Udskiftning af kondensator... nybegynder

Alt om GDS

Re: Udskiftning af kondensator... nybegynder

Indlægaf MaxJ » tirs 10. nov 2020 18:59

Ja du har ret Freddy. Sorry, jeg har været med til det. :oops:
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Udskiftning af kondensator... nybegynder

Indlægaf Helikon » ons 11. nov 2020 20:07

kvistan skrev:
Jeg er simpelthen så nysgerrig på hvorfor du gerne vil have dem skiftet. Har du konstateret fejl på dem eller er det noget andet der har inspireret dig?

vh Niels


Hej Niels

Tak for dit spørgsmål. Som sagt er jeg grøn på området og søger stadig viden. Ud fra dit spørgsmål tænker jeg at du har en anden holdning til hvornår man bør skifte kondensatorer?

Grunden til jeg i øjeblikket overvejer at skifte, er ud fra rimelig samstemmig information fra forum tråde, guides på nettet, youtube videoer og et par bekendte der anbefaler man skifter elektrolyt kondensatorer der er over 30 år gamle, da de ofte er udtørret eller i risiko for at eksplodere. Nu har jeg haft toppen af receiveren og der er ingen der ser ud til at bule ud, så tænker ikke jeg er så nervøs for eksplosionsfare :-) Dog er der mange der nævner at de har fået et meget bedre lydbillede ved at skifte og at det har afhjulpet forskellig slags skratten eller støj problemer. Jeg synes der er en lidt mærkelig hvislen ved høje frekvenser, så tænker det måske kan hjælpe her. Derudover er der lidt problemer med udfald når jeg skruer på volume- og balance-knappen, jeg ved ikke om det kan være et udfald af udtørrede kondensatorer. Jeg har renset potmetre og der er ikke mere skrat her.

Da det er over 10 år siden jeg sidst har lavet lignende projekter, overvejer jeg at få en professionel til det, da ca. 80 kondensatorer virker som en stor mundfuld.


Det er på baggrund af dit startindlæg hvor det lyder som om du famler lidt rundt i tågen og ikke rigtig ved hvor du er eller hvad vej du skal for at komme frem, men sådan er det når man er ny uanset hvor. Du har set en hel masse artikler og videoer og hvad for noget skal man tro på? Det er ikke nemt.
Nej jeg er ikke nødvendigvis af en anden holdning. Sund fornuft sammen med almindelige industri standard typer og så de bedre typer anvendt på udvalgte steder så kommer man langt. Hvis du vil kyle 300-400 kr i to kondensatorer i strømforsyningen er det ikke fornuftigt hvor jeg kigger fra.

Almindelige elektrolytter eller bare lytter lukker ikke meget signal i gennem over ca. 12 kHz, de begynder at rulle af siger man. Hvis de sidder i signalvejen, og det gør de tit fordi de er billige i fht. folie typer. Prisdifferencen er dog blevet meget mindre end i "gamle dage" men stor kapacitet koster stadigvæk kassen 100uF /100V koster ca. 30-40 Euro i en standard polycarbonat (MKP) udgave, polyester (MKT) måske lidt mindre, en ditto lyt koster 1 Euro. Prisen stiger med kapaciteten og spændingen og lytters fysiske størrelse er meget meget mindre for samme værdi.
I strømforsyninger sidder typisk mange tusinde uF, både ubetaleligt og meget pladskrævende hvis det ikke er lytter. Man bypasser så i stedet, altså sætter en mindre folie type parallelt over lytten for at opnå nogle af de ønskede egenskaber som folietyperne besidder, men som man hverken har råd eller plads til - et kompromis, dem er der mange af.
I din radio er en af dem du gerne vil skifte specificeret til 500 volt. Hvis du vil skifte den til folie gør du det som anbefalet af tctla, om det ændrer lyden hvor den sidder? prøv at skift i den ene kanal først og sammenlign bagefter, ellers er det efterfølgende bare gut-feeling og dårlig hukommelse.
Generelt giver en udskiftning af lytter i signalvejen til folie typer mere hul eller luft i toppen fordi de ikke ruller af så tidligt. Du kan se KenRas indlæg som illustration, det er så ikke det han måler på men kurveforløbet kunne være en lyt kontra en polycarbonat. Polycarbonat er dem der ruller af sidst, den vandrette.
Der er også PIO, papir i olie, dem ved jeg ikke hvor ligger afrulningsmæssigt, men mange audio folk kan godt lide den lydsignatur de har. PIO er i øvrigt gamle typer der er før folietyperne, plast kom først rigtigt til efter krigen så meget før 1960 var plastfolietyperne meget eksotiske = kostbare, så de blev ikke anvendt i consumer udstyr, kun i udstyr til erhvervsbrug, man kunne kalde det professionelt udstyr hvor ejeren/brugeren lever af det som måleinstrumenter, hospitalsudstyr, telekommunikation, våben og andre steder hvor prisen betød mindre, det skulle bare blive ved med at virke.

