Ændring af low-filter frekvens

Alt om GDS

Ændring af low-filter frekvens

Indlægaf Captain Phoenix » lør 5. dec 2020 10:40

Kan teknisk kyndige forum-fæller hjælpe:

En forstærker har et subsonisk filter - opgivet til 6 dB/okt. v. 15 Hz (antager at 15 Hz er -3 dB-punktet). Det giver kun ca. -6 dB ved 10 Hz, hvor pu-/arm-resonans tit befinder sig.

Jeg vil gerne have en større dæmpning ved denne frekvens (10 Hz) og helst ved at flytte -3 dB punktet til ca. 30 Hz, hvor de anvendte højttalere iøvrigt ikke går ned til. Det vil give ca. -12 dB v. 10 Hz.

Kan det klares ved at ændre C 212 (på 0,022 uF) - og til hvilken værdi (jeg er rusten på formlerne...) ?

Det ser ud som om eneste forskel på "On" og "Off"-positionen er, at signalet tvinges gennem C 212 i "On"-tilstand, så jeg tænker, at det er denne, der ansvarlig for low-filter-effekten (?).

På forhånd tak for hjælpen.

IMG_2029 2.jpg

Bonus-spørgsmål - mindre vigtigt:
Kan loudness-effekten ændres ved at ændre C 201 og/eller R 201 (til venstre på diagrammet).
Den er opgivet til +10 dB/100 Hz og +3dB/10 kHz v. -30 dB vol. Det er navnlig bas-hævningen, jeg finder for voldsom.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Ændring af low-filter frekvens

Indlægaf Elektronik » lør 5. dec 2020 11:14

Følger lige med her. har bøvl med bas voblen, når jeg vil skrue op, når der lyttes til pladespilleren. ;)
Det må være lige til, at lave et sådant filter i signalvejen fra pladespilleren til forstærkeren.
Elektronik
 

Re: Ændring af low-filter frekvens

Indlægaf Skorpio » lør 5. dec 2020 11:36

Hvis du halverer værdien, vil du fordoble grænsefrekvensen....ca. 10-12nF
Brugeravatar
Skorpio
 
Indlæg: 195
Tilmeldt: 01 jun 2013
Geografisk sted: Aarhus
Lokalitet: 8000

Re: Ændring af low-filter frekvens

Indlægaf highfive » lør 5. dec 2020 12:25

Hej Claus
Om du minskar kapacitansen på C212, så kommer dämpningen vid lägre frekvens att öka, precis som Skorpio skriver i sitt inlägg, prova med 15 nF av en god filmkondensator til exempel från Wima, MKS typen.

Observera att man också får en fasvridning i ett filter kring gränsfrekvensen, vilket möjligen kan påverka hur det låter med dina högtalare i ditt rum.

Jag antar att du vill skona dina högtalare mot lågfrekventa signaler, som de ändå inte kan återge?
Vilken förstärkare är det du vill förändra filterfunktionen på?

Här en genomgång av hur highpass-filter fungerar:
https://www.elprocus.com/what-is-a-high-pass-filter-circuit-diagram-characteristics-and-applications/

Med vänlig hälsning, highfive / Björn
Technics 205C-IIS / Ortofon MC20 -- Technics SL-1700 MK 2 -- Mürbeck Munin MC Pre Amplifier/Mürbeck Ymer Power Supply -- U66 CONTROL-AMPLIFIER C-2 -- Nakamichi 620 Effekttrin -- IMF TLS80 + MICROMEGA DUO.CD.3.1 -- MICROMEGA DUO.PRO.2 DAC -- Nakamichi 430 Tuner
Brugeravatar
highfive
 
Indlæg: 313
Tilmeldt: 28 jan 2015
Geografisk sted: Göteborg, Sverige
Lokalitet: Göteborg

Re: Ændring af low-filter frekvens

Indlægaf Captain Phoenix » lør 5. dec 2020 12:50

Tak for jeres gode råd Skorpio og highfive.

Skorpio skrev:Hvis du halverer værdien, vil du fordoble grænsefrekvensen....ca. 10-12nF

Det var nok hvad jeg selv tænkte, men var ikke sikker...

highfive skrev:Observera att man också får en fasvridning i ett filter kring gränsfrekvensen, vilket möjligen kan påverka hur det låter med dina högtalare i ditt rum.

Jag antar att du vill skona dina högtalare mot lågfrekventa signaler, som de ändå inte kan återge?
Vilken förstärkare är det du vill förändra filterfunktionen på?


Det er en mindre Sony 2 x 40 w forstærker, som skal videre til en ung mand i bekendtskabskredsen sammen med et par højttalere, som jeg vil skåne med justeringen af low-filteret.

Tænker at anvende polypropylen-kondensatorer - de skulle lyde OK (forstår jeg?).

Fase-drejning ved 30 Hz lever jeg/han nok med (som jeg husker delefilter-teorien er fasedrejning begrænset ved 6 dB/okt. filtre ift. f.eks. 12 dB/okt. filtre).
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 95 gæster