Er der andre?
De afkobler hovedforsynings-spændingen til udgangs-forstærkeren, og den er på +/- 48V, så derfor kan du roligt bruge 2,2uF/63V eller, hvis du er af den overforsigtige type: 2,2uF/100V
De sidder ikke i signalvejen, så ingen Silmic eller Muse her. Brug dog kondensatorer fra en fornuftig fabrikant som f.eks. Panasonic.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Udskiftning af kondensator... nybegynder

Indlægaf Klarskov » lør 7. nov 2020 00:29

Jeg forstår helt din tvivl Kvistan og det kan godt være at mit indlæg falder nogen for brystet, men det må jeg jo så leve med.

Holdningen til kondensatortyper skifter noget (ja, jeg har været med siden forrige årtusind!). På et tidspunkt var tantalkondensatorer det helt store. Bl.a. er Primare spækket med dem og Luxman bruger dem i signalevejen i i hvertfald deres 600 receiver. Sansui bruger sågar bipolare elektrolyttter direke i signalvejen. Nu anses tantaler for at være no-go. (Det sidste jeg har læst er, at de ikke er særlig gode/holdbare, hvis der en konstant spænding over dem, derfor er de ikke gode som strømforsyningsafkoblere. Det er det Primare bruger dem til (men måske er det noget vås - 48 ud af 50 har holdt i 30 år!)!

Der findes også analyser af kondensatorers lydmæssige signatur. De subjektive (ikke randomiserende!) viser store forskelle - de tekniske og ingeniørmæssige viser meget, meget små forskelle - så små, at der er tvivlsomt om det er hørbart af 1) almindelige dødelige 2) af almindelige dødelige på et millionanlæg.

Og hvad gør jeg så selv: Hvis vi i signalevejen er under ca. 10µF og omkring hundrede volt bruger jeg foliekondensatorer (mkp eller mks) (og der ellers er plads til dem). Elektrolytter alle andre steder bruger jeg f.eks. Panasonic eller andre pålidelige typer i 105graders udgave, fordi jeg prioriterer holdbarhed fremfor (tvivlsomme?) hørbare forskelle. Men jeg ved godt, at jeg her rammer et spørgsmål, som mange har endog meget stærke meninger om, så dybeste set tror jeg, det drejer sig om at gøre op med sig selv om man vil "hoppe på den vogn", der tale om massive lydforskelle eller den mere pragmatiske: Hvad kan holde i det lange løb? (Der er ikke altid en modsigelser, dog). Som nævnt er de videnskabeligt dokumenterede lydforskelle meget, meget svagt begrundet - så vidt jeg ved, men de subjektive.... her taler vi om nat og dag. Der er derimod ikke megen tvivl om, at en elektrolytkondensator, som er specificeret til at holde X timer i et varmt miljø vil holde længere end én, der er specificeret til at udstå på 85grader i det samme miljø. Og jeg sætter gerne en 100V kondensator i, hvor der før sad en 50V. Holdbarhed og pålidelighed er blandt de parametre industrien konkurrerer på - samt pris!

Bundlinjen: Jeg går efter det, der kan holde - og tager de tæsk, der måtte falde af, fordi jeg ikke helt køber ideen om de store lydmæssige forskelle. Men det er et valg!

Vh
Hans Jørgen
Klarskov
 
Indlæg: 165
Tilmeldt: 12 mar 2011
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb

Re: Udskiftning af kondensator... nybegynder

Indlægaf tctla » lør 7. nov 2020 06:11

Klarskov skrev:Bundlinjen: Jeg går efter det, der kan holde - og tager de tæsk, der måtte falde af, fordi jeg ikke helt køber ideen om de store lydmæssige forskelle. Men det er et valg!

Vh
Hans Jørgen


En bundlinie, jeg er enig i, selvom det nok samtidig sætter mig i bås med toldere og farisærer.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Udskiftning af kondensator... nybegynder

Indlægaf spuncut » lør 7. nov 2020 17:58

Klarskov skrev:...
Bundlinjen: Jeg går efter det, der kan holde - og tager de tæsk, der måtte falde af, fordi jeg ikke helt køber ideen om de store lydmæssige forskelle. Men det er et valg!

Vh
Hans Jørgen

Helt enig, dermed ikke sagt at ingen kan høre forskel, men hver gang at een vitterligt kan høre forskel er der 50 der tror at de også kan. :lol:
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Udskiftning af kondensator... nybegynder

Indlægaf x-tian » lør 7. nov 2020 18:57

Klarskov skrev:Bundlinjen: Jeg går efter det, der kan holde - og tager de tæsk, der måtte falde af, fordi jeg ikke helt køber ideen om de store lydmæssige forskelle. Men det er et valg!