I det udstyr og apparater der bliver brugt i studier og i koncertsale mm. er der snesevis af lytter i signalvejen og det begynder i mic indgangen på mixeren, prøv så at tænke over det og hvor meget en hyperdyr exotisk "vacum-guld-glimmer-måneraket-SPEC" overføringskondensator der er lineær fra DC til lys betyder lige inden effekt trinnet i en effektforstærker i afspillekæden

Der findes en mængde andre typer som bruger polystyren, glimmer(silver-mica), teflon, luft, vacum eller keramisk materiale som dielektrikum, de har alle forskellige karakteristika og benyttes forskellige steder, de kan være udformet som skiver, rør, blokke, glasinkapslede igen efter formål og anvendelse.
Her er en fyr der går grundigt til værks http://www.iequalscdvdt.com/ ud fra hans adresse -dvdt tror jeg han har noget med fast-switching af induktive belastninger at gøre, man kan google på dvdt filter hvis man vil vide mere. Intet tyder på han er påvirket af vildledte audiophile teorier og det er godt!

Lidt off topic for at sætte tingene lidt i perspektiv
Nogle audiophile folk har det med at bare det er eksotisk og dyrt så er det bare det fede og det skal jo lyde fortræffeligt når jeg har givet 1000 kr/uF ikke ??? ellers er jeg jo kæmpedum!! så det SKAL bare lyde fedt! - uanset hvor lidt hørbar forskel der så er.
Engang var det MIL SPEC komponenter der var in i audiomiljøer, de var dyre og måske pålagt handelsrestriktioner så de var svære at skaffe, så de måtte være gode ikke? jo men ikke nødvendigvis bedre end end andre tilsvarende ikke MIL SPEC godkendte, de skal bare leve op til en vis standard, de kan bruges hvor det er meget varmt eller koldt, hvor der er kraftige vibrationer og de falder ikke af deres ben ved 15 G eller de holder i meget lang tid uden at ændre værdi. Der uvildige laboratorier der laver dokumentation for at de lever op til den standard på baggrund af undersøgelser og forsøg der munder ud i en rapport og det koster kassen at få sådan en lavet. Derfor er komponenten meget dyr når den har det stempel, men det kan ikke nødvendigvis høres..
Man kan så spørge sig selv om man tror på at "audiophile grade" (consumer) komponenter og kabler har en tilsvarende analytisk dokumentation for at retfærdiggøre deres exotiske prisleje..

Der er rigtig meget mombojumbo, snake-oil, voodoo og anden religiøs audio overtro som kablers direktionalitet (elektriske lydsignaler er AC..), polerede sikringer, små stykker sort tape i stuen eller hvordan man "bygger" et ultra kabel.. https://www.youtube.com/watch?v=RykPvYOVHaI glem ikke at læse kommentarsporet. Rosen vil ingen ende tage https://www.hifix.co.uk/chord-signature-speaker-cable sammenlign med råvaren her https://www.k1cra.com/ProductDetails.as ... AVIS9913F7 og færdigvaren af den seneste udgave der præsenteres i denne artikel. Det er fantastisk :Thumpsup: :lol:
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Foregående

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 113 gæster