Vh
Hans Jørgen


Jeg kan ikke være mere enig.
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: Udskiftning af kondensator... nybegynder

Indlægaf kvistan » søn 8. nov 2020 10:04

Mange tak for svarene. Det hjælper mig godt på vej :-)
kvistan
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 04 nov 2020
Lokalitet: Thisted

Re: Udskiftning af kondensator... nybegynder

Indlægaf Tophøj » man 9. nov 2020 07:05

x-tian skrev:
Klarskov skrev:Bundlinjen: Jeg går efter det, der kan holde - og tager de tæsk, der måtte falde af, fordi jeg ikke helt køber ideen om de store lydmæssige forskelle. Men det er et valg!

Vh
Hans Jørgen


Jeg kan ikke være mere enig.



Jeg er også enig med Jer. Det viser sig, det oftest er folk uden en teknisk uddannelse bag sig, der skifter i vildskab. Den udtalelse får jeg sikkert på puklen for, men jeg har set og hørt det mange gange...

Mvh Per
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 09 apr 2013
Lokalitet: 3230

Re: Udskiftning af kondensator... nybegynder

Indlægaf Gah » man 9. nov 2020 09:51

Tophøj skrev:
x-tian skrev:
Klarskov skrev:Bundlinjen: Jeg går efter det, der kan holde - og tager de tæsk, der måtte falde af, fordi jeg ikke helt køber ideen om de store lydmæssige forskelle. Men det er et valg!

Vh
Hans Jørgen


Jeg kan ikke være mere enig.



Jeg er også enig med Jer. Det viser sig, det oftest er folk uden en teknisk uddannelse bag sig, der skifter i vildskab. Den udtalelse får jeg sikkert på puklen for, men jeg har set og hørt det mange gange...

Mvh Per


Helt enig, jeg lytter dagligt til en over 50 år gammel forstærker, som der aldrig er blevet skiftet en stump i, den er fyldt med kondensatorer og er fyldt med nogle åbenbart forfærdelige transistoren, som der kaldes noget med lock-fit transistorer.
Den har aldrig haft en fejl, og så længe at de 2 kanaler lyder ens, så regner jeg heller ikke med, at der er nogle kondensator problemer.
Nu er jeg jo også kun uddannet radiomekaniker for mange år siden, så jeg er nok ikke så hip-hop moderne, derfor mener jeg at denne udskiftning af stumper på mistanke er helt hen i skoven.
Den ganske fremragende forstærker er forøvrigt en Philip 22RH591.
Senest rettet af Gah man 9. nov 2020 10:01, rettet i alt 1 gang.
Gah
 
Indlæg: 96
Tilmeldt: 03 okt 2013
Lokalitet: Tårnby

Re: Udskiftning af kondensator... nybegynder

Indlægaf MaxJ » man 9. nov 2020 10:01

Der kan sagtens være store lydforskelle på kondensatorer, men ikke altid, der er flere faktorer der spiller ind der. Bla. den der lytter.
Hvis din forstærker er 50 år og stadig spiller som du ønsker den skal lyde, så er der jo ingen grund til at pille i den, men du ville garanteret kunne høre det hvis du gjorde det.

Philips er ikke high end men har altid været en slider der nærmest holder evigt. Mit Philips tv er godt nok ved at være brugt op, det kører dagligt nu på 26. år.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Udskiftning af kondensator... nybegynder

Indlægaf Helikon » man 9. nov 2020 10:13

kvistan skrev:Hej

Jeg er ny her og meget grøn på gør-det-selv området af hifi og er i gang med at læse op på udskiftning af bl.a. kondensatorer i vintage forstærkere. Jeg har forsøgt at søge lidt her i fora på forskellige emner, men i og med jeg ikke har meget forstand på tingene endnu er det lidt svært at søge frem. Jeg har tidligere skiftet kondensatorer i nyere skærme og strømforsyninger, hvilket har været ret ligetil, så prøver at kaste mig ud i det.

Til det har jeg har et par spørgsmål jeg håber at få svar på.

Jeg har en Luxman R-1050 receiver fra slut 70'erne hvor der i servicemanualen er listet 2 stk. 2,2uF 500V elektrolyt kondensatorer på forstærker printpladen. Jeg synes det er svært at finde noget lignende i de forskellige online shops og det undre mig også at de er på 500V? Hvad kan der anbefales at bruge her?

Når jeg læser rundt omkring på nettet er nogle meget opsat på at man skal bruge specifikke audio kondensatorer, som f.eks. Nichicon Muse eller Elna Silmic II. Andre mener det er ligegyldigt. Jeg synes ikke det spiller den store rolle om jeg totalt set kommer af med 300 eller 400kr. i alt for kondensatorer, men det er selvfølgelig dumt at bruge pengene hvis det er unødvendigt. Hvad siger i, er det nødvendigt? Er der nogle mærker man skal holde sig fra? Det er svært at finde de forskellige størrelser af disse mærker/modeller på de danske webshops jeg har fundet frem til, er der nogen der kan pege mig i den rigtige retning (evt. en tysk side i stedet)?

Tak :-)


Hej Kvistan

Jeg er simpelthen så nysgerrig på hvorfor du gerne vil have dem skiftet. Har du konstateret fejl på dem eller er det noget andet der har inspireret dig?

vh Niels
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Udskiftning af kondensator... nybegynder

Indlægaf Gah » man 9. nov 2020 10:16

[quote="MaxJ"]Der kan sagtens være store lydforskelle på kondensatorer, men ikke altid, der er flere faktorer der spiller ind der. Bla. den der lytter.

Ja men kommer forstærkeren til at lyde bedre eller bare anderledes end den var tænkt.
Senest rettet af Gah man 9. nov 2020 11:40, rettet i alt 1 gang.
Gah
 
Indlæg: 96
Tilmeldt: 03 okt 2013
Lokalitet: Tårnby

Re: Udskiftning af kondensator... nybegynder

Indlægaf MaxJ » man 9. nov 2020 10:23

Der er altså sket rigtig meget på komponent siden i de seneste 50 år. Specielt kondensatorer. Det første jeg lagde mærke til er at der kom mere hul igennem og lydbilledet kommer mere på plads. Flottere lyd, mere luft mellem instrumenterne.

Jeg har skiftet lidt i forstærkeren og i delefilterne, de gamle har siddet der i 20 år og målbart fejlede de intet men det kunne i den grad høres.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Udskiftning af kondensator... nybegynder

Indlægaf KenRas » man 9. nov 2020 15:02

Det er en meget interessant debat I har kørende her. Min faglige baggrund som elektronikmekaniker / elektroniktekniker (har dog aldrig arbejdet professionelt med audio) gør at jeg nok læner mig op af Klarskovs og Tophøj’s opfattelse af tingene. Omvendt er det jo interessant “hvis nu” det rent faktisk var muligt at forbedre lyden.

Kommentaren herunder fra MaxJ omkring mere luft osv, hører man med jævne mellemrum. Men er der rent faktisk hold i påstanden? Har man testet forstærkerens “performance” inden man kastede sig ud i opgraderingen.

MaxJ skrev:Der er altså sket rigtig meget på komponent siden i de seneste 50 år. Specielt kondensatorer. Det første jeg lagde mærke til er at der kom mere hul igennem og lydbilledet kommer mere på plads. Flottere lyd, mere luft mellem instrumenterne.


Jeg har pt. en Sansui G-7000 fra Jan Fensten på bordet som virkelig trænger til service. Inden jeg skal i gang med at skifte hvad der trænger, har jeg testet forstærkerens frekvensresponse fra AUX til højttaler udgangen ved ca 10W effekt.

Hvis man kigger på grafen herunder, så ligger frekvensresponse for venstre kanal (den grønne) “spot on” og jeg kan med bedste vilje ikke se at nye kondensatorer her vil gøre kanalen mere luftig osv. I højre kanal (den røde) kan jeg godt forstå hvis folk opfatter den som mere luftig og med flottere lyd efter at have fået nye kondensatorer. At man så typisk vil skifte lytter i begge kanaler når man nu er i gang, giver god mening.

FD5EB54C-8CC0-40B8-9DB8-62AE4E58D2FA.png


Så jeg mener altså at påstanden om mere luft skal holdes op mod hvordan forstærkeren virkede inden opgraderingen. Det er ikke alle der har grejet til at lave sådanne målinger som vist ovenfor, men det kan fortælle ret meget om forstærkerens tilstand. Min holdning er nok at der i de fleste tilfælde “bare” er tale om en reparation, hvor man visse steder, typisk i signalvejen, vælger en anden type kondensator.

Men det er jo bare min mening :p :p

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 117 gæster